ja klopt. Het kost gewoon veel tijd en energie. En elke boom is weer anders. Net terug van boodschappen en ze is nog met 4 pootjes op de grond. Het feit dat ik nu bezig ben in huis is ook nieuw voor die katten en zorgt voor stress. Ik was een paar dagen geleden bezig met een diamantzaag en een breekhamer om de oude doucheput te verwijderen. Dat zorgt voor stress bij die katten. Mijn Snowshoe is er wel aan gewend. Straks moet ik ook tegels gaan zagen en dat zorgt ook weer voor lawaai ... hopen dat ze op de grond blijft.
ik heb nog steeds mijn 4 voormalige zwerfkatjes. De Cyperse kater heb ik nog steeds niet laten steriliseren/castreren. Het zwarte meisje is niet weer in een boom vast komen te zitten. Mijn Snowshoe is hier in 2013 aan komen lopen. 12 jaar geleden alweer dus. Duidelijk een ouder meisje en soms denk ik dat ze weer last heeft van haar tandjes maar gelukkig nog niet weer naar de dokter moeten gaan met haar. Laatste keer dat ik haar tanden heb laten poetsen was in juni van 2024. Ik dacht dat het langer geleden was. Maar het gaat goed met haar. En ze slaapt tegenwoordig weer gezellig tegen mij aan op bed.
De katjes zijn wel allemaal een beetje bang van de Cyperse. Ik moet hem nog laten steriliseren/castreren. Ik vind het gewoon rot om te doen. Nu is hij een echt katertje. Het is gewoon een heel lief katje. Maar wel een echt katertje. Mijn katjes kunnen dus gewoon naar buiten als ze willen. Ik vind het dan gewoon niet fijn om zo'n katertje te laten castreren. Mijn zwarte mannetje heb ik dus wel laten castreren maar ik dacht toentertijd dat het een vrouwtje was. Omdat hij altijd samen was met die kleine zwarte poes dacht ik dat het moeder en dochter waren.
Mijn zwarte (gecastreerde) kater is een ongelooflijke lieverd maar hij begint erg dik te worden. Eten is zijn hobby. Ik geef de katjes eten op eigen bordjes maar vaak eten ze niet alles. Mijn Snowshoe is een lastige eter en ook de Cyperse eet niet veel. Als ik dan vergeet het bordje op tijd weg te halen dan eet de zwarte kater het op. Het is nog een hele mooie jongen maar hij wordt nu wel zwaar.
Dus het overgewicht van mijn zwarte kater is momenteel het grootste probleem plus dat ik mijn Cyperse nog moet laten .... castreren.
ik heb mijn Cyperse kater nog steeds niet laten steriliseren. Het staat mij tegen en hij is een hele lieve brave jongen. Behalve dan dat mijn zwarte katten bang voor hem zijn. Paar dagen terug rende de Cyperse achter mijn zwarte kater aan (in de tuin toen het al donker was) en ik ging helemaal over de rooie. Door mijn gebrul is mijn zwarte kater mogelijk afgeleid en hij kwam later thuis met een lelijke blessure aan zijn linker achterpoot waardoor hij er niet meer op kon staan. Maar het gaat alweer een stuk beter met hem. Ik hoop dat ik mijn Cyperse niet hoef te laten castreren. Hij is zo'n leuke kat. Hij is heel lief tegen mij en sinds hij hier woont wordt hij zo mooi. Lekker slapen en lekker eten en een beetje wassen en dan wat naar buiten etc. een heel mooi ventje. Ik las net dat deze katten afstammen van de Afrikaanse wild kat. Hopen dat hij geen gingivitus krijgt zoals mijn Snowshoe ...
ik begrijp je keuze niet zo goed. hij is lief, maar dat verandert toch niet na castratie? word ws nog veel luever en aanhankelijker. maar ondertussen jaagt hij wel de andere katten op die hierdoor blessures oplopen of misschien straks wel niet meer thuis durven te komen?? maar goe. het is jouw keuze. ik ken jouw situatie natuurlijk ook niet
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
ja dat is inderdaad het probleem dat de andere bang van hem zijn. Mijn zwarte kater is wel gecastreerd en is wel een sterke kater maar hij is gewoon niet agressief. Die zwarte kater is dus ook een zwervertje en ik dacht toendertijd dat het moeder en dochter waren. Anders had ik hem denk ik ook niet laten castreren. Ik dacht dat het een vrouwtje was. Wel dom van mij.
Ik houd zo'n kat het liefst in zijn originele staat. Met vrouwtjes is het noodzakelijk omdat ik gewoon niet al die kittens erbij kan hebben. De mannetjes veranderen wel na castratie. Het schijnt dat ze niet echt veel spiermassa verliezen maar ze worden wel dikker en ze krijgen niet de karakteristieke brede kop van een katertje. Dat schijnt hormoon gestuurd te zijn. Maar de Cyperse is niet echt agressief. Of eigenlijk helemaal niet maar soms raakt die in de tuin wel in gevecht met die zwarte kater. En ik verdenk hem ervan dat hij mijn zwarte poes 4 keer in een boom heeft gejaagd. Ik hoop gewoon dat met de tijd ze elkaar meer accepteren. Als alle 4 de katten binnen zijn dan laat hij de zwarte katten wel met rust. Hij is gewoon heel erg goed gemanierd. Daarom heb ik het ook nog niet laten doen. Ik geef het nog even de tijd.
Sorry, je wilt je kater niet laten castreren omdat hij zo lief is? Hij jaagt op andere katten? Ongecastreerde katers vechten vaker, de kans op verwondingen is groter hierdoor, maar ook op heel nare ziektes. De kans op FIV (kattenaids) wordt hierdoor veel groter (de kans op FELV overigens ook, maar goed). Vergeet ook het sproeien niet. Dat kan hij in jouw huis doen, maar ook lekker bij de buren ofzo. Die zullen blij zijn.
Je kan je kater gewoon ander voer, of een aangepaste hoeveelheid, geven na castratie. Mijn kater is met vier maanden geholpen en heeft ook een katerkop.
Maar sure, laat je kater's gezondheid en de ontspannenheid van je poezen afhangen van het feit dat jij niet op zijn voer wilt letten, en dat je een katerkop zo mooi vindt.
mijn punt van de brede kop is dat je ingrijpt in het leven van de kat. Castratie is natuurlijk niet iets wat in de natuur plaats vind. Mijn katten zijn allemaal voormalig zwervertjes. Ik help hen nu met eten en een dak boven hun hoofd maar wilde zo weinig mogelijk ingrijpen in hun leven.
Wat ik bedoelde met "de kat is zo lief" is dat hij eigenlijk heel goed gemanierd is. Ik had hier ooit een kater en die was echt totaal asociaal. Die was steeds onderweg en onbenaderbaar en steeds in gevecht met andere katten. Deze kater is veel socialer. Is gewoon een heel aardige kat.
Maar ja moet nog zien wat ik ga doen. Als die andere katten echt last van hem blijven hebben dan kan het niet anders. En geursporen laat hij inderdaad ook in huis .... ik kan het zelf niet meer ruiken. Misschien moet het toch maar gebeuren.
Moet om 11u weer naar de vet met mijn Snowshoe .... gaat helaas erg slecht met haar nu