Hoe zorg ik ervoor dat mijn kat niet binnenkomt?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
philippe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 dec 2013 19:52

Hoe zorg ik ervoor dat mijn kat niet binnenkomt?

Bericht door philippe »

Ik heb sinds kort een kat..
Natuurlijk mag ze bij mij binnen. Ik heb kattenluikjes zodat ze naar buiten en naar binnen kan lopen wanneer ze maar wilt.
Het probleem is dat ik een slijterij heb. Mijn huis grenst aan de parking van de winkel. Dus wanneer mijn kat zich daartoe geroepen voelt komt ze gewoon even naar daar. Dat ze op de parking en rond de winkel loopt is geen probleem. Maar ze mag de winkel niet binnenlopen. Ik vind het geen stijl dat in een voedingswinkel een huisdier rondloopt.
Is er een manier om haar daar buiten te houden?
Misschien een geurig product waar katten niet van houden of dergelijke?
Naar het schijnt zijn er ook toestellen die een bepaald geluid produceren waar katten niet tegen kunnen.
Heeft iemand tips of ervaringen?

Groetjes,
Philippe
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Hoe zorg ik ervoor dat mijn kat niet binnenkomt?

Bericht door Kattebeest »

Het probleem van geurende of geluid producerende producten is dat ze verder reiken dan de ruimte die jij voor ogen hebt (slijterij) en het voor je katje dan nergens prettig in en rond haar huis toeven is.

Om een beetje mee te kunnen denken is wat meer info over de inrichting van de slijterij nodig. Begrijp uit je bericht dat er geen deur zit tussen de winkel en de deur naar buiten met kattenluikje naar de parkeerplaats?
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe zorg ik ervoor dat mijn kat niet binnenkomt?

Bericht door castratenkoor »

Waarom zou een huisdier niet even door een winkel mogen lopen? Mijn huisarts laat gewoon zijn kat binnen via de spreekkamer. Dat vind ik een stuk socialere gedachte. En als dat voor een huisarts prima is, dan zie ik het probleem niet met een slijterij. Als het een slagerij zou zijn kan ik me er nog iets bij voorstellen. Je wilt hem niet met een karbonade langs zien scheuren........

Er zijn immers genoeg winkels waar gewoon een hond in rond loopt. Ik zie eerlijk gezegd het probleem niet. Anti-kat geuren zijn erg dieronvriendelijk en komen veel te ver.
Dingen met hoge pieptonen zijn ook hinderlijk voor kinderen en sommige volwassenen. Er zijn al complete rechtzaken over geweest.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Hoe zorg ik ervoor dat mijn kat niet binnenkomt?

Bericht door Ikey »

Iets met geluid lijkt me inderdaad ook voor de klanten hinderlijk. En een vieze geur draagt veel verder dan de winkel. Ook klanten met een gevoelige neus zullen dat niet prettig vinden.

Ik zie het probleem eigenlijk ook niet. Denk dat sommige klanten het juist leuk vinden een kat in je winkel. En als je het echt niet wil zul je de kat elke keer uit de winkel moeten zetten.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Hoe zorg ik ervoor dat mijn kat niet binnenkomt?

Bericht door Anne87 »

Ik begrijp je wel, en sowieso is het jouw zaak, dus jouw beslissing.
Je zou kunnen overwegen om een kattenren te maken, of je tuin af te zetten, zodat je kat buiten niet meer vrij rond loopt, maar die ruimte ter beschikking heeft.
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Hoe zorg ik ervoor dat mijn kat niet binnenkomt?

Bericht door Sifra »

Consequent "Nee!" zeggen en haar de winkel uitzetten, dag in, dag uit, tot ze het opgeeft.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Hoe zorg ik ervoor dat mijn kat niet binnenkomt?

Bericht door nellebel »

toen wij in zwitserland op vakantie waren , had je daar veel hotels en winkels met de huiskat bij de voordeur. vind het juist leuk. denk dat er ook veel klanten zijn die het leuk vinden. en kinderen van de klanten, kon wel eens heel goed zijn voor je omzet.terwijl de kindjes de kat aaien heeft papa nog tijd om een extra flesje uit te zoeken. hahaha
ik zou vereerd zjin als mijn kat zo relaxed binnen komt wandelen. je hoort wel vaker dat er gebruik van wordt gemaakt door een apart kussentje neer te leggen of zijn eigen plekje te maken in de winkel. maak gebruik van je superleuke kat.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoe zorg ik ervoor dat mijn kat niet binnenkomt?

Bericht door Adriana »

philippe schreef:...probleem is dat ik een slijterij heb.
....vind het geen stijl dat in een voedingswinkel een huisdier rondloopt.
volgens de warenwet mogen er geloof ik geen dieren in een winkel waarin zich etenswaar onafgedekt (kaas, tartaar, aangemaakte salades etc.) bevindt. dus ook geen honden van klanten.

maar een slijterij met alleen maar dichte flessen..? ach..
? mandje op een zonnige plek in de etalage..? en er is wijn met een kat op het etiket..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Hoe zorg ik ervoor dat mijn kat niet binnenkomt?

Bericht door Dinky »

Wat ik mij nog af zat te vragen is hoe je winkel afgesloten is. Moeten klanten eerst nog de deur openduwen voordat ze binnen zijn of staat de deur altijd wagenwijd open?

Wanneer hij wagenwijd open staat zou je er wellicht een voor mensen makkelijk te openen deur kunnen gebruiken om het binnenlopen van de kat te beperken.
Verder consequent buiten zetten.
(ergens doet mij dit een beetje denken aan Casper de kat van Susan Finder die er een boek over geschreven heeft. Die kat ging zelf met de bus maar heeft ook een tijd vertoefd in bijvoorbeeld de wachtkamer van een huisarts in de buurt. Die kat zocht de gezelligheid van mensen op)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
philippe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 dec 2013 19:52

Re: Hoe zorg ik ervoor dat mijn kat niet binnenkomt?

Bericht door philippe »

Ik had er inderdaad nog niet over nagedacht dat het geluid en de geur verder gaan reiken dan de deur :) Dom van me. :)
Mja, Ik zelf vind het ook geen probleem dat ze daar rondloopt. En 's avonds wanneer we de winkel gesloten is voor klanten mag ze er ook rondlopen.
Haar buitenzetten heb ik ook al heeeeel vaak gedaan. Maar ze heeft dat snel door. Telkens wanneer ze nu binnenloopt loopt er iemand haar achterna om haar te pakken. Er zijn echter zoveel hoekjes en kantjes of paletten waar ze onder kan kruipen. Die maakt daar echt een spel van ... Je kan ze dan echt niet meer te pakken krijgen.
Ze loopt heel de tijd rond en klimt overal op. Ik vind het niet hygiënisch of proper dat een vreemde kat op mijn flesjes cola of dergelijke zou zitten. Veel mensen vinden een dier leuk, maar er zijn evenveel mensen die het niet op prijs stellen...
Ik heb ook al eens watergeweer achter de kassa gelegd. Telkens wanneer ze dan binnen wou komen kreeg ze een sproei.. :) Toch nog wel diervriendelijk denk ik.
Het is een elektrische deur. Die gaat niet open voor haar. Ze gaat dan aan de deur zitten wachten tot er een klant komt en glipt dan mee binnen... Slim beest hoor..
Ons personeel is soms wel even bezig om haar te vangen.. Dan worden de werkuren al snel duur hoor :)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Hoe zorg ik ervoor dat mijn kat niet binnenkomt?

Bericht door Kattebeest »

Denk dat ik het nu snap.
Huis en winkel zijn twee los van elkaar liggende panden aan dezelfde parking. Poes loopt overdag in en uit huis via het kattenluikje en komt je opzoeken in de winkel. Daarvoor gebruikt ze de elektrische schuifdeur en wacht tot er een klant binnenkomt zodat zij ook naar binnen kan glippen.

Als het indd zo is zoals hierboven dan zou ik overdag het kattenluikje van het woonhuis dicht laten zodat ze niet naar buiten kan en je ook niet in de winkel kan opzoeken. Snap wel dat ze je komt zoeken, gezellig natuurlijk.

Kat in de winkel zou voor mij als klant overigens geen probleem zijn, leuk zelfs.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Hoe zorg ik ervoor dat mijn kat niet binnenkomt?

Bericht door eveline1982 »

Ondanks dat ik een enorme katten/dierenvriend ben, zou ik het ook niet fijn vinden als ik wat koop en er zitten haren aan of viezigheid van een kat die erop heeft gelegen. Mijn eigen katten mogen ook niet in de kastjes etc waar consumptie materiaal staan.

Geurtjes en geluiden zijn hinderlijk voor publiek, dus dat is geen optie. Ik zou, als het mogelijk is, de tuin afsluiten of wat kattenbeest hierboven voorsteld, kattenluikje dicht als de winkel open is.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
philippe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 dec 2013 19:52

Re: Hoe zorg ik ervoor dat mijn kat niet binnenkomt?

Bericht door philippe »

Mja, ik heb er inderdaad ook al aangedacht om het kattenluikje overdag te sluiten. Maar dat vind ik zielig voor haar. Vaak zijn we buiten op de parking aan het werken en is het aangenaam dat ze daar rondloopt.. Ze zoekt dan inderdaad gezelschap op. Als ik haar heel de dag opsluit en ze buitenlaat wanneer ik zelf thuis ben, dan zie ik haar maar zelden.
Er is nog een derde pand dat grenst aan onze parking. Daar is de bureau en refter. Onze administratief bediende is daar vaak aan het werk en ze vindt het ook super als de poes daar rondloopt of ligt te slapen :)
Wanneer ze weer eens binnen is geglipt en we haar terug hebben kunnen vangen, dan sluiten we ze daar ook altijd op totdat er iemand is die haar gezelschap kan houden. Zolang er iemand bekend buiten de slijterij rondloopt is het geen probleem om haar buiten te houden :)
Wat het meeste effect heeft tot hiertoe: Met het waterpistool erachteraan en natspuiten.
Ik hoop dat ze het uiteindelijk beu gaat zijn om telkens nat te worden gespoten en gewoon buiten gaat blijven.
Alvast bedankt voor alle reacties.
Groetjes, Philippe :)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Hoe zorg ik ervoor dat mijn kat niet binnenkomt?

Bericht door Kattebeest »

Pas je op dat je geen klanten natspuit? :grin:

Waterpistool vind ik zielig maar heb zo geen alternatief meer behalve iedere keer buiten zetten en rustig maar ferm 'nee' erbij zeggen.

Mijn kater wil nog wel eens op de eettafel springen (eigenlijk altijd), is tijdens het eten alleen lastig omdat hij, als ik even niet oplet, in staat is snel een paar happen van het bord te nemen. Vele malen van tafel gehaald, nee gezegd maar hielp niet. Wegduwen werkte ook niet. Ineens ontdekte ik dat als ik het bord met mijn arm afscherm en daarbij rustig 'nee' zeg, hij zich omdraait en op de stoel tegenover me gaat zitten. Gebarentaal dus. Snap er niets van maar het werkt zonder enige stress van beide kanten.

Nooit met een plantenspuit gewerkt o.i.d.

Edit: nog even verder nagedacht. Consequent zijn is heel belangrijk. Als de poes 's avonds wel de winkel in mag maar overdag niet, wordt het voor haar lastiger om te begrijpen.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
philippe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 dec 2013 19:52

Re: Hoe zorg ik ervoor dat mijn kat niet binnenkomt?

Bericht door philippe »

Een watersproei vergeten ze niet snel hoor.. En werkt ook heel effectief!!
De kunst is om niet te roepen wanneer je spuit. Anders weet ze dat ze dat iets niet mag doen wanneer jij aanwezig bent. "De straf van God" :)
Wanneer ik aan het strijken was begon ze telkens in de draad te bijten. Niet veilig dus :) Na 3 keer te spuiten zonder dat ze wist dat ik het was, was het gedaan.
Dat is ook gelukt met de kerstboom die ze niet met rust kon laten.
Een aanrader..
Uiteindelijk heeft ze daar geen pijn van.. Ze vindt het gewoon niet leuk :)
Groetjes
Plaats reactie