voer na blaasgruis

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: voer na blaasgruis

Bericht door margali »

De strips die ik heb kun je bestellen bij de apotheek, ik gebruik simpele dipsticks die 4 waarden meten: glucose, pH, bloed en proteine. Dit is de info: Siemens Hema-Combistix, teststrips voor urine-analyse, ref. nr. 2877 (06562467) 50 strips, kostte circa 25 euro meen ik. Hopelijk is deze info niet verouderd.

Overigens oppassen met urine opvangen, en met sticks gebruiken. Kom ik later op terug.
lolo30
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 jan 2014 14:05

Re: voer na blaasgruis

Bericht door lolo30 »

margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: voer na blaasgruis

Bericht door margali »

geen idee, maar mijn bezwaar zou zijn dat het alleen pH meet en geen bloed. Ik zou nog kunnen leven zonder proteine en glucose ;-) maar bloed zou voor mij essentieel zijn.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: voer na blaasgruis

Bericht door Adriana »

heb intussen ook zitten zoeken en kijken want met mijn recente blaasontstekingsgeval (Maks) denk ik er ook over om urine, van alledrie trouwens, regelmatig te gaan testen.
die van Siemens testen een hele riedel en dat zal niet altijd nodig zijn.

en eens met margali, bloed is toch wel belangrijk.
nu kun je dat aan de kleur van de urine ook wel zien als het ernstig is en dan is de urine ook troebel. maar vroeg stadium en voorkomen is natuurlijk altijd beter.
(heel informatief wikipedia artikel over urine testen/sticks..) http://en.wikipedia.org/wiki/Urine_test_strip

urine opvangen gaat ook met saus of kleine pollepel aan lange steel.
ik gebruik daarvoor een maatschepje van wasmiddelen en doe dat onder zijn staart. heb een piepende deur waar de favo kattenbak achter staat en als ik dat geluid hoor dan sprint ik er achteraan om op te vangen.
moet even wennen en oefenen en eerste keer zal niet gelijk lukken maar is zoveel makkelijker dan die witte katkorkorrels of lege bak met vuilniszak.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: voer na blaasgruis

Bericht door Dinky »

moet even wennen en oefenen en eerste keer zal niet gelijk lukken maar is zoveel makkelijker dan die witte katkorkorrels of lege bak met vuilniszak.
Dat zal ook van de kat afhangen ;) Ik vind zelf de katkorkorrels erg handig maar dat komt wellicht ook omdat ik maar 1 poes in huis rond heb lopen en ik haar dus niet hoef op te sluiten of wat dan ook. Ik zou het hier in elk geval niet zien lukken want zodra ik richting de kattenbak loop terwijl Dinky erop zit dan stuift ze eruit :lol:

Moet zeggen dat ik met interesse mee lees over de strips want dat is iets dat ik ook nog altijd graag in huis zou willen hebben om eens te testen hoe het er nu voor staat met de urine ;)
Volgens mij zijn dit degene die Margali bedoeld? http://www.drogistplein.nl/gezondheid/i ... 7_P722745/
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: voer na blaasgruis

Bericht door margali »

Dinky schreef:Volgens mij zijn dit degene die Margali bedoeld? http://www.drogistplein.nl/gezondheid/i ... 7_P722745/
Ja dat is 'm.
Even wat opmerkingen over de strips:
- strips hebben een houdbaarheidsdatum!!
- strips mogen nooit met water/vocht in aanraking komen voordat ze in de urine gestoken worden want dan is het hele potje onbruikbaar geworden. Dus potje open, 1 strip eruit, strip tussen je tanden klemmen om bevuiling van bv tafel of aanrecht te voorkomen, potje onmiddellijk dichtmaken.
- strip moet 15 seconden in de urine hangen, vervolgens eruit halen, horizontaal houden en afschudden. op die manier kunnen de 4 verschillende vlakjes niet in elkaar gaan overlopen en de uitslag vertekenen.
- 30 seonden tot 1 minuut wachten (zie gebruiksaanwijzing).
- het fijne van deze strips is dat ik ze bijvoorbeeld ook kon gebruiken als ik een kat op prednisolon had: als ik een verhoogde glucose zag wist ik dat het met de pred fout ging.
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: voer na blaasgruis

Bericht door margali »

@ lolo31 (ik ga je maar lolo noemen)

Welke Hill's heb je nu gekocht? Dit vanwege je vraag of je andere kat het ook mag hebben. Als het c/d is, en de andere (ook nieuwe?) poes is niet jonger dan ca. 2 jaar, zou je dat kunnen doen. Vroeger mocht dat niet, maar in de huidige samenstelling kan het wel. Al vind ik eigenlijk dat je een dieetvoer "op recept"(want dat is Prescription Diet) alleen geeft aan een kat die het nodig heeft. Pas op dat ze niet teveel eten!

Nog even over plasopvangen:
Je PA-kat (hoe heet hij?) waar het in eerste instantie om ging krijgt momenteel van alles over zich heen. Hij is er nog maar net, moet erg wennen: aan nieuw thuis, nieuwe kat, honden etc. Ik zou voorlopig, tenzij daar noodzaak voor is, hem met rust laten op de bak. Geen stress, vertrouwen winnen, ruimte en rust geven. Eerst een week of 6-8 met rust laten.

Het is prachtig dat je goed vooruit denkt hoe je preventief te werk kunt gaan, en je hebt duidelijk besloten om voor dit katje te gaan. Je probeert hem zo optimaal mogelijke omstandigheden te bieden (drinkfontein is prima!). Maar loop vooral niet te hard van stapel, wacht af als z'n conditie dat toelaat.
Ik krijg de indruk, maar misschien vergis ik me, dat je - net als ik - onmiddellijk alles in kaart probeert te brengen en goed wilt organiseren. Ik heb moeten leren dat - hoe goed je het ook probeert te doen - er toch een allereerste eis is: rust en kalmte, en de tijd een kans geven om het werk te doen ;-)
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: voer na blaasgruis

Bericht door margali »

En over plasopvangen als routinehandeling:
ik heb honderden plasjes moeten opvangen. Bij Ben moest ik soms een week lang dagelijks opvangen.

Belangrijk is:
- ik heb de opening van de kap van de bak zo groot mogelijk gemaakt (uitgesneden met een mes)
- katten plassen meestal ófwel met kont naar opening, of omgekeerd
- in het laatste geval haal ik de kap van de bak af anders lukt het niet
- leer het plasgedrag van je kat kennen
- let op wanneer er voor het laatst geplast is en tel daar dan ca 5-6 uur bij op
- ik sluit een kat nooit op, verplaats ook nooit een bak, laat alles zoals het is.
- elke verstoring van dagelijkse routine kan "stress" veroorzaken en plasstaking
- grote verleider als de blaas vol is: schoon grit in de bak doen: wordt vaak direkt beplast hier
- ik vang op met klein kommetje, of bv. plastic deksel van medicijnpot, dat in m'n hand past
- kommetje moet brandschoon zijn, geen afwasmiddel want dat werkt pH-verhogend
- als kat door de hurken zakt schuif ik hand onder z'n kont en meestal kan kat niet meer stoppen
- vooral bidden dat er niet per ongeluk een drol gelegd wordt ...... (is me paar keer gebeurd)

Zie ook http://home.kpn.nl/~boe00645/flutd-4.html en http://home.kpn.nl/~boe00645/flutd-5.html
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: voer na blaasgruis

Bericht door Dinky »

Heb even het voorsteltopic van Melissa (lolo) opgezocht en de poes is nog maar 9 maanden ;) Zou dus denken dat het dan verstandig is om de poes niet mee te laten eten van het dieetvoer van de kater? Volgens mij wordt dieetvoer sowieso over het algemeen ook afgeraden voor katten jonger dan een jaar.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: voer na blaasgruis

Bericht door margali »

Dinky schreef:Heb even het voorsteltopic van Melissa (lolo) opgezocht en de poes is nog maar 9 maanden ;) Zou dus denken dat het dan verstandig is om de poes niet mee te laten eten van het dieetvoer van de kater? Volgens mij wordt dieetvoer sowieso over het algemeen ook afgeraden voor katten jonger dan een jaar.
Inderdaadf: dan zou ik absoluut de katten gescheiden voeren. Poes is veel te jong voor dieetvoer.
Zal straks topic even lezen. Dank voor opzoeken.
lolo30
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 jan 2014 14:05

Re: voer na blaasgruis

Bericht door lolo30 »

klopt onze poes lolo is nog maar 9 maanden en inderdaad ik heb even goed gekeken en die mag dit voer niet. ik denk dat ik dan maar 4 voermomenten op de dag moet doen? 2 keer blikvoer wat ze zoiezo gescheiden krijgen en dan maar 2 keer per dag brokken aanbieden en als ze gegeten hebben meteen weghalen ik weet niet hoe ik het anders moet doen.

Simon de kater waar het om gaat moet inderdaad nog wennen ik was ook niet van plan om hem direct lastig te vallen met urine opvangen enz. ;-)
maar ik wil het wel zeker in de gaten houden zeker omdat ze vanaf nu 2 keer in de week kvv krijgen mits ze het eten. vanavond de 1e keer ik ben benieuwd.

Ik probeer me inderdaad goed in te lezen en alle opties in overweging te nemen omdat er toch ook wel veel verschillende meningen zijn. zo zag ik ook dat je een pasta heb die je als onderhoudsdosis 2 a 3 keer in de week kan geven

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 031.0.html

maar ook appelazijn werd me aangeraden maargoed dat werkt alleen bij struviet las ik dus dat ga in niet proberen aangezien ik niet weet welke soort het is.

Ik ben net bij de apotheek geweest en ik werdt nogal schaapachtig aangekeken toen ik vertelde wat en waarom ik het zocht. ze vertelde dat een potje met die strips rond de 50 euro kostte dus ik had zoiets van laat maar ik bestel ze wel via internet. De assistentie die me hielp had ook een blaasgruiskat gehad en heeft nog nooit urine getest en vondt het onzin tja ieder zijn ding he :roll:

dus bij de apotheek niets wijzer geworden misschien dat ik nog even bij een andere ga kijken of ik bestel ze gewoon via internet
lolo30
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 jan 2014 14:05

Re: voer na blaasgruis

Bericht door lolo30 »

vindt het heel fijn jullie reacties en het meedenken! dank jullie wel!
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: voer na blaasgruis

Bericht door margali »

Melissa, ik ben blij dat ik nu namen weet van jou en je katten. Heb vaak niet voldoende tijd om alle topics te lezen, en ook beetje last van m'n ogen dus soms gaat lezen moeizaam.

Inderdaad geen appelazijn gebruiken, geen Uropet, geen cranberry, niet gaan verzuren. Je weet al aardig je weg te vinden ;-)
Met KVV barfen etc heb ik geen ervaring. Ik wijs het niet af, begrijp me goed, maar ik heb helaas al te vaak ervaren dat ook vers voeren, keurig volgens alle regels gedaan, geen garantie is dat blaasgruis wegblijft. Integendeel: naar mijn idee maakt het weinig uit. Niet wetenschappelijk bewezen, puur eigen gevoel gebaseerd op de emails die ik krijg via m'n site. Ik denk dat je vooral moet voeren wat je katten lekker vinden en goed eten, gebaseerd op je financiele mogelijkheden. Er is gewoon geen enkele methode die garantie geeft dat de blaas gezond blijft. Elke kat is anders, en de omstandigheden idem dito. Mensen die iets aanprijzen als DE oplossing mijd ik. Ik heb helaas zo'n 35 jaar ervaring met katten met blaasproblemen, en het is iedere keer opnieuw zoeken naar de juiste aanpak.

Je voermomenten klinken prima, mooi dat je in staat bent om 4 keer te voeren. Ik doe hier ook 4 sessies. Ik heb geprobeerd om vrij te voeren sinds de komst van m'n huidige 3-tal maar ze vraten zich moddervet. Afgelopen dus: nu krijgen ze afgewogen porties, 4 maaltijden.

Ik ken die reactie in de apotheek ;-) Maar toen mijn Benneke medicijnen nodig had die echt bereid moesten worden werd hij keurig in het computersysteem ingevoerd als Ben de Boer en had hij een eigen dossier. Dipsticks moest ik ook altijd bestellen, die hebben ze niet in voorraad. Ik heb ze een tijdje via m'n dierenarts gekocht, en later gewoon bij m'n apotheek besteld. Ik zou maar lekker via internet bestellen dan. Maar let even op die houdbaarheidsdatum (desnoods eerst ff bellen).
Succes! en knuffels voor Simon en Lolo.
lolo30
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 jan 2014 14:05

Re: voer na blaasgruis

Bericht door lolo30 »

de kvv wil ik 2 keer in de week gaan proberen voor simon dan
ik denk dat ik onze poes zeker 4 keer per week geef want die is nog een beetje mager, toen we haar kregen was het net een wandelend skelet echt heel zielig. de mensen waar ze vandaan kwamen zei dat ze geen vlees mocht eten omdat ze aan de diaree ging ik moest even hard lachen en vroeg direct wat voor vlees ze gaven... van de lidl tja vindt ik niet zo vreemd dat ze daar niet tegen zou kunnen.

Ik geef nu gourmet gold omdat dat het enige was dat ik zo snel kon krijgen en daar doet ze het goed op maar vers vlees vindt ik persoonlijk beter.
voor simon vindt ik het fijn als hij 2 keer per week heel goed eet mits hij het vlees lust natuurlijk want hij ziet er niet zo goed uit na die 2 operaties en zijn zwerf periode hij is een beetje mager en zijn vacht is dof.

verder ga ik hills proberen of trovet ik ben er nog niet uit... als hij maar goed gaat eten.
ik zal de eerste keer wel urine wegbrengen naar de dierenarts en de situatie uitleggen want hij is nog niet bij mijn dierenarts geweest maar ik laat hem eerst even tot rust komen hij plast goed dus ik denk dat er geen rede is om me zorgen te maken

maar het is zo'n lieverd en we zijn zo blij met hem zelfs onze poes blaast al minder vaak ze kunnen nu pal langs elkaar lopen zonder dat het fout gaat dus daar zit ook een goede vooruitgang in
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: voer na blaasgruis

Bericht door margali »

Ik vind het geweldig dat je je over deze katjes hebt ontfermd. Er valt nog heel veel te ontdekken en uit te proberen. Je merkt vanzelf wel wat werkt. En wat fijn dat ze al beter met elkaar overweg kunnen.
Mijn katten kwamen hier alle 3 tegelijk, meegenomen van Stichting Katimo in Roermond. Ze waren 3 en 2 jaar oud. Ik had er een jaar voor uitgetrokken om alle "kinderziektes' te ontdekken, en dat klopte heel aardig want er bleek aardig wat aan de hand te zijn. Nu is het rustig (afkloppen). Ze zijn hier nu anderhalf jaar en nog steeds zijn er qua gedrag ontwikkelingen tussen die drie. Heel leuk om te zien gebeuren.
veel succes!
Plaats reactie