Mijn meisje heeft CNI....

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Mijn meisje heeft CNI....

Bericht door Ennakee »

Zoals Sjanke zegt spuitjevoeren kan ook zonder dwang en aversie van de kat.
Ik heb het zelf ruim twee jaar gedaan. In het begin was het wennen, maar Freddy kreeg al snel door dat hij zich beter voelde en werkte al vrij snel mee aan deze wijze van voeren.

Mijn kat kwam zelf om eten vragen wanneer hij honger kreeg en ging er dan rustig voor zitten.
Ook bleef hij uit zichzelf eten, alleen dit was niet altijd voldoende om op gewicht te blijven. Daarom kreeg hij dagelijks een vaste hoeveelheid voeding via de pipet gevoerd. Een pipet werkte voor mij makkelijker omdat hij zich daardoor niet kon verslikken en ik met 1 hand kon vullen.

Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom Koetje niet is gespoeld.
De waardes van ureum en creatinine zijn hoog. Hoe langer je wacht met de juiste voeding en supplementen als Ipakitine hoe meer schade er aangericht wordt, wat niet meer hersteld kan worden.
Zoals al eerder is gezegd zodra er afwijkingen in de nierwaardes kunnen worden gemeten is de nierfunctie al voor minimaal 70% kapot en dan spreek je van waardes die lager zijn dan bij Koetje.

Als ik jou was zou ik mij heel snel in gaan lezen op het Pluisje topic en nierfaalkatten topic.

Je moet echt niet alles in het tempo van deze dierenarts volgen want dat duurt te lang.
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Mijn meisje heeft CNI....

Bericht door Mon Chou »

Sjanke, Ennakee en Dinky bedankt voor jullie reactie. Ik zal eens op filmpjes van spuitvoeren gaan googlen.

@ Dinky en Ennakee Voor wat ik begrepen heb, is dat spoelen d.m.v. een infuus alleen bij opname van een kat gebeurd. Het thuis "spoelen" is alleen injecteren onder de huid met vocht, wat meestal een minuut of 10 in beslag neemt. Dit wordt alleen door de dierenartsen (die ik gesproken heb) niet gezien als spoelen en is ook binnen 24 uur weer door het lichaam opgenomen. Het spoelen bij opname wordt door de dierenartsen (die ik gesproken heb) vergeleken met de nierdialyse bij mensen. Dit heeft alleen nut, wanneer dit met regelmaat herhaalt wordt. Wat inhoudt dat de kat veelvuldig en met regelmaat opgenomen moet worden bij de dierenarts.
Het vocht onder de huid toedienen, heeft de spoedarts afgelopen zaterdag overigens wel bij Koetje gedaan. Ook was hij erg blij en positief over de SG waarde. Volgens hem was haar urine nog erg netjes geconcentreerd, waardoor hij de conclusie trok dat de nieren nog wel hun werk deden.
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Mijn meisje heeft CNI....

Bericht door Ennakee »

Freddy is alleen op de 1e dag dat bij hem nierfalen werd geconstateerd aan het infuus gelegd om te spoelen hij is daarvoor 24 uur opgenomen geweest. Daarna mocht hij mee naar huis omdat er al goede verbetering was opgetreden in zijn waardes en hij het niet erg goed na zijn zin had bij de DA.

Daarna heeft hij nog 1x onderhuids vochtgekregen dat was 2 maanden later, omdat hij uitgedroogd was door het braken, dat na later bleek verband hield met epilepsie.

Verder is bij hem nooit extra vocht toegediend o.a. omdat de DA medewerking weigerde. Wel kreeg Freddy via zijn voeding erg veel vocht. Hij is nooit uitgedroogd geweest en had ook geen obstipatie, hetgeen veel voorkomt bij nierfaalkatten.

Andere forumleden hebben wel succesvol zelf wekelijks infuus onderhuids toegediend
En hierdoor bleven de ureum en creatinine waardes zeer stabiel en hielden de katten een goede eetlust.
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Mijn meisje heeft CNI....

Bericht door Mon Chou »

Dank je voor jouw uitgebreide uitleg Ennakee. Ik ga morgen toch nog eens informeren bij mijn dierenarts naar de mogelijkheden om te spoelen. Als t mijn meisje helpt, wil ik dat uiteraard erg graag doen.
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Mijn meisje heeft CNI....

Bericht door Ennakee »

Ik heb hier nog een aantal Informatieve sites voor je

http://www.dierenziekenhuizen.nl/katten ... blemen-kat

http://www.dierendokters.com/katten/zie ... rfalen-kat

http://www.dekattensite.nl/html/ziekten ... alen2.html

Verder kun je via de zoek functie op de site veel info vinden en ook in het Pluisje topic staat erg veel info.

Hoe eerder je goed op de hoogte bent van alle mogelijkheden des te beter is dit voor Koetje.

Succes met de informatie vergaring!
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Mijn meisje heeft CNI....

Bericht door Mon Chou »

Dank je Ennakee voor de links. Die heb ik net even doorgelezen.
Ben vannacht ook begonnen met het Pluisje topic, maar dat doe je niet even met zo veel pagina's :oops: .

Kan een kat trouwens misselijk worden van nierdieetvoer?
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mijn meisje heeft CNI....

Bericht door castratenkoor »

Katten worden misselijk als de nieren niet goed werken, niet van nierdieet.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Mijn meisje heeft CNI....

Bericht door Mon Chou »

Ik ga ook op een gegeven moment overal aan twijfelen :-(

Was sinds een paar dagen begonnen met mengen van Royal Canin Sensible33 (oude voer, waar zij eigenlijk al op uitgekeken was na 3.5 jaar) en Royal Canin Renal Special (in verhouding 80% - 20%). Ik zie sinds vandaag ook echt dat zij maar weer een klein beetje hiervan eet. Heb daarom net 5 brokjes Ones voor haar neus gelegd en die at zij meteen op. Dit is ook echt precies zoals ik haar ken....lekker kieskeurig en doet precies waar zij zelf zin in heeft. Ben nu al een week aan t tobben met dat dieetvoer (meerdere varianten geprobeerd) en kom niet verder dan de verhouding 80 - 20. En nu trekt zij haar neus weer op van haar oude voer. Word hier dus echt moedeloos van.

Mocht ik nou besluiten te beginnen met "spuitjevoeren" en dan ook echt meteen alleen dieetvoer, hoe vaak zou ik dit dan per dag moeten gaan doen voor haar?
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Mijn meisje heeft CNI....

Bericht door Dinky »

Uitleg van Cerna/Annet staat in dit topic: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... &start=135
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Mijn meisje heeft CNI....

Bericht door Mon Chou »

Dank je Dinky, dat was ik inderdaad tegengekomen van Cerna. Het enige dat ik niet kan vinden, is hoe vaak je dat per dag doet en in welke hoeveelheid. Zie wel 7 "spuitjes". Wat ik begrijp is dat je ook t "kopje" eraf moet snijden, maar hoe krijg je het dan goed in haar bekje?
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Mijn meisje heeft CNI....

Bericht door Mon Chou »

En wat is eigenlijk nierdieetvoer wat meestal toch best goed gepruimd wordt (harde brokjes variant dan)? Kan best veel merken vinden (zowel DA voer als niet DA voer), maar hetgeen ik tot nu toe geprobeerd heb, loopt uit op een fiasco. Waar zijn dus eigenlijk de beste eet-ervaringen mee?
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Cerna

Re: Mijn meisje heeft CNI....

Bericht door Cerna »

Mijn man en ik hebben Noa inderdaad 4 jaar lang het natvoer met een spuitje gegeven omdat Noa net als Koetje geen natvoereter was en ik het toch wel belangrijk vond ivm het vocht.
Mijn dierenarts vond het eigenlijk ook een brug te ver (net als onderhuids infuus), maar de internist verzekerde ons dat Noa alleen nog leefde juist omdat we dit deden omdat katten met een creatinine van bijna 500 anders al heel snel door hun hoeven zakken: misselijk worden, stoppen met eten, hierdoor nog misselijker en uiteindelijk de dood. Deze internist vertelde ons dat de meeste nierpatiëntjes niet overlijden tgv nierfalen, maar omdat ze stoppen met eten of veel te weinig eten en dan overlijden ze dus eigenlijk aan leververvetting.

Ik gaf Noa Trovet nierdieet want die vond ze het lekkerst, maar ook Specific ging er wel in. Alleen is dit wat vetter en moest ik helaas hiermee ophouden omdat ze ging spugen. Maar het is een heel wonderlijk voer want Noa veranderde in een jong veulen wanneer ze deze spuitjes op had. Dus wat daar in zit?

Omdat zowel Noa als wij moesten wennen aan het spuitjevoeren (in het begin was het een ramp: er kwam meer op Noa's rug, op de keukengordijnen en op het aanrecht dan in Noa) zijn we begonnen met 8x daags 2 spuitjes van 5 ml. Maar hier kwamen we al snel op terug omdat Noa zo nooit aan haar rust toekwam. En toen zijn we overgegaan op 4x daags 6 spuitjes (met soms een kleine pauze tussendoor wanneer ze sputterde) en een jaar later naar 3x daags 8 spuitjes.

Dat is iets meer dan een derde blikje van 85 gram wat ik inderdaad overdeed in open spuitjes van 5 ml. Wanneer je namelijk dichte voedingsspuitjes hebt dan moet je het heel dun maken of een hele dikke spuit gebruiken en dat vind ik onhandig.
Nu maakte ik het voer zo dik dat ik het met moeite met een theelepeltje in het spuitje kon prutsen zodat het niet al na een beweging weer uit het spuitje loopt.
Je moet hiervoor de bek wel wat verder openmaken en dat is in het begin lastig want de kat zal tegenstribbelen en bij Koetje zullen de tanden in de weg zitten (bij Noa waren alle tanden/kiezen verwijderd ivm stomatitis) dus het is niet allemaal even eenvoudig en stressen, maar dat wordt na een tijdje minder (ik heb ook periodes gehad dat ik het echt niet meer zag zitten, maar dan zag ik hoe ze na het voeren opfleurde en dat de stress ook onmiddellijk weer weg was (bij mij duurde het wat langer :smile: ) en dan gingen we toch maar weer door en de laatste 3,5 jaar was het zo gewoon geworden, dan deed je het er even bij tussendoor).

Juist omdat ik zulke goede ervaringen had met Noa, dacht ik er redelijk luchtig over, maar vorig jaar oktober werden bij onze Milka blaasstenen verwijderd en Milka stopte met eten (is ook een verschrikkelijke kieskeur) en wilde absoluut het blaasdieet niet.
Och, dan gaan we toch spuitjevoeren. Makkie.
En dan heb je zoveel ervaring, maar het was een ramp en na twee dagen worstelen zijn we gestopt. Milka eetluststimulans gegeven en toen at ze weer wat ze altijd at.

Het is dus een beetje afwegen. Je zou 1 blikje kunnen kopen bij de dierenarts (wanneer je dierenarts geen Trovet heeft kun je denken aan Hills KD, dat wordt smakelijker gevonden dan Royal Canin paté) en een paar spuitjes krijg je neem ik aan zo wel mee en dan de instructie opvolgen uit de link van Mirjam (Dinky). En wanneer het dan teveel een worstelpartij wordt, is het misschien toch beter om haar gewoon te laten eten wat ze graag eet en daarnaast een schepje Ipakitine op te lossen in wat warm water en dit in het bekje te spuiten.

Bij Cochi heb ik ook nooit overwogen om te spuitjevoeren (hij at gelukkig ook het liefst natvoer) omdat ik hem die stress op die leeftijd niet wilde aandoen, maar Noa was pas drie en dan is het toch een ander verhaal.

Ook Noa is twee dagen opgenomen geweest ivm infuus en knapte heel goed op. Daarna was het 3,5 jaar niet nodig en toen haar waardes in juni 2014 opeens gestegen bleken te zijn, is ze weer in de kliniek geweest, maar helaas hielp het infuus toen niet meer. Toch heeft ze daarna nog 8 maanden geleefd.

Sorry, lang verhaal.
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Mijn meisje heeft CNI....

Bericht door Mon Chou »

Super bedankt voor jouw uitgebreide reactie Cerna.
Ik ga zo bij een dierenarts Trovet ophalen om te kijken of zij dat wel eet. Die Specific heb ik al geprobeerd, waarbij zij 's avonds in 1 keer haar bakje leeg at. De dag daarna ben ik in het dierenhospitaal beland, omdat zij gestopt was met eten en drinken. Daarna hield het eigenlijk op met de Specific. Tot nu toe drinkt Koetje gewoon, zoals zij altijd gedronken heeft. Echt niet overmatig dus. Het enige dat ik op dit moment doe is haar telkens eten voorschuiven, in de hoop dat zij telkens weer een beetje eet. Het begint onderhand op een obsessie te lijken. Ben er continue mee bezig.

Het spuitjevoeren vind ik opzich wel een goed alternatief, gezien zij dan in ieder geval het juiste voer binnen krijgt. Hetgeen waar ik wel tegenaan loop, is dat die Semintra ingeven al na een paar keer op een enorm gevecht begint te lijken. Draait haar kopje weg, houdt stevig haar bekje dicht, wil alleen maar weglopen, zet haar nagels in mij en maakt zulke snelle krachtige kopbewegingen.
Buiten dat zit ik ook een beetje met de hoeveelheid per dag. Ik moet overdag namelijk werken en ben dan vaak van 8.00u tot 15.30u niet thuis. Ik weet niet of mensen hier hetzelfde hebben en hoe zij daar dan invulling aan geven?

Ik heb trouwens afgelopen dagen wel natvoer meegenomen en toch geprobeerd of zij dit misschien wel lekker vindt, maar zij haalt echt haar neus ervoor op.
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Mijn meisje heeft CNI....

Bericht door Mon Chou »

Calciumwaarde is binnen en is 2,69. Dit schijnt volgens mijn eigen dierenarts iets te hoog te zijn. Ik krijg het idee dat mijn eigen dierenarts op dit moment ook een beetje in het duister tast......
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7742
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Mijn meisje heeft CNI....

Bericht door Rik »

Ze lust ook geen (kort) gekookte koolvis? Als ze er met de Semintra al zo'n gevecht van maakt hou ik mijn hart vast voor het spuitjesvoeren. Semintra mag ook door het natvoer maarja... als dat niet gegeten wordt. Bowy krijg ik ook geen spuitje in d'r bek. Gelukkig eet zij wel natvoer maar nierdieet vindt ze ook niet zo lekker. Ze krijgt dan ook 's-ochtends een klein beetje Felix met Ipakitine (fosfaatbinder voor over normaal natvoer) en Semintra met Amlodipine (voor de bloeddruk). Ze staat al tussen 5 en 6 op mijn rug of buik te miauwen dus gelukkig eet ze op dit moment goed. 's-avonds pak ik een klein blokje (2x2cm) koolvis uit de diepvries en even in wat water in de magnetron. Dat kan ik vermengen met de fijngestampte Cholodin (tegen ouderdom-verschijnselen) met weer een half tabletje Amlodipine. Die Cholodin kan ik niet eens door de Felix doen want dan eet ze het niet (dus ze vindt die Cholodin niet zo lekker). Daarna krijgt ze nierdieet. Maar ik weet dat als ze in eetstaking zou gaan ik het altijd nog met koolvis kan proberen (daar doet ze echt een moord voor). Als ze dat ook niet meer eet, dan weet ik dat het einde nadert. Want bij haar, met bijna 20 jaar, hoef ik het spuitjesvoeren niet meer te proberen. Dat levert veel te veel stress op.

Als Koetje momenteel echt slecht eet is het ook aan te raden in ieder geval even te geven wat ze wel graag eet. Eten is op dat moment belangrijker. Als ze slecht of niet eten dan bouwen die afvalstoffen alleen maar op in het lichaam waardoor ze nog misselijker worden en dus nog minder gaan eten. Het spoelen en spuitjesvoeren is dan ook in eerste instantie bedoeld om haar over de eerste drempel te krijgen waardoor ze weer gaat eten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie