Advies nodig.

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
broetjes2015

Advies nodig.

Bericht door broetjes2015 »

Hallo allemaal,

Afgelopen maandagavond hebben mijn man en ik 2 kittens (broertjes) van 4,5 maand opgehaald, de vorige eigenaar had een zoontje die allergisch bleek te zijn dus moesten de katjes zo snel mogelijk weg.
Aangezien wij 1 maand geleden onze hond hebben laten inslapen, zelf geen hond meer willen voorlopig maar wel katjes (ik heb er vroeger 16 gehad dus heb er wel wat ervaring mee) leek ons dit ontzettend leuk.
Ik ben altijd thuis met ons zoontje (die gelukkig niet allergisch is, dat hebben we eerst uitgeprobeerd bij familie met katten), dus de katjes krijgen alle aandacht die ze nodig hebben.

Het zijn ontzettend lieverds en hebben ook zo hun gekke uurtjes momenten, logisch, het zijn kittens. Ze komen bij ons alleen in de woonkamer en keuken (open keuken), momenteel hebben wij een vaste trap naar de zolder en in het voorjaar laten we daar een deur in plaatsen en dan mogen ze ook wel op de bovenverdieping komen (slaapkamers).
We hebben best een grote woonkamer met 2 royale ramen en nog een kleiner raam, genoeg te zien en te beleven dus.

De eerste dat begon Flynn (zwart katertje) aan de zitting van de leren bank te krabben, daar hebben we woondekens over gedaan en toen was het niet meer interessant voor hem, prima dus!
Verder speelden ze gewoon en bleven van onze spullen af, we hebben een behoorlijk grote krabpaal voor ze in de woonkamer, veel speeltjes en spelen ook samen met de hengel met ze, dat vinden ze geweldig.

Helaas merkte ik vanochtend dat Zazou (zwart-wit katertje) ons gordijn gebruikte als krabpaal, daar zijn we echt niet blij mee want het is echt een duur gordijn en nu zitten er allemaal haakjes in!
Dat gordijn hangt naast hun eetbakjes en is aan de andere kant als waar de grote krabpaal staat.

In mijn gedachten had ik zoiets, dat ze misschien op meerdere plekken in de kamer wel iets willen hebben om te krabben dus ben net halsoverkop naar de Action gereden en heb een kleine krabpaal, alleen grondplateau en paal (met een balletje eraan vast) gekocht en dat naast het gordijn gezet (klein stukje ervandaan zodat ze niet spelenderwijs nog in het gordijn hangen).
Ook op nog 2 andere plekken waar ik zag dat ze deden krabben heb ik een soort van kartonnen legplank (moet plat op de grond) en klosje (circa 30 cm hoog) gekocht zodat ze meer gelegenheden hebben om hun nagels te gebruiken.

Ik hoop dat dit helpt om ze te laten krabben op gewenste plekken ipv onze gordijnen en meubilair, heeft iemand anders nog een tip?

Ik heb jaren geleden veel katten gehad maar de kittentijd is zo lang geleden dat ik me niet meer kan herinneren hoe ik ze echt geleerd heb op de gewenste plaatsen te krabben en nergens anders.
broetjes2015

Re: Advies nodig.

Bericht door broetjes2015 »

Nou ondanks alle spullen die ik nog gekocht heb hangt Zazou nog steeds in mijn gordijnen! Hij speelt er niet mee maar gebruikt mijn gordijnen echt als krabpaal, daar ben ik toch helemaal niet blij mee en tips zijn dan ook heel erg welkom!
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Advies nodig.

Bericht door Ilone »

Mja, dat wordt niet gemakkelijk...
Kan je de gordijnen niet even opknopen? Of hoger hangen? Best kans dat het minder wordt naarmate ze ouder worden. Maar goed, katten en gordijnen (evenals vloerbedekking en behang...) gaan niet goed samen ;-)
Ik zou consequent blijven wanneer ze aan de gordijnen zitten, door duidelijk nee te zeggen en ze bij een krabgelegenheid te zetten.
Misschien nog wat dbbelzijdig tape op de plekken doen waar ze steeds aan zitten?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
broetjes2015

Re: Advies nodig.

Bericht door broetjes2015 »

Nee gemakkelijk is het zeker niet want in de woonkamer staan nu dus 2 krabpalen (1 hele grote met 10 palen eraan bevestigd en 1 kleintje met 1 paal) en ook nog eens 2 krabplankjes zeg maar dus genoeg mogelijkheden tot krabben, de speeltjes zijn hier bijna eindeloos.
Ze mogen ook echt veel, ik heb maar 3 grenzen, niet op de salontafel, niet op het aanrecht en gewoon niet krabben aan meubilair/ in de gordijnen hangen. Ze weten het ook goed want ik pak ze steeds weg als ze iets doen wat niet mag, zet ze ergens waar ze wel mogen en zeg hard NEE.
Als ik nu al kom aanlopen als ze iets doen wat niet mag dan rennen ze zelf al weg dus weten doen ze het wel.

Nu heb ik met het op de salontafel en aanrecht niet super veel moeite want ze maken dan niks stuk, ik vind het alleen niet hygiënisch. Maar mijn meubilair en gordijnen wil ik niet stuk hebben.
Mijn man zegt dat ik dat een beetje los moet laten want alles is toch al enkele jaren oud en we schaffen voorlopig geen nieuwe spullen aan totdat de baby wat groter is en niks molt en ook totdat de katertjes opgevoed zijn en dingen niet meer slopen.
Ik weet dat als je kittens in huis pakt, er soms spullen zullen sneuvelen maar had gedacht, aangezien ik bewust 2 broertjes heb gepakt, ze elkaar hebben en niet zozeer gericht zijn op onze spullen.
Over het algemeen gaat het ook super en ze hebben echt veel aan elkaar, alleen als er weer een haak in dat dure gordijn zit dan gaan mijn haren recht overeind staan.

Ik moet er wel eventjes bij zeggen dat ik een dwangneurose heb en dus alles altijd super netjes heb en zeer gehecht ben aan mijn spullen.
Dat het wat rommeliger is, is ook niet verkeerd, dan zie je ook dat er geleefd wordt maar ik wil dat de kittens op een juiste manier opgevoed worden zodat we er dan ook levenslang erg veel plezier van hebben.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Advies nodig.

Bericht door nellebel »

mijn katten hebben altijd netjes mijn meubels en gordijnen redelijk goed genegeerd (soms per ongeluk erin blijven hangen maar nooit erin gespeeld ofzo). nu we zijn verhuisd heb ik lange glasgordijnen hangen voor de schuifpui (van oudbewoners nog). dat is nu hun speelplekje. gijs verstopt zich erachter en loopt als een haremdame rond achter het gordijn, ze springen erin, hangen eraan enz. deze verleiding is te groot en krijg ik niet afgeleerd. in de toekomst komen daar dus geen gordijnen meer. guusje krabte ook steeds aan een nieuwe grote stoel die erbij is gekomen. wat kan helpen is dubbbelzijdige plakband erop plakken, dat voelt niet fijn, en dan krabpaal erlangs. ik heb dit niet hoeven doen omdat ik merkte dat ze het vooral deed als ik thuis kwam (want er zitten niet echt flinke beschadigingen op) want dan heeft ze even de dolle 5. daarna komt de rust en uiteindelijk bleek de stoel ook helemaal niet meer interessant.
je kunt dus proberen met die plakband, en ze uit de gordijnen halen en bij krabpaal zetten. ardiana heeft een mooi wandkleed voor te klimmen (kijk maar eens in haar album). mijnvorige katten hebben nooit in de gordijnen gehangen maar guusje is mijn hoogvlieger, die wil altijd hoog. gelukkig mogen ze deze glasgordijnen nu helemaal kapot maken.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
broetjes2015

Re: Advies nodig.

Bericht door broetjes2015 »

@Nellebel, omdat ik weet dat de meeste katten ervan houden om op hoogte 'te leven', heb ik bewust een grote krabpaal gekocht en die voor een hoger raam gezet zodat ze op die vensterbank kunnen komen en lekker naar buiten kunnen kijken, de andere 2 grote ramen in de woonkamer die komen tot op de grond dus dat is minder interessant haha.
Ook mogen ze hier op de kasten, daar hebben we totaal geen moeite mee, wat duurdere vazen staan nu gewoon tijdelijk op de bovenverdieping waar ze niet komen totdat ze wat rustiger (ouder) zijn geworden.

We hebben hier geen vloerbedekking en ook geen behang, alle muren zijn gewoon geverfd beton dus daar kunnen ze niks mee. Ook het bankstel, althans de zitting is nu niet meer interessant nu er woonkleden op liggen, de zijkant daar begon Flynn vanochtend wel te krabben dus ook daar heb ik iets voor gekocht, een soort krabklos en daar zit dan kattenkruid in, tot op heden kijkt hij niet meer naar de leuning maar ook niet naar die krabklos haha.

Op zich hebben ze de afgelopen dagen ook helemaal niet naar de gordijnen gekeken, ja, soms wel spelenderwijs dat er eentje met een pootje in bleef hangen maar goed, daar heb ik niet zo'n moeite mee want dat is onbewust maar nu Zazou een gordijn als krabpaal wil gebruiken wil ik er wel iets mee doen.

Ik heb een uurtje geleden de inrichting veranderd, althans, de voerbakjes stonden naast het gordijn, die heb ik verplaatst, ik heb de kattenbak naast het gordijn gezet en even wat deodorant op het gordijn gespoten, een scherpe en hopelijk onprettige geur voor katten.
De kattenbak en het voer hebben ze beiden al gevonden dus dat is gelukkig geen probleem verder.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Advies nodig.

Bericht door nellebel »

je hebt al veel gedaan en nu hopen dat ze dit forum niet lezen en zich gaan gedragen hihi
weet je wat goed helpt tegen omvallende spullen? posterbuddies. perfect. bij ons wordt niets bewust omgekiept maar soms staan dingen in de weg op de vensterbank aldus guusje en gijs, maar door die posterbuddies blijft alles op zijn plek hihi
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Cerna

Re: Advies nodig.

Bericht door Cerna »

Katten opvoeden lukt nauwelijks en wanneer ze eenmaal ontdekt hebben dat iets erg leuk is om mee te spelen, zullen ze het blijven doen. Misschien niet wanneer je erbij bent, maar er zullen genoeg momenten zijn dat ze vrij spel hebben. Om die reden heb ik rolgordijnen die alleen voor de bovenste kwart helft van de ramen hangen en daar kunnen ze niet bij.

Wanneer je niet wilt dat je gordijnen verder onder poten genomen worden, zou ik ze een jaartje weghalen en dan kijken of het dan wel lukt. Maar katten en kwetsbare gordijnen blijft een slechte combinatie.
broetjes2015

Re: Advies nodig.

Bericht door broetjes2015 »

@Cerna, ik heb vroeger (circa 12 jaar geleden) toch 16 katten gehad (in een andere woning) en die katten heb ik toch redelijk kunnen opvoeden. In elk geval bleven mijn gordijnen en meubels ongedeerd, ongelukjes kunnen altijd gebeuren natuurlijk. Dus katten zijn wel degelijk op te voeden alleen vergt het heel erg veel tijd en ontzettend veel consequent zijn. Sommige dingen kun je in een paar dagen leren en sommige dingen daar doe je maanden over maar alles is te leren.
Ik heb zelfs een Brit korthaar gehad die deed apporteren, werkelijk als een hond. Gooide ik een propje papier weg dan kwam hij het weer terug brengen haha. Helaas is hij overleden.
Het is alleen zo vreselijk lang geleden dat ik de meeste dingen nog wel weet maar niet alles, vandaar dat ik hier tips vraag.

@Nellebel, oh die posterbuddies zal ik dan eens gaan kopen, is altijd wel handig natuurlijk haha.
broetjes2015

Re: Advies nodig.

Bericht door broetjes2015 »

Gordijnen afhalen of opknopen is trouwens geen optie, de gordijnen zijn per stuk 2,50 meter lang en 2,30 meter hoog dus het zijn riante gordijnen, we hebben ramen tot op de grond en als ik ze zou weghalen dan hebben we 2 grote ramen van 2 meter breed onbedekt, iedereen kan hier dan de hele dag en avond naar binnen kijken en dat vinden we toch echt niet prettig.
Carrie

Re: Advies nodig.

Bericht door Carrie »

Hallo, ik denk dat ik dezelfde kartonnen krabplankjes en klosje met zakjes catnip van de Action in huis heb :)
Eén ding valt me op: je had ze vanochtend gekocht, en een uur later vertel je dat ze er (nog) niet aan krabben. Sylvester heeft een plankje dat ik onder een poot van de bank heb geklemd een paar dagen compleet genegeerd, catnip of niet!
Het plankje lag er omdat hij in die hoek steeds zijn nagels in de bank zette, op de andere hoek staat een krabpaal die goed gebruikt wordt.

Kijk het even aan, Sylvester krabt het plankje inmiddels uit zichzelf helemaal kaal. Hoewel.. ik heb een balletje met touwtje eraan waar hij al mee speelde vastgemaakt door het karton gehaald en er een paar snoepjes onder gelegd toen pas ging hij voorzichtig(!) krabben aan dat ding. Als hij dan krabte aan dat plankje zei ik 'goed zo jongen!!' en gooide een snoepje zijn richting.
Het leek wel of hij eerst dacht oeps, daar moet ik vast vanaf blijven; hij wist alleen dat hij niet aan die hoek van de bank mocht krabben want dan zette ik hem meteen bij zijn krabpaal neer... Ik denk dat hij het plankje eerst als verlengstuk van de bank zag a.h.w. en dacht: dat is vast niet voor mij bedoeld, nu weet hij dat dat plankje voor hem is: opgelost!

Hij heeft nog weleens zijn nagels in de bank gezet -mij strak aankijkend- alsof hij wilde zeggen: kan dat plankje niet rechtop dat krabt lekkerder :). Inmiddels neemt hij genoegen met verticaal krabben op die hoek, (de lieverd ;) )anders had ik een robuuster plankje gekocht en die tegen de bank rechtop gezet. (geen plaats voor een paal daar)
Er zitten al haaltjes in de bank, gelukkig hebben ze ook leuke kleden bij de Action :D

Ik denk al met al dat je ze even de tijd moet gunnen eer ze snappen o, die plankjes mogen dus wél, succes!!

Vraagje: Wat zijn posterbuddies precies en waar kan je ze kopen? Syl gaat ook regelmatig vliegen vangen in de vensterbank, zou fijn zijn als alle (onbreekbare, zover was ik al haha) plantenpotten tijdens de jacht op hun plek blijven staan.
broetjes2015

Re: Advies nodig.

Bericht door broetjes2015 »

@Carrie, gebruiken ze bij jou dat klosje dan ook? Hier heeft Zazou net wel op die verticale krabplank liggen krabben, prima dus!
Met snoepjes belonen werkt hier nog niet zo, ik merk dat ze bij de vorige baasjes helaas niks anders dan alleen af en toe wat brokjes kregen (dus niet constant).

Ik ben begonnen met af en toe wat snoepjes geven maar ze snappen het nog niet zo goed, het duurde ook 2 dagen voordat ze begrepen dat vleesvoer lekker is en brokjes...... mijn god, dinsdag hebben ze de hele dag brokjes zitten eten, ik laat namelijk altijd gewoon brokjes staan want vindt dat een kat continu toegang tot brokjes en water moet hebben maar bij de vorige baasjes kregen ze alleen een paar brokjes als het de baasjes uitkwam dus ze hebben echt moeten wennen dat ze hier continu brokjes konden eten.

Sinds ik de kattenbak en brokjes van plaats heb gewisseld is Zazou niet meer aan het gordijn gaan krabben dus eens afwachten hoe het zich ontwikkeld.
broetjes2015

Re: Advies nodig.

Bericht door broetjes2015 »

Ben helemaal gelukkig, Zazou heeft 3 keren aan de kleine krabpaal gekrabd die ik voor het gordijn geplaatst heb, het gordijn heet hij tot op heden met rust gelaten.
Ik weet dat het nog alle kanten uit kan gaan maar vindt het toch al een kleine overwinning haha.

Trouwens, nog een vraagje. Flynn en Zazou zitten alleen in de woonkamer en keuken (open keuken), we hebben overal laminaat liggen, erg handig.
Hoe doen jullie dat met dweilen? Een hond kan je eventjes apart zetten maar katten niet, kan ze moeilijk elke keer in de reismand doen, dat geeft veel te veel stress en is dus gewoon geen optie.
Maar als ik gedweild heb en ze lopen er direct doorheen dan blijft het smerig en krijg ik de vloer nooit schoon natuurlijk.
Hoe doen jullie dat eigenlijk??
Carrie

Re: Advies nodig.

Bericht door Carrie »

Mooi dat ze de krabplankjes gebruiken :eclap: dat gaat wel goedkomen hoor. Sylvester krabt ook aan die klos maar niet van harte, het plankje en de krabpaal zijn favoriet hier maar hij wordt eind januari alweer 3, niet te vergelijken met 2 kittens denk ik :grin:

Over de vloer dweilen.. goh dat is een goeie, nog nooit bij stilgestaan eigenlijk.
Ik heb overal harde gladde vloeren, voor de stofzuiger rent hij zelf hard weg, als ik daarna ga dweilen loopt hij niet in de weg in ieder geval, ik denk dat hij het vind stinken en de gang opgaat of hij ligt op de bank, ik zal er eens op letten.

Wat doen ze dan waardoor je vloer meteen weer vies wordt? Kan me niet zo goed voorstellen wat je bedoelt, erg vieze pootjes zullen ze niet hebben toch? Dat ken ik meer van mijn hond vroeger na het uitlaten. Kan je ze niet even apart zetten net als je hond? Vast niet anders vroeg je het niet :lol: maar ik begrijp niet goed hoe ze het voor elkaar krijgen om de vloer vies te maken, hier heb ik alleen haren en uit de bak gelopen grit in de kamer verder maakt Sylvester niks vies eigenlijk..

Ik heb nog wel een schoonmaaktip voor vieze poten op de vloer: neem een plantenspuit en doe er een sopje in, net als Glassex dat idee, beetje op de vloer spuiten en met zo'n dweilding eroverheen. Snel droog en alles is weer hartstikke fris. De plantenspuit kan je gewoon laten staan tot hij leeg is, als je Citronella gebruikt verdund met water blijven ze wel even uit de buurt van de dweil, vinden ze stinken over het algemeen.
Ben zelf allergisch voor haar en stof maar elke dag mijn hele huis dweilen: no way haha ben ik veel te lui voor! :lol:
broetjes2015

Re: Advies nodig.

Bericht door broetjes2015 »

@Carrie, nou we hebben helaas heel erg licht laminaat en daar zie je werkelijk alles op, dus als de vloer nat is en ze lopen er dan overheen dan heb ik overal afdrukken van kattenpootjes dus dat is balen.
Apart zetten gaat helaas niet want we hebben in de hal en bovenverdieping een open trap en heb liever niet dat ze de zolder opgaan aangezien ze zich daar overal kunnen verstoppen.
Volgend jaar willen we dit huis (is nu nog een huurwoning) kopen en dan willen we de trap naar de zolder afsluiten met een deur, dan mogen ze ook naar de bovenverdieping.

Ja die klos vinden ze ook echt niet interessant maar dat komt misschien nog wel. De rest gebruiken ze gelukkig wel goed en dat is het belangrijkste.

Ik heb een ideale kattenbak van Curver voor de katjes, kan ik gewoon de lade onderuit trekken om hem schoon te maken, ik schep hem 3 keren per dag leeg en 1 keer in de week poets ik hem goed uit met chloor dan blijft hij aantrekkelijk voor ze.
Heb wel wat goedkoop grit gekocht wat ontzettend stuift en daardoor heb je ook echt wel stofpootjes.
Maar heb bij Bol.com gisteren ander grit besteld wat niet stuift (komt morgen binnen) dus ben benieuwd en sinds vandaag ligt er ook een speciale kattenbakmat voor de kattenbak waar ze de stofpootjes een beetje af kunnen lopen.
Plaats reactie