Kan de poes na verhuizen voor het eerst naar buiten?

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Gast

Kan de poes na verhuizen voor het eerst naar buiten?

Bericht door Gast »

Hallo iedereen,

Ik woon momenteel op het zesde verdiep en heb mijn poes al 3 jaar. Hij is gecastreerd en heeft nog nooit buiten geweest. Nu ga ik deze zomer verhuizen naar een huis midden in de bossen. Hoe lang moet ik mijn poes binnen houden voor ze buiten mag. Kan ik haar wel buiten laten? Tenslotte kent ze dat niet eens. Kan ze zichzelf wel redden als ze dan andere poezen tegenkomt. Zou ik misschien ook beter eerst met een leibandje werken. Gaat ze niet denken "ik heb drie jaar moeten binnenzitten nu kom ik niet meer terug".
Wie kan mij wat advies geven of eventueel geruststellen?
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

In hoeverre een kat denkt weten we niet. Wel kun je je kat laten wennen aan buiten door inderdaad een geleidebandje, maar als ze dat niet gewend is zal ze dat misschien niet zo prettig vinden.
Katten die voor het eerst buiten komen zijn over het algemeen voorzichtig en gaan niet zo ver weg en breiden hun te verkennen terrein iedere keer een stukje uit.
Ook wordt wel gezegd dat als een kat het naar z'n zin heeft bij z'n baasje hij wel terugkomt, maar in hoeverre dat echt zo is weet ik niet.
Als je net vershuisd bent is het wel verstandig haar eerst aan het huis te laten wennen en zo'n 3 weken te wachten voordat je haar onder begeleiding naar buiten doet. Als een geleidebandje niet werkt en er geen verkeer in de buurt is kun je ook gewoon samen met haar naar buiten gaan en kijken hoe ze reageert en je zult zien dat ze toch wel in je buurt zal blijven.

Gefeliciteerd met je nieuwe huis, trouwens!

Groetjes, Carol
Gast

Bericht door Gast »

Het is niet echt een nieuw huis. Is de eigendom van mijn vriend en na 2 jaar relatie gaan we samenwonen, ik trek dus bij hem in samen met mijn drie kindjes. Het is daar inderdaad heerlijk. Ik woon in de stad in Antwerpen en kan maar niet wennen aan de drukte en het verkeer omdat ik een natuurmens ben. Toen ik bij hem in Limburg vorige zomer rond wandelde en ik de vogels kon horen fluiten en de kikkers hoorde kwaken kreeg ik de tranen in mijn ogen van emotie. Heerlijk die rust die ginds rondhangt. Mijn poes rondslingeren in een zak ga ik inderdaad niet doen. Mijn poes hangt enorm aan mijn lijf, is een echt knuffelbeestje en soms lijkt ze wel een hondje. Als ik in de keuken zeg doet ze dat ook en als ik naar de toilet ga of ga douchen ligt ze voor de deur tot ik klaar ben. Ze drinkt niet uit een bakje maar gaat aan mijn aanrecht staan om aan te tonen dat ik de kraan moet opendraaien zodat ze kan drinken. Ik echt schattig dat die van de kraan drinkt. Ik heb al een aantal keren geprobeerd om een bakje met water te zetten maar dat interesseert hem totaal niet.
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Zo, dat klinkt als een superlieverd, Jenny!

Als ik dat zo lees, kan ik me ook niet voorstellen dat-ie bij je weg zal lopen. Ik zit ook enorm in de rats als ik mijn kat Luna naar buiten wil doen in de lente en dat ze niet meer terug komt.

Maar ik hoor van andere kattenbezitters dat hun katten ook steeds terugkomen, dus dan zullen die van ons dat ook wel doen, toch!
Mauw
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Het kan ook nog zo zijn, dat het buiten zijn haar helemaal niet interesseert en dat ze maar heel voorzichtig een paar stapjes in de tuin zal wagen maar altijd dicht bij jou in de buurt zal blijven.

Petra; 6 weken is de termijn als je kat in je oude huis ook buiten kwam, dan kun je beter langer wachten om hem in z'n nieuwe omgeving naar buiten te laten.

Groetjes, Carol
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Lees ook even dit topic gaat over ongeveer hetzelfde. URL is : http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=3672.

Ik heb Dokus eerst drie weken binnen gehouden. Daarna heb ik hem met een tuigje het balkon dat wij hebben laten wennen. Zo kan ik hem in de gaten houden dat hij niet opeens wegrent. (Wij hebben geen tuin).
Gebruikersavatar
Angie
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 18 sep 2003 21:39
Locatie: Oost-Vlaanderen (België)

Bericht door Angie »

Hey Jenny, wij hebben Goya ook pas buiten kunnen laten nadat we verhuist waren. We hebben dan ook 1 tot 2 maanden gewacht voor we hem buiten lieten. Hij vond het zalig gewoon. In het begin zal hij wel heel raar naar buiten gaan en met het minste geluidje terug binnenstaan. Maar dat is heel snel voorbij.
Succes ;-)
Groetjes Angie ;-)
Piekeren neemt zorgen voor morgen niet weg, het neemt alleen je krachten weg v vandaag.
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Hoi Jenny,

Ik kreeg een keer een goede tip hierover.
Zet na een aantal weken (bijv. 6) de deur naar buiten op een klein kiertje. De kat zal gauw genoeg een kijkje willen nemen. Misschien eerst alleen op de drempel. Daarna een paar stapjes naar buiten en weer razendsnel naar binnen. En zo steeds verder. Omdat de deur altijd op een kier staat voelt de poes zich minder snel onveilig buiten (aldus de tipgever). Op den duur kun je de deur af en toe dicht doen. Als de poes dan aangeeft dat ze naar binnen wil, hier de eerste tijd wel gelijk op reageren. Ik heb al vaak gehoord dat deze methode goed werkt. Onze poesjes gaf ik in het begin vaak wat lekkers als ze binnen waren gekomen wanneer ik ze riep. Als ik ze nu roep komen ze er direct aanspurten, terwijl ze tegenwoordig dan bijna nooit meer iets krijgen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Veel succes! Laat je weten hoe het is gegaan?
Gast

Bericht door Gast »

Dank u Dennis voor je reaktie,

Ik wou zowiezo wat langer wachten hoor, op mijn arm nemen is echter niet mogelijk. Hij komt wel op de schoot zitten als je op een stoel of zetel zit maar neem hem nie op want daar moet musti helemaal niks van hebben.

Groetjes Jenny
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Hoi Jenny,

Koop een halsbandje of tuigje voor hem maak dat dan vast met een lang touw en ga dan stukjes met hem lopen voer de tijd langzaam op dat je met je kat buiten bent. Dit helpt.
Gast

Bericht door Gast »

Mijn beste vriendin heeft de poes 2 maanden binnen gehad en ze ging voorzichtig met haar mee naar buiten en bleef binnen de ommuurde stadstuin. Ze was nog nooit eerder buiten geweest omdat ze op een flat woonde. Op een gegeven moment ging ze op de muur tussen hun tuin en die van de buren zitten, mijn vriendin heeft haar daar meteen vanaf gehaald. 's-avonds (was nog licht) toen ze naar de schuur moest vloog de kat mee naar buiten en ging op de muur zitten en sprong bij de buren naar beneden. Toen raakte ze helemaal in paniek en wierp zich tegen de muur aan om terug naar de andere kant te komen. De buurman die ook buiten was kon met geen mogelijkheid dicht bij de poes komen, daar deze volledig in paniek was. Op een gegeven moment sprong ze via een kale koom terug op de muur, maar in plaats van terug te springen naar haar eigen tuin sprong ze naar achteren weg. Ze was meteen niet meer te vinden. De hele buurt is afgekamd en de buren zijn allemaal ingelicht en hun tuinen doorzocht. De dierenambulance is gebeld, maar nog steeds geen spoor. Ze is nu bijna 3 weken weg......... is er nog hoop? Heeft iemand tips?
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Bij Amevedi en het asiel navragen met het signalement van de poes. Sommige mensen brengen een 'gevonden' kat naar het asiel. Of ze heeft gewoon de kuierlatten genomen, of ze zit ergens opgesloten. Of er is iets ergs gebeurd, kan allemaal.

Ook de zoekcirkel uitbreiden wil nog weleens helpen. In ieder geval veel succes met zoeken.
Gebruikersavatar
Angie
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 18 sep 2003 21:39
Locatie: Oost-Vlaanderen (België)

Bericht door Angie »

M.Jacobs ik krijg er gewoon kippenvel van brrr. Ik vind het vreselijk om zoiets te horen. Zo raar dat ze meteen verdwenen was. En wat was er achter die tuin waar ze gesprongen was? Was daar ook een tuin?
Ik hoop dat je vriendin toch snel te weten komt hoe, wat en waar de kat is. Het is best pijnlijk te moeten wachten met een onzekerheid. Je vraagt je steeds af waar ze nou is.
Ik wens jullie veel sterkte!! En ook met jullie zoektocht nog !
Groetjes Angie ;-)
Piekeren neemt zorgen voor morgen niet weg, het neemt alleen je krachten weg v vandaag.
Gast

Bericht door Gast »

Angie, inderdaad: het wachten is afschuwelijk. Soms lijkt ze de hoop te willen opgeven, maar dan peppen haar vriend, ik en iedereen anders haar weer op. Vele avonden is er gezocht en haar naam geroepen en de buurt is op de hoogte. Achter de tuin van de buurman zit een brandgang die weer is afgesloten door een hoge (dichte) poort. De omringende tuinen zijn allemaal doorzocht. We houden zelfs de omgeving rond haar oude woning in de gaten: misschien loopt ze wel terug. Toch zou het wel opmerkelijk zijn als ze daar terugkomt daar het best ver weg is en ze in die omgeving nog nooit is buiten geweest.

Dit weekeind krijgen ik en mijn vriend zelf twee kittens en je snapt wel dat ik het zeer moeilijk vind om dol-enthousiast te zijn tegenover haar... zeer lastig om daar balans in te vinden.
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Wat ontzettend vervelend, m jacobs. Mijn poes is vorige week ook spoorloos verdwenen. Ze bleef altijd maar eenuurtje of twee weg, maar nu ineens de hele nacht en dag er na. De dierenambulance heeft haar gelukkig gevonden,maar ver bij ons huis vandaan! En dat in anderhalve dag! Misschien is ze door iemand meegenomen, dat weet ik niet, maar het was wel vreemd.

Ik heb in ieder geval alle buren rondom gewaarschuwd om uit te kijken naar haar, en gevraagd of ze in hun schuurtje wilden kijken, want daar gaan katten nog wel eens in. Heeft jouw vriendin dat ook al gedaan? Misschien zit ze wel in de buurt maar dan ergens opgesloten.

En inderdaad Amivedi bellen, en het dierenasiel en de dierenambulance. Heeft de kat een chip? Dan kan de dierenambulance zien dat ze bij je vriendin woont.

In ieder geval heeel veel sterkte, ik hoop echt dat ze snel terugkomt of gevonden wordt.
Mauw
Gesloten