Vriendje voor Bella

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Vriendje voor Bella

Bericht door Ikey »

Lau88 schreef:

Maar die kooi waar zij het over heeft, was een bench in een tuinhuisje en de kittens waren al 8 weken en zaten er met 6 in. De mama zat ook apart in een andere kooi.
Bedoelde inderdaad die kooi. Bij pasgeboren kittens is het wel heel goed als ze in een bench in de huiskamer staan. Zo zijn ze veilig en kunnen ze tegelijkertijd al wennen aan de geluiden die bij een gezin horen.

Veel plezier vandaag!
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Vriendje voor Bella

Bericht door Jantina »

Vanmiddag dus bij de fokker geweest. Eigenlijk allemaal goede dingen. Aardige mensen, behulpzaam, kwamen met veel informatie. Ik kon echt merken dat ze van hun katten houden, zeker geen broodfokkers!
De kittens zaten nog in hun kooi waarin ze geboren zijn, ze waren nu 3 weken oud en mochten nu voor het eerst uit hun kooi en bij ons op de bank. Ik kon de andere katten ook zien(die al wat ouder waren) en die zagen er goed uit, waren allemaal speels en nieuwsgierig. Mama gezien en naar papa gevraagd, die zat boven en werd even gehaald. Inderdaad een prachtig mooie kater!!
Gevraagd naar de inentingen(ivm info van Annet over later enten) Zij durven dit niet aan, en hebben alleen maar goede ervaringen met gewoon 9 en 12 weken enten. Ik ga maar van hun uit, kon merken dat ze veel ervaring hadden. De katers worden ook vroeg gecastreerd, dus als ze weg mogen dan hebben ze alles gehad. Dit lijkt me geen raar iets dat vroeg castreren?
Ook over voeding gehad. Zij geven barf van Tinlo en Prins. Klinkt toch wel goed allemaal.
Op een gegeven moment gingen ze ook heerlijk spelen met elkaar, lekker rollebollen en elkaar bijten, kijken hoe ver je kan gaan. :lol:
Ik heb afgesproken dat ik voor dinsdag zal beslissen. Woensdag komen er nog mensen kijken voor de katertjes.
Natuurlijk ben ik stapel verliefd geworden, dat was ook te verwachten. Ik heb nog even om na te denken, maar stiekem...
De foto's zeggen genoeg denk ik. :verliefd:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Het wordt dus deze...

Afbeelding
Of deze...
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Vriendje voor Bella

Bericht door ayla »

Ik zie de 2e deze niet :( maar super super lief!!
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Lau88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 89
Lid geworden op: 15 okt 2013 20:16

Re: Vriendje voor Bella

Bericht door Lau88 »

Ooh wat schattig! Klinkt heel goed allemaal en zo te lezen heb je je beslissing al genomen :p
Ik vind ze allebei heel mooi!
Klein lief sterretje Oliver *1/10/2013 - 19/1/2014 *
Jack 14/2/2014
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6869
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Vriendje voor Bella

Bericht door Dinky »

Haha dat uilenkussen :lol:
Klinkt zo op het oog niet verkeerd ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Vriendje voor Bella

Bericht door Jantina »

Ja, dat uilenkussen staat ook lekker groot op de foto, haha!

Ik wist gewoon dat ik verliefd zou worden, want alle kittens zijn lief natuurlijk.
Alleen, nu moet ik wel gaan denken of het ook kan allemaal.
Mijn gevoel hierbij is wel goed. De mensen hebben zichtbaar veel ervaring en we hebben het ook gehad over de acceptatie bij Bella. Dat is voor mij het allerbelangrijkste, maakt me niet uit hoeveel geld het dan allemaal kost, als dat maar goed komt. En door met hun te praten (o.a.) ook hierover heb ik daar wel een goed gevoel aan over gehouden.
Ik mag ook elke 2 weken langs komen, vaker mocht ook zeiden ze. Allemaal heel open en eerlijk.
Ik vind de lichtere kitten iets mooier. Komt ook doordat ik papa heb gezien, die is ook wat lichter en heel mooi! Als ik kies, dan ga ik voor deze denk ik.

Oh ja, als er iemand nog een lief kitten poesje zoekt. Ze hebben nog een uber schattig poesje silver tabby geboren op 5 jan. ;-) (En nee, ik hoefde geen reclame te maken, hihi)
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Cerna

Re: Vriendje voor Bella

Bericht door Cerna »

Voor kittens van 3 weken zien ze er al lekker rond uit. Je kunt zien dat ze een combi zijn van effen en tabby want tabbykittens zijn meestal wat tengerder.
En fijn dat je een goede indruk hebt gekregen.

Wat betreft het enten........tjaaa. Ik vraag me af waarom ze dat niet aandurven, maar begrijp ook dat je geen discussie met hen aan wilt gaan. Waren ze wel op de hoogte van het latere enten? Kan je evt. het artikel nog PB-en.
Vroegcastratie? Brrrrrrrrr.
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Vriendje voor Bella

Bericht door Jantina »

Kun je dat laatste toelichten Annet?
Zij waren er erg positief over, volgens hun hebben ze dan het minste last ervan.
Ja ze waren ook op de hoogte van het later enten, ze dachten eerst dat ik bedoelde over katten om de 2 jaar hun dan normaal jaarlijkse prikken te geven. Daar wist ik dan niks van. Maar ze waren er dus wel van op de hoogte, maar kiezen dus bewust hiervoor. Ik vind het lastig, want heb daar dus totaal geen kaas van gegeten, en zij duidelijk wel. Dan ga ik daar maar vanuit.

Ze zien er goed uit dus, dat dacht ik dus al. Eentje had wel wat traanoogjes, maar dat was niks verontrustends werd mij verteld. Nogmaals ga ik daar ook maar vanuit (lastig hoor, mis toch de ervaring merk ik)

Overigens laten ze de moeder nu wel herplaatsen met één van haar kittens. Het bleek dat ze door de andere katten erg lastig gevallen werd, ze was erg ongelukkig vertelden ze. Voor mij ook weer een goed gevoel dat ze haar niet voor hunzelf willen houden maar haar een beter leven gunnen.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Cerna

Re: Vriendje voor Bella

Bericht door Cerna »

Ik ben gewoon geen voorstander van vroeg castreren en wanneer je bedenkt dat ik 6 maanden zelfs te vroeg vind (terwijl de meeste mensen op dit forum dat de normale leeftijd vinden) dan griezel ik wanneer het nog vroeger gebeurt.
Mijn mening schijnt ouderwets te zijn en dat moet dan maar, maar het valt mij op dat er heel veel katten zijn met blaasgruis en de oorzaak wordt nooit gezocht in het vroege castreren want dat is achterhaald. Maar ik heb altijd laat laten castreren en nog nooit een kat met blaasgruis gehad. Toeval? Misschien.

Wat betreft het enten: het gaat ook meestal wel goed wanneer een kitten wat lang bij de moeder heeft mogen drinken, toch met 9 en 12 weken geënt wordt, maar wanneer het mis gaat, gaat het vaak ook goed mis. En dat risico zou ik niet willen nemen als fokker.
En wanneer zij geen niesziektepatiëntjes heeft, snap ik ook niet welk risico ze neemt door later te enten, maar dat is niet aan mij.

Het normale entschema is tegenwoordig: volledige enting met 9 (of 11 dus) en 12 (of 14) weken. Daarna na een jaar nog een keer de volledige enting en vervolgens twee jaar alleen niesziekte-enting en in het volgende jaar weer de volledige enting, enz...
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Vriendje voor Bella

Bericht door Catfish »

Ik krijg wel een beetje een naar gevoel bij het feit dat de moeder ook herplaatst wordt. Goh, wat apart dat ze nu opeens niet meer in de groep past...

Vroegcastratie heb ik geen ervaring mee, ik laat het meestal doen met 6 maanden en heb daar goede ervaringen mee.

Ik vind de opvattingen over enten ook wat vreemd, maar dit komt misschien omdat ik me ook altijd aan het 'normale' schema houd.

Ja, ze zijn supercute, maar welk kitten nu niet?
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Vriendje voor Bella

Bericht door Chiquita98 »

In tegenstelling tot Annet ben ik wel voor vroegcastratie. Ik zie daar het onheil niet in. 3 van mijn katten zijn vroeg gecastreerd. Niks geen problemen.
Het kan dat moeder niet gelukkig is. Volg je gevoel
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Cerna

Re: Vriendje voor Bella

Bericht door Cerna »

Wat ik vreemd vind mbt de moeder is dat ze nu niet gelukkig is en lastig wordt gevallen door de andere katten. Een poes met kittens staat namelijk als hoogste in de rangorde. Maar het kan zijn dat de andere katten de kittens lastig vallen en dat ma daar op reageert. Maar dat moet dan over een tijdje weer over zijn.
Wel is het zo dat de combinatie effen Britten (oranje ogen) en tabby Britten (groene ogen) soms voor spanningen kan zorgen (zie ik hier ook tussen Amber en Noa), maar ze heeft meerdere effen katten dus wat dan de reden is dat deze poes nu opeens - net nu ze als hoogste in de rangorde staat - gepest wordt?

Stella: ik neem aan dat je mijn opvattingen over enten "wat vreemd" vindt en niet die van de fokker (want zij houdt zich aan het "normale" schema)?
Een paar maanden terug hebben we in een ander topic hierover gesproken en in het kort komt het hier op neer: raskatten drinken gemiddeld 3 weken langer bij de moeder dan HTK-katten en al die tijd krijgen ze via de moedermelk bescherming tegen ziektes.
Wanneer je nu in diezelfde tijd de eerste enting gaat geven, gaat het lichaam de strijd aan tegen de enting en dan kan het kitten ziek worden. En daarom is het beter om bij een raskat langer te wachten.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5519
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Vriendje voor Bella

Bericht door nellebel »

wat een cuties. ik snap je bezorgdheid, komt door verschillende meningen en visies. belangrijkste is dat je gevoel goed is. ik zou niet voor de snotteraar gaan, maar dat is eigen gevoel. achteraf gezien bleek odie dus ook te snotteren en hierdoor was hij minder actief. leek allemaal onschuldig en verklaarbar. je weet hoe dat is afgelopen. niet dat de fokker daar iets aan kon doen, maar ik zal nooit meer voor de kleinste en kwetsbaarste kiezen (volgens mij zei ik dat 3 katten geleden ook al hahaha toch blijf ik altijd voor de kwetsbaarste vallen)
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9409
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vriendje voor Bella

Bericht door castratenkoor »

Bij het herplaatsen van de moeder krijg ik ook een raar onderbuik-gevoel. Dat gebeurt werkelijk zooooo vaak, na laatste nestje met een kitten de moeder "dumpen". En altijd dezelfde "smoes" - past niet meer in de groep. Bullshit, in catteries spelen altijd hormonen mee en kan bij tijd en wijle onderlinge strijd zijn.

Een snotterig kitten in het nest zou ik wel goed in de gaten houden. Voor hetzelfde geld als je over 2 weken weer komt, hebben ze allemaal vieze oogjes. Is dan toch een slechte start hoor.

Persoonlijk ben ik niet tegen vroegcastratie. In de USA gebeurt het standaard met asielkatten. En bij fokkers ook steeds meer en ik kan dat begrijpen. Zo heb je de garantie dat mensen het niet uit gemak of uit geldgebrek uitstellen of zelfs helemaal niet doen. met alle gevolgen van dien. Voor de gezondheid van het kitten is het geen bezwaar.

Qua uiterlijk vind ook ik het lichte kitten het mooist.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Vriendje voor Bella

Bericht door Jantina »

Pffft, wat een meningen en reacties, haha!
Ik snap dat jullie misschien en naar gevoel bij het herplaatsen. Echter het kwam op mij niet naar over. Ze vertelde ook dat wanneer de kittens van haar weg zijn, ze in haar schulp kruipt. Blijkbaar speelt dit al een poosje dus. Ze vertelde ook dat ze elke keer weer iets zocht waardoor ze misschien toch mocht blijven. Op de site staat ook een voormalige fokpoes van hun die geholpen is en bij hun mocht blijven.
Als ik kies, kies ik voor het lichtere kitten. De oogjes zagen er daar goed uit. Wil inderdaad geen risico nemen met het verhaal van odie... :-(

Verder dus verschillende meningen over enten en vroegcatratie. Misschien kan je me toch de info pben Annet, over dat enten? :-)
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Plaats reactie