Mijn meisje heeft CNI....

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Mijn meisje heeft CNI....

Bericht door ErikPhilippus »

Ik zou zelf RC nierdieet prefereren boven Happy Cat, maar op dit moment is het belangrijk dat ze eet, en minder wat ze eet. En ik gooi zelf altijd nog een half schepje Ipa over nierdieetvoer dat niet van RC of Hills is. Wat ze ook eet, het is cruciaal dat ze veel vocht binnen krijgt, veel drinkt.

Wees voorzichtig met Mirtazipine, dat kan behoorlijk belastend zijn met name voor de lever (waar het wordt afgebroken), maar uiteindelijk moeten de afbraakproducten weer door de nieren worden afgevoerd. De halfwaarde-tijd van Mirtazipine kan bovendien door tekortschietende nierfunctie behoorlijk worden verhoogd, en afhankelijk van de niercapaciteit kan het tot wel 60 uur duren voordat het weer allemaal uit het lijfje is. Vandaar dat je het om de 2 à 3 dagen moet geven, en per dosis niet meer dan 1/8 pilletje. Als je meer en/of frequenter gaat geven, ga je dus stapelen en kan de concentratie Mirtazipine in het bloed oplopen tot ongezonde waarden.

Bovendien heb ik de ervaring (bij Dali) dat 1/8 pilletje vrijwel meteen werkt, al na 5 of 10 minuten. Dus als de kat niet gaat eten van 1/8 Mirtazipine, zou ik zelf eerder denken aan een infuus dan aan nog meer Mirtazipine er bovenop.

Sterkte met Koetje!
Erik & Bengalen
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Mijn meisje heeft CNI....

Bericht door Mon Chou »

Ennakee en Erik bedankt voor jullie reactie.

Sinds gistermiddag krijgt Koetje 75% RC Renal Special en 25% RC Sensible33. Daarnaast at zij gisteravond laat ineens 10 gram RC Renal Select en nog 2 gram Specific :shock: . Totaal heeft zij gisteren 58 gram gegeten. Ik weeg alles maar om te kijken hoeveel zij dan op een dag gegeten heeft. Hoe kom ik er nou achter of dat zij wel genoeg eet? Wanneer ik op de zakken kijk, staat er wat meer aangegeven. Maar moet ik mij daar zo strikt aan houden? Koetje komt al een tijdje niet buiten, gezien zij het weer niet echt waardeert en liever bij de kachel ligt. Zij verbrandt dus ook minder lijkt mij.

Het lijkt wel alsof ik er continue bovenop moet zitten met het eten. Telkens voor haar neus schuiven in de hoop zij weer wat eet. Doe ik dat niet en ben ik even niet thuis geweest, of na de nacht, dan is er niets van het eten gegeten. Doe ik nu iets verkeerd of is dit typisch gedrag voor onze nierfaalkatjes?

Van Mirtazipine ben ik ook niet echt fan. Liever geef ik zoiets ook niet, maar als het even moet, dan moet dat maar. Ik heb ook eigenlijk die laatste dosis zo lang mogelijk proberen uit te stellen. Haar 1e dosis heeft zij afgelopen zondagochtend gekregen. En die 2e dosis vrijdagavond.

Mag ik overigens wel verschillende DA nierdieëten op één dag geven?
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn meisje heeft CNI....

Bericht door Adriana »

als je haar kunt wegen dan kun je een beetje bijhouden of ze voldoende voedingsstoffen opneemt.
hier op het forum weten we dat we ons niet al te veel moeten aantrekken van richtlijnen over aanbevolen op te eten hoeveelheden die op de verpakking staan. de stofwisseling van iedere kat reageert anders.
niervoer is hoog energetisch en ontwikkeld om zo veel mogelijk energie te geven zonder de nieren al te veel te belasten. en kan zijn dat er veel minder nodig is om op gewicht te blijven..
en heel vaak aanbieden en brokjes onder een kattenneus schuiven herken ik wel.
vaak kleine beetjes eten is altijd beter voor een nierfaler, daarmee hebben de nieren het minst te verduren.

of je verschillende nierdieetvoeders door elkaar mag voeren..
alleen uit eigen ervaring.. ooit had ik een allergieprobleem. het deed zich voor met een bepaalde combi aan medicatie en op een moment deed het zich ook voor met de combi medicatie en k/d...!
en het was zo specifiek dat het betreffende stofje alleen maar in k/d kon zitten.. daarnaar gevraagd maar niemand bij Hills' wilde dat bevestigen. voor mij was het 100% zeker. sindsdien houd ik er rekening mee dat er aan 'niet vrij verkrijgbaar' nierdieetvoer stofjes worden toegevoegd, die niet in de ingrediëntenlijst staan. hoeft niet zegt Hills want fabrieksgeheim.
maar het zou kunnen zijn dat Royal Canin andere stofjes toevoegt als Hills of Trovet of ..
en zoals je bepaalde medicijnen niet gezamenlijk mag geven, ben ik bang dat het mixen van dat soort voeders eigenlijk ook niet goed is.

voorbeeld: als ik hier veel Hills k/d voer, dan slapen ze 20 uur per etmaal. net alsof ze bèta-blokkers zoals fortekor krijgen..
voer ik Happy cat nierdieet (vrij verkrijgbaar), Hills' nature's best senior (geen nierdieet) met een paar k/d (dierenartsenvoer) als snoepje, dan zijn ze veel actiever. dat verschil is zo groot dat het alleen maar door het voer veroorzaakt kan worden..
en RC renal en Hills' k/d samen valt niet goed. kotsen en slecht eten. maar dat is de ervaring hier waarbij ik wel moet zeggen dat ik mijn katzels heel goed in de gaten hou en gespitst ben op dat soort dingen...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Mijn meisje heeft CNI....

Bericht door ErikPhilippus »

Als je de katten zoveel gaat voeren als op de verpakking staat, ben je ze gewoon aan het vetmesten. Ik heb net even gekeken op de Hills en RC pakjes: Dali (met een gewicht van 470 g) zou dan 250 à 300 g natvoer per dag moeten krijgen! Ik ben al blij als ik er 100 à 125 g natvoer per dag inkrijg (plus een handjevol nierbrokken), en daarmee blijft hij vooralsnog aardig op gewicht.

En ja, het eetgedrag is soms onnavolgbaar. Ik geef Dali elke dag een handje nierbrokken, maar alleen als hij in z'n hoge mandje ligt, ergens anders eet hij ze gewoon niet. Ik zet hem samen met z'n etensbakje vaak op de bank, dan eet hij veel beter dan op de grond in de keuken. Ik heb wel eens gedacht: is het soms genetisch bepaald dat katten het fijner (veiliger) vinden om hoog te eten? En water drinken: alleen uit de kraan op de badkamer (terwijl we een drinkfontein beneden hebben). Nu ik dit zit te typen, staat hij ook weer te balken bovenaan de trap: 'ik wil drinken uit de kraan!'. Tja, en aangezien het een nierpatient is, geef ik er gewoon aan toe - dus nierkatten zijn ook vaak verwende katten. Het zij zo.

Groetjes,
Erik + Bengalen
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Mijn meisje heeft CNI....

Bericht door Mon Chou »

Bedankt voor jullie reactie Adriana en Erik.

Koetje is goed te wegen. Wanneer ik de weegschaal tevoorschijn haal, dan gaat zij er al uit zichzelf opzitten :lol: . Ik heb haar gisteravond nog gewogen en toen woog zij 5.75kg. De 2 voorgaande dagen woog zij 5.65kg, dus zij is in ieder geval weer 100 gram aangekomen :smile: .

Gisteren aan het begin van de dag at Koe nog 28 gram van het gemengde voer RC Sensible en RC Renal Special (25%-75%). Maar daarna begon zij ineens de RC Renal Select uit mijn hand te eten, terwijl zij eerst niets moest weten van die RC Renal Select :shock: . De rest van de dag heeft zij alleen maar van de RC Renal Select zitten eten, waardoor zij gisteren totaal 68 gram binnengekregen heeft en dus op dit moment volledig aan het dieetvoer zit :edance: . Ik hoop uiteraard dat zij dit nierdiët volhoudt en doorzet en dat ik nu niet te vroeg juich.

Van de hoeveelheid op de verpakking moet ik mij dus niet te veel aantrekken....dat is duidelijk. Belangrijker is dus dat ik haar gewicht in de gaten houd.

Ik kan dus alleen beter geen DA nierdiëten door elkaar gaan geven, wanneer zij de RC renal Select gewoon blijft eten. Moet wel zeggen dat ik aan de andere kant van haar bakje alleen 100% RC Renal Special heb gedaan, zodat zij kan kiezen tussen de Select en de Special. Beiden zijn van RC, dus ik ga er vanuit dat dat dan weer geen kwaad kan.

Vreemd overigens dat wanneer er extra stofjes in het DA voer gestopt wordt, dat dat niet vermeld wordt op de verpakking. Net zo goed als dat er bij medicijnen wisselwerkingen zijn, kan dat natuurlijk ook met het DA voer. Vind alleen wel dat zoiets dan vermeldt moet worden eigenlijk.

Koe eet op dit moment op 3 verschillende plaatsen. Namelijk de woonkamer, bij mij op bed in de slaapkamer :eshifty: en in haar eigen kamer (bovenop de krabpaal, of gewoon van haar bakje op de grond). Merk wel, sinds dat zij nierfalen heeft, ik meer toelaat en alles in de gaten houd. En soms denk ik weleens dat zij daar dankbaar gebruik van maakt :lol: .
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Plaats reactie