bloeddruk, hoe meet je dat bij een kat?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gesloten
Gast

bloeddruk, hoe meet je dat bij een kat?

Bericht door Gast »

Hoe wordt de bloeddruk van een kat gemeten, weet iemand dat?
Bloeddruk meten is voor ons mensen zoiets simpels, maar bij katten is dit zeker niet zo. Waarom is er uberhaupt zo weinig bekend rondom bloeddruk bij katten, terwijl verhoogde bloeddruk wel degelijk gezondheidsproblemen geeft en ook steeds vaker voorkomt.
Wie weet hier iets over?

groetjes,
Jol
Gast

Bericht door Gast »

volgens mij heeft dat da daar een speciale bloeddruk meter voor. Die hij aan kan sluiten op een comp. volgens mij. Anders zou ik het ook niet weten.
Gast

Bericht door Gast »

Echt antwoord heb ik (nog) niet. Het gaat om onze Fleur (de epilepsiekat als gevolg van tumor of FIP) waarbij het vermoeden bestaat dat ze bloeddrukproblemen heeft. Omdat zij slecht aan stress blootgesteld kan worden (100% kans op aanvallen) is het geen optie om haar mee te nemen naar de praktijk dus alle behandelingen van haar gebeuren thuis.
Inmiddels is zij wel kort geleden via homeopathie behandeld, dus als haar bloeddruk een probleem is, dan zullen we dat in de komende periode gaan merken door opleving/verbetering. Het enge van een dergelijke behandeling is de ontzettend grote kans op terugval, die ze inmiddels ook al heeft sinds ongeveer een week.
We draaien onze duimen dus nu, dat ze uit de terugval komt en dan op mag knappen.

Wat ik wel al weet is dat een kat als gevolg van een verhoogde bloeddruk behoorlijke hoofdpijn kan krijgen. Er wordt dan uitgegaan van een verhoogde drukopbouw specifiek in de kop. Dit is met pijnbestrijding redelijk goed te onderdrukken trouwens, alleen je doet dan niets aan de oorzaak.
Gast

Artikel hoge bloeddruk

Bericht door Gast »

Onderstaand artikel had ik nog liggen. Het is van Chris Polanen, Dierenarts van de Stichting hart voor Kansloze dieren.

Ik hoop dat je er iets aan hebt, groetjes, Ineke

----------------------------

Ik kreeg een zeer bezorgde eigenares met een bejaarde kat op het spreekuur. Haar kat Droppie was al 19 jaar en ze vreesde dat zijn einde naderde. Hij was al een poosje erg mager, maar ze dacht dat dat normaal was voor zijn leeftijd. Sinds die ochtend kon hij echter nog nauwelijks op zijn poten staan en draaide aldoor rondjes naar links. Eenmaal op de behandeltafel zakte Droppie direct door zijn poten, draaide zijn kop naar links en miauwde klagelijk. We begonnen direct met het meten van de bloeddruk.

Het meten van de bloeddruk is vrij eenvoudig. er wordt een manchet om de poot van de kat aangebracht en een stukje vacht ter hoogte van de pols afgeschoren. Daar wordt wat gel op gedaan en een element, dat aangesloten is op een bloeddrukmeter, opgelegd. Deze zogenaamde Doppler meter zet veranderingen in de bloeddruk om in geluidssignalen. Door de manchet op te pompen en weer leeg te laten lopen wordt de druk gemeten. Dit wordt enige malen herhaald zodat de kat aan de procedure went en de stress afneemt. Droppies bloeddruk was hoger dan 300 mm, het maximum dat we kunnen meten! (De normale bloeddruk van een kat is niet hoger dan 200 mm.). Bij lichamelijk onderzoek bleek dat er bloedingen in het netvlies van zijn rechteroog waren opgetreden. Dit is een veel voorkomende complicatie van hoge bloeddruk. We namen ook wat bloed af en de uitslag toonde aan dat Droppies nieren niet optimaal meer functioneerden.

Patiënten als Droppie zie ik regelmatig op het spreekuur. Vooral bij katten met slecht functionerende nieren of een te hard werkende schildklier meten we vaak een te hoge bloeddruk. Dis is schadelijk voor organen zoals de nieren en het hart. wetenschappers vragen zich momenteel af of de hoge bloeddruk een gevolg is van een slechte nierfunctie of juist de oorzaak ervan. Een eigenaar ziet dan dat de kat plotseling verlamd of blind is. We begonnen bij Droppie direct met toedienen van Amlodipine, een medicijn dat de bloeddruk verlaagt. De volgende dagen kwam hij voor controle van de bloeddruk en deze werd geleidelijk wat lager. De dosering van het medicijn werd opgevoerd tot bij controle een bloeddruk van 200 mm. werd gemeten. Droppie kreeg een nierdieet voorgeschreven en zag er na een paar maanden veel beter uit.

Verhoogde bloeddruk bij katten is een probleem dat de laatste jaren door steeds meer dierenartsen serieus genomen wordt. In de praktijk blijkt dat bijna alle katten het meten van de bloeddruk toelaten. Er zijn natuurlijk altijd een paar uitzonderingen... Naar mijn mening zou het meten van de bloeddruk bij een gezondheidscontrole van de oudere kat niet mogen ontbreken!
Gast

Bericht door Gast »

Ineke, hartstikke bedankt voor dit artikel! Ik heb er zeker wat aan. Hiermee kan ik zelf weer verder op zoek naar stukjes van Fleurtjes puzzel. Ik had er geen idee van dat er een relatie met nieren lag, ik ga hier zeker over verder praten met mijn dierenarts. Tot op heden wordt Fleur niet verdacht van nierfalen, maar gezien de hoeveelheid medicijnen zou dat op termijn best wel kunnen veranderen of misschien zelfs al wel veranderd zijn zonder dat ze daar echt op dit moment symptomen van laat zien.

Groetjes, Jol
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Voor de geinteresseerden:

Ik heb zojuist de website uitgebreid met een nieuwe pagina over dit onderwerp, te vinden op:

DEZE LINK
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Snokkie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 dec 2006 16:50

Bericht door Snokkie »

Ik weet dat er ook een bloeddrukmeter bestaat die je om de basis van de staart doet. Deze meet dan de bloeddruk in het bloedvat wat onder de staart loopt. Je moet alleen net het geluk hebben dat jou dierenarts zo'n apparaat heeft liggen.
Gesloten