Schildklier en alvleesklier problemen

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Faelivrin
Huiskat
Huiskat

Re: Schildklier en alvleesklier problemen

Bericht door Faelivrin »

Het gaat goed met Noa. Na overleg met dierenarts vanmorgen de Cerenia ook niet gegeven. Mijn Royal Canin natvoer is nu op, morgen even bij halen. Ze wil dit momenteel als enige en laat het andere staan, prima natuurlijk. Beter! Ze ligt weer als van ouds opgekruld op plekjes en is vandaag een paar keer in het zand in de voortuin wezen rollen. (Voortuin krijgt bijna volledig tuin ipv tegels en daar maakt ze nu even dankbaar gebruik van het losse zand) Ze heeft nog heel even op kamer van dochter gelegen maar is verder alleen maar beneden geweest. Een wereld van verschil met gisteren. Ze wil alleen nog steeds vrij weinig van mij weten. Wel iets meer dan gisteren. Hopelijk zijn we het ergste voorbij. Dan heeft het geduurd van donderdag vroeg in de middag met de piek donderdag op vrijdag nacht. En gisteren ochtend dus nog heel ellendig, maar ik vermoed dat dat ook grotendeels door de Buprenorfine en/of Cerenia is gekomen.. Iemand daar ervaringen mee?

Afbeelding

Afbeelding
Femke, poezenmoeder van Noa, Ziva en Ylva ☆ (sept. '23)
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Ja buprecare ( buprenorfine) kan ervoor zorgen dat ze zich naar voelen.
Dat kan ook nog verschillen per keer.
Ik geef het eigenlijk niet als ze zelf nog wel willen eten.

Ik vind het positief klinken en hoop dat ze nu het ergste gehad heeft.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Faelivrin schreef: 01 jun 2025 07:44 Nu was ik toevallig deze week vrij, maar Woensdag zal ik wel weer moeten werken. Hoe doen jullie dat? Ik bied nu paar keer per dag kleine hapjes aan, dat kan dan even niet. En ik kan haar dan ook niet zo goed in de gaten houden als nu.
Wat niet kan, dat kan niet.
Voordat je naar je werk gaat, geef je Noa natvoer en de brokjes zet je neer zodat ze kan eten wanneer ze wil.
Ik weet niet of Ziva aan het eten van Noa komt?
Als Ziva die brokjes gaat jatten, zou ik Noa apart houden (in de kamer van je dochter bijvoorbeeld)

Ik heb ook 1 kat die speciale voeding krijgt. In Spanje staat zijn bakje in de serre. Hij kan daar komen via het kattenluikje. De andere kat durft daar niet doorheen. Dus voor mij was de oplossing erg makkelijk.
Nu ik weer in NL ben, moet ik iets anders verzinnen, want hier heb ik geen afgesloten ruimte met een kattenluikje.

Faelivrin schreef: 01 jun 2025 07:44 Ik weet niet goed wanneer ze zodanig lijdt dat het genoeg is. Ik denk dat ik die grens vinden gewoon heet moeilijk vindt en heel snel bang ben dat ik te laat ben, zoals met Ylva.
Je weet nooit zeker wanneer het te vroeg of te laat is.
Ik wacht tot ik het voel. (Natuurlijk niet als het een noodgeval is)
Voor mij werkt dat het beste. Het verdriet en de pijn van het missen worden er niet minder van, maar het voorkomt bij mij een schuldgevoel en die vreselijke twijfels achteraf.
Luister naar je gevoel en kijk naar de kat.
Faelivrin schreef: 01 jun 2025 07:44 Ze wil buiten de momenten dat ik haar eten geef, nog niet met mij kroelen. Daar heb ik wel nog echt moeite mee. Normaal is ze een grote kroel. Om 10 uur weer overleg met de dierenarts. Zal haar dan ook vragen waarom ze eigenlijk geen contact zoekt behalve bij voer momenten.
Als ik ziek ben, wil ik ook zoveel mogelijk met rust gelaten worden. Dan heb ik echt geen behoefte aan geknuffel.
Waarschijnlijk is dat bij zieke dieren ook zo.

Het klinkt makkelijk, maar ik weet dat het heel moeilijk is : Trek het je niet aan, Noa houdt nog steeds heel veel van je!

Je update van vandaag is heel positief en het is heerlijk om Noa zo te zien genieten van de zandbak :grin:
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
Faelivrin
Huiskat
Huiskat

Bericht door Faelivrin »

Hoi! We zijn mega druk in de tuin dus nog geen update weer gegeven.. Het gaat goed met Noa. Ze is duidelijk fan van het eten en doet het goed op kleine porties. Ze blijft wel om eten vragen zolang wij op onze benen staan. Als we gaan zitten stopt ze ook met bedelen. Ik weet niet of dit gewoonte is of echt nog honger. Ze krijgt ongeveer 1,5/2 zakjes natvoer en eet nog brok. Natvoer is samen met Ziva dus ik weet niet exact hoeveel ze binnen krijgt maar wel minimaal 1,5 zakje, denk dat 2 realistischer is. Brok staat er onbeperkt daarvan eet ze af en toe een paar happen. Gisteren sprong ze tot 3 x toe bijna weer bij me op schoot; waar ze savonds eigenlijk altijd ligt. Hoop dat ze vanavond genoeg vertrouwen heeft om weer gewoon bij me te kruipen.

Hebben jullie nog tips voor snacks en snoepjes welke oké zijn qua vet?

Ik ben blij dat we dit achter de rug hebben. Volgende is weer die schildklier. Na het weekend contact met de dierenarts hierover.
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Die enorme honger komt natuurlijk ook door die schildklier.
Ik geef ze hier altijd van die gevriesdroogde cosma snoepjes.

Ik hoop dat het wat die alvleesklier betreft nu achter de rug is en ben benieuwd met wat voor plan ze nu gaan komen voor die schildklier.
Groetjes, Denise
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Wat fijn dat Noa het nu zoveel beter doet!
Ze komt vandaag of morgen wel weer lekker op schoot liggen 😀

Ik heb geen tips voor snoepjes of snacks.

Geniet deze week nog lekker en volgende week een schildklierplan maken. Noa houdt jou wel bezig 😉
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Klinkt goed met Noa - fijn zo!
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Faelivrin
Huiskat
Huiskat

Bericht door Faelivrin »

We hebben weer wat nieuws, gewoon omdat het anders zo saai is. Ze had altijd al wat kale plekjes boven de ogen, maar met de Thiamacare werd dat nog veel erger. Nu heeft ze het vannacht blijkbaar helemaal open geklauwd. Haar oog was ook aan het tranen vanmorgen.

Afbeelding

Wat moeten we hier nu weer mee? Heb vanmorgen de dierenarts gebeld en aangegeven dat ik haar - hiervoor - liever niet in het mandje stop en weer mee ga slepen dus heb ze dezelfde foto gestuurd. Ze bellen me terug. Wat is jullie ervaring met honingzalf? Dat heb ik er voorheen wel op gesmeerd als het wat open was. Ik durf dat nu alleen niet zo goed om 1 of andere reden.
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Ik zou het zo laten. Ik heb ooit honingzalf erop gesmeerd en dat werd alleen maar erger daardoor.
Ik denk dat ze allergisch is voor het voer wat ze nu krijgt, en dat ze eerder ook een allergie heeft gehad, maar ik ben geen dierenarts.
Groetjes, Denise
Faelivrin
Huiskat
Huiskat

Bericht door Faelivrin »

Zou je denken voor het voer ja? Ik denk schildklier medicatie maar ik weet niet hoe lang dat door werkt. De Thiamacare heeft ze vorige week woensdag avond voor het laatste gekregen. Ze is altijd wel kaal boven de ogen, trouwens. Maar zo rood was het nog niet eerder. Tot ze aan de Thiamacare ging. Ik laat het voor nu wel even rusten. Kijken of het op knapt.
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Dan zou ze nu ineens terwijl je gestopt bent al 7 dagen heel heftig reageren.
Die medicatie is na ongeveer 10 dagen uitgewerkt.
Kale plekjes boven de ogen kan wijzen op een allergie, misschien eerder al een milde vorm, maar ik ben benieuwd wat de dierenarts hier van zegt.
Heeft ze verder geen kale plekjes of krabplekjes, korstjes, oren, buik ofzo?
Groetjes, Denise
Faelivrin
Huiskat
Huiskat

Bericht door Faelivrin »

De dierenarts wil haar zien, maar ik wil even niet met haar slepen nu. Ze is nog flink onder de indruk. Dus afgesproken nu even niks te doen tenzij het ineens mega verergerd. Het ligt wel op stukjes ook open. Ze heeft verder nergens plekjes en ik heb haar net voor de 3e keer afgelopen dagen gecheckt op vlooien, heeft ze ook niet. Haar buik is sowieso al een hele lange tijd kaal. Dierenarts geeft verder aan dat ze haar sowieso geen medicijnen kunnen geven nu met de alvleesklier. Heerlijk weer, maar liever dit dan die alvleesklier.
Faelivrin
Huiskat
Huiskat

Bericht door Faelivrin »

Haar buikje is nu ipv alleen maar kaal, ook met plekjes. Morgen toch maar even naar de dierenarts dan?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Waar komt die kale buik door? ( dus al voor die plekjes? )
Ik dacht het al te zien op de eerdere foto, maar ik dacht er is een echo ofzo gemaakt en daar geschoren.
Qua prednison houdt het nu op inderdaad ivm die alvleesklier en een lage dosering gaat niet voldoende helpen.

Iets anders waar ik net aan dacht, ik weet dat jeuk ook hormonaal kan zijn en dat het soms ook voorkomt bij een te snel werkende schildklier.

Dat maakt het lastig te bepalen waar het vandaan komt.
Ik zou wel naar de dierenarts gaan, misschien kunnen ze iets geven tegen de jeuk wat je uitwendig kunt gebruiken.

Als je naar onderen scrolt staan er een aantal dingen die je zou kunnen gebruiken en die vrij verkrijgbaar zijn.

https://www.huidadviesvoordieren.nl/behandeling-jeuk/
Groetjes, Denise
Faelivrin
Huiskat
Huiskat

Bericht door Faelivrin »

Dat heeft ze al heel lang. Als in al jaren. Het was me nog nooit goed opgevallen tot ik met haar begon te dokteren met de schildklier.

Dat van jeuk door te snel werkende schildklier las ik inderdaad net ook. Hadden jouw poezenbeestjes dat ook? Het was geen symptoom bij Noa, voor al dit gedoe met haar alvleesklier. Ik ga morgen alsnog wel naar de dierenarts met haar, dan. Een andere optie zie ik nu ook niet echt. Ze moet zich niet helemaal open gaan krabben, dat schiet ook niet op. Ik ga eens naar je link kijken. Dankje!
Plaats reactie