Hoe krijgen jullie ze 'savonds binnen?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
Maya
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 mar 2003 14:24
Locatie: Beek gem. Montferland

Hoe krijgen jullie ze 'savonds binnen?

Bericht door Maya »

Ik hoop dat de goede plaats is om deze vraag te stellen en dat hij nog niet eerder is gesteld (kon niks vinden), maar hoe krijgen jullie je katten 'savonds binnen?

Bij mij gaat het soms heel goed, dan komen ze meteen aanlopen als ik de deur open doe om ze te roepen en lopen ze ook nog eens in 1 keer door naar mijn kamer boven, waar ze altijd slapen. MAAR vaker gaat het niet goed. En een paar keer achter een kat aanrennen die als een gek de boom in sjeest zodra je naar buiten stapt omdat ze al weet hoe laat het is, is leuk, maar om er elke avond 1 tot 1,5 uur mee bezig te zijn is toch wat minder. Zaterdag ben ik tijdens het stappen zelfs een paar keer terug naar huis gegaan (gelukkig is de kroeg op de hoek ;) ) omdat er eentje nog niet binnen was. En gisteren ging ik al om 22uur slapen, maar met maar 1 poes, de andere heeft mijn broertje om 00.30uur naar binnen gekregen en mijn kamer binnen gelaten.
Ik word er letterlijk en figuurlijk een beetje moe van, dus ik hoop dat er iemand tips heeft. Dan kan ik tenminste weer naar bed wanneer IK dat wil. :D
Cats are intended to teach us that not everything in nature has a function. (behalve dan dat ze ontzettend knuffelig zijn ;-) )
Anonymous

Re: Hoe krijgen jullie ze 'savonds binnen?

Bericht door Anonymous »

Maya schreef:Ik hoop dat de goede plaats is om deze vraag te stellen en dat hij nog niet eerder is gesteld (kon niks vinden), maar hoe krijgen jullie je katten 'savonds binnen?

Bij mij gaat het soms heel goed, dan komen ze meteen aanlopen als ik de deur open doe om ze te roepen en lopen ze ook nog eens in 1 keer door naar mijn kamer boven, waar ze altijd slapen. MAAR vaker gaat het niet goed. En een paar keer achter een kat aanrennen die als een gek de boom in sjeest zodra je naar buiten stapt omdat ze al weet hoe laat het is, is leuk, maar om er elke avond 1 tot 1,5 uur mee bezig te zijn is toch wat minder. Zaterdag ben ik tijdens het stappen zelfs een paar keer terug naar huis gegaan (gelukkig is de kroeg op de hoek ;) ) omdat er eentje nog niet binnen was. En gisteren ging ik al om 22uur slapen, maar met maar 1 poes, de andere heeft mijn broertje om 00.30uur naar binnen gekregen en mijn kamer binnen gelaten.
Ik word er letterlijk en figuurlijk een beetje moe van, dus ik hoop dat er iemand tips heeft. Dan kan ik tenminste weer naar bed wanneer IK dat wil. :D
Ook ik heb dat zelfde probleem gehad en af en toe nog heel af en toe.
Mijn oplossing is geef ze zo vroeg mogelijk eten rond een uur of 17:00 en dan komen ze als het goed is rond een uur of 20:00 weer naar binnen om wat te eten, ik laatr ze dan ook binnen en dan mogen ze niet meer naar buiten.

Een voorbeeld:
Wij gaan vanavond weg, dan geef ik ze rond een uur of 17:30 eten en dan blijven ze binnen.

Nog een voorbeeld:
Als we niet weg gaan Komt Barney de jongste meestal rond 16:30 binnen dan vraagt ie om eten en krijgt dat dan ook, blijft het dan sávonds warm dan komt ie rond een uur of 20:30 weer binnen en blijft binnen.

Kortom als je je katten niet laat binnen wil hebben zou je ze eerder naar binnen kunnen doen.
Nu vraag je je misschien af ik wil wel mijn deur open kunnen houden, daar heb je ook weer een oplossig voor, je kan een haak op de deur doen zodat er wel vriese lucht naar binnen kan maar de katten er niet meer uit kunnen.

Ik hoop voor je dat ik je een beetje geholpen heb.

Hou je ons op de hoogte hoe het gaat?
Gebruikersavatar
Maya
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 mar 2003 14:24
Locatie: Beek gem. Montferland

Bericht door Maya »

Bedankt voor je reactie Binky, maar het helpt me helaas niet veel verder. Die van mij hebben de hele dag brokjes staan, dus dat met dat eten is geen optie bij mij.
We hebben beneden een luikje in de deur, dus ze kunnen altijd binnenkomen. Maar dat ding is stuk, en de katten van mijn ouders mogen snachts wel naar buiten, dus ik kan hem ook niet zo zetten dat ze dan niet meer naar buiten kunnen als ze toch nog later binnenkomen. Dat kon vroeger wel toen die van mijn ouders nog binnen moesten blijven snachts, da's wel handig, want dan heb je er verder geen omkijken naar. (Behalve dan als ze helemaal niet meer thuis komen natuurlijk, dan kan je de volgende dag alsnog op zoek)
Cats are intended to teach us that not everything in nature has a function. (behalve dan dat ze ontzettend knuffelig zijn ;-) )
Gebruikersavatar
Marinka
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 apr 2004 16:51
Locatie: plaatsje aan de kust
Contacteer:

Bericht door Marinka »

Ik heb denk ik geluk. Want als ik roep (oke soms wel 20 minuten) komen ze altijd hard aangerend. Een enkele keer komen ze wel hard aangerend maar rennen dan weer even hard door. Maar als ik dan even wacht komen ze toch naar me toe en kan ik ze pakken.
Groetjes,
Marinka

baasje van: 3 katten: Guusje, Mozes & Karel, 1 fretje, 2 vogels en een bak met vissen.
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Lady wil ook niet luisteren naar mij. Ik kan roepen tot ik een ons weeg :shock:

Als ik haar dan ga zoeken en ze ziet me, dan komt ze wel naar me toe.
Heeft mijn vriend niet te doen, dan rent ze weg :lol:
Dus dan kan ik haar mee naar binnen nemen.
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Ze mogen hier heel af en toe een keertje de tuin in en als we ze dan binnen willen hebben dan rammel ik met de snoepjespot. Daar trappen ze tot nu toe nog steeds in. Natuurlijk sta ik ook wel een kwartier te rammelen maar goed.......
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Hoi Maya,

Kan je ze dan ook niet lokken met snoepjes of met iets anders wat ze lekker vinden?

Het is wel moeilijk als je een kattenluikje heb, dit is ook onder andere de reden waarom wij geen kattenluikje hebben. Kan je er geen nieuwe in zetten of hem maken zodat zij er niet meer uit kunnen maar wel erin.

Misschien is dat een oplossing anders zou ik het echt niet meer weten.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

He Maya, hier mogen ze alleen in de ren, maar volgens mij doet fluiten wonderen :wink:

Bella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Hoi Maya,

Ik heb mijn poezen vanaf het begin proberen te trainen, door altijd "kom maar" te roepen/zeggen als ik ze een snoepje gaf. Het werkt heel goed. Als ze buiten zijn, roep ik "kom maar" en ze weten niet hoe snel ze naar binnen moeten slippen :grin: Af en toe geef ik ze dan nog een snoepje, om het effect te blijven houden :wink:
Als mijn vriend ze roept, komen ze trouwens absoluut niet. :???: Maar hij beloont ze ook niet als ze wel binnen komen, dus dat is ook wel logisch.

Succes!
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Luna is een keer een hele nacht weggeweest toen kwam ze niet wanner ik haar riep. Bleek ze kilometers verderop zielig in het winkelcentrum te zitten...
Toen heb ik haar lang niet meer buiten durven laten, maar nu komt ze weer buiten. Ze blijft in de tuin of rondom de tuin en meestal komt ze regelmatig binnen om even te kijken. Wanneer ze dat 's avonds rond 21.00 uur doet, doe ik meteen de deur dicht en dan weet ze ook dat ze niet meer naar buiten mag.
Ze blijft soms nog even zeuren, maar dan doe ik haar halsbandje af en dan weet ze dat het klaar is...! (als ze naar buiten wil, weet ze dat ze het bandje om moet en dan strijkt ze al met haar koppie langs het bandje, net een hond haha)

Als ze niet zelf komt, fluit ik haar en dan komt ze binnen vijf minuten hard aangerend..

Ik weet ook niet hoe het komt dat ze nu niet meer zo ver weggaat, misschien is ze toch geschrokken toen..
Mauw
Gebruikersavatar
Maya
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 mar 2003 14:24
Locatie: Beek gem. Montferland

Bericht door Maya »

Binky schreef:Het is wel moeilijk als je een kattenluikje heb, dit is ook onder andere de reden waarom wij geen kattenluikje hebben. Kan je er geen nieuwe in zetten of hem maken zodat zij er niet meer uit kunnen maar wel erin.
Nee, met het kattenluikje valt niets te doen, want dan kunnen de katten van mijn ouders niet meer naar buiten en hun kattenbak staat in de schuur, dus dat zou een beetje lullig zijn. :lol:

Misschien moet ik het dan toch maar eens met snoepjes gaan proberen, want gisteravond was het weer goed raak. Voor fluiten zijn ze ook niet gevoelig. Het is ook niet dat ze helemaal niet komen als ik roep. Ze komen steeds terug naar de tuin, maar ze komen niet binnen en als ik naar buiten stap, stuiven ze weg. :razz:
Cats are intended to teach us that not everything in nature has a function. (behalve dan dat ze ontzettend knuffelig zijn ;-) )
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Maya schreef: Nee, met het kattenluikje valt niets te doen, want dan kunnen de katten van mijn ouders niet meer naar buiten en hun kattenbak staat in de schuur, dus dat zou een beetje lullig zijn. :lol:

Misschien moet ik het dan toch maar eens met snoepjes gaan proberen, want gisteravond was het weer goed raak. Voor fluiten zijn ze ook niet gevoelig. Het is ook niet dat ze helemaal niet komen als ik roep. Ze komen steeds terug naar de tuin, maar ze komen niet binnen en als ik naar buiten stap, stuiven ze weg. :razz:
Nog een tip probeer het met hun lievelings snoepjes.
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Je kunt ze misschien nog een fluitje aanleren. Fluit elke keer een zelfde wijsje wanneer je ze eten geeft en wanneer ze aan het eten zijn. Doe dat een aantal keer. Test dan uit of het fluitje werkt of dat er nog meer moet worden geoefend.

Wij hebben dit gedaan vanaf Spooky haar kittentijd. Toen ze binnenshuis verstopt was, of buiten aan het spelen was, kwam ze aangerend wanneer we het wijsje floten. Nu, 8 jaar later, komt ze nog steeds, omdat ze ook weleens eten krijgt wanneer ze is gefloten.

We zijn nu ook al met Desy aan het trainen, al vergeet je het soms even. Tot dusver reageert die nog amper op het fluitje. :lol:
Gebruikersavatar
Maya
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 mar 2003 14:24
Locatie: Beek gem. Montferland

Bericht door Maya »

Ik heb het toch maar opgegeven.
Ze zijn nu toch ook al ouder dan een jaar, dus kunnen zichzelf wel redden. Bovendien slaap ik deze vakantie veel in het tweepersoonsbed in de kamer van mijn broer met mijn vriend en als de poezen dan boven zijn, proberen ze dwars door de deur te gaan om binnen te komen terwijl mijn broer niet wil dat ze op zijn kamer komen (al zit hij al 1,5jaar in Zuid Afrika, en heeft hij er ook niet zo heel veel meer over te zeggen, maar ja, mijn ouders hebben het ook liever niet). Dus als ik ze dan uiteindelijk heb gevangen buiten, gaan ze mij weer lastigvallen. (gelijk hebben ze!)
Dus nu blijven ze buiten als ze willen. Als ik alleen slaap, wordt Jessie meestal door mijn ouders rond 0.30uur mijn kamer binnen gelaten en dat slaapt ze toch nog bij me. Cheeky blijft weg, maar is smorgens wel altijd beneden als ik wakker word.
Gewoon weer een stapje om ze los te laten, net als de eerste keer buiten zonder tuigje. Bij Snoepie en Droppie gaat het ook al jaren goed, dus we hopen maar op het beste. Als ze dat nou het liefste willen, wie ben ik dan om ze tegen te houden?
Cats are intended to teach us that not everything in nature has a function. (behalve dan dat ze ontzettend knuffelig zijn ;-) )
Gebruikersavatar
Marinka
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 apr 2004 16:51
Locatie: plaatsje aan de kust
Contacteer:

Bericht door Marinka »

Ik vind het knap van je dat je dat kan. Ik zou geen oog dichtdoen als ze niet thuis zijn voordat ik naar bed ga.
Bij Mozes werkt altijd het magische woord 'vlees'.
Groetjes,
Marinka

baasje van: 3 katten: Guusje, Mozes & Karel, 1 fretje, 2 vogels en een bak met vissen.
Gesloten