Wanneer is een kat "op" ?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
daantje_xxx
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 jul 2009 21:50
Locatie: N-H

Wanneer is een kat "op" ?

Bericht door daantje_xxx »

Hoi,

Na lange tijd niet veel hier te zijn geweest (op zich een goed teken :)) nu toch de behoefte om eea te delen.

Twee jaar geleden hebben wij een kat (Tijger) overgenomen (http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 25&t=25805). Ze is nu 16 jaar en wordt echt oud. Ze is veel verkouden, afgevallen en ik weet niet of het nog wel allemaal zo goed gaat...

- Zij is regelmatig verkouden. Heeft dit jaar al 4x AB gehad en daarmee gaat het wel steeds over, maar komt toch weer terug. Ik heb niet bijgehouden hoeveel tijd hiertussen zat.
- Na de 2e keer verkouden, viel mij op dat ze veel was afgevallen. Afspraak gemaakt bij DA. Blijkt dat ze van 4,1 naar 3,2 kg is gegaan (in welk tijdsbestek niet bekend, zat 2 jaar tussen). Uit bloedonderzoek blijkt dat ze een verhoogde schildklier heeft. Ze krijgt nu medicijnen hiervoor (2x per dag Carbimazol 5mg)
- Daarbij bleek uit het bloedonderzoek een zwaar verhoogde nierwaarde. Nog geen nierinsufficiëntie, maar daar ging t wel naartoe. Zat aan de bovengrens. Ze krijgt sindsdien speciaal nat- en droogvoer. (wel lastig met 2 andere en 24/7 brokjes die klaar staan)
- Vervolgens weer verkouden, weer AB (3e keer) op advies van DA hierna haar laten inenten tegen niesziekte (vorige vaccinatie was 2 jaar terug, we doen ze om de 3 jaar, omdat we 4 hoog wonen. Voor de andere 2 katten was t ook tijd, dus allemaal gevaccineerd) We hoopten dat het nu niet meer terug zou komen.
- Nu weer verkouden (4e keer) iom DA ander soort AB gegeven (naam vergeten), werkte niet. Nu weer zelfde AB als vorige keer (2x per dag Synulox 50mg). Merk gelukkig meteen verschil.

Als de verkoudheid nu over is, gaan we prednison geven (op verdenking van niesziekte, aangezien ze blijkbaar nooit ingeënt is geweest... pfff! )
Mocht dit helpen, dan is het verkoudheidsprobleem opgelost. Werkt dit niet dan moeten we beslissen of we een scopie vd neus laten doen. Mss zit er een grasspriet (best onwaarschijnlijk -> binnenkatten) of erger: een tumor (kan best, gezien leeftijd). Maar goed, dat is van latere zorg.

Verder niest Saartje heel af en toe. Aan het begin van de 4e verkoudheid van Tijger, had Saartje niks. Nu niest ze een heel enkele keer. Ik houd haar in de gaten, en hoop dat het niet erger wordt. Je kan haar nl met geen mogelijkheid (ik zweer t) pillen geven.

Bovenstaande ook besproken met de DA.

Daarbij is Tijger nu aangekomen en weegt ze al een paar weken 3,5kg. Maar ik heb de indruk dat het eten haar niet veel boeit. Ik moet vaak brokken voor haar neus zetten en dan gaat ze mss eten. Maar ze is in ieder geval niet verder afgevallen. Ze eet wel liever het gewone voer, maja dat kan niet echt.

Verder heb ik het gevoel dat haar vacht ruwer wordt, en ik heb haar ook niet meer zien wassen.

Ze hupt (op 3 poten) trouwens wel nog steeds vrolijk heen en weer, dus wat dat betreft geen vuiltje aan de lucht. Eist ook knuffels en pruttelt tegen de andere katten. (met Loekie gaat t ok, accepteren elkaar. Met Saartje is het lekker bitchy, maar geen bloedende gevechten) Ik heb wel t idee dat ze geen fysieke gevechten meer aangaat, die bestonden trouwens alleen maar uit blazen en 2x in de lucht meppen.

Ik weet dat verzorging een van de dingen is die een oudere kat als eerste laat zitten (klopt dit?), dus vandaar dat ik nu toch maar dit verhaal hier kwijt wilde. Alles bij elkaar wordt het best veel en ik vraag me af of ik nu overbezorgde gekke Henkie ben, of niet.. :P ??

Ik weet dat t een lang verhaal is, maar anders was t niet volledig.

Wat denken jullie van dit alles? En klopt het dat haar vacht ruwer wordt omdat ze zichzelf (volgens mij) minder verzorgt?

(pff ik vind het wel echt moeilijk om dit zo hier neer te zetten, maar ik wil ook van andere katten liefhebbers horen wat die ervan vinden... ik weet ff niet of ik nou overbezorgd ben of niet)

Groetjes
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Wanneer is een kat "op" ?

Bericht door Kattebeest »

Zowel een verhoogde T4 waarde als nierproblemen kunnen een ruwere vacht opleveren. Hoeft niet meteen iets te maken te hebben met slechte vachtverzorging.

Al verschillende soorten nierdieet geprobeerd? Anders kan je haar natvoer geven wat ze wel lekker vindt met een flinke schep ipakitine erover heen.

Ik lees nog niet dat Tijgertje op is. Ze is aangekomen en vraagt om aandacht, heeft contact met andere katten en hupt nog vrolijk rond.

Hoe gaat het met drinken en poepen/plassen?
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
daantje_xxx
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 jul 2009 21:50
Locatie: N-H

Re: Wanneer is een kat "op" ?

Bericht door daantje_xxx »

oh tnx! dat wist ik niet (ben beetje opgelucht!)

ze vindt natvoer wel lekker oa Beaphar en RC renal.

drinken en de bak gaat goed.

ik weet ook niet of ze " op" is, maar het is best wat tegelijk en ik heb nog nooit een oude kat gehad. :)
Zat wel te denken om haar ook 's ochtends blik te geven, maar dan moet ik die andere katten ook weer geven :S
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wanneer is een kat "op" ?

Bericht door Adriana »

een kat van 16 jaar is niet meer piep. maar 16 hoeft nog niet synoniem te zijn aan oud en der dagen zat.
haar nierfunctie zit op het randje maar dat is met nierdieetvoer en eventueel wat medicatie goed bij te plussen.
gelukkig krijgt ze nu carbimazol om haar system wat rustiger te krijgen. dat is ook beter voor haar nieren, zij het dat nierwaardes hierdoor wel wat achteruit kunnen gaan.

prednisolon is geen geweldig middel gezien de bijwerkingen.
er zijn denk ik ook andere middelen te bedenken bij verkoudheid.
met een tumor is het hoogstonwaarschijnlijk dat ze aankomt.
je zou haar immuunsysteem wat kunnen helpen en ondersteunen en missch wat extra vitamines en met name vit c kunnen (laten) geven.

pillen kun je verpakken in easypill of in een stukje kauwstaafje (gele variant) van Vitakraft.
en je kunt haar dagelijks lekker borstelen, daar zal ze van opknappen en dat zal haar vacht ook goed doen.

eerlijk gezegd vind ik de titel van dit topic een beetje droevig.
in overleg met je dierenarts komt er een moment dat er geen kwaliteit van leven meer is en dat je aan inslapen moet denken, in het belang van het dier.
maar als ik je goed lees is er met wat hulp en ondersteuning kwaliteit genoeg!
je moet het alleen even weten en doen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
daantje_xxx
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 jul 2009 21:50
Locatie: N-H

Re: Wanneer is een kat "op" ?

Bericht door daantje_xxx »

De DA heeft ook nog helemaal niet gesproken over inslapen oid. Maar in onze omgeving wordt het wel al genoemd. En ik ben er helemaal niet van, tenzij het gewoon echt nodig is. Maar omdat het genoemd werd, meerdere malen, en er het laatste halfjaar toch veel dingen zijn voorgekomen, wist ik niet zo goed meer wat ik er nu van moest denken. Maar blij te lezen dat ik toch echt overbezorgd ben en dit niet het begin van het einde hoeft te zijn.

pillen geven bij Tijger gaat goed, bij Saartje totaal niet, ook niet met easypill of andere frutsels.
Tijger is er nu aan gewend, ik maak haar bek open en duw ze erin, daarna krijgt ze wat lekkers. In eten en easypill ed is ook niet eindeloos te doen, op een gegeven moment heb ze te door. Ze wil nu ook geen kaas meer, omdat we het heel vaak daarin hebben gedaan. Maar zo gaat t goed.

vwb de titel snap ik je reactie, maar ik wist ook ff niet hoe ik het anders moest omschrijven, juist daarom ook mijn uitgebreide verhaal eronder.

Beter luister ik dus gewoon naar mijn gevoel en naar hoe Tijger doet: Tijger hupst nog goed heen en weer en doet alles wat ze moet doen (alleen dat wassen moet ik ff in de gaten houden), en ze is inderdaad aangekomen. De pillen gaan er goed in en blikvoer in ieder geval ook. Mijn gevoel is dat we gewoon met haar doorgaan. punt.

Wat ik zeg, ik heb nog nooit een oudere kat gehad, en als mensen dan zeggen eh inslapen? dan ga ik twijfelen....
Niet dat ik haar zomaar laat inslapen! Ik zei nog tegen mijn vriend: dat kun je toch niet maken nu, zie hoe goed ze het nog doet. (dus dan heb ik mn eigen al antwoord gegeven... okeej haha)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Wanneer is een kat "op" ?

Bericht door Kattebeest »

Een 'oudje' vraagt meer (medische) verzorging en dat betekent vooral goed inlezen.

De belangrijkste zaken waar ik op let zijn: eten, drinken, poepen, plassen, hoe ligt hij erbij te slapen en hoe wandelt (rent, klimt) hij door het leven.

Heeft een te snel werkende schildklier gehad en is vorig jaar juni daarvoor in Lienden behandeld. Sinds maart heeft hij nierproblemen. Dus meer naar de da voor bloedonderzoek en controle, dat vinden we beiden niet leuk (hij vindt het erger dan ik) maar is goed voor hem.

Oudere katten, en oudere katten met nierproblemen in het bijzonder, eten liever kleinere porties. Bakje natvoer gaat er hier ook niet meer zo gauw in één keer in. Dus anticiperen. 's Ochtends bijvoorbeeld de ene helft van het zakje en 's avonds laat de tweede helft.

Wat betreft de verkoudheid: als Saartje nu ook begint te snotteren zou je eerder aan een infectie of virus denken dan aan een tumor. Zeker als haar nieren niet meer zo goed werken goed op letten wat voor medicijnen ze krijgt.

Er zijn twee belangrijke niertopics die je door zou kunnen nemen:
Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d
Pluisje, verhoogde nierwaardes

Er zijn meerdere topics over zowel schildklierproblemen als verkoudheid, misschien even de zoekfunctie gebruiken voor tips e.d.

Zie net dat je een berichtje geplaatst hebt. Mijn berichtje 'bijt' de jouwe gelukkig niet :smile: .
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6847
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Wanneer is een kat "op" ?

Bericht door Dinky »

Als ik het zo lees dan lees ik over een ouder wordende kat die je wellicht met borstelen wat kan helpen met de vacht verzorging. En je zou haar kunnen ondersteunen met weerstandsverhoger zoals Adriana ook al noemde ;-)

Ik lees in elk geval niet dat jou kat al op is ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie