Nu al volwassen voer geven???

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
linted
Huiskat
Huiskat

Nu al volwassen voer geven???

Bericht door linted »

Sinds vrijdag hebben wij ee kitten, Pip. Ze is nu 13 weken. Vandaag zijn we bij de dierenarts geweest voor de 2e enting en laten chippen. Het was een vervanger, onze eigen dierenarts was op vakantie.
Hij deed het mandje open en het eerste wat hij zei was: Ze is te zwaar en mag al volwassen brokken eten :???: . Maar op de leeftijd van 13 weken al volwassen brokjes geven???
Wat vinden jullie ervan?
paasnini

Re: Nu al volwassen voer geven???

Bericht door paasnini »

Wat een rare arts. Tuurlijk is het zo dat er minder voedingsstoffen in volwassenbrokken zit maar sjemienee die kleine is pas 13 weken en volop in de groei.
Wat krijgt de kleine te eten? voor een wat betere verzadiging en minder koolhydraten zou ik je aanraden de kleine 3 x daags natvoeding te geven. Liefst merken als Almo nature of Shinycat, KVV zou natuurlijk helemaal super zijn (Carnibest, Tinlo Barfmenu, etc) maar dat moet je willen.
linted
Huiskat
Huiskat

Bericht door linted »

We hebben Pip sinds vrijdag en ze kreeg bij de vorige eigenaar Purina One. Wij willen Royal Canin geven, dus dit zijn we nu aan het mengen.
Natvoer eet ze niet. Heb het aangeboden, maar ze wilt het niet. Was ook slecht volgens deze dierenarts :?: . Was een rare snuiter die man :lol:

Waar kan ik trouwens die merken natvoer verkrijgen? Kan het altijd proberen..
paasnini

Bericht door paasnini »

O dat is eenarmig van de standaard stempel, brokjes zijn goed voor de tanden en natvoer slecht.

Ik bestel bijna alle kattenspullen bij Zooplus. Behalve voeding ook grit, lekker veel keuze,geen gesjouw, thuis afgeleverd :-)
linted
Huiskat
Huiskat

Bericht door linted »

Bedankt!! Ga ik eens even bij zooplus neuzen
Cerna

Bericht door Cerna »

Nou, zo raar is het niet hoor. Misschien een wat oudere dierenarts? Volgens mij bestaan brokjes speciaal voor kittens pas een jaar of 10 à 15 en daarvoor werden ook alle kittens gezond groot en oud. Tenminste de mijne wel.

En mijn ervaring heeft me inmiddels geleerd dat wanneer je zowel een kitten als volwassen katten hebt, het kitten in de bak met volwassenbrokjes duikt en de volwassen katten kittenbrokjes gaan eten. En dat is nou net niet de bedoeling. Dus ik stap altijd al heel snel over op volwassenbrokjes.

Dus wanneer je kitten inderdaad te zwaar is (wat weegt ze?), dan zou ik het advies van de dierenarts opvolgen.
linted
Huiskat
Huiskat

Bericht door linted »

De dierenarts heeft haar niet gewogen. Vandaar dat ik het ook een beetje vreemd vond. Ze ziet er niet dik uit (althans dat vind ik ;-) ). Zal haar eens zelf gaan wegen
mittenslief
Tijger
Tijger

Bericht door mittenslief »

tja de kittens hier eten ook van alle katten mee hoor en de kittenbrok wordt inderdaad door Roos opgegeten, nu is zij toch mager en dan mag dat wel, je kan het natvoer een beetje mengen met warm water dan ruikt het wat lekkerder, en raar als ik een blikje opentrekt gaan de 4 motoren echt op volle toeren.
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Chiquita98
Tijger
Tijger

Bericht door Chiquita98 »

Ik gaf ook nauwelijks de kittenbrokjes inderdaad om hetzelfde wat Annet zegt. Je kan je kitten zelf even wegen? Maar ik vraag me heel sterk af of een kitten van 13 weken al echt te zwaar kan zijn.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Het gewicht van een kat zegt weinig over het feit of ze te zwaar is of niet. Dat moet je zien.
Geen enkele kat is even groot of even zwaar gebouwd, dus de weegschaal kan je niet vertellen of ze te dik is. Je moet haar ribben goed kunnen voelen, al vind ik wel dat kittens ietsje voller mogen zijn dan volwassen katten.
Maar goed, de meeste katten zijn wel te dik of tegen het te dikke aan, hou daar rekening mee.

De weegschaal kan je wel vertellen hoeveel ze aankomt. Dat zou niet meer dan 100gr per week moeten zijn.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
linted
Huiskat
Huiskat

Bericht door linted »

Ik heb Pip gewogen en ze is nu 2,5 kilo :shock: . Toch iets te zwaar??
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

13 weken?
Ja, dat lijkt mij wel ja :lol:

Voor een poes vind ik dat wel wat veel.
Voor een kater zou het misschien nog gaan, hangt er vanaf hoe groot hij is...
Al kan het natuurlijk ook wel dat ze gewoon een groot ras in haar voorouders heeft en een grote forse poes wordt. ;-) Bij een htk weet je dat nooit...
En nog iets: weet je zeker dat ze zo oud is? Want bij gevonden kittens is dat soms heel moeilijk uit te maken, als ze een groeiachterstand hebben.
Ik sprak gisteren nog met iemand die kittens opvangt en haar laatstbinnengekomen kitten woog 320gr, maar zijn oortjes stonden wel al recht en zijn oogjes waren groen. Minstens 5-6 weken dus, maar weegt wel maar voor 2-3 weken.

Ik blijf bij mijn eerste idee: je moet naar de kat zelf kijken. Als ze echt te dik is heeft ze toch een buikje.
Is ze van bovenaf gezien overal even breed of heeft ze zelfs wat taille voor haar heupen? Als dat niet zo is en haar buik aan de zijkant breder is, is ze zeker te dik. Dat hebben enkel echt jonge kittens, op 13 weken zou dat er toch al af mogen zijn. Zelfde als je echt een buikje kan voelen of haar ribben maar moeilijk kan voelen wanneer je je handen om haar borst legt. Los van dit zijn kittens natuurlijk wel vaak wat molliger dan een volwassen kat, en dat mag van mij ook. Als je niets van dit alles waarneemt, zou ik niet zeggen dat ze te dik is.

Ik moet wel zeggen dat ongecastreerde kittens van die leeftijd maar zelden te dik worden. Dat komt meestal ietsje later. Maar het kan natuurlijk wel.
Ik geloof dat het bij Cuzco ook niet zoveel scheelde en die is nu (bijna 3) nog altijd te dik... :roll:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
linted
Huiskat
Huiskat

Bericht door linted »

Pip is geen gevonden kitten. We hebben haar uitgezocht uit het nestje.
Als ik van bovenaf kijk loopt het wel in een rechte lijn. Ik voel ook niet echt een buikje. Moederpoes was vrij mager, maar dat kwam denk ik door de bevalling. Vaderpoes is een stevige kater naar wat ik zag op foto's.

Maar het is niet zo dat Pip veel eet. De hoeveelheid die ze mag eten gaat niet op. Ze eet daar ongeveer 2/3 van. Natvoer lust ze niet (heel gek :lol: ). Dus ze leeft op kittenbrokjes en water
Cerna

Bericht door Cerna »

Dat is inderdaad wel erg veel.
Raskittens gaan altijd weg met 13 weken en wegen dan rond de kilo (tenminste Brits Korthaarkittens en dat zijn best wel zware katten).
Ik zou overgaan op volwassenbrokjes en misschien wat rauw proberen: runderhart, kip, vis. Onze Milka eet ook absoluut geen blikvoer (trouwens de andere 2 Britten ook niet, dus ik vind het niet zo vreemd), maar rauw gaat er mondjesmaat wel in.
Ik ben erg enthousiast over de blikjes van Applaws (Zooplus) en de katten ook. Is voer wat je zo op een toastje kunt doen: http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... kattenvoer
Misschien dat ze dat wel lust naast de brokjes?
mittenslief
Tijger
Tijger

Bericht door mittenslief »

dat is inderdaad erg veel een HTK kat weegt met 13 weken zo'n 1,3 kg heb je de bak wel afgetrokken van het gewicht??? :eshifty:
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Plaats reactie