Advies nodig.

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Advies nodig.

Bericht door BloemTetsu »

Hier gewoon alles beneden open. Wel met wc naast de voordeur en daar stop ik dan een kat in, als hij naar buiten wilde. Hij mag ondertussen naar buiten en dat scheelt wel veel stress met naar buiten gaan met fiets en kind in zitje.

Maar ik wil je wel alvast 'waarschuwen': een zoontje, ocd en katten gaat straks leuk worden als zoontje gaat kruipen, ontdekken, lopen en dan papa en mama na doen.
Je huis wordt overgenomen door dreumes. En de kattenbak is niet veilig. Laat staan de waterbak en brokken. (aldus mama met 2 katten, ocd trekjes, en zoontje van 21m). ;)
Beste advies: zorg dat zoontje er niet bij kan komen (en katten wel), scheelt veel stress. In het begin kon dat door een zak kattenbakkorrels voor de kattenbak te zetten. Na 1,5 jaar is nieuwe techniek vereist, ik ben nog zoekende.

edit: de mijne is dan wel heel nieuwsgierig en ondernemend..;)
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
broetjes2015

Re: Advies nodig.

Bericht door broetjes2015 »

@Rik, nou Zazou is ontzettend brutaal dus toen die de hal in mocht en naar boven kon toen was die ook zo overal, erg nieuwsgierig en wilde alles zo snel mogelijk zien. Flynn is veel voorzichtiger en schrikachtiger, tegen hem hoef ik maar een geluidje te maken en die vlucht weg, als ik een geluidje bij Zazou maak dan komt die juist aanrennen haha.

Dus het is echt niet te zeggen hoe het zou verlopen als ze per ongeluk ontsnappen, ik moet er in elk geval niet aan denken!

Heb op zolder gesnuffeld en nog een plank gevonden die ik nu eventjes gebruik als er iemand aan de deur staat, dan hou ik die voor de opening van de deur zodat ze niet tussen mijn benen door kunnen schieten of zo.
Ben nu internet aan het afstruinen om te kijken of er betere oplossingen zijn maar het is lastig, dat heb ik al gemerkt.

Ze zijn in elk geval nog nooit buiten geweest, ze zijn geboren en opgegroeid in huiselijke kring en bij de vorige eigenaar zaten ze binnen in een appartementje, aangezien ze zo snel mogelijk van de katjes af wilden hebben wij de katjes overgenomen aangezien we zelf geen huisdieren meer hadden en wel graag weer katten wilden, dus ze zijn nu 2,5 week hier.
Ze zijn uitstekend gewend en echte lieve kittens, maar dus ook vreselijk nieuwsgierig!
broetjes2015

Re: Advies nodig.

Bericht door broetjes2015 »

@BloemTetsu, de kattenbak staat nu boven dus daar zou ons zoontje niet bij kunnen, de voer- en drinkensbakjes staan nog op de grond maar die kunnen altijd boven geplaatst worden of op een kast, dat is geen enkel probleem.

Daar komen we nog wel aan uit, we hebben altijd nog de zolder waar ons zoontje zeker niet mag komen, dat zou ook nog een optie zijn als het echt niet anders kan haha.

Naar buiten gaan is hier vrijwel geen optie, aan de zijkant en achterkant van ons huis loopt een erg drukke weg en helaas heb ik daar al menigeen overleden kat van de weg gehaald, wil niet dat onze katjes overreden worden.
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Advies nodig.

Bericht door BloemTetsu »

Ha, gelukkig. ik weet nu al wat mijn zoontje zou doen met kattenbak met lade. :ewhistle:
De waterbak staat boven in vensterbank achter de gordijnen en beneden tussen krabpaal, tv meubel en krabton.

Met twee ex-zwerfkatten en kat- en kindvriendelijke buurt kan en moet het wel
Een daar van is een dwaas en verdwaalde buiten, voor hem hadden we de tuin afgezet. En ja dat was soms een gedoe om met kar en kind naar buiten te gaan. Met kar kan je nog achter je kat aan rennen, fiets en kind is lastiger.
En het is geen kitten/puber meer, scheelt ook.

Misschien een platte kartonnen doos die je als afscherming kan gebruiken.
In de tuin stond er naast de poort een gaashek, waar meneer in principe netjes achterbleef als poort open ging.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
broetjes2015

Re: Advies nodig.

Bericht door broetjes2015 »

@BloemTetsu, ik heb op zolder een houten plank gevonden, die ga ik nu gebruiken als een soort van afscherming, hopelijk is dat voldoende maar ja, dat kan ik alleen gebruiken als ik de deur openmaak voor bijvoorbeeld de postbode of om iemand snel naar binnen te laten.
Ik kan die niet gebruiken als ik zelf naar binnen moet, alleen of met de buggy, dat is dan wel balen.
Daar moet ik echt nog iets op verzinnen als er al iets op te verzinnen is.

Op internet vind je vrijwel niks van tips, erg jammer.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Advies nodig.

Bericht door Rik »

Het moeten toch wel vreselijke ontsnappingsartiesten zijn, die bengels van jou :lol:
Als ik een deur open doe, en ik weet dat Bowy zit te wachten, dan gaat de deur maar met een kiertje open en schuifel ik met beide voeten bij elkaar naar binnen. Maar ok, als ze er dan écht langs willen sjeesen dan zal dat misschien wel kunnen maar ik heb het nog nooit meegemaakt :)

(Ja, met een buggy naar binnen lijkt mij wel wat lastiger. Dan moet de deur natuurlijk helemaal open. dan zie ik ze wel ontsnappen. Misschien eerst de deurbel gebruiken :lol: Als die erg hard rinkelt schieten ze misschien naar boven en dan kun jij snel naar binnen :))
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
broetjes2015

Re: Advies nodig.

Bericht door broetjes2015 »

@Rik, dat is misschien wel een idee met die deurbel! Dat ik daar zelf niet aan gedacht heb, ik ga dat de volgende keer zeker proberen alhoewel ik Zazou er nog voor aanzie dat hij het geluid van de deurbel interessant vindt en juist aan komt lopen haha.
Het zijn ook 2 echte bengels haha, op zich wel heel erg leuk maar soms ook erg vermoeiend.

We zullen het wel zien vanmiddag, ergens vanmiddag moeten de spullen van Zooplus geleverd worden dus dan merk ik wel hoe het gaat haha.

Nu zitten ze beiden in de woonkamer, dus dan kan ik de deur dicht maken naar de hal als de pakketkoerier voor de deur staat maar als er strakjes dat kattenluikje inzit dan werkt dat ook niet meer haha. Kunnen ze daar nog doorheen sjezen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Advies nodig.

Bericht door Rik »

Mocht het toch een probleem zijn, dat ze op de deurbel afkomen, dan kun je straks, als ze in de woonkamer zijn, even het lipje van het kattenluik omzetten. Dan kunnen ze er niet meer door. Ik mag toch ff aannemen dat elk kattenluik wel een slotje heeft. (Maar dat is dan inderdaad alleen als iemand anders voor de deur staat en ze allebei in de woonkamer zitten)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
broetjes2015

Re: Advies nodig.

Bericht door broetjes2015 »

@Rik, ik ga er wel vanuit dat het kattenluik zo'n slotje heeft, tenslotte heb ik deze hele onderneming gedaan zodat ik ze buiten de kamer kan krijgen om te dweilen en heb dus niks aan een kattenluik zonder slotje haha. Ik geloof wel dat elk kattenluikje zoiets heeft anders zou je de katten s'nachts ook niet binnenshuis kunnen houden en daarvoor is een kattenluikje toch ook.
broetjes2015

Re: Advies nodig.

Bericht door broetjes2015 »

Nou het kattenluik zit in de deur, het duurde eventjes maar ze durven er doorheen haha.

Heb ze gelokt met snoepjes aan weerskanten en nu durven ze er wel doorheen zelf van beide kanten.
Direct een stuk warmer weer in de kamer nu het niet meer zo tocht.
Het kattenluikje heeft inderdaad gewoon slotjes, 1 om de katjes binnen te houden, 1 om de katjes buiten te houden en je kan ze alle twee ook sluiten zodat het deurtje helemaal gesloten is, prima dus.
Is nog best een mooi kattenluikje voor maar 15 Euro haha.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Advies nodig.

Bericht door Anne »

Nou mooi zo :-P
Helaas is bij ons de schakelaar in het luikje stuk, waarmee je ze op verschillende standen kunt zetten.
Dat houdt in dat ik nu de prullebak voor het luikje moet zetten als ze eten krijgen. Onze mormels hier krijgen niet allemaal hetzelfde voer, ivm dieten ;-) 5 eten er op de gang en 2 in de keuken
Ondertussen zijn we er wel allemaal aan gewend hoor, dwz als de katten aan het eten zijn moeten de kinders maar even wachten als ze door de keuken de gang op willen of andersom
Maar fijn dat het nu voor mekaar is, zit je niet langer in de kou en je katten kunnen nu zelf overal komen zonder dat je portier hoeft te spelen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Advies nodig.

Bericht door BloemTetsu »

Goede berichten.

De schakelaar is niet stuk bij ons, alleen houdt deze Bloem niet tegen ;) Een prullenbak houdt haar ook niet tegen, wel een stuk karton met zat kattenbakkorrels.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
broetjes2015

Re: Advies nodig.

Bericht door broetjes2015 »

Hier heeft Flynn ook tegen het luikje liggen rammen toen hij op slot zat omdat ik de hal gedweild had en hij duwde hem dus gewoon open ondanks het slot pfff. Niet erg stevig dus zal er dan ook iets voor moeten zetten haha.

Op zich is het wel een genot, de kattenbak staat boven dus daar heb ik dan ook geen 'hinder' meer van. niet meer overal kattengrit haha.
Brokjes, drinken en hun krabpalen staan wel beneden anders zien we ze niet meer en ze slapen s'nachts bij ons op bed, is nog gezellig ook haha.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Advies nodig.

Bericht door Dinky »

Wat betreft bang zijn voor ontsnappen, ik weet dat Dinie/castratenkoor zelf een sluisconstructie heeft gemaakt in de hal tegen ontsnappen wanneer voordeur open moet met een extra deur. Weet niet of zoiets voor jullie ook mogelijk is?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
broetjes2015

Re: Advies nodig.

Bericht door broetjes2015 »

@Dinky, nou wij hebben een open trap in de hal naast de voordeur dus denk dat zoiets erg lastig te realiseren is. Tot op heden gaat het (nog) goed, we letten super goed als op we naar buiten of binnen moeten dus hopelijk ontsnappen ze ons nooit.
Plaats reactie