Wat doen jullie katten de hele dag?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gebruikersavatar
Balthazar
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 mei 2012 21:15
Locatie: Den Haag

Re: Wat doen jullie katten de hele dag?

Bericht door Balthazar »

Ik heb nu de bol heel vol gedaan, want volgens mij heeft hij gewoon niet door dat er eten in zit. Heb geprobeerd om zn poot erin te doen om te laten voelen, maar dan blijft ie gewoon staan met een opgetrokken pootje.
@Dinky: Ik zal die filmpjes vanaaf eens kijken. Misschien moet hij een beetje getrained worden :grin:
"Voor de beste zitplaats in huis moet je de kat verplaatsen"
Shimbalaya

Re: Wat doen jullie katten de hele dag?

Bericht door Shimbalaya »

Dinky schreef:
Misschien is het bij Dinky dan slimheid in combinatie met luiheid en laten die katten van jullie zich graag op die manier uitdagen? Of misschien is het wel het verschil tussen man en vrouw? Het is slechts een gedachte van mij omdat je meestal ziet dat kittens er eigenlijk allemaal wel achteraan gaan volgens mij en het eerder oudere katten zijn die er niet (meer) achteraan gaan maar dat is slechts mijn beleving ;)
Simba wordt binnenkort 4 jaar en is dus geen kitten meer,al staan Boskatten er wel om bekend dat ze zeer actief zijn en erg speels blijven tot op hoge leeftijd. Maar Kasper van Nancy is geen Boskat en wel al op hoge leeftijd dus dat heeft niet veel te zeggen.
Ik weet niet of het met slimheid of domheid te maken heeft maar meer of je een luie of actieve kat hebt, een kat die graag speelt .
Maar zelfs katten die vaak nauwelijks interesse hebben voor gewoon speelgoed rennen wel als een gek achter het laserlampje aan. En de ene kat heeft een sterker ontwikkeld jachtinstinct dan een andere kat.
Het zal waarschijnlijk inderdaad wel een combinatie zijn van al die factoren.

( al twijfel ik er niet aan dat Dinky een slimme meid is, net zomin twijfel ik aan de intelligentie van Simba of Kasper ;-) )
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Wat doen jullie katten de hele dag?

Bericht door Dinky »

Hihi ik ben ook wel heel benieuwd hoor waarom het laserlampje de ene wel triggert en de ander totaal niet (ik wordt echt aangekeken door Dinky alsof ze gek zou zijn als ze er achteraan zou gaan). Zelfde doet ze ook met speeltjes aan een touwtje bijvoorbeeld, dan gaat ze naar mijn hand zitten kijken ipv het speeltje wat er aan hangt en veel meer beweegt :lol:
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Balthazar
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 mei 2012 21:15
Locatie: Den Haag

Re: Wat doen jullie katten de hele dag?

Bericht door Balthazar »

Bij mij hangt het er ook nog vanaf hoe het laserlampje beweegt. Als hij op automatische stand gaat dan beweegt hij (te) langzaam en voorspelbaar en vind hij het niet interessant. Wanneer ik zelf het lampje beweeg dan beweegt het lichtje veel grilliger en vind hij het wel heel leuk. Dan slipt hij door de woonkamer.
"Voor de beste zitplaats in huis moet je de kat verplaatsen"
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Wat doen jullie katten de hele dag?

Bericht door Anne87 »

Noodle vindt het laserlampje helemaal niet meer leuk. Daarmee moet ik in de gang balletjes gooien en dan vangt hij die. Milo weet dondersgoed waar het laserlampje vandaan komt, hij komt meteen aanstormen als je dat dingetje pakt. En hij vindt het nog steeds superleuk om dat ding te 'vangen' en heeft juist minder met balletjes...
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Wat doen jullie katten de hele dag?

Bericht door Sifra »

Balthazar schreef:Daarom heb ik nu dat activity board staan, zo van als je extra wilt moet je er iets voor doen. Maar hij is een beetje sullig ermee en lijkt het niet te begrijpen. Misschien niet hongerig genoeg om z'n best te doen?
Mijn Sifra vond dat activity board ook maar vervelende onzin, maar ze moet lijnen en haar eten wordt afgewogen en 4 x per dag gedistribueerd in het activity board. Reken maar dat ze in een paar weken heel handig is geworden met dat ding! Alleen met de transparante kommetjes kan ze niet overweg.

Verder ligt ze ook het grootste deel van de dag in haar mand en presteert het om een gezonde nachtrust te genieten van 8 uur aan een stuk op mijn bed.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Balthazar
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 mei 2012 21:15
Locatie: Den Haag

Re: Wat doen jullie katten de hele dag?

Bericht door Balthazar »

Maar jij geeft je eten dan alleen nog in het activity board? Duurde dat lang voordat ze toch aan de slag ging? Want die van mij is ook op dieet en ik heb dat geprobeerd, maar hij gaat dan klagelijk mauwen. Net zolang tot mijn hart breekt en ik het toch maar in zn bakje doe. Hij heeft wel meer trek dan dat hij krijgt, maar het extraatje weigert hij ook uit het board te peuteren. Dat krijgt hij dan verder ook niet apart hoor. Maar dan valt die extra honger wel mee denk ik?
"Voor de beste zitplaats in huis moet je de kat verplaatsen"
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Wat doen jullie katten de hele dag?

Bericht door Sifra »

Op het ogenblik gebruik ik inderdaad bijna alleen het activityboard (eigenlijk Funboard). Afgelopen zomer, na de dood van Pluis, ben ik serieus begonnen haar te laten lijnen, omdat lijnen met één kat gemakkelijker is dan met twee. Ze krijgt 50 gram Hill's Metabolic per dag. Daar valt ze momenteel niet echt van af, omdat ze 's winters zo weinig actief is. Eerst gaf ik steeds een klein handje van haar dagportie, omdat ik gek werd van het gejammer. Toen besloot ik om het in twee porties te geven, omdat ik het zielig vond dat ze nooit echt een verzadigd gevoel had. Toen ik weer een nieuwe zak op ging halen, zei de assistente: "In de natuur krijgt een kat ook niet in één keer een bakje vol muizen en later weer een." Daar had ze een punt. Een wild dier is een groot deel van de dag bezig met eten verzamelen. Nu geef ik het dus in 4 porties (die in 2 Tupperwaredoosjes zitten) op een vaste tijd. Als haar maag gewend is aan kleinere porties, kan ik er een paar gram af halen, zodat ze ook in de winter iets afvalt. Omdat ze uit het funboard moet eten, schrokt ze niet die hele portie binnen een minuut naar binnen. Ze vist 's morgens bijvoorbeeld eerst de helft eruit, gaat vervolgens buiten plassen en eet daarna de rest op.
Ze protesteerde in het begin wel, maar het was heel simpel: of je eet uit het board of je eet niet. Sifra haalde heel gauw bakzeil. Het toverwoord is consequent zijn. Ik reageer niet op smeekbeden. Na een tijdje heeft ze door dat blijven miauwen geen zin heeft. Als ze om meer vraagt als het op is, neem ik haar op schoot en geef haar een massage. Daarna vraagt ze vaak niet meer om eten. Een portie aandacht kan de vraag om een portie eten dus helpen verminderen.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Balthazar
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 mei 2012 21:15
Locatie: Den Haag

Re: Wat doen jullie katten de hele dag?

Bericht door Balthazar »

Hmm oke, consequent zijn dus. Maar ik ben zo bang dat hij het echt niet snapt. En hoe kom je erachter of hij er geen zin in heeft of het echt niet begrijpt? Plus op de één of andere manier werkt zijn gejammer op mijn soort van oer-moedergevoel ofzo, want als hij mauwt wordt ik zo onrustig en wil ik voor hem rennen en zorgen :oops:
Misschien morgen maar eens proberen en minimaal 1 dagje doorzetten...
"Voor de beste zitplaats in huis moet je de kat verplaatsen"
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Wat doen jullie katten de hele dag?

Bericht door Sifra »

Ik weet niet of je een baan hebt, maar persoonlijk vind ik het gemakkelijker op dagen dat ik werk. Gewoon de brokjes op het funboard storten en de deur achter je dichttrekken. Zoek het maar lekker uit, kat. Wedden dat die van jou het dan ook snapt? Je kunt de brokjes de eerste keren dicht bij de rand leggen, dan is het niet zo moeilijk.

Ik had een paar jaar geleden ook een kater die goed kon manipuleren. Ik hield wel eens het kattenluik open om hem te laten zien dat het regende, ed. Al gauw vond hij dat ik dat altijd maar voor hem moest doen. Als ik in de keuken was, ging hij op de mat zitten, deed met gestrekte poot het luik open en liet het weer dichtvallen. Dan hield hij zijn kop achterover om mij ondersteboven aan te kijken en zei: Nàu! Dan herhaalde hij het hele ritueel een paar keer op steeds dwingender toon. Met andere woorden: Jij moet mijn luik open houden!!! Die van jou is ook niet achterlijk. Hij weet ook goed hoe hij je kan bespelen.

Een kat herhaalt gedrag dat succesvol is, zoals jammeren om eten. Hij weet dat je wel door de knieën gaat. Daarom is het ook best moeilijk om zijn gejammer te negeren, want het zal wel een tijdje duren voor hij doorheeft dat jammeren niet meer helpt. Je kunt zijn gedrag alleen doorbreken door consequent niet toe te geven. Geef je een keer toe, dan ben je weer bij af. In feite moet je zelfs pas eten geven als hij even stil is, maar dat is echt moeilijk. Dat lukt mij bij Sifra ook niet altijd, want als het tijd is voor haar maaltje, is ze echt hongerig. Maar tussen de vaste etenstijden door hoeft ze bij mij niet meer aan te komen met jammeren om eten. Je maintiendrai! ;-)
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Wat doen jullie katten de hele dag?

Bericht door Dinky »

Balthazar schreef:Hmm oke, consequent zijn dus. Maar ik ben zo bang dat hij het echt niet snapt. En hoe kom je erachter of hij er geen zin in heeft of het echt niet begrijpt? Plus op de één of andere manier werkt zijn gejammer op mijn soort van oer-moedergevoel ofzo, want als hij mauwt wordt ik zo onrustig en wil ik voor hem rennen en zorgen :oops:
Misschien morgen maar eens proberen en minimaal 1 dagje doorzetten...
Wanneer je iets wilt doen kan je bij jammeren naar het board toe lopen en aanwijzen dat daar de brokjes te vinden zijn (en zeg: succes ermee!). Let wel op dat je de brokjes er niet uit haalt voor hem want dan zal hij dat altijd gaan vragen ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Balthazar
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 mei 2012 21:15
Locatie: Den Haag

Re: Wat doen jullie katten de hele dag?

Bericht door Balthazar »

Hahaha, goed dat je het zegt, ik ben er indd toe instaat om ze er zelf uit te scheppen om het voor te doen. Vandaag heb ik hem zijn halve brok-hoeveelheid in zn bakje gegeven en de andere helft in het funboard, maar hij schroeft gewoon zn energiebehoefte naar beneden door nog meer te slapen. Ik krijg volgende week zo'n voedseltoren te leen, eens kijken of dat beter lukt. Tot die tijd krijgt hij gewoon de helft in het bakje en de helft in het funboard. Gaan de vetjes misschien ook wel sneller eraf ;)
"Voor de beste zitplaats in huis moet je de kat verplaatsen"
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Wat doen jullie katten de hele dag?

Bericht door pinguin »

Ik sluit me aan bij de tips van Sifra echt even door zetten hoe moeilijk en hard dit ook klinkt. Ik ben hier voor 1 kat ook helemaal over gestapt op voedselverrijking en hij was in het begin ook boos en heeft echt alles geprobeerd. Inmiddels weet die niet beter.
Ik zou zelfs over wegen 2/3 in het funboard te doen en maar een paar brokjes zo. Wedden dat die er alles aan gaat doen om die brokken te pakken te krijgen.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Plaats reactie