Veranda - stress?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Lien
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 nov 2011 14:55

Veranda - stress?

Bericht door Lien »

Onze kat slaapt al sinds hij klein is in de veranda. Overdag is hij vooral buiten (kan ook binnen) en 's avonds halen we hem binnen. Waar hij dan blijft, verschilt nogal. Soms gaat hij boven op bed liggen, soms in de living bij in de zetel, soms in de veranda op zijn stoel met kussens.
Als we gaan slapen, laten we hem steeds in de veranda. Hij heeft hier een eigen zetel of gaat op de stoelen liggen waar kussens op liggen. Er staat ook een kattenbak waar hij gebruik van maakt.
Dit is een hele tijd goed gegaan. Nu heeft hij al enkele keren in de veranda geplast 's nachts. De zetel hebben we al kunnen weggooien...
Vlak naast de veranda staat een boom die zijn bladeren nu aan het verliezen is. Zou het kunnen dat dit stress geeft bij de kat en hij daarom in huis plast? Of zouden er nog andere mogelijkheden kunnen zijn? Hebben jullie ervaring met een kat die in de veranda slaapt?
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Veranda - stress?

Bericht door eveline1982 »

Ik zou hem voor je gaat denken aan stress, eerst even na laten kijken op eventuele blaas ontsteking. Meestal is het van lichamelijke aard als een kat ineens onzindelijk gedrag gaat vertonen.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Lien
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 nov 2011 14:55

Re: Veranda - stress?

Bericht door Lien »

Ja, maar hij heeft het vorig jaar ook gehad, rond dezelfde tijd. Toen dacht ik ook aan stress. Heb toen naar de dierenarts gebeld en die zei om langs te komen en urine te testen. Is toen niet gelukt en is vanzelf overgegaan. Ik heb al meer gemerkt dat hij bang lijkt te zijn als het waait en hij in de veranda zit...
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Veranda - stress?

Bericht door eveline1982 »

Dat zou ook kunnen. Heb er zelf geen ervaring mee, wel met blaasontstekingen en het wildplassen daardoor. Vandaar mijn tip :) . Ik hoop dat hij snel weer opknapt :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Veranda - stress?

Bericht door Kattebeest »

Als zowel je dierenarts als Eveline een urinetest voorstellen, is het dan niet een goed idee om dat toch te laten doen? Dan weet je of het wildplassen een medische oorzaak heeft of dat het mogelijk toch stress is. Niet veel werk, kost niet veel geld dus.... ;-)

Waarom of waardoor is het vorig jaar niet gelukt om een urinetest te laten doen?
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Lien
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 nov 2011 14:55

Re: Veranda - stress?

Bericht door Lien »

Hij plaste steeds in de zetel of op een kussen waardoor je de urine niet kon opzuigen. Gebeurde steeds 's nachts dus was er dan ingetrokken. Handdoeken of dekentjes moesten dan uitgewassen worden.
Voor de rest is ook alles in orde met hem. Overdag speelt hij veel buiten, eet goed, drinkt goed,...
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Veranda - stress?

Bericht door Kattebeest »

Om urine op te kunnen zuigen moet hij indd of op de kattenbak (met katkor korrels) plassen of buiten sproeien. Maak zelf gebruik van de 'sproeimethode' waarbij ik met hem meeloop de tuin in en een goed schoongemaakt plastic bakje achter hem houd zodra hij aan het sproeien is. Daarna opzuigen en naar da, werkt perfect!

Op veel websites van dierenklinieken lees je dat de oorzaak van wildplassen in de meeste gevallen iets medisch is, vandaar mijn aandringen. Vooral bij katers vind ik zelf (dreigende) blaasontstekingen griezelig vanwege mogelijke aanwezigheid van blaasgruis met alle gevolgen van dien door de relatief smalle plasbuis van katers.
Je kan op twee verschillende manier redeneren:
1. vorig jaar ging het vanzelf over, dus is er niets medisch aan de hand en zal het nu ook wel weer over gaan;
2. vorig jaar had hij het en nu alweer, zou er misschien iets medisch aan de hand zijn?

Misschien heb je wel gelijk en is het stress van de vallende bladeren maar wil je het zeker weten dan zou ik een urinetest laten doen.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Veranda - stress?

Bericht door eveline1982 »

Er hoeven geen klachten te zijn bij een blaas ontsteking, als deze komen ben je te ver van huis. Ik heb ooit een kitten terug gekregen toen zij ruim een half jaar oud was. Ze was ineens onzindelijk en dat kwam volgens hen van de stress door hun andere kat. Hier was ze zindelijk, dus dacht dat ze gelijk hadden. Tot ze 1x een half uurtje opgesloten had gezeten in mijn slaapkamer, dikke plas op me bed. Toch naar de dierenarts, en een hele zware ontsteking met veel bloed erin! Ze at goed, speelde en kon haar gewoon aaien/oppakken. En dat terwijl het niet anders kon, dan dat ze veel pijn moest hebben. Ze heeft na een kuur nooit meer geplast ook niet bij haar nieuwe eigenaren.

Als het opnemen van de urine niet lukt, kan de dierenarts ook de blaas aanprikken.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Veranda - stress?

Bericht door Ms Maaike »

Blaas aanprikken is erg snel en pijnloos. Het is bij m'n oudste kater nu drie keer gedaan, geen centje pijn. En veeeel makkelijker en minder tijdrovend dan urine opvangen. Dat zou hier ook lastig gaan; dan moet ik hem apart zetten met kattenbak. Levert voor Mickey (en de andere katten) stress op. Als hij dan toch bij de dierenarts is kan hij meteen even goed nagekeken worden, plus dat de uitslag van de urinetest zo binnen is en dan kan de behandeling ook gelijk gestart worden.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Lien
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 nov 2011 14:55

Re: Veranda - stress?

Bericht door Lien »

Vannacht hebben we de zetel weggezet en heeft hij niet geplast! Er waren ook weinig bladeren van de boom gevallen. We hadden een 'tentje' voor hem gemaakt waar hij in kon slapen zodat hij niet naast en boven hem kon kijken. Denk dat dat toch rust gegeven heeft.
We kijken vannacht nog aan, kan nu toch niet naar da. Anders misschien toch een andere slaapplaats voor hem zoeken...
Lien
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 nov 2011 14:55

Re: Veranda - stress?

Bericht door Lien »

Vandaag naar da geweest. Onderzoeken was niet mogelijk. Balou was te bang en werd agressief, nog voor er iets gebeurd was. Antibiotica gekregen en pilletjes tegen blaasontsteking. Nu weten we het dus nog niet...
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Veranda - stress?

Bericht door Kattebeest »

Lastig en vervelend...
Is urine opvangen echt een groot probleem? Er is pas nog een topic geweest met meerdere tips voor het opvangen van urine, zal het zo opzoeken en de link plaatsen.

Heeft Balou nog wild-geplast sinds hij in een tentje slaapt?

Hieronder de link:
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... en#p593899

Lees vooral het bericht van @Margali met daarin weer een verwijzing naar haar weblog vol tips over het opvangen van urine.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Veranda - stress?

Bericht door eveline1982 »

Wat jammer dat het niet is gelukt. Maar toch wel fijn dat de dierenarts een behandeling heeft opgestart. Hopelijk was dit het probleem en is het wildplassen snel over.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Lien
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 nov 2011 14:55

Re: Veranda - stress?

Bericht door Lien »

Dankjewel voor de tip!
Vannacht heeft hij opnieuw geplast. Hij lag gisterenavond in zijn mandje te slapen. Vanmorgen lag hij op een andere stoel met kussens. Ik keek naar het mandje en hij had er in geplast...
Raar toch, als hij er eerst in ligt te slapen!

DA zei dat, als hij na 10 dagen nog plast naast de kattenbak, we korrels moesten komen halen zodat urine kan opgevangen worden. Maar dan zijn we natuurlijk weer 10 dagen verder...
Renatevanderveer

Re: Veranda - stress?

Bericht door Renatevanderveer »

Hier plaste kater Snickers ook een aantal keer op de mandjes.
Hoe maak jij de mandjes schoon? Snickers bleef het namelijk ruiken en plaste dan opnieuw in/op het mandje.
Ik heb uiteindelijk alle mandjes die vervuild waren weggegooid en alle fleecedekens lange tijd opgeborgen.

Snickers raakte, bijna niet te merken overigens, erg gestrest van de opnames van onze poes Bounty.
Nu zij stabiel is, alle mandjes weg zijn en ik de fleecedekens altijd meteen opruim als we ze gebruiken, plast hij niet meer ergens anders dan de kattenbak.
Plaats reactie