Pleuritis

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Gesloten
Gebruikersavatar
annastasia
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 17 jun 2003 00:56
Locatie: Almelo
Contacteer:

Pleuritis

Bericht door annastasia »

Bij onze Devon is gisteren pleuritis geconstateerd. Het is een borstvlies ontsteking en hij heeft nu een kuurtje Clavubactin voor 10 dagen en als dat niet helpt wordt het voor hem een lijdensweg. Hij is nog geen 1 jaar oud en was een wild kitten.
Heeft iemand hier ervaring mee of gehad?
Anna&Cats Afbeelding

Geen paniek, niets is onder controle.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Van de ziekte op zich weet ik er alleen wat van bij mensen. Ik kan wel een (medische) uitleg geven: de pleura zijn de vliezen die longen van borstbeen scheiden. De longen zijn ingepakt in de pleura met daartussen het pleuravocht. Een pleuritis wil zeggen dat de vliezen ontstoken zijn. Dat veroorzaakt druk op de longen en daardoor benauwdheid.

Clavubactin is een medicijn dat bij longontstekingen e.d. gegeven wordt, dus het lijkt mij logisch dat hij dit middel krijgt.
Als het niet aanslaat, zou men nog predniso(lo)n kunnen geven en kijken of de infectie daar op reageert. Als dat niet zo is, dan zullen de pleura verkleven waardoor de kat het voortdurend benauwd heeft.

Een pleuritis is bij mensen een pijnlijke ziekte; ik weet niet of dat voor katten ook geldt en of Devon niet geholpen is met pijnstilling naast de kuur.
Ik hoop dat de kuur aanslaat en dat Devon gauw beter wordt!
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Ik heb er geen ervaring mee maar wens je wel heel veel beterschap voor Devon want het klinkt heftig allemaal.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Claire
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 24 aug 2003 16:35
Locatie: Groningen

Bericht door Claire »

Veel sterkte met Devon! Ik vibe dat alles snel beter gaat!
Liefs, Elsje
Gebruikersavatar
annastasia
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 17 jun 2003 00:56
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door annastasia »

Stella schreef:Anna, stuur je adres even in een pb. Dan krijg je van mij een klein flesje Colloïdaal zilver en kun je kijken of hij daar van opknapt.
Hoi Stella ik heb al een 50 ml fles pas besteld :wink: Anna=Gerry :lol:
Vind het heel lief aangeboden en je kunt natuurlijk niet alle klanten onthouden.
Ik geef alle katten hier één keer daags wat door het eten, ook om weerstand op te bouwen.

Devon klinkt naar ons idee al minder benauwd, dus ik blijf goede hoop houden.
Anna&Cats Afbeelding

Geen paniek, niets is onder controle.
Gebruikersavatar
Stella
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 sep 2003 20:27
Locatie: Rozenburg (ZH)
Contacteer:

Bericht door Stella »

:oops: Helemaal niet gezien dat jij het was. Maar je kunt "tijdelijk" voor enkele dagen het zilverwater verdubbelen of apart aan Devon te geven zodat hij de gehele dosering binnen krijgt. Kijk of het beter gaat en bouw af als je denkt dat het weer beter gaat. Laat even horen als er geen verbetering optreedt dan heb ik nog een ander idee. Succes!
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Hoe gaat het nu met Devon? Zie je al dat de medicijnen aanslaan?
Mijn moeder heeft pleuritis gehad, ze was toen enorm ziek en had veel pijn :???: Heel veel sterkte en beterschap met hem!

groetjes
Danielle
Gebruikersavatar
annastasia
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 17 jun 2003 00:56
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door annastasia »

Wij zelf hebben het idee dat het ietsjes beter gaat, hij speelde zelfs weer een beetje. Toch vraag ik nog om een extra kuur als deze op is, je weet maar nooit en ik geef het niet zomaar op.
Anna&Cats Afbeelding

Geen paniek, niets is onder controle.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Dat is weer fijn nieuws Anna. Een extra kuur kan nooit geen kwaad.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gesloten