Veranda - stress?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Veranda - stress?

Bericht door Kattebeest »

Je da bedoelt waarschijnlijk deze korrels: http://www.medpets.nl/katkor+korrels/
Erg klein zakje. Heb er eentje hier in voorraad staan voor noodgevallen.
Er zit een pipetje bij om de urine op te zuigen en een buisje om de urine te kunnen meenemen.

Kasper heeft een paar keer wild-geplast, al zou ik het eigenlijk niet zo willen noemen. Dat was op weg naar of op de terugweg van de da. Hij heeft toen zelfs ook wild-gepoept. Zat in zijn reismand en kon geen kant op dus echt wildplassen of wildpoepen is het niet. Wel enorme stress en ook nog eens een te snel werkende schildklier waardoor hij helemaal overstuur raakte. Vond het vooral erg voor hem, een kat vervuilt zijn slaapplaatsje niet zomaar. Heb in die tijd wel voor de zekerheid een urinetest laten doen. Er zaten enkele rode bloedcellen en ontstekingscellen in zijn urine maar is daar verder niet voor behandeld. Moest hem wel erg goed in de gaten houden. Hij had in diezelfde periode ontstoken anaalkliertjes.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Lien
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 nov 2011 14:55

Re: Veranda - stress?

Bericht door Lien »

Renatevanderveer schreef:Hier plaste kater Snickers ook een aantal keer op de mandjes.
Hoe maak jij de mandjes schoon? Snickers bleef het namelijk ruiken en plaste dan opnieuw in/op het mandje.
Ik heb uiteindelijk alle mandjes die vervuild waren weggegooid en alle fleecedekens lange tijd opgeborgen.

Snickers raakte, bijna niet te merken overigens, erg gestrest van de opnames van onze poes Bounty.
Nu zij stabiel is, alle mandjes weg zijn en ik de fleecedekens altijd meteen opruim als we ze gebruiken, plast hij niet meer ergens anders dan de kattenbak.
Mandjes, dekens, handdoeken,... gaan hier dan in de wasmachine met waspoeder en zonder wasverzachter. Ik heb het mandje en de tippie ook een tijd opgeborgen, maar hij plast er elke keer opnieuw op, hoewel hij er daarvoor elke keer opnieuw wel gaat in liggen. Ik vind het heel raar.
Momenteel een fleecedekentje opnieuw bovengehaald (is zeker een jaar opgeborgen geweest). Vannacht heeft hij er niet op geplast. Hopen dat het nu zo blijft.
Misschien moet ik het mandje dan ook maar weggooien. De kans lijkt me groot dat hij hier ook op gaat blijven plassen.
Ik vermoed nog altijd dat het van de stress is.
Reageren jullie poezen ook agressief bij de da? Ze zei dat ze nog nooit een poes gezien had die zo reageerde. Daar maak ik me toch zorgen om...
Lien
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 nov 2011 14:55

Re: Veranda - stress?

Bericht door Lien »

Kattebeest schreef:Je da bedoelt waarschijnlijk deze korrels: http://www.medpets.nl/katkor+korrels/
Erg klein zakje. Heb er eentje hier in voorraad staan voor noodgevallen.
Er zit een pipetje bij om de urine op te zuigen en een buisje om de urine te kunnen meenemen.

Kasper heeft een paar keer wild-geplast, al zou ik het eigenlijk niet zo willen noemen. Dat was op weg naar of op de terugweg van de da. Hij heeft toen zelfs ook wild-gepoept. Zat in zijn reismand en kon geen kant op dus echt wildplassen of wildpoepen is het niet. Wel enorme stress en ook nog eens een te snel werkende schildklier waardoor hij helemaal overstuur raakte. Vond het vooral erg voor hem, een kat vervuilt zijn slaapplaatsje niet zomaar. Heb in die tijd wel voor de zekerheid een urinetest laten doen. Er zaten enkele rode bloedcellen en ontstekingscellen in zijn urine maar is daar verder niet voor behandeld. Moest hem wel erg goed in de gaten houden. Hij had in diezelfde periode ontstoken anaalkliertjes.
Hoe ga jij om met de stress bij de kat? Ik vind het heel moeilijk. Hij reageerde echt agressief, begon te blazen, grommen, haalde uit,... Normaal is hij heel rustig maar wel angstig.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Veranda - stress?

Bericht door Ms Maaike »

Ondergeplaste dingen kun je het beste met wasmiddel en een flinke scheut azijn wassen. Azijn bindt namelijk ammoniak waardoor het triggerende luchtje dus uit de stoffen dingen gaat.

De da moet toch wel wat gewend zijn lijkt me, die komt toch wel vaker blazende en grommende katten tegen?
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Lien
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 nov 2011 14:55

Re: Veranda - stress?

Bericht door Lien »

Bedankt voor de tip!

Ja, dat dacht ik ook... maar ze zei dus niet zo erg als Balou. Het was echt onmogelijk om hem te onderzoeken. Vraag me af hoe dat dan bij andere gaat.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Veranda - stress?

Bericht door Ms Maaike »

Ben je eigenlijk bij het onderzoek geweest? De assistentes mogen niet aan Mickey komen (met bijvoorbeeld bloedprikken), als ik het doe laat hij veel meer toe. Dus wellicht dat dat ook werkt voor Balou?
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Lien
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 nov 2011 14:55

Re: Veranda - stress?

Bericht door Lien »

Ik was er bij. Als ik hem aaide, reageerde hij niet. Als de da haar hand nog maar bewoog, begon hij terug te grommen en blazen.
Hem oppakken om terug in zijn bakje te zetten mocht ik ook niet. Na 5 minuten blijven aaien kalmeerde hij een beetje en is hij er zelf in gekropen.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Veranda - stress?

Bericht door Kattebeest »

Kasper maakt een hoop lawaai als hij gestrest is. Schijnt dat katten die veel herrie maken niet slaan of bijten (volgens mijn da...). Onderweg, in de wachtkamer (gelukkig op afspraak) en bij de da; hij miauwt de heleboel bij elkaar en hárd en ik wanhopig :cry:. Het houdt pas op als we door de voordeur van huis lopen.

Ben zelf assistente bij de da maar hij laat wel aanraking door anderen toe. Ben dus zelf altijd degene die hem moet vasthouden en praat tegen hem (contact eenzijdig, hij sluit zich af).
Hij is een paar dagen opgenomen in Lienden dit jaar. Daar aan de da gevraagd hoe hij zich gedragen had, in sociaal opzicht naar mensen toe. Dat was goed. Kasper uit zijn stress waarschijnlijk heel anders dan Balou.

Een vriendin van mij heeft een poes die door de da alleen met lange handschoenen behandeld kan worden. Een beetje da moet inderdaad met een angstige kat om kunnen gaan. Hier wel gemerkt dat een ervaren mannelijke da daadkrachtiger optreedt dan een veel jongere vrouwelijke da. Maar dat is hier en een beetje tricky uitspraak ;-) .
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Lien
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 nov 2011 14:55

Re: Veranda - stress?

Bericht door Lien »

Dat lijkt me inderdaad een hele andere uiting van stress. Balou blaast en gromt, ook als hij nog in het bakje zit en we bij da binnen komen. Miauwen doet hij dan net niet. Ook naar andere katten toe stelt hij dat gedrag. Onmiddellijk dikke staart en blazen en grommen. Andere katten hier in de buurt zijn gewoon van met elkaar om te gaan en komen onschuldig langs. Hij heeft ooit samengespeeld met een kat hier in de buurt, zelfde grootte toen nog, maar die is ondertussen verhuisd.
DA heeft het spuitje uiteindelijk ook gegeven met lange handschoenen aan. Zijn jaarlijkse inenting vorig jaar ook. In december is het weer zo ver. Ik kijk er al naar uit... :s
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Veranda - stress?

Bericht door Kattebeest »

Vechtpartijen worden hier ingeluid door langdurig en heel hard zingen. Liefst met z'n tweeën tegenover elkaar.
Zodra het stil wordt, is het mis. Ben er voor die tijd bij met zaklamp om schade te voorkomen.

Wel grappig dat Balou met een andere kat gespeeld heeft, dat heb ik kasper weer nooit zien doen.

Wat heb je allemaal geprobeerd om Balou minder angstig te krijgen? Niet zozeer voor bezoek aan da maar over het algemeen?
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Lien
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 nov 2011 14:55

Re: Veranda - stress?

Bericht door Lien »

Zolang er geen 'vreemde' mensen in huis komen, valt het wel mee. Mensen die hij wat meer ziet, ook oké. Vanaf dat er vreemde mensen zijn, loopt hij ofwel naar buiten ofwel naar boven. Ik laat hem dan ook rustig doen. Uiteindelijk komt hij dan wel terug, meestal als ze weg zijn.

Ik probeer anders rustig tegen hem te praten. Maar dat helpt niet echt vrees ik. Vooral laten doen en laten bekomen. Ik weet niet of er andere dingen helpen?
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Veranda - stress?

Bericht door eveline1982 »

Ik heb ook zo een poes, die ineens in een wild dier veranderd als ik of de dierenarts iets bij haar willen doen....De dierenarts waar ik onlangs ben geweest, had een grote dikke handdoek met een gat erin. Die werd over haar koppie getrokken en ze werd min of meer in de handdoek gezwachteld. Niemand had wonden :) . Niet zo leuk voor de kat, maar soms moet je tussen 2 kwade kiezen.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Veranda - stress?

Bericht door BloemTetsu »

Mijn kat ontploft bij de da. Je kunt haar het beste vergelijken met een wild dier wat wel eens op Discovery/Animal planet/NG langskomt en door een bedrijf uit een pand moet worden gehaald.
Dat gedrag vertoonde Bloem bij de DA. Los van het geluid, valt ze ook aan. Waarvan de klap met voorpoot gevaarlijk is.
Ze was ook verwilderd toen ik haar 'kreeg'.
Na een keer goed ziek te zijn, vertrouwd ze 1 da. Ze blijft enorm op haar hoede, maar temp meten lukt die da wel.

Overigens zijn de vrouwelijk da veel doortastender. Als ik een keer de mannelijk da had. Lagen de lange dikke handschoenen en handdoek klaar voor me. Mocht ik haar in bedwang houden. :lol:

Wat ik wel deed was rustig blijven en diep in- en uitademen.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Renatevanderveer

Re: Veranda - stress?

Bericht door Renatevanderveer »

Wat dat betreft heb ik twee engeltjes, ze zien zo mak als een lammetje bij de dierenarts.
De enige keer dat Snickers écht kwaad werd, was toen hij heel veel pijn had.
Niet meer dan logisch, dan zou ik ook boos worden.

Snickers werd hier erg gestrest van de opnames van zijn witte vriendin (longontsteking).
Alles waar zij ooit in had gelegen, werd onder gepiest.
Alle mandjes heb ik toen weggegooid, want hij bleef erop plassen.
Ook het uitwassen met Azijn geprobeerd, wat Maaike zegt, het mocht niet baten.

Toen Bounty weer stabiel was en is heb ik Snickers een tijdlang destress van dierendokter.nl gegeven.
Dit heeft het wildplassen definitief de das omgedaan.
Ik kan nu rustig een fleecedeken laten liggen (wat niet mijn voorkeur heeft, dat terzijde), hij plast er niet op.
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: Veranda - stress?

Bericht door Freya13 »

hier ook een poes die niet te behandelen / onderzoeken valt door de dierenarts
de dierenarts komt hier op huisbezoek (we hebben drie katten en een hond) en dan gaat de 'moeilijkste' kat eerst: we wikkelen ze volledig in een handdoek zodat enkel de kop en prikplek vrij blijven, en zo kan de dierenarts dan prikken (gebeurt eerst) en als het enigszins lukt probeert hij op die manier ook altijd eens te luisteren en in de oren te kijken. Leuk? Nee, maar onvermijdelijk. Mevrouw Poes is intussen 13 jaar oud, dus ik heb de hoop opgegeven dat dit ooit nog verandert
Plaats reactie