Hoe zorg ik ervoor dat mijn kat niet binnenkomt?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Hoe zorg ik ervoor dat mijn kat niet binnenkomt?

Bericht door Kattebeest »

Misschien effectief in de zin dat ze niet in de winkel komt op de door jou voorgeschreven tijden.
Niet effectief als je naar de relatie kat-mens kijkt. Klinkt als strijd. En voor een poes die overdag een zwervend bestaan leidt op een parkeerplaats is de stap om het eens verderop te zoeken - waar er minder strijd/stress is - heel dichtbij.

Nee, ze houdt geen lichamelijk letsel over van een waterpistool. Maar leuk vindt ze het niet dus zal er echt wel wat in dat koppie blijven hangen. Het is niet mijn manier om met een kat om te gaan. En als het zo effectief zou zijn zonder enige schade aan de kat, waarom wordt die methode dan niet alom geprezen? En waarom is het niet methode nr. 1 voor kattengedragstherapeuten?

Weet uit je andere berichten dat je veel om de poes geeft. Je vond het zielig om het kattenluikje dicht te doen zodat ze overdag in het woonhuis kon blijven. Geef toch de voorkeur aan dat middel boven een waterpistool ;-) . Hoop dat je er nog even over alle aangedragen alternatieven wilt nadenken.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe zorg ik ervoor dat mijn kat niet binnenkomt?

Bericht door castratenkoor »

Beetje kromme tegenstrijdige gedachtengang in mijn beleving. Binnen opsluiten door luikje dicht te doen zielig en beschieten met een waterpistool niet zielig? Zou mijn keuze niet zijn om zo met mijn eigen kat om te gaan.

Ik gebruik zelfs geen waterpistool om een klierende etterbak van een buurtkater hier weg te houden. Ergens gaat zelfs dat me te ver, hoeveel last ik ook van hem heb.
Terwijl mijn eigen katten geen overlast geven want die zitten in een ren als ze buiten zijn.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
philippe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 dec 2013 19:52

Re: Hoe zorg ik ervoor dat mijn kat niet binnenkomt?

Bericht door philippe »

Ik heb eigelijk geen idee of dat een slechte manier is. Mij lijkt het onschuldig. Ik probeer er ook voor te zorgen dat ze niet weet dat het water van mij komt. Maar misschien heb je wel gelijk.
Ik ga het in ieder geval in mijn achterhoofd houden!
Je moet ook niet denken dat ik een kanjer van een watergeweer heb he :) Eigenlijk is het maar een plantensproeier :)
Mijn tuin afspannen is ook moeilijk. In de loop van deze week zag ik ze naar de tuin van de buren gaan. Via een muur van ongeveer 1.8m hoog... Ze nam een aanloop en liep werkelijk tegen die muur omhoog.. Koste haar geen enkele moeite :)
Je moet geen bang hebben dat ze iets tekort komt hoor.. Ze is hier iedereens lieveling, krijgt aandacht zoveel ze maar wil en heeft massa's speelgoed :)
Het is inderdaad tegenstrijdig dat ze overdag niet binnen mag en 's avonds wel... Daar had ik ook al over nagedacht.

Groetjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hoe zorg ik ervoor dat mijn kat niet binnenkomt?

Bericht door Anne »

Misschien kan ze aan een tuigje of iets dergelijks? Maar dan zou je haar daar eerst (binnen) geleidelijk aan moeten laten wennen.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Hoe zorg ik ervoor dat mijn kat niet binnenkomt?

Bericht door Kattebeest »

@Anne, is wat lastig in deze situatie hoewel je voorstel op zich goed is.
Misschien even de eerste berichten van ts doornemen ;-).

Er is sprake van een woonhuis, winkelpand en parkeerplaats vlak bij elkaar (en een ander huis meen ik waar de refter in zit). Poes mag alleen in de winkel als het gesloten is i.v.m. klanten. Poes zoekt graag gezelligheid op en heeft de vrijheid dus wil ze ook tijdens openingstijden in de winkel.

Dat is in het kort wat er speelt. Met tuigje op de parkeerplaats is geen goed idee lijkt me (en wie houdt haar aan het lijntje?) en met tuigje in de winkel tijdens openingstijden ook niet want dan is ze toch nog in de winkel.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hoe zorg ik ervoor dat mijn kat niet binnenkomt?

Bericht door Anne »

Wat mis ik dan in de eerste berichten van de tp? Ze schrijft dat ze het prima vindt dat haar kat op de parking loopt, dan kan lopen aan een tuigje toch ook denk ik dan....
Maar anyway, verder zou ik ook geen oplossing kunnen bedenken ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Hoe zorg ik ervoor dat mijn kat niet binnenkomt?

Bericht door Anne87 »

Ik moet eerlijk zeggen dat bijna alle katten die ik ken, kennis hebben gemaakt met een waterspuit of -pistool. En het werkt ontzettend effectief, zonder dat de katten vervolgens bang zijn voor hun personeeltjes. Is het diervriendelijk? Daar valt over te discussiëren. Is het effectief? Jazeker. Schaadt het de band tussen dier en verzorger? Voor zover ik kan zien niet.

Maar goed, just my two cents..
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Hoe zorg ik ervoor dat mijn kat niet binnenkomt?

Bericht door Ms Maaike »

Mja, zou niet mijn keuze zijn. Zonder waterpistool heb ik ook ontzettend lieve katten die niet in planten graven of ze opeten, dus ach. Trouwens, vul voor het woord 'waterpistool' eens 'shampoofles' (haha) in, best bijzonder dat de rest van de tekst nauwelijks veranderd hoeft te worden. Als men kan discussiëren over diervriendelijkheid zou men wellicht beter naar een alternatief kunnen kijken. Bovendien, als men dit soort maatregelen overweegt kan men zich eens achter de oren krabben of men wellicht wat realistischer naar katten en hun behoeftes moet kijken.

Maar goed, dat is mijn mening.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Shimbalaya

Re: Hoe zorg ik ervoor dat mijn kat niet binnenkomt?

Bericht door Shimbalaya »

Zelf zou ik nooit een waterpistool of plantenspuit gebruiken, ik zie het toch als een manier van straffen en ik vind niet dat je een kat moet straffen.
Ik zag ooit in een foto-album hier een plantenspuit op de salontafel staan en heb me toen afgevraagd of die gebruikt werd voor de planten of voor de katten. :roll:
philippe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 dec 2013 19:52

Re: Hoe zorg ik ervoor dat mijn kat niet binnenkomt?

Bericht door philippe »

Ik ben echt geen expert hoor, en weet ook niet of ik goed handel!
Maar vorige keer was mijn kat in de draad van mijn strijkijzer aan het bijten. Ik heb haar telkens nat gespoten. Na de derde keer heeft ze dat nooit meer gedaan. Ik ben daar blij voor!
Ik weet ondertussen wanneer de kat gaat binnenglippen. Dus dan zorg ik dat ze ergens binnen zit zodat ze niet meer kan binnenglippen :)
In ieder geval bedankt voor al jullie reacties :)
Plaats reactie