Nierprobleem of vergiftiging

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Re: Nierpromleem of vergiftiging.

Bericht door castratenkoor »

Ik zou ook een snap-test laten doen om Fiv en FELV uit te sluiten. En urine-onderzoek.

Ook ik kreeg een inslaapadvies met Sjaak* van 4 jaar. Binnen een half jaar 2 x in coma doordat zijn nieren plat lagen. Hij is uiteindelijk 16 jaar geworden, dus een terechte keuze geweest om door te gaan.

Als er geen ziekte in het spel is en urine ook niks uitwijst, zou ik een echo van de buik laten doen. Op die manier werd bij mijn Timo* ontdekt dat hij maag-darm-kanker had. En op dat moment had ik de bevestiging dat het zinloos was hem langer te laten lijden.

Het kan van alles zijn en ook ik ben van mening dat je dierenarts erg snel is mijn het oordeel: inslapen. Zonder te weten wat Bas mankeert. Ook ik zou adviseren naar een andere dierenarts te gaan.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Ennakee
Jaguar
Jaguar

Bericht door Ennakee »

Ik zou morgen meteen een afspraak maken met een andere dierenarts voor een second opinion.

Met de vage diagnose die je nu hebt kan er van alles aan de hand zijn wat mogelijk ook goed te behandelen is.

Is bas ook een kater die met andere katten in contact komt buiten boris?

Dit i.v.m risico op besmetting met felv of fiv
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Felv en Fiv kan hij uiteraard ook vanuit het nest meegekregen hebben, daar hoeft hij niet voor buiten te lopen. Het kan altijd al sluimerend aanwezig zijn geweest.
Bas Boris
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

Bericht door Bas Boris »

Wat is felv of fiv?
Bas Boris
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

Bericht door Bas Boris »

De glu waarde is ook hoger dan normaal. Kan dat betekenen dat Bas suikerpatiënt is?
ErikPhilippus
Tijger
Tijger

Bericht door ErikPhilippus »

Ik lees nog eens het eerste bericht, en dat Boris (net als Bas) ook is gaan braken is toch opvallend.
Je zou dan toch denken richting vergiftiging - want zoals anderen ook zeggen, nierfalen lijkt het niet te zijn.

Komen ze buiten? Zijn ze onlangs in kontakt geweest met andere katten/dieren? Nieuwe planten in huis gehaald? Hebben ze een keer iets anders gegeten dan normaal? Niesen de katten?

Dikke kans dat Bas in de cirkel van missselijkheid-> niet eten-> nog misselijker -> niet eten terecht is gekomen. Als hij niet of nauwelijks wil eten zou ik spuitjevoeren met krachtvoer serieus overwegen om hem uit die cirkel te halen. Of een sonde laten plaatsen.

En er moet gekeken worden of er sprake is van een ontsteking (b.v. maag-of darmontsteking of de alvleesklier).

Succes, en sterkte met Bas!
Erik
Bas Boris
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

Bericht door Bas Boris »

Het probleem met Bas is, dat hij in paniek raakt bij het voeren met spuitje.
Wij zijn namelijk niet de eerste eigenaar van Bas, de vorige eigenaar heeft hem mishandeld. Keel dichtknijpen enz.
Bas kon in het begin niet goed miauwen, en onder zijn kinnetje kriebelen was uit den boze.
Bas heeft in de loop der tijd meer vertrouwen in ons gekregen. Maar we moeten geen vreemde dingen doen, zoals met een spuitje eten of drinken te geven.

Boris en Bas komen wel buiten, maar Bas gaat vast niet alleen naar buiten. Dus loop ik vaak met ham mee.
Het enige wat Bas buiten heeft gegeten is gras. Net een uur geleden nog met Bas buiten geweest.
Bas is vandaag weer iets meer actief.

Met Boris lijkt het nu weer goed te gaan.

Groet
Lambert & Petra
ErikPhilippus
Tijger
Tijger

Bericht door ErikPhilippus »

Ach, dat is een vervelende situatie. Want een sonde vereist dat Bas een kap op krijgt, en daar zal hij dan waarschijnlijk ook paniekerig op reageren. Maar toch moet er eten in....

Als Bas toch weer een beetje uit zichzelf gaat eten, zou je wellicht kunnen overwegen om hem Mirtazipine te geven om de eetlust aan te wakkeren. Uiteraard in overleg met de DA, want de lever moet daarvoor wel in goede conditie zijn. Ik geef mijn nierkat Dali iedere week 1/8 Mirtazipine, en dat gaat prima. Ik meng het met een beetje vitaminepasta, en smeer het op z'n pootje. En bij misselijkheid wil Cerenia ook wel helpen.

Tja, ik blijf het vreemd vinden dat de DA dit soort zaken niet heeft geopperd, en met een inslaap-advies is gekomen. Ik kijk er uiteraard van grote afstand naar, met minimale informatie - maar toch....

Wat ga je doen, morgen naar een andere DA voor een second opinion? Ik zou toch altijd precies willen weten wat mijn kat mankeert, voordat ik zo'n ingrijpende beslissing zou nemen. En voel je niet bezwaard al je vragen, zorgen en twijfels op dit forum kenbaar te maken - er is hier een schat aan gemeenschappelijke kennis en ervaring waar je gebruik van kan maken!

Succes!
Erik
Ennakee
Jaguar
Jaguar

Bericht door Ennakee »

Hebben jullie al geprobeerd of bas zijn eten op wil lebberen vanaf een eetlepel ? Die kun je op borsthoogte houden zodat hij niet diep met zijn koppie hoeft te buigen, wat bij misselijkheid het braken opwekt.

Kunnen jullie zijn natvoer pureren met warm water tot de gewenste dikte en dan via lepel of vanaf de vinger oplaten likken. De voeding verwarmen is ook een manier om dit voor de kat aantrekkelijk te maken omdat er dan meer geur en smaak vrijkomt.

Brokjes kunnen ook met de hand aangeboden worden gewoon per stuk. Sommigen katten eten makkelijker op deze wijze, dan uitsluitend vanuit het bakje. Ook vanaf een plat schaaltje de brokjes aanbieden om een verhoging zodat weer het koppie niet hoeft te buigen is ook een optie.

Fiv is de katten variant van aids, felv is leukemie bij katten. Beide zijn virussen die overdraagbaar zijn van kat op kat en die het auto-immuunsysteem aantasten met een mogelijke dood tot gevolg. Ook bestaat er nog een ziekte met de naam fip dat is een gemuteerd coronavirus dat ook dodelijk is.

http://www.voernatuurlijk.nl/forum/view ... hp?t=10302

http://www.dapnoordwestfriesland.nl/viruskat.html
Bas Boris
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

Bericht door Bas Boris »

De DA zal het vast wel goed bedoelt hebben. Maar toch had ie wat verder moeten kijken, vind ik persoonlijk.

Morgen gaan we een andere DA bezoeken met Bas.
Ik moet zeggen dat het nu veel beter met hem gaat, nu we gestopt zijn met de medicijnen voor de nieren.
Vanmiddag heeft ie lekker in het zonnetje gelegen op balkon. Bas zeurt nu om eten. Maar alles wat we hem voorzetten wil ie niet eten. We gaan de tips van Ennakee uitproberen. Warm water in het eten doen.
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Het wel willen eten maar niet kunnen kan zo "simpel" zijn als een haarbal tot zo moeilijk als één van de andere genoemde aandoeningen. Laat je daar overigens niet al te gek door maken... we hebben alleen maar even genoemd wat het allemaal zou kunnen zijn. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het dat ook is. Ik hoop dat de nieuwe DA wel wat verder wil zoeken voordat er "opgegeven" gaat worden. Er kan nog zoveel onderzoek gedaan worden. Suc6 morgen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Ennakee
Jaguar
Jaguar

Bericht door Ennakee »

Ik duim voor je dat bas weer lekker gaat eten, en dat de nieuwe DA deskundig is op het gebied van katten.

Sterkte morgen!!!
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

ik heb een zieke kat gehad, Fritz*, die alleen wilde eten als ik de klodders blijvoer met water gemeng los op de vloer gooide, steeds een kwakje en dan stukje verder weer een kwakje, heel spoor over de vloer, maar hij at zo tenminste. Na afloop doekje erover - klaar.

Zo kun je van alles proberen wat bij hem zou kunnen werken.

Sterkte en beterschap. Ik hoop dat de tweede dierenarts verder kijkt en onderzoekty en dat er een oplossing komt.
Bas Boris
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

Bericht door Bas Boris »

Dinsdagmorgen om 9:30 uur bij een DA in Emmen zijn met Bas.
We moeten urine meenemen, maar hoe vang je dat op bij een kat?
Kimm
Poema
Poema

Nierpromleem of vergiftiging.

Bericht door Kimm »

Mij is t ook niet gelukt om urine op te vangen.
Er zijn twee opties.

Of je houd de wacht bij de bak met een soeplepel in de aanslag die je bij het plassen er stiekem onder probeert te houden.
Of je kunt plastic korrels in de bak doen en na het plassen het met een spuitje opzuigen.

Ik wens je heel veel succes want het is geen makkelijke opgave. Je zal vast nog meer tips krijgen!

Heel veel succes met alles!
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Plaats reactie