Mijn meisje heeft CNI....

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Mijn meisje heeft CNI....

Bericht door Mon Chou »

Lieve mensen,

Ik ben nieuw op het forum. Ik heb 4 katjes (Kreukeltje, Mon Chou, Flo en Mazzel). Sinds afgelopen woensdag is bij mijn meisje Mon Chou (aka Koetje) CNI vastgesteld. Helaas maar waar is vaak het verhaal dan, dat je juist op zo'n moment pas op een forum terecht komt. Ik ben dus eigenlijk op zoek naar advies, tips, steun, etc.

Haar (en zo ook mijn) verhaal begint in november 2015. Zij zit op dat moment al bijna 3.5 jaar op het Royal Canin Sensible33 voer. Op dat moment begint zij een beetje te jojoën met haar gewicht. Van 6.3kg naar 6.1kg naar 6.2kg naar 5.9kg, etc, etc. Op dat moment heb ik toen contact gezocht met de dierenarts. Volgens de dierenarts was dit niet raar, gezien zij toch al 12 jaar was. Ik heb dat op dat moment voor lief genomen, maar heb wel bijna elke dag haar gewicht in de gaten gehouden. Totdat zij ineens op vrijdag 29 januari, 5.6kg woog. Ik heb toen weer meteen contact met de dierenarts opgenomen en maandag 1 februari is er bloed geprikt. En woensdagavond heb ik de uitslag gehad. Alles was goed behalve haar nierwaarde. Haar creatinine was 237,8 umol/L (referentiewaarden 44,2-141,4 umol/L)en haar ureum was 105 mg/dL (referentiewaarden 37-65 mg/dL) en 17,48 mmol/L (referentiewaarden 6,16-10,82 mmol/L). Of te wel, volgens de dierenarts CNI. Ik ben hier behoorlijk van geschrokken....ik wil mijn meisje natuurlijk nog erg lang bij mij houden :cry: .
Die donderdag (4 februari) heb ik medicijnen (Fortekor en Pronefra) opgehaald bij de dierenarts. En meteen verschillende soorten nierdieet in huis gehaald. Uiteraard heb ik de dierenarts ook nog de nodige vragen gesteld omtrent behandeling. Er is namelijk alleen bloedonderzoek uitgevoerd, terwijl ik op internet lees dat eigenlijk ook de bloeddruk gemeten moet worden, er een urine onderzoek moet plaatsvinden en een echo genomen moet worden. Het komt er eigenlijk op neer dat hij al de onderzoeken best wil doen wanneer ik dit zou willen, maar dat het volgens hem weinig nut gaat hebben. Zijn beredenering is eigenlijk dat je niets veranderd aan het nierfalen met urine onderzoek, echo's etc. Volgens hem ben je alleen een stuk lichter in je portemonnee en de conclusie blijft hetzelfde: Het is en blijft nierfalen wat behandeld moet worden.
Op vrijdag 5 februari heb ik ook nog contact gehad met UZGent. De professor daar acht het wel degelijk nodig om al die onderzoeken uit te voeren. Ik kon daar maandag (8 februari) al terecht. Betekende wel dat ik nog niet met de medicatie kon starten. Ik zat op dit moment zo in tweestrijd. Als ik wel naar Gent zou gaan, wat doe ik mijn meisje dan allemaal aan (denkend aan de uitspraak van mijn eigen dierenarts). En als ik niet naar Gent ga, wat ontzeg ik mijn meisje dan misschien. Uiteindelijk heb ik toen besloten eerst op het advies van mijn eigen dierenarts af te gaan en met de medicatie te beginnen. De 1e pil Fortekor heb ik vrijdagavond (5 februari) gegeven en de 1e dosis Pronefra de volgende dag 's ochtends (zaterdag 6 februari). Het nierdieet was al vanaf dag 1 (donderdag 4 februari) een ramp. Mijn meisje is normaal al erg kieskeurig met haar voer en met dat nierdieet al helemaal een ramp. Soms een paar brokjes (Specific) en meestal gewoon niets (Hills, Royal Canin). Natvoer heeft zij nooit gepruimd, maar heb ik wel geprobeerd aan nierdieet en helaas ook hetzelfde resultaat.
Nadat ik die zaterdagochtend de Pronefra gegeven had, was zij eigenlijk totaal gestopt met drinken en eten. Ook het voer wat zij normaal dus erg lekker vond (Ones), wilde mijn meisje niet meer eten.
Op dat moment ben ik maar dierenklinieken af gaan bellen voor wat te doen. Het was op dat moment ook zaterdag en dan krijg je ook nogeens te maken met dat mijn eigen dierenarts natuurlijk geen dienst had. Ik kreeg toen verschillende verhalen. De één zei "het is de misselijkheid door de medicijnen", maar de andere zei weer "urine onderzoek en echt om te kijken of er toch niet iets anders aan de hand is" en weer een ander zei "spoelen, omdat het niet door de medicijnen kan komen op deze korte termijn". Uiteraard kon ik bij elke dierenkliniek langskomen om naar haar te laten kijken. Aangezien ik het niet langer kon aanzien, ben ik terecht gekomen bij een dierenhospitaal in de regio. Het eerste wat die dierenarts eigenlijk zei toen hij Koetje zag, was dat mijn meisje er eigenlijk nog erg goed uitziet. Mooi gewicht en een mooie glimmende vacht. Hierna volgde eerst het lichamelijk onderzoek. Haar ogen, mond en hartje waren goed. Zo ook heeft hij aan haar buik gevoeld en hij voelde geen gekke dingen. Ik had hierna 2 opties: Of naar huis gaan met een eetlustopwekker (Mirtazapine) en het nog even aankijken, of meteen een echo en urine onderzoek laten doen. Daar is alleen wel een sedatie voor nodig. Wanneer dat woord genoemd wordt, slaat de paniek eigenlijk toe bij mij. Een 2 jaar geleden heeft een kat van mij een hartstilstand gekregen bij de sedatie. Uiteindelijk, met de tranen rollend over mijn vangen, toch maar gekozen voor het uitgebreide onderzoek. Op de echo was het volgende te zien:

- De blaas: Normale dunne dubbele blaaswand, bypoechogene urine, gb.
- Haar nieren: Linker nier iets onregelmatige aflijning (niet meer helemaal rond aan de onderkant, maar dat komt door de leeftijd volgens de dierenarts), intact kapsel, meet +/- 3,8cm (Netjes binnen de norm volgens de dierenarts), bekken 1-2mm, gb. Rechter nier iets onregelmatige aflijning (niet meer helemaal rond aan de onderkant, maar dat komt door de leeftijd volgens de dierenarts), intact kapsel, meet +/- 3,4cm, bekken 2mm. Conclusie dierenarts: Beide nieren geen normale boonvorm en rechter nier iets te klein, verder gb.
- Punctie urine / urineonderzoek: SG 1043 (1001-1080) AO helder Bloed spr
TE +++ Bil - Glu -
pH 6.5 (5.0-6.5) Ket -

Het urine onderzoek was erg positief volgens de dierenarts. De urine was namelijk erg goed geconcentreerd, wat betekent volgens de dierenarts, dat de nieren de afvalstoffen nog prima afvoeren. Het was de dierenarts dus een beetje een raadsel waarom Mon Chou ineens niet meer at en dronk. Misschien was het, volgens de dierenarts te wijten aan de Pronefra die die ochtend voor het eerst gegeven was. De dierenarts zei namelijk wel dat onder dwang geven van medicijnen (en natuurlijk het telkens voorgeschotelde dieetvoer) tot een afkeer kan leiden bij de poes. De dierenarts zei ook dat zij niet werken met de combinatie Fortekor en Pronefra. Maar dat zij altijd Semintra geven. Dit schijnt lekkerder te zijn en maar 1 keer per dag gegeven hoeft te worden, in plaats van op 3 momenten op de dag. Ik heb die Semintra wel voor de zekerheid meegenomen. Maar die avond heb ik haar even geen medicatie meer gegeven na de sedatie voor echo en urine onderzoek. Zij heeft van de dierenarts toen nog wel een injectie tegen de misselijkheid gehad en vocht toegediend gekregen, omdat zij toch wat uitdrogingsverschijnselen had. Zondagochtend moest ik een eetlustopwekker geven en haar op dat moment gewoon op voer houden wat zij echt lekker vindt (Ones), zodat zij in ieder geval weer zou gaan eten. Die zondag is mijn meisje gelukkig weer gaan eten en drinken. Uiteraard zat ik nog in dubio wat te doen met die medicijnen. Ging ik overstappen van Frotekor en Pronefra naar Semintra..... Hierover heb ik afgelopen maandagavond nog contact gehad met mijn eigen dierenarts. Hij kende alleen Semintra helemaal niet (mijn dierenarts zit overigens in België). Zijn advies was dan ook om gewoon verder te gaan met Fortekor en Pronefra. Uiteindelijk belde mijn dierenarts 's avonds wat later nog terug. Hij was in de boeken gedoken en kwam zelf tot de conclusie dat hij hier ook wat van geleerd had. Zijn advies heeft hij bijgesteld en ik moest met Semintra beginnen. Hij had op dat moment ook meteen het laboratorium gebeld en de opdracht gegeven alsnog het fosfaatgehalte in het bloed te controleren. Mocht het namelijk nodig zijn, dan kon er nog een fosfaatbinder erbij gegeven worden. Hierover word ik vandaag door de dierenarts gebeld.
Op dit moment loop ik nog steeds tegen dat nierdieetvoer aan. Ik ben sinds gisteravond begonnen met het mengen van haar normale voer (Royal Canin Sensible33) met dieetvoer (Royal Canin Renal Special). Hierbij heb ik de verhouding 80-20 even aangehouden om toch ergens te beginnen. Die Ones heb ik even in de kast geparkeerd, gezien ik toch ergens moet beginnen. Ondanks dat ik eigenlijk wel weet dat zij die Ones lekkerder vindt dan de Royal Canin Sensible33 (waar zij de laatste 3.5 jaar op gezeten heeft).

Ik hoop dat jullie nog een beetje pap van mijn verhaal kunnen maken :oops: .

Een plaatje bij het praatje.....Dit is mijn meisje:
Afbeelding
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn meisje heeft CNI....

Bericht door Adriana »

welkom op het forum met een lang verhaal...

valt veel in te lezen over de verzorging van een nierfaalkat. we hebben topics 'nierfaalkatten' met voornamelijk waardes (voor naslag) en overzichten met links van dieetvoer, medicatie etc.
zet de waardes bloed en urine ook even bij dat topic.. dat is heel makkelijk voor de meedenkers.
lees de artikelen in het eerste bericht over nierfalen een paar keer rustig door, dan weet je al iets meer.
en we hebben 'pluis' voor de nierfalers en als je wilt, dan kun je daar ook verder schrijven.

je hebt intussen het nodige afgedokterd met erg veel onzekerheid. voordeel van het forum is dat we veel ervaring en behoorlijk wat kennis in huis hebben, dus kun je voortaan al je vragen op het forum zetten. maar als je in Pluis leest, dan ben je snel op de hoogte van de meest voorkomende zaken..

ik heb zelf eigenlijk nog wel een vraag.. heeft koetje de afgelopen maanden iets naar binnen kunnen krijgen wat heel slecht voor haar nieren is? zoals bepaalde planten, antivries (in het toilet bijv.), chocolade, lelies of stuifmeel van..
heeft ze recent blaasproblemen gehad?

en als je dierenarts niets weet over semintra dan houdt hij/zij de info niet bij.
het is voorzover ik weet geen wondermiddel en behoorlijk prijzig. tot dusver werkt fortekor/benakor ook.
ik ga mee met een paar opmerkingen en heb eerlijk gezegd ook mijn twijfels over de diagnose chronisch nierfalen. dan had ze er met deze waardes niet zo goed uitgezien want dat is een langzaam voortschrijdend proces. bovendien blijkt dat niet uit het echo-onderzoek.
ik denk dat ze acuut nierfalen heeft opgelopen en dat het goed is om je af te vragen of ze niet nog steeds risico loopt iets verkeerds binnen te krijgen.

p.s. bedoel je met one het droogvoer van purina one? sommige zitten op 38% eiwit en er zit veel tarwe in. allebei niet jofel en voorlopig nog als snoepje, maar vergif voor haar nieren!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Mijn meisje heeft CNI....

Bericht door Cerna »

Ik ben het met de eerste dierenarts eens dat je veel onderzoeken die je in een later stadium toch hebt gedaan (is geen verwijt want je gaat af op wat een dierenarts vertelt) net zo goed achterwege had kunnen laten want het verandert niets aan de diagnose en ook niet aan de behandeling.
Maar goed, het is gebeurd en nu sta je in dubio wat te geven.

Allereerst de gebrekkige eetlust: dit is heel herkenbaar want nierdieet schijnt gewoon niet lekker te zijn en wanneer je kat dan ook nog een kieskeur is, is het helemaal lastig. Wanneer ze zacht voer zou lusten, zou het niet zo'n probleem zijn want dan kun je over haar eigen voer Ipakitine doen en daar proeven ze niets van, maar alleen brokjes maakt het moeilijker.
Royal Canin heeft nierdieetbrokjes die erg smakelijk zijn (vond mijn Noa :smile: ) http://www.medpets.nl/royal+canin+renal+special+kat/ en verder vond men Specific en Hills-KD erg lekker. Ook Trovet heeft brokjes en bij hen kun je een proefzakje aanvragen.
Hills, Specific en Royal Canin hebben eetgarantie dus dan kan de zak terug wanneer madame het niet blieft. En wanneer je het dan stap-voor-stap doet (dus mengen met Sensible en dat langzaam afbouwen) lukt het misschien wel :epray:

Wat betreft medicijnen: ik heb goede ervaringen met Fortekor (en slechte met Benakor want die schijnen erg vies te zijn) en ook met Semintra en ik geloof niet dat het veel uitmaakt waarvoor je kiest.
Pronefra heb ik nooit gebruikt, maar dat schijnt ook erg vies te zijn.

Mon Chou/Koetje heeft helaas de leeftijd om CNI te krijgen, maar het "voordeel" van CNI is meestal wel dat de nieren langzaam achteruit gaan en dat je het met de juiste zorg, nog heel lang kunt rekken.
Mijn Cochi, een dubbelganger van Koetje :smile: , kreeg ook op 12-jarige leeftijd nierfalen en is uiteindelijk 18 geworden.
Dus het hoeft nog lang geen einde verhaal te zijn.

Sterkte ermee!
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Mijn meisje heeft CNI....

Bericht door Mon Chou »

Heel erg bedankt voor jouw reactie Adriana. Ik heb mij de afgelopen dagen suf gelezen aan medische artikelen er ervaringen. Uiteindelijk is het voor mij een wirwar aan informatie geworden, waarvan ik niet goed weet wat ik daarmee moet.
Ik zal zometeen meteen die waarden in dat topic plaatsen en de artikelen uit t 1e bericht even rustig doorlezen. Dank je voor deze tip.

Om antwoord te geven op jouw vragen: Koetje komt de laatste maanden niet buiten. Volgens mij is t een typisch 20+ graden katje. Dus buiten kan zij sowieso niets verkeerd binnen gekregen hebben. Wanneer ik niet thuis ben, hebben zij een grote kattenspeelkamer waar zij dan altijd verblijven. Wanneer ik wel thuis ben, dan lopen zij vrij rond in huis. Het enige is wel dat Koetje bijna nooit van mijn zijde wijkt. Het enige dat zij wil, is bij mij zijn. Waar ik ben, is zij ook. Er is natuurlijk altijd een kans dat zij iets binnengekregen heeft, maar dan zou ik absoluut niet weten wat en wanneer dat dan geweest is. Zij heeft ook recent geen blaasproblemen gehad. Ik kan er eerlijk gezegd ook met mijn verstand niet bij, gezien ik niets aan haar gemerkt heb. Heb ook niet echt het idee gehad dat zij overmatig is gaan drinken. Zij is verder altijd alert geweest. Zij gedroeg zich eigenlijk gewoon erg normaal.

Ik woon net over de grens in België en heb dan ook een Belgische dierenarts. Zijn argument waarom hij Semintra niet kende, was eigenlijk omdat hij alleen Belgische medicatie mocht gebruiken. Hij had in eerste instantie dan ook de combinatie Fortekor Pronefra voorgeschreven. Het is dat ik van het weekend bij het dierenhospitaal belandde, waar ik het advies kreeg om Semintra te gaan geven. Hierna ben ik ook erg gaan twijfelen wat te doen. Het advies van mijn eigen dierenarts volgen, of dat van het dierenhospitaal. Gezien ik ook begrepen heb dat Fortekor eigenlijk een hartmedicijn is en dat het lichaam zich na een tijdje een weg om het medicijn heen zou kunnen vinden, heb ik het Semintra voorgelegd bij mijn eigen dierenarts.

Je mag absoluut je twijfels hebben hoor over de diagnose CNI ;) . Ik weet het namelijk helemaal niet meer :( . Volgens die spoeddierenarts van het dierenhospitaal, was het ook CNI. Haar iets te kleine nier verklaarde volgens hem die bloeduitslag. En gezien hij verder niets raars op de echo en in het urineonderzoek zag (geen nierstenen, etc), was het volgens hem geen acuut nierfalen.
Bij de spoeddierenarts woog zij 5,58kg en gisteravond alweer 5,75kg. Dus zij is wel weer aan het aankomen.
Wat ik alleen wel gelezen heb, is dat je bij acuut nierfalen geen Semintra (of Fortekor) mag geven.

Op dit moment weet ik dus echt niet meer wat ik moet doen :( . Zij is nu bij 2 dierenartsen geweest, waarbij de 1 alleen bloedonderzoek gedaan heeft en de ander lichamelijk onderzoek, een echo, urineonderzoek en ook inzage in de bloeduitslagen.

Mijn grote vraag op dit moment is, wat kan ik nu nog meer doen? Ik wil echt het beste voor mijn meisje.
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Mijn meisje heeft CNI....

Bericht door Ennakee »

Hallo,

Ik heb zojuist jou verhaal over MC gelezen.
Als baasje is het altijd erg schrikken wanneer je lieverd de diagnose nierfalen krijgt, maar er zijn veel mogelijkheden om te behandelen, dus houdt moed.

Ik wil nog wat vragen, heeft je kat ook aan het infuus gelegen? Om de nieren te spoelen? Vaak is dit de 1e handeling die uitgevoerd wordt om de kat zich beter te laten voelen doordat de gifstoffen uit het lichaam gespoeld worden.
Je DA spreekt over het toevoegen van een fosfaatbinder, maar Pronefra is ook al een fosfaatbinder.

Persoonlijk heb ik betere ervaringen met Ipakitine als fosfaatbinder of een combi Pronefra met Ipakitine afgewisseld werkte ook goed. Met alleen Pronefra werd mijn kater Freddy ook misselijk.
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Mijn meisje heeft CNI....

Bericht door Mon Chou »

Dank je voor jouw reactie Cerna. Ik heb in eerste instantie ook het advies van mijn eigen dierenarts opgevolgd. Dat was ook de reden waarom ik toch niet naar Gent gegaan ben. Het is dat ik op de spoed van het dierenhospitaal terecht ben gekomen en ik op dat moment die keuze voorgelegd kreeg met het advies van juist die dierenarts om het weer wel te doen.

Ik ben sinds gisteravond begonnen met 80% Royal Canin Sensible33 en 20% Royal Canin Renal Special. Zij heeft op dit moment wat meer dan de helft gegeten van wat zij op een dag (24h) zou moeten eten (heb t er afgelopen nacht pas om 00.30u ingedaan). Ik weet eigenlijk wel zeker, dat wanneer ik ditzelfde gedaan had, maar dan met Ones, dat zij al veel meer gegeten had. Maar ja, dan zegt de dierenarts van het dierenhospitaal weer dat Ones nou niet echt kwaliteitvoeding is en Royal Canin Sensible33 weer wel :???: . Een aangezien zij de afgelopen 3,5 jaar op Royal Canin Sensible33 gezeten heeft, probeer je dat toch maar. Zeker gezien er dan gezegd wordt dat het toch weer beter is voor mijn meisje. Uiteraard probeer ik natuurlijk volledig op nierdieet over te stappen, maar daar heb ik een hard hoofd in dat dit zal gaan lukken. Zou al blij zijn wanneer ik op een gegeven moment op 50%-50% zou zitten.

Ik heb overigens ook het idee dat zij na die Pronefra zo misselijk is geworden dat zij gestopt is met eten en drinken. Voor die Pronefra had zij namelijk nog wel een paar brokjes dieetvoer (Specific) gegeten.

Ik vind het wel fijn om te horen dat het niet per definitie "einde verhaal" hoeft te zijn. Ik hoop haar natuurlijk nog heel lang bij mij te mogen houden.
Wat leuk dat mijn meisje zo veel op jouw Cochi lijkt :smile: .
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Mijn meisje heeft CNI....

Bericht door Mon Chou »

Hoi Ennakee. Moest even hard lachen om mezelf....ik zat maar te puzzelen wat MC betekend :lol: . Je bedoelt vast Mon Chou en geen Medisch Centrum. Komt ook eigenlijk doordat ik haar meer Koetje noem dan Mon Chou.

Dank je voor jouw bemoedigende woorden. Ik was na die diagnose inderdaad erg geschrokken en behoorlijk van slag (eerlijk gezegd nog wel een beetje hoor).

Koetje heeft niet aan het infuus gelegen. Dit omdat die spoeddierenarts dat op dat moment niet nodig vond gezien zijn bevindingen. Wel heeft Koetje nog spuiten vocht toegediend gekregen (onder haar huid).

Op dit moment krijg zij alleen Semintra (uiteindelijk dus ook het advies van mijn eigen dierenarts geweest). Vanavond krijg ik nog de uitslag van hem betreffende het fosfaatgehalte in het bloed. Daar heeft hij afgelopen maandag toch het laboratorium nog opdracht toe gegeven. Aan de hand van die uitslag wil hij wel of geen Pronefra erbij gaan geven. Aangezien ik het idee heb dat Koetje afgelopen zaterdag misselijk is geworden (en dus gestopt met eten en drinken) door de Pronefra, hoop ik eigenlijk (dat wanneer dit nodig mocht zijn) er iets anders daarvoor in de plaats gegeven kan worden. Uiteraard hoop ik natuurlijk dat de fosfaatwaarden goed zijn en het misschien (nog) niet nodig is. Ik weet ook niet of het al als voorzorgmaatregel kan dienen, gezien zij nog niet op dieetvoer staat.
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Mijn meisje heeft CNI....

Bericht door Ennakee »

Ipakitine is ook een fosfaatbinder in poedervorm dit kun je al over het huidige voer strooien, het handigste is dit bij natvoer omdat het een poeder is.
Zelf heb ik het ook gedaan terwijl de fosfaten nog binnen de normale referentie waarde zat, omdat met name de fosfaten op den duur schade aan de nieren veroorzaken.

Behalve de reguliere medicatie is op dit forum ook goede ervaring met alternatieve geneeswijze soms gecombineerd met de gewone.
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Mijn meisje heeft CNI....

Bericht door Mon Chou »

Dank je voor jouw reactie Ennakee. Jammer genoeg eet zij inderdaad geen natvoer. Dat zou het misschien iets makkelijker hebben gemaakt. Wat zij alleen lekker vindt, is gekookte koolvis en het nat daarvan. Maar dat mogen nierfaalkatjes volgens mij dan niet meer. Anders had ik het daaroverheen kunnen doen, of kunnen mengen met een klein beetje vocht. Of is dit iets wat ik verkeerd begrepen heb?
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn meisje heeft CNI....

Bericht door Adriana »

Mon Chou schreef:Haar creatinine was 237,8 umol/L (referentiewaarden 44,2-141,4 umol/L)
en haar ureum was 105 mg/dL (referentiewaarden 37-65 mg/dL)
en ???? 17,48 mmol/L (referentiewaarden 6,16-10,82 mmol/L).
Of te wel, volgens de dierenarts CNI.

Het urine onderzoek was erg positief volgens de dierenarts. De urine was namelijk erg goed geconcentreerd, wat betekent volgens de dierenarts, dat de nieren de afvalstoffen nog prima afvoeren.
ureum is volgens mij giga hoog en wat is de derde waarde? anorganische fosfor?

je zou met je dierenarts kunnen doorspreken of een infuusbehandeling zin heeft. dan wordt ze gedurende een bepaalde tijd 'doorgespoeld' tot ongeveer schoon en het is dan makkelijker om de 'restwaarde' aan nierfunctie te zien. bovendien met nierdieet blijven die waardes dan hopelijk wat lager.

de reden dat ik eigenlijk niet aan cni denk is dat dit langzaam gaat en onbehandeld had ze er al veel slechter uit moeten zien. bovendien had ze dan al maanden en maanden slechte eetlust moeten hebben...zeker met deze hoge ureumwaarde..

weet je of er eiwit in haar urine is aangetroffen? urine-onderzoek is best wel belangrijk bij nierfalen, net zoals een bloeddrukmeting trouwens..
en een fosfor ip bepaling als die derde waarde dat niet is..

zou je haar kunnen laten spuitjedrinken?
= aan de zijkant langzaam vloeistof uit een injectiesputje zonder naald inspuiten.
op die manier kun je ipakitine binnen krijgen en dat altijd combineren met eten.
bovendien is gelijktijdig vocht aanvullen bij droge brokken voor nierfalers altijd beter.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Mijn meisje heeft CNI....

Bericht door Ennakee »

Is Koetje moeilijk met spuitjevoeren?

Want ik zou daarmee starten. Nierdieet met extra water in de blender Ipakitine toevoegen en d.m.v. Spuitje in etappes voeren. Bij het Renal dieet van Royal Canin zit een stofje toegevoegd die de maagwand beschermd. Veel nierkatten zijn ook misselijk van het maagzuur in combi met hoge ureum en creatinine waardes.
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Mijn meisje heeft CNI....

Bericht door Mon Chou »

Die 17,48 mmol/L hoort bij haar Ureum. Dat stond er ook nog bij. Bij haar ureum stond letterlijk:

Resultaat Referentiewaarde Eenheid
Ureum: 105 37 - 65 mg/dL
17,48 6,16 - 10,82 mmol/L

De dierenarts heeft mij net nog gebeld voor de uitslagen Kalium en Fosfaat. Calcium had hij alleen nog niet binnen, dat zou morgen komen. Volgens hem waren Kalium en Fosfaat netjes binnen de norm. Ik heb de getallen uiteraard gevraagd:
Kalium: 3,7
Fosfaat: 1,8

Mijn eigen dierenarts is er zelf blijkbaar ook volop mee bezig, gezien hij ook nog contact heeft (gehad )met collega's. Hier is hij informatie aan het inwinnen. Ik heb uiteraard ook gevraagd hoe zeker hij van zijn zaak is met betrekking tot het chronisch nierfalen. En of dit toch niet acuut nierfalen kan zijn. Volgens hem is dit echt chronisch gezien er 1 nier iets kleiner is dan normaal en dat gebeurt ook niet van de één op de andere dag. Volgens hem functioneren de nieren nog wel goed, gezien de andere waarden gewoon netjes binnen het normale liggen.

Hoe kunnen zij eigenlijk de "restwaarde" van de nierfunctie controleren?

Er was wel wat eiwit in haar urine aangetroffen, maar volgens die spoeddierenarts is dat niet verwonderlijk. Hij zei namelijk dat katten bij stress altijd extra eiwitten aanmaken.

Over Fosfor heb ik mijn eigen dierenarts niet gehoord. Hij heeft het alleen over Fosfaat, Kalium en Calcium gehad.

Ik kan haar zeker laten spuitjedrinken. Zal niet makkelijk gaan en met het nodige tegenstribbelen, maar die Semintra moet ook via een spuitje. Dus het zou een oplossing kunnen zijn, wanneer dit niet in grote hoeveelheden is. Super bedankt voor deze tip trouwens :D .
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Mijn meisje heeft CNI....

Bericht door Mon Chou »

Het dwangvoeren wordt eigenlijk afgeraden Ennakee. Het schijnt dan dat zij al helemaal een aversie tegen het eten gaan krijgen. Ik heb dit namelijk afgelopen zaterdag aan die spoedarts gevraagd. Ik dacht eigenlijk hetzelfde als jij. Hij adviseerde mij op dit moment dat absoluut niet te doen.
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Gebruikersavatar
Sjanke
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 28 jun 2015 12:21

Re: Mijn meisje heeft CNI....

Bericht door Sjanke »

Via een spuit voeren hoeft geen dwangvoederen te zijn! Er zijn verschillende filmpjes te vinden waaruit dat blijkt. Ik heb onze Smokey ook twee weken met een spuit gevoerd maar dat ging niet onder dwang, hoogstens een beetje aandringen.

Mbt de onderzoekswaarden kan ik je niet helpen. Veel succes!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Mijn meisje heeft CNI....

Bericht door Dinky »

Annet (forumnaam cerna) heeft haar poes noa* 4 jaar gevoerd met spuitje voeren ;-)
En erikphilippus geeft zijn kat dali regelmatig zelf een infuus.
Er zijn dus zeker mogelijkheden

Wanneer ureum en Creatine verhoogd zijn werken de nieren volgens mij voor minstens 70% niet meer. Restwaarde is dan nog maximaal 30%.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie