Gingivitis, stomatitis kat

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
dutchy
Lynx
Lynx

Re: Gingivitis, stomatitis kat

Bericht door dutchy »

bedankt voor de reacties. Ja klopt wat je zegt over dierenartsen. Die van mij verkoopt ook brokken. Ik heb haar al eens verteld dat die andere zwerfkatjes parelwitte tanden hebben. Ze leek bijna verbaasd toen ik suggereerde dat in mijn gevoel het met hun voedsel te maken had. Tja ik weet niet met haar. Ze heeft het nooit gehad over de voeding en aan de andere kant is ze ook wat zweverig omdat ze "Reiki" bij mijn snowshoe deed. Daar geloof ikzelf niet in. Natuurvoeding geloof ik wel in. Maar daar heeft ze het niet over.

Ik heb nog geen reactie van de dierenarts dus dat wordt denk ik morgen. Maar mijn Snowshoe heeft goed gegeten vandaag. Want mijn Snowshoe heeft wel even anti-biotica + tanden schoonmaken nodig. Dan hopen dat ik met ander voer een volgend bezoek kan voorkomen.

Het enige vriesvoer wat ik hier lokaal kon kopen is van Jopilet. Ik heb dat volgens mij al eens eerder geprobeerd met weinig succes. Voorlopig gaat de 4% vlees/vis mouse er bij mij uit, dat is de boosdoener. Brokjes ook maar dat eten ze al nauwlijks meer. Ik heb een beetje van het vriesvoer in de koelkast gelegd voor vanavond. Kijken of ze het eten.

Ook heb ik net wat ander blikvoer gekocht van het merk Appetite:

https://www.tomandco.com/nl-be/katten/k ... brand=4333

volgens de beschrijving zit er een hoog gehalte echt vlees in. En ze eten het goed behalve dan mijn laatste ex-zwerfkatje de Cyperse. Die heeft een heel exclusieve smaak. Misschien eet die gewoon liever muizen. Of hij was vroeger misschien een zwervertje in een exclusief hotel. Zal voor mij wel een uitkomst zijn als die zijn eigen eten verzorgd. Mijn Snowshoe heeft het ook goed gegeten. Ik hoop dat het eten een helende werking heeft op haar ontsteking.

Hier een foto dat stoute Cyperse katje (Tanky). Is nog steeds niet gecastreerd. Het staat mij tegen om het te laten doen maar mijn andere katjes zijn wel wat bang van hem. Ook laat hij zijn geursporen na hoewel ik dat zelf al niet meer kan ruiken ... maar het is echt een hele lieve en leuke kat.

Afbeelding
dutchy
Lynx
Lynx

Bericht door dutchy »

gisteren heeft mijn Snowshoe een antibiotica injectie gehad maar vandaag is ze erg slecht. Ze had alweer flink wat tartar (tandsteen) op haar tanden. Het was een klein beetje ontstoken. De vet vond een injectie inderdaad nodig. Laatste keer dat ik het heb laten schoonmaken was Juni 2024. Antibiotica doet weinig want ze is vandaag erg slecht. Gisteren toen ik haar heen bracht was ze eigenlijk best goed. Hopelijk heeft de vet er de juiste spuit erbij gepakt. Ik heb als test wat rood vlees gekocht voor de katten. Kleine blokjes gemaakt en aan ze allemaal een paar gegeven maar geen interesse. Behalve de zwarte kater die gewoonlijk alles tot de laatste druppel op eet heeft 1 blokje gegeten. Dus dat wordt nog een klus die natuurvoeding. Ik ga nog een keer wat bestellen. Maar dode konijnen in de vriezer ..... denk het niet.

enige vlees dat mijn zwarte kater eet is mensenvlees :)

correctie, ik had al het rode rundvlees op 1 bordje gelegd en het was allemaal op. Heeft de zwarte kater gedaan. Er is nog hoop voor hem. Mijn Snowshoe gaat erg slecht momenteel....

Afbeelding

Afbeelding

de zwarte kater speelt maar een beetje. Is een heel lieve kater zoals al mijn katten heel lief zijn. Het Snowshoe meisje is mijn meisje sinds 2013 maar het gaat momenteel niet de goede kant op

Afbeelding
dutchy
Lynx
Lynx

Bericht door dutchy »

die reiki vet was de laatste keer. Mijn Snowshoe traant uit haar rode ogen. Ik blijf gewoon weg bij al die big pharma kwakzalvers
dutchy
Lynx
Lynx

Bericht door dutchy »

ik heb zojuist als test wat kippenvleugeltjes gekocht. Mijn Snowshoe (die met de gingivitis) gaat helemaal los. Niet te geloven. Dat had ik nooit verwacht. Die andere katten hebben geen interesse. Mijn Snowshoe is nu zo'n beetje een half uur bezig met kauwen. Alsof ze weet dat dit haar gebit probleem kan helpen oplossen. Ik heb een stukje video in een gif-file gezet. Kijken of ik het kan plaatsen. Je moet even op de photo klikken dan speelt het GIF filetje

Afbeelding

Oh ja haal mijn voorgaande bericht maar weg over de pharma kwakzalvers. Ik zat wat in de stress
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Wat fijn dat ze er zo van geniet :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
dutchy
Lynx
Lynx

Bericht door dutchy »

ik denk dat ik vandaag het even laat koken. Niet zolang dat de botten hard worden. Ze heeft gisteren er flink lang op gekauwd maar op een gegeven moment had ze er genoeg van en toen lagen die botten daar maar wat. Ik heb die vannacht buiten gelegd voor de wasberen maar die zijn niet langs geweest vannacht.

Ik was wat bang dat ze er ziek van zou worden of zich zou verslikken. Hier bij de Carrefour verkopen ze kippenhartjes, lever en maagjes. Ik denk dat ik dat vandaag even ga proberen. Ik heb gisteren wel zoveel mogelijk vlees van de kippenvleugels afgesneden en dat at mijn Snowshoe ook en het zwarte mannetje ook. Die andere 2 hadden geen interesse. Verbaasd mij wel dat mijn Cyperse kater zo kieskeurig is. Hij eet hier echt heel weinig. Soms eet hij goed maar vaak laat hij de helft staan. Rauw vlees en botten was die al helemaal niet in geïnteresseerd. Vraag me af wat hij dan eet. Hij gaat dus wel gewoon naar buiten en is 's nachts vaak buiten.

Ik ben wel benieuwd hoe castratenkoor die kippensoep maakt. Of is dat gewoon het vocht dat overblijft als de kip kort wordt gekookt? Ik denk dat ik de kippenvleugel die nog over is even kook en dan het vlees er zoveel mogelijk afsnijd. Ik ben toch ook bang dat mijn poes misschien ziek kan worden. Ze is al minstens 14 jaar oud en het niet gewend te eten. Hoewel toen ze jong was toen jaagde ze wel veel. Muizen slikte ze dan vaak helemaal door. Maar soms ook kauwen. Tegenwoordig jaagt ze niet meer. Het is nu meer dan een week geleden dat ze die antibiotica kreeg dus dat zal over een paar dagen uitgewerkt zijn.
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Ja dat is het kookvocht en de stukjes vlees. Gaat allemaal schoon op.
5koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaksTeun**
Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
dutchy
Lynx
Lynx

Bericht door dutchy »

ok bedankt. Ik heb het misschien iets te warm geserveerd, zie foto. Maar mijn Snowshoe heeft er wel aan gezeten. En die jus vind ze inderdaad lekker. Moet het misschien iets korter koken en dan laten staan totdat het helemaal is afgekoeld.

Ik denk dat ik morgen gewoon een half vleugeltje geef om op te kauwen. Ik heb ook wat kippenlever en hartjes gekocht. Mijn Snowshoe en de zwarte kater aten het goed. Het zwarte meisje en de Cyperse niet ... Ook is het wat lastig te bewaren. Ik heb wat in bakjes verdeeld in de vriezer maar ik hem maar zo'n mini vriezertje.

Zolang mijn Snowshoe maar wat eet. Die anderen zijn nog jong genoeg

Afbeelding
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Ik kook het kort al roerend en laat het een uur afkoelen.
dutchy
Lynx
Lynx

Bericht door dutchy »

bedankt. Wel natvoer gebruik jij als ik vragen mag? Gezien jou katten geen tand/tandvlees problemen hebben.
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Hill's - Miamor - Butchers - Purina One o.a.

Brokken Hill's I/D alleen voor de nacht.
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Carny en Feringa wordt hier helaas slecht gegeten. Daar moet ik steeds een deel van weggooien.
dutchy
Lynx
Lynx

Bericht door dutchy »

bedankt. Ik ga het zo even bekijken.

Ik had die hartjes, lever en kippenvleugeltjes ingevroren maar de animo was er niet echt meer vandaag. Ze hebben er wel wat van gegeten maar ze waren niet echt enthousiast.

2 kippenvleugeltjes (uit de vriezer) heb ik zonet 1 uur gekookt in een beetje water en laten afkoelen en al het vlees ervan afgehaald en gemengd met de jus/soep. Dat ga ik straks even testen bij de katten of ze het eten. Je haalt gewoon heel veel vlees van gekookte vleugeltjes af. Hopen dat ze het gaan eten

Afbeelding
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Ingewanden eten ze hier ook niet. Dus ik hou het bij filet.
dutchy
Lynx
Lynx

Bericht door dutchy »

ja het is (en blijft) lastig. Die gekookte kip eten ze wel wat van maar weinig. Die 2 zwarte katjes vinden de junkfood het lekkerst. Die Cyperse vind het ook lekker.

zoals dit eten ze goed:
https://www.maxizoo.be/nl/p/animonda-vo ... g-1386494/
https://www.maxizoo.be/nl/p/animonda-vo ... g-1404875/
https://www.maxizoo.be/nl/p/animonda-vo ... g-1386493/

Mijn Snowshoe at het ook maar sinds die gingivitis niet meer.

Daarnaast geef ik ze meestal tonijn, zalm of makreel:
https://www.tomandco.com/nl-be/nutri-ex ... t-70g.html

dit eten ze ook:
https://www.maxizoo.be/nl/p/animonda-ca ... n-1668931/

kip houden ze weinig van. De tonijn eten ze allemaal. De makreel en de zalm zijn ze ook niet allemaal dol op. Dat geef ik sporadisch.

Ik was hoopvol toen m'n Snowshoe op een kippenbout ging kauwen maar gisteren had ze er weinig interesse meer in. Ook ben ik wat bang dat ze een ziekte oplopen. Verder kunnen mijn katten gewoon naar buiten als ze willen dus ze kunnen ook jagen.

Mijn probleem is dus puur de angst voor die gingivitis. Ook de angst dat die andere katten ook die kant opgaan met die junkfood rommel. In die junkfood zal best wel alles zitten wat ze nodig hebben maar goed voor de tanden/tandvlees is het niet. Ik heb ook altijd brokjes staan. Eten ze een beetje van.

Ik had ook ander best duur nat voer geprobeerd van het merk "Real nature wilderness" en "Appetite". Het eerste blikje hadden ze interesse daarna niet meer. Ja dan kan je de boel allemaal weer in de biobak dumpen.

Ik zie mij nog geen dode konijnen bestellen. Die arme beesten belanden dan waarschijnlijk ook gewoon in de biobak. Dat zal ik ze besparen. Ik denk dat het een probleem zal blijven hier
Plaats reactie