Wat doen jullie katten de hele dag?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gebruikersavatar
Balthazar
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 mei 2012 21:15
Locatie: Den Haag

Wat doen jullie katten de hele dag?

Bericht door Balthazar »

In de zomer is mijn kat dag en nacht buiten. Maar in de winter zie ik hem niets anders doen dan slapen. 1 minuutje 's ochtends buiten en misschien 10 minuutjes 's avonds buiten en verder is hij liefst uit de kou. Hij heeft meer speelgoed dan menig kind, maar is allemaal niet interessant. Hij speelt heel soms met de muis aan de krabpaal, maar echt heeeel eventjes. Verder slaapt hij gewoon veel.

Dus...wat doen jullie katten heel de dag?

edit: in de zomer is hij wel mega actief. Het lijkt wel winterslaap!
"Voor de beste zitplaats in huis moet je de kat verplaatsen"
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Wat doen jullie katten de hele dag?

Bericht door Kattebeest »

Ja, is normaal. Kater is nu senior maar heeft zijn hele leven hier 's winters meer geslapen. Buiten is in de winter ook minder interessant, altijd zo geweest.

Heb het idee dat een kat die regelmatig buiten komt en op pad gaat minder interesse heeft in speelgoed. Lijken meer doelgericht, d.w.z. meer in voor het echte spel, de jacht.

Niet zoveel geïnvesteerd in speelgoed omdat ik al snel doorhad dat hij er niets om gaf. Oude tennisbal is heerlijk om tegenaan te trappen en af en toe iets kleins over de vloer meppen maar dat is het dan.

Afgelopen week toch maar een laserlampje aangeschaft (had er een die een vis projecteerde maar daarvoor ook geen interesse) en schrok - schrik nog steeds - van zijn reactie. Spurt de kamer door, tegen muren op, klein stukje de gordijnen in en blijft nog zeker een uur staren en loeren waar het ding gebleven is. Mijn voorzichtige conclusie is dat het lampje voor hem het meest op echt jagen lijkt en daarom leuk is.
Touwtje door het huis voortbewegen alsof het een muis is vond hij overigens ook leuk maar mijn rug laat het niet altijd toe ;-) .
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Balthazar
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 mei 2012 21:15
Locatie: Den Haag

Re: Wat doen jullie katten de hele dag?

Bericht door Balthazar »

Haha, mijne vind een laserlampje ook wel leuk, maar hij wordt er een beetje chagrijnig van op een gegeven moment. Ik had zo'n automatische gekocht (die beweegt zelf) maar die vind hij minder leuk dan wanneer ik hem zelf beweeg.
Hij is in de winter echt een soort theemuts met zijn enorme bos haar. Zo schattig, maar zodra de eerste mooie dag er is dan is hij er vandoor.
"Voor de beste zitplaats in huis moet je de kat verplaatsen"
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Wat doen jullie katten de hele dag?

Bericht door Dinky »

Onze poes is juist vrijwel altijd binnen maar heeft ook weinig interesse in speeltjes. Behalve de pingpongbal en één bepaald muisje (andere muisjes zijn niet leuk). Ook laserlampje niet (heb wel eens het idee dat ze er te slim voor is, ze is ook erg goed in voedselverrijking namelijk).

Wanneer ik een dag thuis ben dan gaat ze in haar mandje liggen wanneer ik van bed af kom. Daar blijft ze dan de hele dag pitten tot ergens einde van de middag. Dan wordt vaak de straat afgespeurd vanaf haar uitkijkdoosje. 's avonds ligt ze gezellig de hele avond bij ons op de bank en soms ook in haar mand (haar mand staat trouwens tegen de verwarming aan en 's ochtends gaat de verwarming altijd aan).

In de zomer besteed ze haar dag met naar buiten loeren door het open raam maar echt naar buiten toe gaat ze vrijwel niet ;) Moet er wel bij zeggen dat ze komende zomer 8 jaar wordt dus geen kitten meer is.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Balthazar
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 mei 2012 21:15
Locatie: Den Haag

Re: Wat doen jullie katten de hele dag?

Bericht door Balthazar »

Mag ik vragen wat jij aan voedselverrijking doet? Ik heb een activity board, maar hij snapt het volgens mij niet. Hij probeert te likken en als hij ziet dat zn kop er niet in past loopt hij weg. Ik vind voedselverrijking namelijk wel een goede bezigheid!
"Voor de beste zitplaats in huis moet je de kat verplaatsen"
Shimbalaya

Re: Wat doen jullie katten de hele dag?

Bericht door Shimbalaya »

Onze poes is een binnenkat en ik ben overdag thuis en dan loopt ze werkelijk de hele dag achter mij aan, tot de wc en de zolder aan toe.
Bij alle huishoudelijke klusjes komt ze altijd "helpen" vooral bij het bedden opmaken.
Alleen als ik de stofzuiger aanzet is ze nergens meer te bekennen. ;-)

Hier wordt minimaal 3x per dag samen gespeeld, vooral met de lasermuis en de Bird-hengel en ze speelt ook regelmatig in haar eentje.
Ter afwisseling krijgt ze haar brokjes in het Cat Activity Board en nog een handjevol brokjes door de kamer om lekker achteraan te rennen.En er staan op iedere verdieping hier wel 'n paar krabpalen waar ze gebruik van maakt.

Zo lang als ik in beweging ben is zij ook in beweging.Pas als ik rustig op de bank zit of achter de pc kruip gaat poes effe liggen.
Eigenlijk slaapt zij overdag heel weinig maar misschien komt dat omdat ze de hele nacht door slaapt (bij op ons bed.) We hebben dus een vrij actieve kat, in de zomer èn in de winter, en dat vind ik eigenlijk veel leuker dan zo'n slaapkop. ;-)
Shimbalaya

Re: Wat doen jullie katten de hele dag?

Bericht door Shimbalaya »

Dinky schreef:Onze poes is juist vrijwel altijd binnen maar heeft ook weinig interesse in speeltjes. Behalve de pingpongbal en één bepaald muisje (andere muisjes zijn niet leuk). Ook laserlampje niet (heb wel eens het idee dat ze er te slim voor is, ze is ook erg goed in voedselverrijking namelijk).
Ehh Mirjam, wil je soms zeggen dat alleen domme katten achter het laserlampje aanrennen?? :lol:
Simba is gek op de lasermuis en Boskatten staan juist bekend om hun hoge intelligentie. ;-)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Wat doen jullie katten de hele dag?

Bericht door Kattebeest »

Leuk om te volgen, ook of er verschillen zijn tussen poes en kater.
Ook laserlampje niet (heb wel eens het idee dat ze er te slim voor is, ze is ook erg goed in voedselverrijking namelijk).
Haha, moet hier toch ook even op reageren Mirjam.
Wilde gisteren (na keer gespeeld te hebben) leren dat we met een bepaald geluidje of woord beginnen, stoppen met wat lekkere brokjes als beloning. Maar hoefde niet want bij de eerste klik van het laserlampje stond hij al helemaal klaar voor de aanval. Dus toch wel een beetje slim ;-) .
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Simodi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 jan 2014 18:23

Re: Wat doen jullie katten de hele dag?

Bericht door Simodi »

Blij te lezen dat die van jullie nu ook zoveel slapen! ;-)
Hier hetzelfde verhaal met Simmie, die gaat van slapen naar dutje naar tukje naar slapen .....
Ze eet zelfs minder!

Spelen gebeurt hier alleen als het wat eetbaars oplevert: gooien van brokjes waar ze dan achteraan rent, speelbal met brokjes er in, en zo'n activity toren waar ze brokjes uit moet pakken met haar voorpootje. :lol:

Kattebeest, wat leuk dat zo'n laserlampje zo leuk werkt!

Shimbalaya, Simmie helpt hier ook altijd heel goed bij bedden verschonen en dekbedovertrekken opvouwen! Ze duikt er zo in! :grin:
* Simba aka Simmie! *
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Wat doen jullie katten de hele dag?

Bericht door Katelijne »

Hier zitten ze 's zomers ook bijna voortdurend in de kattenren, maar nu liggen ze vooral overal waar het warm en zacht is te slapen.

Het laserlampje is een hit bij Astérix en Osiris, Obélix is er niet zo gek van. Maar die laatste houdt zich dan wel weer meer bezig met het activity board en de voederballen.

Eten doen ze dan weer NIET minder; integendeel zelfs. :lol:
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
Balthazar
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 mei 2012 21:15
Locatie: Den Haag

Re: Wat doen jullie katten de hele dag?

Bericht door Balthazar »

Minder eten is mazzel. De mijne is juist zomers te druk om te eten en dan valt hij mooi af. Topvorm zomers! Maar in de winter zeurt hij veel om eten en de da zei laatst ook dat hij wat dikkig werd, dus op dieet nu. Niet te erg, want de vetjes is hij straks wel weer weg maar ja als je alleen maar slaapt en eet... Daarom heb ik nu dat activity board staan, zo van als je extra wilt moet je er iets voor doen. Maar hij is een beetje sullig ermee en lijkt het niet te begrijpen. Misschien niet hongerig genoeg om zn best te doen?
"Voor de beste zitplaats in huis moet je de kat verplaatsen"
Gebruikersavatar
Simodi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 jan 2014 18:23

Re: Wat doen jullie katten de hele dag?

Bericht door Simodi »

Simmie hobbelt op dit moment al zo'n 20 minuten achter haar voerbal met Hill's J/D brokjes aan, dus 2 vliegen in 1 klap!
:lol:
* Simba aka Simmie! *
Cerna

Re: Wat doen jullie katten de hele dag?

Bericht door Cerna »

Ik heb katten van een half jaar tot 14,5 en de twee kittens zijn erg actief (moet ook :smile: ) en slepen vaak de andere katten 's-morgens en 's-avonds mee in hun spel (hoe kun je ook slapen met zoveel onrust om je heen?).

Vanaf een uur of 11 vinden de andere katten het echter welletjes en gaan slapen. De kittens gaan dan nog wel een paar uurtjes door. Rond een uur of 2 ligt iedereen op een oor en dan is er rust tot een uur of 10 's-avonds. Daarna wordt er weer volop gespeeld door iedereen. Ook door senior Cerná die zich sinds een paar maanden ook weer een kitten waant.
Alleen onze Amber van bijna 9 slaapt bijna de hele dag en nacht tenzij je haar actief bij een spel betrekt.

Ik heb ooit zo'n voedselbal gehad, maar niemand snapte het. Dus andere voedselverrijking probeer ik maar niet eens. Waarschijnlijk zonde van het geld.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Wat doen jullie katten de hele dag?

Bericht door Dinky »

Balthazar schreef:Mag ik vragen wat jij aan voedselverrijking doet? Ik heb een activity board, maar hij snapt het volgens mij niet. Hij probeert te likken en als hij ziet dat zn kop er niet in past loopt hij weg. Ik vind voedselverrijking namelijk wel een goede bezigheid!
In mijn album heb ik verschillende foto's er van staan en deze twee filmpjes:
filmpje 1
filmpje 2
Shimbalaya schreef:Ehh Mirjam, wil je soms zeggen dat alleen domme katten achter het laserlampje aanrennen?? :lol:
Simba is gek op de lasermuis en Boskatten staan juist bekend om hun hoge intelligentie. ;-)
Kattebeest schreef:Haha, moet hier toch ook even op reageren Mirjam.
Wilde gisteren (na keer gespeeld te hebben) leren dat we met een bepaald geluidje of woord beginnen, stoppen met wat lekkere brokjes als beloning. Maar hoefde niet want bij de eerste klik van het laserlampje stond hij al helemaal klaar voor de aanval. Dus toch wel een beetje slim ;-) .
Misschien is het bij Dinky dan slimheid in combinatie met luiheid en laten die katten van jullie zich graag op die manier uitdagen? Of misschien is het wel het verschil tussen man en vrouw? Het is slechts een gedachte van mij omdat je meestal ziet dat kittens er eigenlijk allemaal wel achteraan gaan volgens mij en het eerder oudere katten zijn die er niet (meer) achteraan gaan maar dat is slechts mijn beleving ;)
Cerna schreef:Ik heb ooit zo'n voedselbal gehad, maar niemand snapte het. Dus andere voedselverrijking probeer ik maar niet eens. Waarschijnlijk zonde van het geld.
Tja, dan is het een kwestie van creatief zijn in plaats van geld aan kant en klare dingen uit te geven ;) Door die bollen op het activity board ben ik namelijk op het idee gekomen van die wasbollen :P
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Wat doen jullie katten de hele dag?

Bericht door Cerna »

Dinky schreef:...........Of misschien is het wel het verschil tussen man en vrouw?
Nee hoor, mijn dames (ook Cerná) rennen op z'n tijd ook achter het laserlampje aan. Milka was er altijd heel fanatiek mee, maar sinds de komst van Laila en Luna vindt ze er niets meer aan omdat ze haar dan voortdurend voor de voeten lopen. Ik moet dus eerst de jongedames opsluiten zodat zij alleen kan spelen.
Plaats reactie