Kitten met benchrust, hulp nodig!

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
charlie+aaf
Kitten

Kitten met benchrust, hulp nodig!

Bericht door charlie+aaf »

Hallo iedereen,
Naar aanleiding van de situatie bij mij thuis heb ik even een account en nieuw onderwerp aangemaakt. Ik heb al vele topics doorgespit op het forum , maar nog niet helemaal de informatie gevonden die ik zoek, dus vandaar.

Thuis hebben mijn vriend en ik een kitten van bijna 5 maanden zitten. Het is een Thaise Siamees, maar door een zuurstoftekort bij de geboorte is het een beetje een mafkees. Ze groeit te weinig, heeft nog geen tanden gewisseld, en haar gedrag is niet passend bij haar leeftijd.
Door de groeiachterstand is ze te licht en klein voor haar leeftijd, ze weegt momenteel bijna anderhalve kilo. Mijn dierenarts is er van overtuigd dat ze minstens drie kilo zou moeten wegen op deze leeftijd, ik vind dat zelf wat overdreven. Sommige katten worden nou eenmaal niet zo groot en ik ken genoeg volwassen katten die ook maar 2,5 kilo wegen. Ook is er uitvoerig bloedonderzoek gedaan om eventuele onderliggende problemen te vinden, zoals kattenleukemie en kattenaids. Dit komt wel vaker voor bij katten van fokkers. Die testen waren ,gelukkig, allemaal negatief. De kans dat ze dit alsnog heeft maar het niet op de testen naar voren komt is extreem klein en daardoor verwaarloosbaar.

Dit allemaal terzijde, Aaf de siamese kitten heeft 2 weken geleden haar rechterachterpootje gebroken. Het kniegewricht was gedeeltelijk verbrijzeld én haar gewricht was volledig losgekomen. Een (erg dure) en vervelende operatie volgde, waarop het kleine patientje nu 6 weken benchrust moet houden. En daar knelt het enorm.
Ze verveelt zich heel erg in de bench, maar vooral, ze wil er erg graag uit. Haar ,ook mentale, groeiachterstand en ook haar karakter (siamese katten zijn vaak erg aanhankelijk) zorgen er voor dat ze heel de tijd bij mij of mijn vriend wil zijn. Of ze ons nu kan zien of niet, ze miauwt zichzelf letterlijk schoor. Ze schreeuwt letterlijk.
De dierenarts en de chirurg zeiden dat dit een fase is waar ze doorheen moet. Maar nu een bijna twee weken verder, worden mijn vriend en ik horendol van het gemiauw.

We halen haar dagelijks voorzichtig uit de kooi om de hele boel schoon te maken, zoals schoonmaken(het kattengrind blijft echt totaal niet in het diepe bord wat we gebruiken als tijdelijke kattenbak) en de handdoeken vervangen. Éen van ons houdt haar dan voorzichtig vast terwijl de ander schoonmaakt. Daarnaast aaien we haar zo veel we kunnen, door het deurtje van de bench open te doen en haar dan te kroelen. Maar het wil niet baten. Ook tijdens het aaien praat ze gewoon door, dat zijn we gewend van haar, maar zodra het deurtje dicht gaat wordt ze weer druk. Ze hangt door de trailies heen en graait naar je benen als je in de buurt bent en vind het over het algemeen genomen gewoon echt niet leuk in de bench.

Ik durf niet zo goed speeltjes in de kooi te leggen, omdat ik bang ben dat ze zichzelf dan bezeert door te druk te spelen. Maar ook het ophouden met de benchrust vind ik geen optie, omdat ik wil dat het allemaal goed geneest.

Nu is het de laatste tijd ook zo , dat zodra we haar uit de bench halen om schoon te maken of om te aaien, ze enorm gaat krabben en bijten. Het kan zijn dat ze eindelijk haar tandjes begint te wisselen, maar daar lijkt het nog niet op. Is ze boos op ons omdat we haar in de bench laten zo veel?
Ze wil niet echt meer veel naar me spinnen lijkt het. Maar het kan ook zijn dat ik me gewoon te veel zorgen maak.. In mijn omgeving vinden ze het vooral bruut dat ik gekozen heb om haar door deze zware operatie te laten gaan in plaats van inslapen. Maar de kans op volledige genezing was voor mij de doorslag, een mens laat je ook niet euthaniseren omdat ze zes weken in het gips moeten.
Maar de nazorg valt me dus erg zwaar, haha.

Weet iemand of katten kunnen veranderen door zoveel tijd in een kooitje door te brengen? Misschien wordt ze wel een beetje verbitterd omdat ze zich zo verveelt. Dat zou ik erg vervelend voor Aaf vinden. Dus kortom mijn vraag, na dit lange verhaal is als volgt:
Hoe kan ik er voor zorgen dat Aaf minder hard of in het geheel minder miauwt tijdens de benchrust én hoe kan ik de benchrust wat dragelijker maken voor Aaf?

Afbeelding

Ter compensatie van het lange verhaal nog een foto van aaf:)
Dinky
Tijger
Tijger

Re: Kitten met benchrust, hulp nodig!

Bericht door Dinky »

Eerste dat in mij opkomt is veel bij de bench gaan zitten.
Als kattenbak hadden we kittenkattenbakje gekocht en daar houtkorrels in (gaf minder rotzooi en zou niet in operatie wond kleven)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Mooie grote oren :) Ik heb geen advies voor de bench-rust maar laat de hele omgeving maar kletsen en trek je vooral niets van hun aan. Kijk nou naar dat gezichtje. Dan is er toch geen moment dat je bedenkt dat je zo'n kitten in laat slapen omdat ze een operatie moet ondergaan en wat bench-rust nodig heeft. En ja... haar gedrag zal misschien even wat veranderen. Dat lijkt me logisch naar mensen toe, die haar iets "aandoen". Maar dat komt uiteindelijk wel weer goed. Dat zal even zijn tijd nodig hebben.

(voor kattebak kun je ook een klein wasteiltje gebruiken)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

blijft aaf wel rustig op schoot zitten als je haar uit de bench haalt? bench is vooral bedoelt om haar rustig te houden dat ze niet gaat springen en haar pootje rust geeft. ik denk als ze lekker rustig bij jullie op schoot ligt te kroelen dat je haar best die momenten uit de bench kunt halen. gaat ze drukker worden en willen rond rennen stop je haar weer terug.
inslapen is ook makkelijk gezegd. ze heeft het nu even moeilijk maar als ze straks weer vooruit kan is ze dat zo vergeten. vergeet die kort door de bocht opmerkingen, je geeft haar een tweede kans en daar moet je trots op zijn. er zijn veel mensen die al wegens de kosten haar zouden hebben laten inslapen, ik ben blij dat ze bij jou terecht is gekomen, krijgt die kleine lieverd een kans.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Ik vond met Dinky een afwasteiltje vrij hoog Rik, vandaar dat ik kittenkattenbakje had ;-)
Dinky was alleen eerste dag na vrijlating uit de bench beetje schichtig, daarna was ze weer volledig zichzelf (ze heet er 6 weken terug voor 3 weken in gezeten).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Adriana

Bericht door Adriana »

welkom op het forum met je lichtgewicht siamees. hier heb ik afgelopen voorjaar 8 weken benchrust met een zwerfpoes achter de rug ivm dubbele patella luxatie operatie. maar die was wel veel ouder.
jammer is dat jullie siamees nooit een maatje heeft gehad en dat is voor aziaten eigenlijk wel belangrijk. en aziaten en met name siamezen zijn van nature al erg vocaal.

misschien kun je de bench koppelen aan een andere bench zodat ze wat meer lucht krijgt en plaatsen op een plek waar ze naar buiten kan kijken. ze mag absoluut niet springen of die poot belasten. en dat is voorlopig cruciaal want repareren zal er na zo'n lastige operatie niet meer bij zijn.

slikt ze nog pijnstillers en zo ja welke? pijn kan helpen om haar rustiger te krijgen hoe gek het ook klinkt. pijn mat af en dan gaan ze meer tijd slapend doorbrengen.
kijk in het topic van ayla met felix en bij dinky's fotoalbum voor meer tips, in een patella topic staan foto's van de bench van mevrouw Streep met donker slaaphol en uitkijkplatform. zoekfunctie zit rechtsboven.

wat haar gewicht betreft: wij hebben een blauwe rus poes die we met moeite rond de 3 kg houden, veel hangt ook af van de bouw van het betr dier en een siamees is geen britje...
Plaats reactie