Eigen kattenren maken

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
KattenKoen
Huiskat
Huiskat

Eigen kattenren maken

Bericht door KattenKoen »

Goedemiddag!

Aangezien mijn kat geadopteerd is uit het asiel en ze een verleden heeft als zwerfkat (mogelijk zelfs haar hele leven buiten geleefd), durf ik het niet aan haar weer zomaar naar buiten te laten, uit angst dat ze haar oude leventje weer zou gaan oppakken. Dus ben ik met mijn twee linkerhanden aan de slag gegaan. Ik was op dat moment al begonnen aan een kussenbox, maar goed die kon ook best gebruikt worden als de basis van de kattenren, waar ze in de toekomst ook droog/windvrij moet kunnen schuilen. De bedoeling is overigens wel dat ze gewoon vrij in-en-uit kan lopen, dus het is zeker niet de bedoeling dat ze hier altijd gaat zitten (tenzij ze hier zelf voor kiest). Hoogte is 1m80 en de lengte en diepte 2m40 bij 1m80. Bovenop de "schuilplaats" komt nog een stuk met gaas, zodat ze ook wat hoger kan zitten en vanaf dit plateau zou ze ook naar de vissen in de vijver kunnen kijken.

Afbeelding

Om het voor haar ook leuk en uitdagend te houden, ben ik ook al aan het kijken naar uitbreidingen. Bij gebrek aan borders in de tuin heb ik er ooit zelf een gemaakt, maar deze staat nu zo goed als leeg op wat losse grond na. Het idee is om met een tunnel van de kattenren een verbinding te maken met deze "tuin". Nu begrijp ik maar al te goed dat dit waarschijnlijk een hele grote kattenbak gaat worden, maar goed dat zou ook niet erg zijn, maar heeft ze ook een stuk met aarde om in te lopen/spelen.

Afbeelding

Buiten mijn "grote" vijver heb ik ook ooit zelf nog een vijver gemaakt, die staat direct achter het haagje waar de plantenbak tegenaan staan, waarbij het me dus leuk leek hier een verbinding tussen te maken, zodat ze ook een stukje heeft met water. Ik zal dan eerst wel alle elektra moeten gaan omleggen (wat ook nog op de planning staat, ergens...), maar dan heeft ze ook op deze manier weer wat om te ontdekken.

Afbeelding

Alleen nu de voornaamste reden waarom ik dit topic aanmaak... ik zit met het probleem hoe ik haar vanuit huis naar de kattenren kan laten gaan. Van de vorige bewoners zit er al een gat in de achterdeur, dus nieuw kattenluikje kopen en ze kan de deur uit, alleen ik zoek nu al een hele tijd naar een soort van harmonica-achtige oplossing waarbij de achterdeur nog wel openkan, maar ze dus niet kan ontsnappen. Tegen het huis aan, waar nu die plantenbakken staan, zou dan een soort van tunnel komen zodat ze van huis naar de kattenren kan lopen. Dus nu mijn grote vraag, heeft er iemand ideeën hoe ik dit kan oplossen? Helaas vind ik bij bouwmarkten niks wat groot genoeg is en het enige wat ik op internet vond waren tunnels voor honden, maar die zijn uiteraard weer veel te groot om op de achterdeur aan te sluiten.

Afbeelding
Rik
Tijger
Tijger

Re: Eigen kattenren maken

Bericht door Rik »

KattenKoen schreef: 20 okt 2024 15:24 Dus ben ik met mijn twee linkerhanden aan de slag gegaan.
Welkom op het forum.

Nou, voor iemand met 'twee linkerhanden' heb je toch al aardig wat in elkaar geknutseld :eclap:

Als laatste voor die tunnel kun je dat natuurlijk ook van hout uitbreiden. Zoiets als op onderstaande foto.

Het enige probleem is dat de ingang misschien wat in de weg kan zitten als je zelf naar buiten wilt als de deur open staat.

Afbeelding

Of je moet kijken naar een flexibele oplossing.
Afbeelding

Maar een combi oplossing is waarschijnlijk nog beter. Dus een houten constructie tot net voor de deur en dat met een kleine flexibele tunnel (zoals er veel te vinden zijn voor katten) het laatste stukje. Die beweegt dan mee wanneer je de deur open doet.

Afbeelding

Is het overigens niet mogelijk om de gehele tuin kat-proof te maken (want ik zie een beide kanten houten schuttingen)?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
KattenKoen
Huiskat
Huiskat

Bedankt Rik! Als je de kieren zou zien zitten tussen het "overdekte" gedeelte en het grote stuk ren dan snap je wel mijn twee linkerhanden. Al is het sterk genoeg dat ik erop kan staan, dus stevig is het gelukkig wel.

Het idee is inderdaad om nog een stuk tunnel te maken tot aan de muur en dan alleen het laatste stuk d.m.v. een flexibel stuk aan te sluiten op het kattenluik. Alleen daar zit hem dus het probleem, ik vind het gewoon nergens. Tunnels zat uiteraard, maar bij alles wat ik tegenkom weet ik zeker dat als ik ze buiten gebruik, ze door het weer waarschijnlijk op termijn kapot gaan.

Afbeelding

De tuin volledig overdekken/met gebogen rand aan de schutting afwerken heb ik ook aan gedacht, maar daar zie ik zelf eigenlijk niks in. Heb dat weleens bij iemand gezien en aangezien het maar een relatief kleine tuin is krijg ik dan het gevoel opgesloten te zijn.
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Wow ik vind het een knap stukje werk! Poes gaat heel veel fijne uren in deze ren beleven!

Blijft de ren op deze plek staan? Dan zou ik een kattenluikje maken in de borstwering onder het raam. Dan heb je maar een klein stukje tunnel nodig naar de ren.
Je houdt de deur dan gewoon vrij, want dat lijkt me vrij onhandig als je daar een tunnel aan vast bouwt.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
KattenKoen
Huiskat
Huiskat

Bedankt! Dit was uiteraard ook voor mij de meest logische optie geweest, helaas zit er asbest in de witten platen, dus boren/zagen en dat soort dingen doe ik maar liever niet.

Dus ik denk dat het gewoon goed blijven zoeken blijft, tot ik de juiste soort tunnel heb gevonden die ik kan gebruiken.
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Hoe weer bestendiger dat stukje tunnel is, hoe stugger die zal zijn (dus lastig met de deur). Je kunt er ook voor kiezen zo'n goedkope tunnel te kopen en in 3 stukken knippen zodat je hem 3 keer kunt vervangen (of elk jaar in het voorjaar). En een tunnel van plastic zal niet zo snel vergaan.

Overigens hoeft een schuine rand kippengaas langs de schutting niet zo breed te zijn. Bij mij heb ik het nog niet hoeven te doen want ze maken hier geen aanstalte om over de schutting te gaan, maar als ze dat wel gaan doen, dan wordt het hier een randje kippengaas ;)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
crazycatladyP
Panter
Panter

Bericht door crazycatladyP »

Omlet heeft tunnels voor katten en konijnen, nu zijn die vrij prijzig, maar wel weerbestendig.
En anders misschien alleen even kijken voor inspiratie ;-)
Mara, personeel van: Moira (6-2023) Bibi en Sami (5-2024)
Rust zacht, mijn lieve engeltjes *Niamh/ *Jera/ *Ronja
KattenKoen
Huiskat
Huiskat

Ik ben vandaag uiteindelijk zelf op een idee gekomen... Ik wil tegen de gevel aan een soort van volière-achtige sluis gaan plaatsen, zodat de deur gewoon open kan en Kensi dan ook niet kan ontsnappen. Onderstaand een bovenaanzicht, waarbij de onderkant tegen het huis aan staat. Dus blauw is de kleur van de deur, oranje de bakstenen muur en wit de witte platen die tegen het huis lopen. Beige is de "sluis" en rechts zou er dan dus een tunnel lopen zoals nu ook al gepland is richting de kattenren en dan het andere paarse vlak is de eventuele uitbreiding met de plantenbak, maar gezien de ruimte die ik nu al kwijt zou zijn wacht ik dat liever nog even af.

Aangezien het lekker weer is nog de komende dagen hoop ik het weekend e.e.a. al te kunnen realiseren.

Afbeelding
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Nou ja zeg! :grin:
Ik liep vanmiddag langs huizen met een soortgelijke uitbouw, maar ik had geen flauw idee hoe ik dat moest omschrijven.

Dan krijg je dus 2 deuren. De huidige achterdeur plus een extra deur waar je zelf door kan om naar de achtertuin te gaan.
En Kensi gaat via het kattenluikje in de achterdeur door de tunnel rechtsaf de ren in.

Hoop werk wel, maar het lijkt me een prima oplossing.

(Even klein puntje van aandacht: heb je nog wel ruimte om af en toe de ramen te zemen?)
en † Clea ♀ (2013-2024)
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

heel eerlijk. ik vind dat je het jezelf erg moeilijk maakt zo. en zo'n flexibele sluis met een deur die open moet , zou ik niet zo'n vertrouwen in hebben dat dat echt goed blijft zitten en je kat er niet door ontsnapt. ik zou net als marina een gat maken onder je raam. asbest? meteen een mooie reden om die rommel te laten verwijderen. kost misschien nu wel wat (zo'n stukje kun je ook zelf doen) maar je bent er vanaf en kunt een veilige opening maken, en zelf ook nog goed naar buiten toe. ik denk uiteindelijk ook nog wel goedkoper. je hebt zelf ook nog een fatsoenlijke ruimte om naar buiten te kunnen met spullen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
KattenKoen
Huiskat
Huiskat

Dat ben ik volledig met je eens hoor (dat ik het mezelf lastig maak), maar ik vind het ook gewoon leuk om te doen. Ik had ondertussen voor hetzelfde geld ook een standaardpakket ergens kunnen bestellen (en dan nog geld over hebben). Heel handig ben ik niet, maar ik vind het gewoon leuk zo proberendewijs wat dingetjes te leren/uitproberen. De schoonheidsprijs zal het ook zeker niet winnen, maar zo ben ik ook weer lekker bezig.

De palen tegen de muur zijn vanmiddag vastgezet en heb ondertussen het bestelbriefje klaar voor een laatste keer bouwmarkt (voor de grote hoeveelheid van de spullen). Weekend moet het gros klaar zijn, dus kan ik hopelijk ook wat foto's laten zien van wat nu vooral nog in mijn hoofd zit.
KattenKoen
Huiskat
Huiskat

Hierbij een update met wat foto's van afgelopen weekend.

De kattenren zelf is nu in grove lijnen wel klaar. Aangezien ik nog aan het zagen ben en de verhoging gebruik om de balken op te leggen is die aan één kant nog open, maar die kan binnenkort ook afgedicht worden. Bovenop ligt er een stuk kunstgrasmat. Dit zal ook gaan terugkomen in het "binnen"gedeelte van de ren, waar ik nu ook steeds duidelijkere ideeën heb hoe ik het wil gaan inrichten. Het plateau rechts achterin is iets groter geworden dan te zien op deze foto en ook afgedekt met kunstgras. Binnen wil ik dit ook op de bodem leggen en de helft zal een verhoging krijgen en hierop gaat een oude deurmat gelegd worden.

Afbeelding

Afbeelding

Ook is het stuk bij de deur nu opgelost. Kattenluik zit erin en ook hier een stuk kunstgras. Aangezien de krammen op waren heb ik die gekke houtjes er nog op zitten, die gaan van het weekend weg. Verder ook een camera opgehangen zodat ik haar van binnenuit in de gaten kan houden. Komend weekend wil ik de tunnel gaan maken die de twee delen moet gaan verbinden.

Afbeelding
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Wow, wow, wowww!
Wat een mooie katten villa.

Vraagje: ik zie geen deur in de ren.
Als je Kensi nou (met spoed) uit de ren wilt halen, hoe pak je haar dan?
Edit: die komt helemaal rechts, ik zie een slotoog waar de grendel ingeschoven wordt.
en † Clea ♀ (2013-2024)
KattenKoen
Huiskat
Huiskat

Bedankt! De deur is zelfs zichtbaar op de eerste twee foto's, maar hij staat open (naar binnen toe).
KattenKoen
Huiskat
Huiskat

Weer een weekend verder en weer een flinke slag kunnen slaan vandaag. Sterker nog, hoewel niet af, kan Kensi nu wel vanuit huis naar de kennel toe via een tunnel. Kensi heeft gisteravond het gaas ook getest en hoewel ze nog eens vast blijft zitten met haar nagels, kan het haar gewicht prima hebben.

Vandaag echter de tunnel gemaakt en aan beide kanten ook gezorgd dat ze erdoor kan. Doordat er een kleine knik in de tunnel zit, toch weer een hoop zaag- en boorwerk gehad, maar ben redelijk tevreden met hoe het er nu bij staat. Er komen in de tunnel zelf nog wat extra verstevigingen.

Afbeelding

Bovenop komen plantjes te staan, dus hij is zeker niet bedoeld om op te zitten (want dat kan die zeker niet aan met sommige planken die aardig zweven).

Afbeelding

Zonder dat het de bedoeling was, kwam de hoogte zo mooi uit. Als je er voor staat, zie je de leegte aan de bovenkant niet en doordat er balken achter lopen, zit alles wel vast.

Afbeelding

Dit is hoe het er nu bij staat. Nog een opruimrondje gedaan in de kattenren, dus ze kan er in als ze wil (helaas snapt ze nog steeds niet hoe het kattenluikje werkt en moet ik hem openzetten). Ik ga nu denk ik eerst verder met het buitengedeelte van de kattenren en denk daarna pas dat ik het "hok" ga inrichten. Ook moet ik nog wat met de opening naast de deur aan de linkerkant, die ik nu maar even heb afgedekt met planken. Kortom nog genoeg te doen, maar Kensi heeft weer wat meer te verkennen.

Afbeelding
Plaats reactie