voer na blaasgruis

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
lolo30
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 jan 2014 14:05

voer na blaasgruis

Bericht door lolo30 »

hoi allemaal
ik ben nieuw hier en ik heb meteen een vraag ;-)
Wij hebben sinds een paar dagen een (ex) kater geadopteerd die vorige maand is geopereerd omdat hij 2 grote stenen in zijn blaas had die verwijderd moesten worden, in het verleden heeft hij een penisamputatie gehad maar aangezien hij gevonden was is er verder niks bekend

Nu is mijn vraag hij staat nu op royal canin urinary maar hij eet dit dus niet
de zakjes natvoer eet hij wel maar met moeite. Heb ook nog een ander merk en dit eet hij wel

nu is mijn vraag met welk merk brokken hebben jullie goede ervaringen? ik lees best veel goede ervaringen over sanabelle urinary

En mag ik hem vers vlees geven? de dierenarts zegt van niet maar ik lees juist dat sommige zeggen dat het juist wel goed is. Ik heb een goede kvv gezien zonder toevoegingen en ik zou dit toch graag eens 2 keer in de week willen voeren ook aan onze andere kat.

alvast bedankt voor de reacties
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: voer na blaasgruis

Bericht door Dinky »

lolo30 schreef:hoi allemaal
ik ben nieuw hier en ik heb meteen een vraag ;-)
Wij hebben sinds een paar dagen een (ex) kater geadopteerd die vorige maand is geopereerd omdat hij 2 grote stenen in zijn blaas had die verwijderd moesten worden, in het verleden heeft hij een penisamputatie gehad maar aangezien hij gevonden was is er verder niks bekend
Wat fijn dat jullie deze kater een fijn huis willen bieden :D
Nu is mijn vraag hij staat nu op royal canin urinary maar hij eet dit dus niet
de zakjes natvoer eet hij wel maar met moeite. Heb ook nog een ander merk en dit eet hij wel
Is dit andere merk ook gruisvoorkomend? En wat voor gruis was het dat is verwijderd? Wanneer het struvietgruis was moet je namelijk een verzurend voer hebben maar bij oxalaatgruis moet het voer juist niet teveel verzuren ;)


nu is mijn vraag met welk merk brokken hebben jullie goede ervaringen? ik lees best veel goede ervaringen over sanabelle urinary
Ik heb zelf goede ervaringen met Trovet ASD, deze is wat goedkoper dan Royal Canin en Hills maar valt wel onder het speciale dierenartsvoer ;) Maar dit ging dus om struvietgruis.

Zo uit mijn hoofd zijn de ervaringen hier op het forum niet geweldig met sanabelle urinary al kan het zijn dat de samenstelling gewijzigd is (anders even sanabelle urinary intypen bij de zoekfunctie rechtsboven)
En mag ik hem vers vlees geven? de dierenarts zegt van niet maar ik lees juist dat sommige zeggen dat het juist wel goed is. Ik heb een goede kvv gezien zonder toevoegingen en ik zou dit toch graag eens 2 keer in de week willen voeren ook aan onze andere kat.
Het 'nadeel' van vers vlees is dat de analyse (dus bijvoorbeeld magnesiumgehalte) niet bekend is. Voor vele dierenartsen een reden om het af te raden. Bij mijn dierenarts was de assistente enorm strikt daarmee en het was onbespreekbaar. Bij een andere dierenarts heb ik het ook voor gelegd en daar was het meer dat ze het niet aan zouden raden omdat de analyse dus niet bekend is waardoor het moeilijker is er iets over te zeggen. Op barfplaats zijn echter verhalen van katten die volledig vers vlees krijgen en die daardoor op een natuurlijke manier de juiste Ph-waarde krijgen van de urine.
alvast bedankt voor de reacties
Graag gedaan ;) Een topic met veel info over blaasgruis is trouwens nog deze: klik
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9369
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: voer na blaasgruis

Bericht door castratenkoor »

Ik heb 2 blaasgruiskatten. Ik voer Specific Crystal Prevention. Ik heb slechte ervaring met Sanabelle Urinary, daar kreeg jongste van de twee juist weer blaasgruis van.

RC Urinary doen ze het ook goed op en dat eten ze hier wel graag.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
lolo30
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 jan 2014 14:05

Re: voer na blaasgruis

Bericht door lolo30 »

hoi

dank je voor je reactie

omdat het bij het asiel niet bekend was om welke soort gruis het ging heb ik net zelf die dierenarts gebeld die hem geopereerd heeft helaas kunnen hun niks in de computer vinden omdat de gegevens over de asieldieren regelmatig verwijderd worden anders wordt het een lange lijst...

helaas voor mij maar ik weet niet hoe ik er nu achter moet komen. de assistente dacht vrijwel zeker dat het struviet was omdat dat het meest voorkomt...

hij eet blikvoer beter dan brok en we hebben ook gelijk een drinkfontein gekocht en ik hoop dat hij daar nog iets mee gaat doen

ze zeiden bij het asiel dat hij na 6 maanden soms een ander soort blikvoer mag maarja hij heeft al zoveel meegemaakt en geleden dat ik heel graag wil voorkomen dat het ooit terugkomt.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9369
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: voer na blaasgruis

Bericht door castratenkoor »

Je kunt natvoer van Integra proberen - kuipjes Integra Protect Struvit kattenvoer 100 gram.
Katovit Urinary 175 gram blikjes of Grau blikjes graanvrij b.v.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
lolo30
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 jan 2014 14:05

Re: voer na blaasgruis

Bericht door lolo30 »

de katovit heb ik die eet hij beter dan de royal canin zakjes

maar moet hij nu eigenlijk brokken of mag hij ook gewoon 2 keer pet dag vlees?
tot nu toe heeft hij nog geen hap van die brokken genomen of moet ik het nog even laten staan en afwachten?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: voer na blaasgruis

Bericht door Dinky »

Je hebt in elk geval je best gedaan om te achterhalen welk soort gruis het is geweest ;) Zou ook niet weten wat je nog meer zou kunnen doen om er achter te komen aangezien je zowel het asiel als de betreffende dierenarts hebt benaderd.

Tja, dat zeiden ze in het asiel bij mij ook maar de dierenarts waar ik door het asiel heen werd gestuurd en die het asiel ook helpt zei dat het absoluut not done is om ander voer te geven. De adviezen verschillen dus wat dat betreft ;) Onze poes kwam namelijk met blaasgruis uit het asiel en is bij ons thuis dus verder behandeld (in de zin van speciaal voer). Heb haar een jaar op het speciale voer gehouden nadat het was opgelost en ben nu inmiddels toch ook alweer een halfjaar aan het experimenteren met 'gewoon' voer. Qua kattenbakbezoek is er niets verandert waardoor ik er vanuit ga dat het niet is terug gekomen (toen ze gruis had minstens 6 kleine plasjes per dag, nu zonder gruis iets van 3 plasjes per dag). Al wil ik ergens nog altijd een keer de urine laten onderzoeken of het beeld wat ik zie overeenkomt met haar blaas ;)

Ik zou in jou situatie het vlees wel geven denk ik. In kvv zit namelijk metabolisch vocht wat beter wordt opgenomen door de kat dan gewoon water. Daarnaast is het het natuurlijke voer wat meestal de ph-waarde goed laat zijn zonder fratsen. Maar dat is hoe ik erover denk, dierenartsen zijn vaak onbekend met kvv/vers vlees en wat onbekend is wordt snel afgeraden. Dierenartsen die er wel kennis over hebben zijn Tannetje Koning en any animal, misschien daar eens heen bellen/mailen/langsgaan?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
lolo30
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 jan 2014 14:05

Re: voer na blaasgruis

Bericht door lolo30 »

ja precies ik wil toch proberen om te beginnen met 2 dagen vers vlees en de andere dagen blik want die brokken is een ramp en zou het verkeerd zijn om hem alleen vlees te geven?

Ik wil wel na een paar weken zijn urine laten testen en dat zoiezo regelmatig laten doen zeker ook omdat we 2 katten hebben en 2 kattenbakken en ik weet niet precies welke hij gebruikt ik wil er toch bovenop zitten zodat ik zeker weet dat het goed gaat met hem

onze ene hond had als pup demodex wat sluimerend naar boven bleef komen en met het verse vlees is ze er wel overheen dus ik heb er goede ervaringen mee. die krijgen s ochtends brok en s avonds vlees en dat bevalt me super

onze poes hebben we ook nog maar een week en die was heel mager dus die wil ik graag ook vers vlees geven zodat ze goed aansterkt
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: voer na blaasgruis

Bericht door Dinky »

Wanneer je alleen vlees geeft moet je wel opletten dat je compleet voert (verschillende merken KVV zijn al compleet, anderen niet) maar verder is het zeker niet verkeerd (voedingsdeskundige Esther Plantinga pleit bijvoorbeeld voor alleen natvoer/vers vlees voor katten omdat het slechte drinkers zijn en ze op deze manier wel voldoende vocht binnen krijgen).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
lolo30
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 jan 2014 14:05

Re: voer na blaasgruis

Bericht door lolo30 »

ik heb hier in de buurt een winkel die een eigen kvv lijn heeft voor katten

het is een complete kvv heb nu kip- zalm , wijting, makreel-kip, kip haring om te proberen
het wordt woensdag bezorgd dus ik ben benieuwd of hij het lust

ik denk dat ik nu maar gewoon 2 keer per dag vlees voer s ochtends katovit of royal canin en savonds ook en dan 2 keer in de week s avonds vlees ipv royal canin ik laat de brokjes wel staan maar hij eet er echt niet van tot nu toe
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: voer na blaasgruis

Bericht door artemis »

Hmmm, struviet komt wel het meeste voor maar is oplosbaar door dieet. Omdat hij geopereerd is geweest denk ik dat de kans dat het oxalaatstenen waren heel reëel is en daarom zou ik een dieet geven dat zowel struviet- als oxalaatvoorkomend is en dat zijn los uit de mouw bv Hills c/d en RC Urinary S/O.

Sanabelle Urinary is geen dieetvoer.
lolo30
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 jan 2014 14:05

Re: voer na blaasgruis

Bericht door lolo30 »

van prins heb ik dat ook gezien dat was ook voor beiden of vergis ik me nu?
lolo30
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 jan 2014 14:05

Re: voer na blaasgruis

Bericht door lolo30 »

hier een foto van toen hij net gevonden was



Afbeelding
lolo30
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 jan 2014 14:05

Re: voer na blaasgruis

Bericht door lolo30 »

hij ziet er nog best gehavend uit zijn vacht is ook helemaal van slag hij verhaard enorm en zijn vacht is nog niet in goede conditie maar dat komt helemaal goed
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: voer na blaasgruis

Bericht door Dinky »

artemis schreef:Hmmm, struviet komt wel het meeste voor maar is oplosbaar door dieet. Omdat hij geopereerd is geweest denk ik dat de kans dat het oxalaatstenen waren heel reëel is en daarom zou ik een dieet geven dat zowel struviet- als oxalaatvoorkomend is en dat zijn los uit de mouw bv Hills c/d en RC Urinary S/O.

Sanabelle Urinary is geen dieetvoer.
Ben ik met je eens Artemis dat operatie om stenen te verwijderen meestal voorkomt bij oxalaatgruis.
Bij Dinky heeft het met voer ook meer dan 3 maand geduurd voordat alles weg was en als het de laatste keer niet weg was geweest dan werd het foto maken om te kijken of er een steen zat die te groot was om op te lossen. Gelukkig was de urine toen eindelijk wel schoon. Anders was het waarschijnlijk ook operatie geworden.

Daarom vind ik het ook enorm jammer dat zowel het asiel als de dierenarts niet weten te achterhalen welk soort gruis het is geweest...

Prins valt trouwens in de categorie dat het geen dieetvoer is, dieetvoer is namelijk alleen via de DA (of medpets.nl).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie