Vriendje voor Bella

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Vriendje voor Bella

Bericht door Jantina »

Ik ben erover uit; ik wil op zoek naar een vriendje voor Bella. Na het overlijden van mijn kat Luca deze week, hebben Bella en ik het er allebei moeilijk mee. En ik denk dat het voor ons allebei heel goed zou zijn om een nieuw vriendje te adopteren uit het asiel. Voor mij als enige afleiding zodat ik daar mee bezig kan zijn, en voor Bella dat zij niet meer alleen is. Ik denk ook dat er niet te lang overheen moet gaan dat zij alleen is, hoe langer ik wacht hoe moeilijker het zal zijn voor haar denk ik. En voor mij ook.
Maar, waar begin ik en waar moet ik op letten aangezien ik Bella al heb. Ik wil sowieso weer een kater en eentje die tussen de 3 en 6 jaar is(Bella is 5), nog speels maar niet erg dominant. Het moet ook een kat zijn die met kinderen kan en die niet naar buiten toe hoeft. Het maakt me niet uit hoe hij eruit ziet, als hij maar niet teveel op Luca lijkt (de linkerkat op mijn avatar), dan ga ik teveel vergelijken. Wat zijn dingen waar ik op moet letten? Zal zij bijvoorbeeld al zo snel een nieuwe kat accepteren?
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6869
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Vriendje voor Bella

Bericht door Dinky »

Misschien dat jij bij het asiel je eisenpakket eens neer kan leggen? Ook zou je vast rond kunnen kijken op ikzoekbaas.nl om zelf alvast meer aan het idee te wennen van een andere kat?

Hoe het met de acceptatie zal gaan is altijd afwachten (vraag daarom bij het asiel om proefperiode waarin je de kat nog terug mag brengen). Je zou via de zoekfunctie kunnen kijken naar introductie ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Vriendje voor Bella

Bericht door Jantina »

Ik moet gewoon eens goed zoeken op dierenasiels.com. Daar heb ik toentertijd Bella en Luca vandaan gehaald. Het lastige is dat het asiel niet zo ver weg moet zitten, max uur(tje) rijden en momenteel zitten er minder katten in het asiel merk ik vergeleken met de zomer(logisch).

Maar denken jullie ook dat het goed is dat er niet een hele dominante kat zou moeten komen? Dit omdat Bella nu dus nog alleen is, en ik bang ben dat zij straks in de war gaat raken enzo. Liefst een dus wat rustige kat, maar ook weer niet te rustig zodat ze ook samen kunnen spelen. Beetje dubbel dus...

Wel lastig om hiermee bezig te zijn trouwens hoor, voelt toch een klein beetje als verraad maar ik weet waar ik het voor doe.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Vriendje voor Bella

Bericht door Sifra »

Als Bella een sociale poes is, die gewend is aan andere katten -en dat is ze- hoef je niet bang te zijn dat ze niet aan een andere kat gewend kan raken als er een paar weken of maanden zitten tussen het overlijden van Luca en de komst van een nieuwe kat. Neem de tijd die je nodig hebt om een goede keuze te maken en kijk naar Bella: is ze eenzaam of vindt ze het wel best?
En kijk naar jezelf: wat heb jij nodig? Voel je niet schuldig dat je al weer aan een nieuwe kat denkt.
Het is misschien wel inspirerend om bij Kattenfoto's eens in het album van Robijntje te lezen over de introductie van Sem bij Robijntje.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Vriendje voor Bella

Bericht door Jantina »

Dank je wel Sifra. Als ik naar Bella kijk, denk ik dat ik er goed aan doe om een nieuwe kat erbij te halen.
Het is wel een fijn gevoel dat het niet erg zou zijn als er een paar weken tussen zit. Ik ben alleen bang dat Bella zo gewend zal zijn aan mijn aandacht, die ik nu natuurlijk alleen maar meer geef, dat zij een andere kat niet zal accepteren. Maar daar hoef ik dus niet bang voor te zijn?
Ik zal eens een kijkje nemen in dat album wat je benoemde. Ervaringen vind ik alleen maar fijn om te lezen en daar kan ik weer van leren.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Vriendje voor Bella

Bericht door Ikey »

Een vriendje zal goed zijn voor Bella, ook al is het erg snel na Luca's overlijden, voor je gevoel. Het is een sociale kat en ze zal zich best heel eenzaam voelen.

Zo te horen heb je er al goed over nagedacht wat je wilt. Ook ik raad je aan eens bij het asiel langs te gaan, of eens te kijken online welke katten er bij jou in de buurt beschikbaar zijn. Dan weet je heel snel of er een is die jou aanspreekt en bij Bella past.

Er gelden andere regels voor de introductie van volwassen katten dan voor kittens bij volwassen katten. Je hoeft niet bang te zijn dat Bella een andere kat niet accepteert omdat ze nu veel met jou speelt. Ze zal je (uiteindelijk) dankbaar zijn :)
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Vriendje voor Bella

Bericht door Jantina »

Duidelijk, erg fijn om dit zo te kunnen ventileren.
Tips blijven welkom, en ik hou jullie op de hoogte. ;-)
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Vriendje voor Bella

Bericht door Chiquita98 »

Persoonlijk zou ik wel wachten totdat Bella iets is opgeknapt. Ab kuur en wrs daardoor diarree. En dan de stress van een ander huisgenootje erbij. Maar ik denk dat jij Bella het beste kent.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Vriendje voor Bella

Bericht door Jantina »

Ja dat ga ik ook zeker doen hoor. Eerst moet zij weer goed in haar vel zitten, dat ik daar geen zorgen meer om heb. Dan kunnen we er allebei voor gaan!
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Vriendje voor Bella

Bericht door Sifra »

Jantina schreef: Ik ben alleen bang dat Bella zo gewend zal zijn aan mijn aandacht, die ik nu natuurlijk alleen maar meer geef, dat zij een andere kat niet zal accepteren. Maar daar hoef ik dus niet bang voor te zijn?
Poes Sifra is niet het type dat met een andere kat in een mandje ligt en zit te springen om een vriendje. Na de dood van Rûzer heb ik een half jaar gewacht voor ik Pluis in huis haalde. Dat heeft ze na een introductieperiode gewoon geaccepteerd. Inmiddels is Pluis ook al weer een half jaar dood en ik vertrouw erop dat ze een eventuele opvolger ook accepteert. Ik heb wel gemerkt dat ze iets meer aandacht vraagt sinds ze weer solopoes is. Kennelijk mist ze toch wel het gezelschap van een andere kat wel een beetje, hoewel ze het ook prima doet als solopoes.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Vriendje voor Bella

Bericht door Jantina »

Oké, dat is wel positief. We zullen het ook moeten ervaren. Bella is wel sociaal, alleen liet ze zich wel gelden in Hey begin toen ze met Luca kwam, maar dat lijkt me normaal voor elke poes.
Ik heb al wel wat leuke katten gezien, maar wacht nog even tot ik geen zorgen om Bella meer heb. Wordt vervolgd...
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
LilyJane
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 09 jan 2014 08:36
Locatie: Eindhoven

Re: Vriendje voor Bella

Bericht door LilyJane »

Altijd weer spannend hoe het krijgen van een nieuw vriendje gaat uitpakken. Aangezien Bella erg sociaal is zal het wel goed gaan, als de kat die je uitzoekt niet te dominant is!

Veel success met de zoektocht naar een nieuw vriendje!
Met de kopjes van Jimi en Gambit!

Bekijk ons hier!
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Vriendje voor Bella

Bericht door Jantina »

Ik vind het echt lastig om een geschikte kat te vinden hoor. Is het echt noodzakelijk dat ik er een kitten bij neem(het zal makkelijker zijn voor acceptatie?) of mag het ook een oudere kat zijn tot 2 jaar ofzo? Want kittens zijn er vrijwel niet te vinden bij mij in de buurt. Wel een katertje van 1,5 jaar.
Zit ook te denken om dan misschien een raskat te nemen, daar zijn misschien wel kittens van. Dan weet ik ook meer over het karakter wat bij mij en bij Bella past. Maar goed, de kosten zijn natuurlijk wel een stuk meer dan, en je moet vaak wachten en eigenlijk wil ik niet nog wéken wachten...
Lastig hoor...
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Vriendje voor Bella

Bericht door mittenslief »

welke provincie kom jij Jantina?
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Vriendje voor Bella

Bericht door Jantina »

Kom uit Gelderland. Wil best een uur of wat rijden hoor.

Wat vinden jullie van deze trouwens: http://www.catterydehaber.com/cattery-d ... je-roosje/

Is dus een britse korthaar, en als ik het goed heb is deze dus nog niet besproken en mag hij al bijna weg. Alleen lees ik verder niet zoveel informatie. Wat betreft raskatten heb ik niet zoveel kaas gegeten, weet niet zo goed waar ik op moet letten. Ik lees wel dat hij het enige katje is uit het nestje, maar ik zie ook op verdere foto's van andere nestjes dat hij wel opgroeit met andere kittens uit een ander nestje.
Ik ben eigenlijk al een beetje verliefd...altijd al een rode kater willen hebben en ook nog eens een mooie britse korthaar...
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Plaats reactie