Nierprobleem of vergiftiging

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bas Boris
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 mar 2016 16:11
Locatie: Klazienaveen
Contacteer:

Nierprobleem of vergiftiging

Bericht door Bas Boris »

Hallo allemaal,

Wij hebben twee katers, Bas en Boris.
Met Bas zijn we al een aantal weken bezig om hem stabiel te krijgen, maar toch telkens gaat weer mis.
Volgens de da moesten wij er over nadenken om Bas in te laten slapen. We gebruiken het medicijn Semintra voor Bas, voor de misselhied door nierproblemen.

Maar sinds een paar dagen begint Boris ook te braken.

Is het vergiftiging? Of misschien een besmetelijke ziekte?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nierpromleem of vergiftiging.

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
kun je ons de waardes van het bloedonderzoek of urine-onderzoek geven?
nierfalen is niet besmettelijk en er zijn een paar oorzaken waaronder vergiftiging.
dat kan door medicijnen, in huis door bv bloemen (lelies), in de garage door gemorste antivries en nog heel veel meer.
bv http://www.gfx.dds.nl/katinfo/katveilig.html

je zou de lijst met giftige stoffen voor katten door moeten lopen om te zien of het bij jullie is veroorzaakt.
neem aan dat ze niet alleen semintra krijgen maar ook nierdieetvoer en hoe oud zijn ze?
lees je hier in dit topic even in, het scheelt als je meer weet, dat geeft ook een beter gesprek met je dierenarts..
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=22980
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Bas Boris
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 mar 2016 16:11
Locatie: Klazienaveen
Contacteer:

Re: Nierpromleem of vergiftiging.

Bericht door Bas Boris »

Bas en Boris zijn 12 jaar oud. Bas krijgt ook speciale voeding.
Ik zal de da vragen of hij de resultaten van het bloedonderzoek naar mijn mail adres wil sturen. Zodat ik het hier kan plaatsen.

Ik bedoelde met besmetelijke ziekte niet het nierprobleem. Hi
Gebruikersavatar
Bas Boris
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 mar 2016 16:11
Locatie: Klazienaveen
Contacteer:

Re: Nierpromleem of vergiftiging.

Bericht door Bas Boris »

Gaat nu heel slecht met Bas, hij slaap heel veel. En eet bijna niet.

Kan iemand info geven over dialyse? Wat zijn de kosten? En hoe vaak moet de kat een dialyse hebben?
Laatst gewijzigd door Bas Boris op 02 apr 2016 20:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bas Boris
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 mar 2016 16:11
Locatie: Klazienaveen
Contacteer:

Re: Nierpromleem of vergiftiging.

Bericht door Bas Boris »

Toch nog de bloedwaardes per mail ontvangen.

Hieronder vind u de bloeduitslagen van uw kat Bas van 19 februari jongstleden.



VetABC :

WBC 9.9 (5-11) RBC 12.00*>(5-10)
HGB 10.7*>(4.97-10.56) HCT 0.609*>(.27-.47) LYM% 25.7
MCV 51 (40-56) RDW 15.7<*(17-22) MON# 0.2 (0-.5)
MCH 0.89 (.81-1.06) LYM# 2.5 (1-4) GRA% 72.2
MPV dil<*(6.5-15) MON% 2.1 GRA# 7.2 (3-12)
PLT dil<*(180-430) MCHC 12.6<*(19.25-22.3)

Spotchem bepalingen bepaling : 0134
TE 61 (52-77) Glu 7.9*>(3.4-5.7) Kreat 192*>(80-164)
Ur 10.8 (4.9-11.9) Alb 23 (23-35) Alk.F 73 (0-123)
GPT 30 (0-105)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Nierpromleem of vergiftiging.

Bericht door ErikPhilippus »

Als ik kijk naar de bloedwaardes die een indicatie geven van de ernst van nierfalen, dan is mijn eerste reactie dat het toch wel meevalt. Creatinine licht verhoogd, maar Ureum en Fosfaat binnen de referentie. Dus ik vraag me nu toch ook af waarop de suggestie om Bas te laten inslapen is gebaseerd?

Katten met (ernstig) nierfalen krijgen geen dialyse, maar intraveneus infuus gedurende een aantal dagen. Dit spoelt de gifstoffen (hopelijk) uit het bloed, en vervolgens wordt met medicijnen en dieetvoer geprobeerd om de bloedwaardes laag te houden. In hoeverre dit lukt, hangt af van de actuele toestand van de nieren. Maar ik vraag me af of dit bij Bas aan de orde is.

Dat Bas niet wil eten, lijkt vooralsnog niet te liggen aan hoog ureum-gehalte, dus er moet iets anders aan de hand zijn. Is de urine onderzocht? Wat heeft de dierenarts nog meer verteld?

Groet,
Erik
Gebruikersavatar
Bas Boris
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 mar 2016 16:11
Locatie: Klazienaveen
Contacteer:

Re: Nierpromleem of vergiftiging.

Bericht door Bas Boris »

De urine is niet onderzocht. Vandaag is mijn vrouw nog langs de da geweest, en heeft wat krachtvoer mee gekregen. Volgens de arts was dit het laatste wat hij nog kon doen. Als dit niet helpt, moesten we toch gaan nadenken over euthanasie .

Ik vind ook dat Bas, sinds hij semintra krijgt slechter is geworden.
Cerna

Re: Nierpromleem of vergiftiging.

Bericht door Cerna »

TE is erg laag. Drinkt hij wel genoeg? Zo niet, zou ik hem proberen wat extra water te geven (hopelijk heb je een spuitje in huis en anders met een klein lepeltje).

Ik zou eens een paar dagen stoppen met Semintra. Het kan best zijn dat dat de oorzaak is want de creatininewaarde is wel wat te hoog, maar dat is geen reden om je dan zo beroerd te voelen. Dat hij veel slaapt kan met Semintra te maken hebben en hij MOET wel eten want anders wordt hij nog beroerder.
Gaat hij dan toch weer spugen, zou je morgen de kliniek kunnen bellen en om Emeprid vragen. Dat vermindert de misselijkheid want zorgt voor een snellere maaglediging en kan de eetlust verhogen.

Verhaart hij ook erg? Maw kan hij een haarbal hebben? Daar kunnen ze ook flink ziek van zijn. Lax-a-past is een goede remedie en zorgt ook voor een betere eetlust.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nierpromleem of vergiftiging.

Bericht door Rik »

Bas Boris schreef:Volgens de arts was dit het laatste wat hij nog kon doen. Als dit niet helpt, moesten we toch gaan nadenken over euthanasie.
Uh... Ik heb ook nog wel even een advies... Denk eens na over een andere DA. Ik zie het ervan komen dat deze DA Bas laat inslapen terwijl hij niet weet wat er aan de hand is. Nierwaarden lijken inderdaad niet uitzonderlijk hoog dus op basis daarvan kan ik me geen inslaapadvies voorstellen. Als hij dan niet meer weet wat hij moet doen, dan moet hij (of jullie) een second opinion vragen en niet gelijk aan een inslaapadvies denken.

(Semintra is niet voor de misselijkheid maar voor de nierondersteuning. Er zijn andere middelen om de directe misselijkheid te lijf te gaan)

Je kunt ook even proberen of Bas gewoon voer wel wil eten. Nierpatiëntjes kunnen nogal kieskeurig zijn en als Bas aanvalt op het gewone voer dan is het dus geen misselijkheid.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Bas Boris
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 mar 2016 16:11
Locatie: Klazienaveen
Contacteer:

Re: Nierpromleem of vergiftiging.

Bericht door Bas Boris »

Dank je wel allemaal voor de reactie. Het advies van tiger gaan we zeker opvolgen.
Er staan op twee plaatsten waterbakje, en die worden om de dag ververst. De laatste paar dagen kan ik zien dat er niet uit de bakjes gedronken is.
We zijn vandaag al gestopt met de medicijnen, kijken of Bas dan iets opknapt.

Ik kan jullie we vertellen dat we heel blij zijn dat het geen nierfalen is.
En nu maar hopen dat een ander da wel een goede diagnose kan maken.

Groetje
Lambert & Petra
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Nierpromleem of vergiftiging.

Bericht door Dinky »

Wat mij opvalt aan de waarden is dat rode bloedcellen verhoogd zijn (rbc en hct), geen idee wat dat inhoud verder maar valt mij op.

Vind de nierwaarden juist niet extreem verhoogd (en niet in lijn met het gedrag dat je omschrijft). Ik zou daarom verwachten dat de oorzaak ergens anders ligt en er meer aan de hand is dan nierproblemen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nierpromleem of vergiftiging.

Bericht door Rik »

Ik heb voor Bowy, toen ze nog jong was, ook ooit een keer een inslaap-advies gekregen. Ze wilde totaal niet meer eten. Ze heeft ruim een halve week bij de DA gelegen en hij kon helemaal niets vinden. Ik had nog speciaal gevraagd om te controleren op vastzittende haarballen maar hij kon niets vinden. Ik heb haar toen op woensdag mee naar huis gekregen met het idee om afscheid thuis te nemen. Als ze thuis niet ging eten moest ik donderdag maar bellen om haar in te laten slapen. We komen thuis en ze kotst toch een grote haarbal uit en ze gaat gelijk naar haar bakje om op haar eten aan te vallen. Ik heb me toen voorgenomen dat als dat weer voor zou komen (wat nooit meer is gebeurd) dat ik altijd een veel uitgebreider onderzoek (of second opinion) zou zoeken (zoals foto/echo/endoscopie e.d.). Het geeft aan dat DA's ook dingen over het hoofd kunnen zien en als ze niet met ABSOLUTE zekerheid weten wat er aan de hand is, zou een inslaap-advies nooit zo vroeg ter sprake mogen komen. Ik hoop dat je er snel achter kunt komen wat er met Bas echt aan de hand is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Nierpromleem of vergiftiging.

Bericht door Ennakee »

Ik weet niet of bas erg zwaar is, maar ik wil je zo wie zo waarschuwen dat katten wanneer ze niet uit zichzelf eten het risico lopen op leververvetting. Een kat mag nooit langer dan 24 uur vasten. En deze aandoening kan een dodelijke afloop krijgen. Dus het is belangrijk hem hoe dan ook aan het eten te krijgen. En dan bedoel ik vandaag nog d.m.v. Dwangvoeren/ spuitjevoeren.

Is al gekeken of bas mogelijk een acute infectie onder de leden heeft, daar past ook een verhoogd beeld van rode bloedcellen bij en ook bij vergiftiging.

Wanneer je niet over een spuit beschikt zou ik de nood da bellen om te vragen of je daar er een kan halen.
Gebruikersavatar
Bas Boris
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 mar 2016 16:11
Locatie: Klazienaveen
Contacteer:

Re: Nierpromleem of vergiftiging.

Bericht door Bas Boris »

Bas heeft gisteravond nog brokjes van Royal canin gehad, daar heeft hij wat van gegeten.
Vanmorgen lag er wel weer op twee plaatsen braaksel.
En Vanmorgen wel weer brokjes gehad, en hij heeft water gedronken.

Het lijkt erop, nu Bas geen medicijnen krijgt, iets beter in zijn vel zit. Maar hij is nog lang niet 100%.
Gebruikersavatar
Bas Boris
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 mar 2016 16:11
Locatie: Klazienaveen
Contacteer:

Re: Nierpromleem of vergiftiging.

Bericht door Bas Boris »

Er is bij Bas niet gekeken naar een infectie.
Plaats reactie