Na lange tijd niet veel hier te zijn geweest (op zich een goed teken

Twee jaar geleden hebben wij een kat (Tijger) overgenomen (http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 25&t=25805). Ze is nu 16 jaar en wordt echt oud. Ze is veel verkouden, afgevallen en ik weet niet of het nog wel allemaal zo goed gaat...
- Zij is regelmatig verkouden. Heeft dit jaar al 4x AB gehad en daarmee gaat het wel steeds over, maar komt toch weer terug. Ik heb niet bijgehouden hoeveel tijd hiertussen zat.
- Na de 2e keer verkouden, viel mij op dat ze veel was afgevallen. Afspraak gemaakt bij DA. Blijkt dat ze van 4,1 naar 3,2 kg is gegaan (in welk tijdsbestek niet bekend, zat 2 jaar tussen). Uit bloedonderzoek blijkt dat ze een verhoogde schildklier heeft. Ze krijgt nu medicijnen hiervoor (2x per dag Carbimazol 5mg)
- Daarbij bleek uit het bloedonderzoek een zwaar verhoogde nierwaarde. Nog geen nierinsufficiëntie, maar daar ging t wel naartoe. Zat aan de bovengrens. Ze krijgt sindsdien speciaal nat- en droogvoer. (wel lastig met 2 andere en 24/7 brokjes die klaar staan)
- Vervolgens weer verkouden, weer AB (3e keer) op advies van DA hierna haar laten inenten tegen niesziekte (vorige vaccinatie was 2 jaar terug, we doen ze om de 3 jaar, omdat we 4 hoog wonen. Voor de andere 2 katten was t ook tijd, dus allemaal gevaccineerd) We hoopten dat het nu niet meer terug zou komen.
- Nu weer verkouden (4e keer) iom DA ander soort AB gegeven (naam vergeten), werkte niet. Nu weer zelfde AB als vorige keer (2x per dag Synulox 50mg). Merk gelukkig meteen verschil.
Als de verkoudheid nu over is, gaan we prednison geven (op verdenking van niesziekte, aangezien ze blijkbaar nooit ingeënt is geweest... pfff! )
Mocht dit helpen, dan is het verkoudheidsprobleem opgelost. Werkt dit niet dan moeten we beslissen of we een scopie vd neus laten doen. Mss zit er een grasspriet (best onwaarschijnlijk -> binnenkatten) of erger: een tumor (kan best, gezien leeftijd). Maar goed, dat is van latere zorg.
Verder niest Saartje heel af en toe. Aan het begin van de 4e verkoudheid van Tijger, had Saartje niks. Nu niest ze een heel enkele keer. Ik houd haar in de gaten, en hoop dat het niet erger wordt. Je kan haar nl met geen mogelijkheid (ik zweer t) pillen geven.
Bovenstaande ook besproken met de DA.
Daarbij is Tijger nu aangekomen en weegt ze al een paar weken 3,5kg. Maar ik heb de indruk dat het eten haar niet veel boeit. Ik moet vaak brokken voor haar neus zetten en dan gaat ze mss eten. Maar ze is in ieder geval niet verder afgevallen. Ze eet wel liever het gewone voer, maja dat kan niet echt.
Verder heb ik het gevoel dat haar vacht ruwer wordt, en ik heb haar ook niet meer zien wassen.
Ze hupt (op 3 poten) trouwens wel nog steeds vrolijk heen en weer, dus wat dat betreft geen vuiltje aan de lucht. Eist ook knuffels en pruttelt tegen de andere katten. (met Loekie gaat t ok, accepteren elkaar. Met Saartje is het lekker bitchy, maar geen bloedende gevechten) Ik heb wel t idee dat ze geen fysieke gevechten meer aangaat, die bestonden trouwens alleen maar uit blazen en 2x in de lucht meppen.
Ik weet dat verzorging een van de dingen is die een oudere kat als eerste laat zitten (klopt dit?), dus vandaar dat ik nu toch maar dit verhaal hier kwijt wilde. Alles bij elkaar wordt het best veel en ik vraag me af of ik nu overbezorgde gekke Henkie ben, of niet.. :P ??
Ik weet dat t een lang verhaal is, maar anders was t niet volledig.
Wat denken jullie van dit alles? En klopt het dat haar vacht ruwer wordt omdat ze zichzelf (volgens mij) minder verzorgt?
(pff ik vind het wel echt moeilijk om dit zo hier neer te zetten, maar ik wil ook van andere katten liefhebbers horen wat die ervan vinden... ik weet ff niet of ik nou overbezorgd ben of niet)
Groetjes