Onderhoudsvoer en eurologist

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6848
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Onderhoudsvoer en eurologist

Bericht door Dinky »

Ah ja, dat was toen het antwoord inderdaad.

Omdat ik bij Dinky het vermoeden had dat de blaasgruis was ontstaan door de enorme stress (afgestaan aan het asiel door allergie kind dus vermoedelijk daar al spanning in huis en daarna heel erg angstig weg gedoken in het asiel. In het asiel hebben ze toen de blaasgruis vastgesteld en heb haar dus met gruis uit asiel gehaald) ben ik na een jaar overgestapt van Trovet ASD (wat ik als onderhoudsvoer gaf) op normaal voer. Dit omdat de stressfactoren weg waren en we een heel ander poesje in huis hadden lopen (niet meer uithalen uit onzekerheid, niet meer bang voor alles maar juist ineens een enorme knuffelkont). De dierenartsassistente heeft dat met klem afgeraden maar had niet het idee dat die naar mij luisterde wat betreft de stressfactoren die waren verdwenen.
Omdat die stressfactoren verdwenen waren ben ik overgestapt op normaal voer (op dit moment visan optima met hoog vleesgehalte). Momenteel staat ze alweer ruim een jaar op normaal voer. Enige is dat ik dus een brok kies met hoog vleesgehalte en zonder tarwe ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
sandyd1971
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2013 09:15
Locatie: Westland

Re: Onderhoudsvoer en eurologist

Bericht door sandyd1971 »

Sorry had gister op het verkeerde bericht gereageerd :oops: zat op de tablet. Had het hier geciteerd maar dus ook geplakt.

Maar fijn zeg dat het nu goed gaat op gewoon voer, ik baal er ook echt van dat ik niet meer TOTW Canyon River Feline kan geven want dat was in mijn ogen de perfecte brok. Niet teveel eiwit, geen granen. Maar of het daar echt van kwam weet ik niet omdat ik het voer mengde en net ander grit had.

Ik geef nu trovet en sanabelle urinary doorelkaar en tot nu toe gaat dat goed. Ik geef ook nog eurologist daar durf ik nog niet mee te stoppen! Ik wil straks helemaal over op sanabelle maar daar zit weer heel weinig eiwit in, kan dat geen kwaad?
Want in bv Applaws Kip & Zalm zit 47% en in sanabelle 24,5% is een behoorlijk verschil!

Met al het voer is wel iets :-( Vond het vroeger zonder internet met het voer makkelijker (ben nu avonden aan het googelen) Ik gaf gewoon wiskas (wist niet beter) en ze is er 17 op geworden en echt nooit ziek geweest. Maar het is natuurlijk ook een kwestie van pech hebben.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9386
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Onderhoudsvoer en eurologist

Bericht door castratenkoor »

Met Sanabelle Urinary heb ik erg slechte ervaring. En met mij o.a. ook Ayla.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6848
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Onderhoudsvoer en eurologist

Bericht door Dinky »

Voer blijft een moeilijk iets inderdaad ;-)
Voer bestaat grofweg uit 3 componenten: eiwitten, vetten en koolhydraten.
Wanneer percentage van de ene daalt zullen de andere stijgen (of 1 van de anderen). Meeste brokjes zitten volgens mij rond de 30% eiwitten.
Heb in mijn achterhoofd nog altijd BARF zitten maar dat wil ik niet in huiskamer of keuken geven dus eerst ander huis nodig :-P
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
sandyd1971
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2013 09:15
Locatie: Westland

Re: Onderhoudsvoer en eurologist

Bericht door sandyd1971 »

Ik heb het inderdaad gelezen Dinie maar ik lees zoveel goede reacties op zooplus. Ik weet het anders ook niet meer. Royal canin en Hills wil ik niet en het liefst niet iets met DL-methionine of ammoniumchloride (te weinig over bekend) en dan blijft er niet veel anders over als Sanabella met ingrediënten die mij aanspreken voor urinary voer.

Ja Mirjam, barf of carnibest (wilde ze niet) ik als vegetariër vond het niet heel erg maar had het graag gegeven. Is het meest natuurlijke. Misschien dat ik dat nog een keer ga proberen.

Edit: Misschien dat ik eukanuba urinary ga proberen maar die ingredienten beginnen met maisgries :-( en er staat geen percentage van het vlees wat erin zit! Iemand ervaring mee?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Onderhoudsvoer en eurologist

Bericht door Adriana »

hier ook hevige botsing gehad met Sanabelle urinary (bedorven) maar gaat al een tijdje goed.

van (veel) minder eiwit zakken katzels echt niet door hun hoeven hoor!
ik vind dat de meeste brokjes te hoog en dan ook nog in zwaar verteerbare eiwitten voor katzels zitten. boeiende discussies daarover in het verleden gehad, zie de voedingstopics. lijkt me niet zo jofel voor de meeste kattenieren..
uiteindelijk zijn ze gebouwd op muis en daarvan is het eiwitgehalte helemaal niet zo hoog..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie