Advies nodig.

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Carrie

Re: Advies nodig.

Bericht door Carrie »

Ok, dan zal het inderdaad stof van de kattenbak zijn: bij mij zie je dat niet of nauwelijks maarrrr ik heb een raam met een diepe betegelde vensterbank (45 cm diep, ruim een meter lang) aan de zijkant van het huis daar zat hij graag naar de bomen en vogels vooral te kijken.
Hij sprong erop via het tv-meubel (ook van heel donker hout) en nu loopt daar een spoor van kattepootjes over de muur links en rechts van de tv.
Smoezelig gezicht; ook geverfd stucwerk maar hij zat er wel graag.

Nu niet meer, hij weet dat hij de vogels enz toch niet te pakken krijgt; als dat zo blijft ga ik hem daar weren met dubbelzijdig plakband. In de winter is het daar steenkoud, hij zat er vooral als de zon er 's ochtends op schijnt maar zit nu liever in de vensterbank voor of achter, of op het balkon. Als hij er toch vaker zit dan ik nu denk maak ik 2 laddertjes op die plekken.

Weet jij hoe ik dat het best zou kunnen schoonmaken? Het is afwasbare verf maar ik ben bang dat ik er een grote grauwe vlek van maak haha en vlak voor Syl hier kwam is het nog geverfd.
Zou dus wel zonde zijn..

Ik ben benieuwd welk grit je gaat gebruiken en of het bevalt, ik heb nu gewoon klontvormend spul van het huismerk van Hoogvliet, is geloof ik hetzelfde als het huismerk van AH. Met een geurtje, bevalt goed maar als ik van die pootafdrukken af zou zijn -hij moet nog een eindje lopen voor hij bij dat raam is- zou dat wel fijn zijn! Nou ja anders een laddertje links en rechts van de tv maar alleen pootafdrukken op de vloer: nog beter!

Ik denk dat je zo'n peewee bak hebt klopt dat? Toevallig nog over zitten lezen maar Sylvester graaft en krabt graag flink dus of ik hem er een plezier mee doe.. Er ligt bij mij een douchematje van de Action voor (alweer Action, vaste klant daar hihi) en daar ligt best veel grit onder altijd.
Wel fijn van kittens dat je ze nog kan wennen aan zo'n bak b.v.

O ja, Sylvester werd hier echt stukken relaxter toen hij eenmaal op zolder mocht. Bij mij is het heel groot, ik zette kartonnen dozen neer om zich te verstoppen en nu is dat echt zijn jachtplek, hij sloopt geen spullen die daar staan. Kwam wel een keer met een dooie muis naar beneden, ik maar denken dat die hier écht niet zaten :lol: Jammer dat dat niet kan bij jullie want bij mij is het de vervanger voor een tuin qua rennen en springen, het is ook metershoog en er zitten grote dakramen: perfect om te klimmen en springen. Ik ga nog even snel wat speelgoed aan touwtjes aan de balken hangen, heeft hij wat te doen vannacht.
Veel plezier met de pluizebolletjes!
broetjes2015

Re: Advies nodig.

Bericht door broetjes2015 »

Goedemorgen Carrie,

Hier weer vroeg op, tja met een verkouden baby heb je niet echt nachtrust helaas pfff.

Ik heb deze kattenbak van Curver, http://www.huisdierplein.nl/kat/kattenb ... 9_P968042/ , ben er wel heel erg blij mee. Is gemakkelijk schoon te maken en door het roostertje lopen ze bijna alle kattenbakgrit in de bak al er vanaf. Plus hij ziet er ook nog eens mooi uit, ook wel fijn aangezien de kattenbak hier in de woonkamer staat.
Hier ook kattenbakgrit van huismerk AH en dat stuift als een gek, ben er dus echt niet tevreden over.
Heb nu grit Golden Grey met Babypoeder besteld, dat zou erg fijn moeten zijn en is best betaalbaar, je krijgt 2 zakken van 14 kg voor 26,50 Euro en daar zou je dan 2 maanden mee moeten kunnen doen, nou ben benieuwd haha.

Wij hebben hier ook de muren geverfd met afwasbare verf en kleine plekken kan ik gemakkelijk afwassen maar grotere helaas niet, dan wordt het toch een grauwe vlek helaas.

Nou wij hebben echt veel spullen opgeslagen op zolder en ook van mijn schoonbroer en zijn gezin (die wonen in een klein appartementje) dus kan niet het risico nemen dat ze dat per ongeluk stuk gaan maken. Als zij ooit verhuizen naar een woning en die spullen ophalen dan is het wel weer anders.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Advies nodig.

Bericht door Ilone »

Even over dat dweilen, ik vind het ook vervelend wanneer de katten over mijn net gedweilde, nog natte laminaat rennen ;-) Als het opdroogt zit de vloer vol pootjes en vegen ;-) Bij mij gaan ze echt alle 6 even op mijn slaapkamer tot ik klaar ben.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
broetjes2015

Re: Advies nodig.

Bericht door broetjes2015 »

@Ilone, als ze naar de slaapkamer moeten dan moet ik ze vangen en naar boven brengen, dat is helaas lastig en in de hal hebben we dus een open trap.
Vanochtend heb ik eventjes goed gekeken, toen ze gingen slapen op de krabpaal heb ik snel gestofzuigd en gedweild en gelukkig bleven ze een half uurtje liggen. De vloer is altijd zoiets binnen een kwartiertje droog dus dat is wel fijn.

Ik dweil normaal minimaal 2 keren in de week maar meestal om de dag met dettol, dan blijft het toch wel redelijk schoon.
Denk dat ik gewoon per keer moet kijken wanneer ze eventjes gaan slapen en dan mijn kans grijpen haha.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Advies nodig.

Bericht door Ilone »

Dan heb je geluk dat ze blijven liggen :-P
Die van mij doen dat dus niet, en zeker 2 van de 6 volgen mijn dweil op de voet om hem te kunnen vangen....werkt niet fijn :lol:
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
broetjes2015

Re: Advies nodig.

Bericht door broetjes2015 »

@Ilone, ja 6 katten zijn er ook 3 keren zoveel dan die 2 van mij haha. Dan is het ook wel erg lastig om een tijdstip uit te zoeken dat ze alle zes rustig liggen te slapen haha.
Cerna

Re: Advies nodig.

Bericht door Cerna »

Ik ken het probleem niet want ik heb vloerbedekking, maar ik zou in jouw geval dan de middag uitkiezen om te gaan dweilen want meestal wordt er 's middags wel geslapen.

Ik lees dat je grit heb gekocht bij Bol en nu weet ik dat Bol abnormaal duur is met kattenvoer en dus heb ik even op Zooplus gekeken: http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... olden_grey Hetzelfde grit en stukken goedkoper!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Advies nodig.

Bericht door Anne »

Ik heb houtkorrels en dat geeft totaal geen uitloop en geen vieze pootjes
Ik heb ook laminaat en alles wat nat is en opdroogt geeft helaas vlekken :-|
Ik dweil twee keer per week en de katten lopen weleens in de weg maar ik laat het maar zo
Het is niet te doen om ze te vangen, vooral Polleke is daar erg gevoelig voor en vertrouwt me dan voor een week niet meer.
Kortom ik laat het dus maar zo en weet voor mezelf dat de vloer schoon is als ik deze heb gedweild.
De volgende dag zijn er al wel vlekken te zien maar jammer dan
Ik ben geen slaaf van mijn huis en als iemand zich er aan stoort mag hij of zij best zelf wel gaan dweilen :???:
Ik zou oppassen met dettol, dat doodt alle bacterien toch?
Jouw kroost is nog jong en het is beter voor hun afweersysteem als je geen desinfecterende middelen gebruikt, hetzelfde geldt voor jouw mensenbaby ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
broetjes2015

Re: Advies nodig.

Bericht door broetjes2015 »

@Cerna, dat scheelt inderdaad super veel! Gelukkig had ik nog een kortingsbon van 10 Euro bij Bol.com dus momenteel ben ik goedkoper uit maar zal het de volgende keer zeker bij Zooplus bestellen, daar bestel ik sowieso vaker dierenspullen.
Heb inderdaad gemerkt dat ze in de ochtend rond 09:00 eventjes slapen en sowieso de middagen dus hou dat aan om te dweilen want steeds vangen en in de reismand geeft echt teveel stress.

@Anne, ik poets niet met pure Dettol maar met de allesreiniger van Dettol dus dat is minder agressief zal ik maar zeggen. Ik doe er sowieso alleen de vloeren mee want ik vind het een vies idee als ons zoontje dadelijk kruipt en dingen in zijn mond doet als dat op de vloer heeft gelegen.
Ja laminaat zullen we ook echt nooit meer leggen, het is handig maar om schoon te krijgen en houden echt een crime met huisdieren! Hier zit soms na een uurtje weer plekken maar goed, zal moeten leren dat te accepteren. Ik ben opgevoed in een gezin waar poetsen heel erg belangrijk was en waar je nog geen kruimel op de grond zag, echt extreem schoon dus. Mijn schoonfamilie is dan weer het tegenovergestelde, dat is soms gewoon smerig te noemen (wc met schaamhaar en urine op de bril als voorbeeldje) dus het is echt heel anders. Mijn man is op zich gelukkig ook netjes maar vindt wel dat ik wat losser moet zijn en zeker nu met een klein kindje en kittens. Zo leer ik vanzelf niet zo strak in het regime te blijven haha.

Houtkorrels, daar heb ik een gratis zakje van gekregen toen ik de kattenbak deed kopen, persoonlijk vind ik klontvormige kattengrit prettiger. Ben benieuwd met die nieuwe, ik heb nog 7 kg van het oude grit, dat maak ik natuurlijk eerst op. Het nieuwe kattengrit is veel fijner, meer zandvormig dus in de laatste kattenbak met het oude grit doe ik het eventjes mengen zodat ze eraan kunnen wennen.
Het grit wat ik nu heb is zo onhandig, het klontert niet maar gaat gigantisch aan de bodem vastplakken dus elke keer moet ik erg veel eruit scheppen om het echt weg te krijgen, zo is goedkoop echt duurkoop want heb maandag 15 kg gekocht (3 zakjes van 5 kg) en ik heb de helft al op!
Moet wel zeggen dat ik 3 tot 4 keren per dag de bak leegschep, dit omdat ze samen de bak gebruiken en wil het dan wel schoon houden.
Met dat speciale uitlooprooster erin maak je de kattenbak van binnen ook kleiner, dus als we eens een dagje weg gaan dan haal ik dat eruit zodat ze meer ruimte hebben om hun behoefte te doen.

Ik ben eigenlijk al lang blij dat ze zo snel gewend zijn! We hebben ze maandagavond pas gehaald en het lijkt wel alsof ze hier altijd gewoond hebben.
Flynn ligt nu lekker op de krabpaal te slapen en Zazou op mijn schoot, heerlijk vind ik dat!

De gordijnen worden nu trouwens ook vrijwel geheel met rust gelaten, Zazou gebruikt nu echt de kleine krabpaal en het horizontale krabplankje dus ben daar erg blij mee.
Tja spelenderwijs blijft er wel eens een nageltje in hangen maar dat hou je toch niet tegen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Advies nodig.

Bericht door Anne »

Wat mooi dat je gordijnen met rust worden gelaten, hopelijk blijft dat zo!
Hier hadden we ook lange witte vitrage, tot op de grond, hangen. Er zitten nu allemaal gaatjes in ;-)
En ik heb ze maar weggehaald, we hebben ook rolluiken voor de ramen dus helemaal te kijk zitten we niet.

Fijn dat je poesjes zich al zo thuis voelen, wat kun je daar van genieten he?
Ze zijn nu nog klein maar voor in de toekomst zou ik er een kattenbak bij gaan plaatsen.
Dat zijn ze lichamelijk een stuk groter en vaak hebben ze dan toch liever een ( schone) bak voor zich zelf
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
broetjes2015

Re: Advies nodig.

Bericht door broetjes2015 »

@Anne, ik heb altijd 1 kattenbak voor 2 katten gehad gemiddeld en dat ging altijd prima dus ik voorzie geen problemen, zeker aangezien ik 3 keren per dag de bak leeg schep.
Vroeger toen ik 16 katten had, had ik 'maar' 6 kattenbakken staan en dat ging altijd prima, maar ook omdat ik 3 keren per dag de bakken leeg deed scheppen, poepjes en plasjes liggen er dus maar heel even in.

Scheelt met deze 2 katertjes dat ik precies weet wanneer ze poepen en dan de bak verschoon haha, elke keer als ze in de ochtend hun vleesvoer hebben gekregen dan gaan ze binnen 1 uur beiden op de kattenbak om te poepen en de rest van de dag/ nacht doen ze alleen maar plassen, echt grappig.
Carrie

Re: Advies nodig.

Bericht door Carrie »

Hoi, even brutale vraag tussendoor: hoe bevalt het grit, beter dan de vorige?
Ik heb gekeken op Zooplus en nou weet ik het helemaal niet meer! :lol:
Waar de één zegt: geweldig spul, nooit meer wat anders voor mij zegt een ander juist: bah het stoft en wat een uitloop pff.. ik denk over Catsan omdat dat witte korrels zijn (en, dus mss geen vieze pootjes meer want Sylvester komt niet buiten) maar om alles uit te proberen is ook weer een dure grap.
Ik hoor het graag van je!
Groetjes Carrie

ps: je kindje alweer beter? hope so!
Paasnini
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 08 okt 2015 09:07

Re: Advies nodig.

Bericht door Paasnini »

Een kattenbak voor twee katten kan goed gaan maar kan ook te weinig zijn. Als het de gevlochten van curver is met het laatje is het ook nog eens een hele kleine kattenbak. Sommige katten vinden het prettiger om een plasbak en een poepbak te hebben maar als het goed gaat dan gaat het goed.
En katten zijn best heel schoon hoor dus maak je niet teveel zorgen over de hygiene ;-).
broetjes2015

Re: Advies nodig.

Bericht door broetjes2015 »

@Carrie, ik vind het kattengrit ontzettend fijn. Het klontert heel erg goed en je verspilt zo helemaal geen grit! Ik wil geen ander meer haha.
De kleine is weer beter van de verkoudheid maar heeft nu last van 2 doorkomende tandjes, zo blijven we bezig haha.

@Paasnini, het is inderdaad de gevlochten kattenbak van Curver, ik heb wel dat rooster eruit gehaald omdat ik vind dat dat de kattenbak te klein maakt en het heeft weinig nut (grit wordt er evengoed uitgelopen) dus het heeft nu het formaat van een gewone kattenbak. Ik schep het 3 keren per dag leeg en tot op heden vinden ze het beiden wel prima, mocht ik merken dat ze er moeite mee gaan krijgen heb ik nog snel genoeg een tweede kattenbak aangeschaft. Elke keer dat ik het leegschep dan liggen er hoogstens 2 plasjes in en heel soms een poepje dus het valt tot op heden wel mee.
broetjes2015

Re: Advies nodig.

Bericht door broetjes2015 »

Nou na de zoveelste dag problemen met dweilen heb ik maar besloten de deur naar boven open te laten, ben er niet zo blij mee maar ja.

Ik dweil graag om de dag want het wordt anders echt een smeerboel met de katjes. Nu wacht ik steeds tot de middag omdat ze dan meestal slapen. Vrijwel elke keer als ik net alles gedweild heb springen ze van de krabpaal af en heb ik weer alles smerig, ik heb een dwangneurose en kan daar dus niet mee om gaan. Nu heb ik ze de laatste tijd steeds in de reismand gezet en op de wc maar ja, dat is ook niet echt een optie want ze gaan ook groter worden en passen dan niet meer samen in de reismand, behoudens dat vind ik het ook niet fijn om ze steeds zo te moeten verplaatsen.

Nu is het zo dat wij een trap in de gang hebben dus moet de haldeur open blijven staan wat in de winter niet echt zo fijn is, een kattenluik in de deur maken kan nu nog niet want het is nog een huurwoning, hopelijk kunnen we volgend jaar kopen en dan maken we gewoon een kattenluik in de deur naar de hal.
Nu is het zo dat ze boven van mij best op de slaapkamer en badkamer mogen komen, op de babykamer niet dus die deur hou ik gewoon dicht, geen probleem.
We hebben helaas vanuit de eerste etage een vaste trap naar de zolder, dat is zo groot, dat kunnen we echt niet even snel dicht maken, zoiets zou je door een timmerman professioneel moeten laten doen en zo lang we gehuurd zitten gaan we dat natuurlijk niet doen.

De zolder staat behoorlijk vol met spullen van ons maar ook van mijn schoonbroer en gezin, zij hebben een klein appartement en konden veel spullen niet kwijt dus die hebben wij opgeslagen.
Nu staat het wel redelijk netjes geordend maar het is een grote zolder dus de katten kunnen overal tussendoor en overheen kruipen, dat vind ik persoonlijk niet zo fijn maar er is niks aan te doen.

Ik laat de kattenbak, voerbakjes en krabpalen wel beneden staan anders ben ik bang dat ze nog niet meer naar beneden komen omdat ze flink kunnen rennen en spelen boven.

Heeft misschien iemand een idee hoe ik kan voorkomen dat ik me van de winter kapot stook aangezien de deur nu een stuk open moet blijven staan? Ik laat hem niet wagenwijd open staan maar zet er wel wat tussen zodat ze niet per ongeluk de deur dicht kunnen duwen en dan niet meer bij de kattenbak of zo kunnen komen.
Plaats reactie