Sanabelle?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
exoticgirl
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 jan 2013 13:01

Re: Sanabelle?

Bericht door exoticgirl »

Ik heb jaren de urinary gegeven en de kat bleef gruisvrij dus hier werkte het wel. Heb nu ook weer een zakje besteld want door een beetje ander voer te hebben uitgeprobeerd had hij toch een blaasontsteking.
Met antibiotica en de urinary brokjes is het nu weer onder controle. Maar soms wil je wel eens iets proberen.
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Sanabelle?

Bericht door Sydney »

Adriana,

Vraagje; ik was aan het kijken op zooplus bij andere brokkenmerken en zag Wahre Liebe staan. Ik heb even de zoekfunctie gebruikt hier en zag dat jij dat merk hebt getest. Hoe is dat bevallen??
Ik voer nu Hills nature best (senior en gewoon volwassen), maar het begint wel een beetje een dure grap te worden met 3 katten. Heb ook Almo holistic ernaast gekocht, maar daar kunnen ze niet alle 3 tegen. Ben benieuwd...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Sanabelle?

Bericht door Adriana »

Ach ja, Wahre Liebe, dass war einmal.... hihi

heb vanmorgen weer eens een tijdje voederbroks-ingrediënten-merken zitten napluizen, t is kl*te-weer en buiten niet aangenaam (maar moet eigenlijk toch wel wortelen zaaien.....!)

als ik het allemaal op een rijtje zie dan denk ik dat Happy Cat en Wahre Liebe van hetzelfde concern zijn, danwel uit dezelfde fabriek komen
wat me bij een aantal soorten hindert is mais op de eerste plaats en HC vermeldt dan wel dl-methionine toegevoegd (om urine aan te zuren), Wahre Liebe doet dat niet maar heeft het denk ik ook wel toegevoegd. en ik ben daar in combi met het hoge mais-aandeel toch niet zo dol op.
wat me wel aanspreekt is het hoge 'kruiden'-gehalte, dat scharrelen ze in de natuur ook bij elkaar en geeft een brede samenstelling van natuurlijke stofjes.
dat ligt, maar dan veel goedkoper, in de lijn van Orijen, die er ooit mee begonnen is en bv Hill's nature's best.

hier de Wahre Liebe senior getest en dat vonden ze wel lekker, maar ik heb het verder niet meer gekocht vanwege hoge maisgehalte.
Hills nature's best is zo ongeveer de duurste brok bij Zpls, ik koop nu 2 x 2kg zak maar dan nog.. ze krijgen het hier o.a. ivm de l-lysine, maar altijd in combi met andere soorten/merken..

de Sanabelles zijn al weer een tijdje goed en die hebben ook een brede samenstelling. Streep op de tuin eet Sanabelle lam en de senior-variant, naast haar natvoer en dat gaat goed.

altijd lastig om op gebied van voer met iemand mee te denken..
als je gruiskatzels hebt dan zou ik voorzichtig zijn met voer met hoog mais=zetmeelgehalte.
en verder is hoog aandeel kip altijd goed want licht en goed verteerbaar.
ik denk dat **Wahre Liebe, Sanabelle, Happy Cat goeie kwaliteit brokken leveren voor redelijke prijs. scheelt ook in kosten dat het uit Duitsland en oostelijker binnen EU komt, dus lage transport en invoerkosten.
en dan is het kwestie van per merk wat soorten op een rij zetten en rekening houden met de individuele smaak van de katzels.. hier willen ze geen zalm en alleen Enzo eet lam.

hier ben ik wat meer Almo gaan voeren omdat Bolle zijn naam ietsje te veel eer aan doet.
je zou een premiummerk kunnen combineren met eentje uit het **-rijtje.. (en ik geef Maks na zijn blaasontstekingsavontuur nog af+toe kabouterdosis eurologist voor alle zekerheid en dat werkt ook tegen eventueel blaasgruis en ik doe dat liever dan voer geven met dl-methionine toegevoegd) maar kiezen blijft lastig..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Sanabelle?

Bericht door Sydney »

Bedankt voor je antwoord! Hills is inderdaad duur, maar ze doen het er super op, alle 3. Onze nieuwe poes vindt Almo erg lekker, dus ik kan het wel opmaken. Het is inderdaad een goed idee om er een ander merk bij te voeren, misschien ga ik toch nog een keer de sanabelle proberen (ik heb het al eens geprobeerd, maar dat was in de tijd van de zure geur). En HC spreekt mij ook aan, moet dan alleen nog even uitpluizen welke variant ik zal proberen. Lastig inderdaad, het beste kiezen voor je katten :)
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Sanabelle?

Bericht door artemis »

Heeft hier eigenlijk iemand ervaring met het brokkengamma van ECOstyle? Het is nochtans een Nederlands merk. Ik heb het hier nog niet de revue zien passeren, het wordt dan ook niet bij Zooplus verkocht.

http://www.ecostyleanimalcare.nl/hond-e ... /producten

@Adriana
Let op het lage eiwitgehalte in het algemeen en de toevoeging van nogal wat kruidjes. In de variant CARE die ook ondersteunend voor de blaas zou zijn zit geen dl-methionine noch een andere urineverzuurder waarover ze schrijven:
ECOstyle voeding bevat geen ingrediënten die urine van de kat ‘aanzuren’. Zoals als eerder genoemd, heeft dit op de lange termijn negatieve gevolgen voor de gezondheid van de kat. Het is slecht voor de organen, veroorzaakt op de langere termijn botontkalking, en het verhoogd de kans op calciumoxalaat. ECOstyle voeding is geschikt om een heel kattenleven lang te voeren en is ook geschikt voor kittens!
Ik heb zelf totaal geen ervaring met dit merk, maar het wordt verkocht in een speciaalzaak waar ik wel eens kom en waar het aangeprezen wordt als 'erg goed voer'. Voor wat dat waard is natuurlijk ;-)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Sanabelle?

Bericht door Adriana »

er staat me bij dat ik al wel eens naar ecostyle heb gekeken, zoek zoek

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... e&start=45
op de volgende pagina gaat het verder met de pdf van de ingredienten en analyse en oei!

http://www.ecostyleanimalcare.nl/hond-e ... mpleet-kip

en op de eerste plaats 'granen', staat niet eens bij welke..
analyse gevonden en matig eiwit en kh/zetmeel opgave ontbreekt maar met granen op de eerste plaats zal dat aanzienlijk zijn.
zelfde bezwaar als tegen het maisvoer van sommige andere fabrikanten/leveranciers, kijk uit met blaasgruistiepjes!

http://www.ecostyleanimalcare.nl/hond-e ... tenvoeding

de site van ecostyle is behoorlijk informatief en ik weet geen fabrikant die zoveel uitlegt en toelicht over zoveel onderwerpen.
hier hun visie op blaasgruis maar hoe zich dat verhoudt tot de samenstelling van hun brokjes kan ik zo gauw niet vinden..
http://www.ecostyleanimalcare.nl/hond-e ... blaasgruis

ik zal nog eens zoeken naar ervaringen met dit voer met blaasgruiskatzels en anders zal het gewoon uitgeprobeerd moeten worden... enne, de gevoeligheid voor blaasgruis verschilt per kat..
goed laten drinken en controleren dat behoorlijk wordt geplast is belangrijk daarbij.

paasnini heeft op een ander kattenforum met veel a's en een z (gebanned op dit forum) gevraagd naar ervaringen met ecostyle bij in het bijzonder blaasgruiskatzels maar daar waren weinig reacties
http://www.kattenplz.nl/kattenforum/vie ... 03&start=0
voor een werkende link tweemaal a toevoegen aan de naam achter www
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Sanabelle?

Bericht door Dinky »

Ecostyle heb ik hier een keer een proefzakje gehad (de kip variant als ik het goed heb) en toen heeft Adriana het in een melige bui vogelvoer genoemd :lol:
Ik heb het zakje gegeven met daarnaast bakje trovet asd en dinky koos de ene dag het een en een andere dag de andere, net waar ze zin in had (onafhankelijk welk bakje ze eerst besnuffelde ;-) ). Vond de brokjes er in elk geval erg droog uitzien en zou ze zelf niet kopen....
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Sanabelle?

Bericht door artemis »

Bedankt voor je commentaar Adriana, ik had die andere pagina's ook al gelezen en vind het inderdaad jammer dat ze niet duidelijker zijn qua welke granen erin zitten.
Ik dacht niet meteen aan een alternatief voor gruiskatten, eerder aan een mogelijk voer voor katten waar blaas en nieren wat gespaard mogen worden. Heb de katten plaza gevonden ;-)

Dinky, hier ook een Trovet ASD gebruiker (voor Pappie dan) en ik zou dat niet zo meteen durven vervangen door Ecostyle Care vermits dat geen echt dieetvoer is en hij sowieso nog vanalles anders schnabbelt.
Wel geef ik nu Sanabelle Urinary aan Piwi poes van bijna 17 om haar niertjes wat te sparen en Pappie heeft onvermijdelijk altijd meegepikt van haar eten, vandaar dat ik wat op 2 paarden wil wedden.
Nu nog Pappie zijn gewicht wat terug naar beneden zien te krijgen want gruisdieet gaat snel doorwegen....in gewicht dan.

Een mens krijgt er een punthoofd van om te weten welke brok hij nu best geeft, en aan welke kat dan nog.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Sanabelle?

Bericht door Dinky »

Tja, ik durf inmiddels een beetje te experimenteren met voer met daarnaast goed de kattenbak in de gaten houden en het feit dat ik een poes heb ipv een kater. Ook overheerst bij mij nog altijd het idee dat het gruis bij Dinky is ontstaan door stress en dat heeft ze niet meer zoals toen ze gruis had (verhuizing naar asiel/verblijf in asiel waar ze haar draai niet kon vinden/verhuizing naar ons toe).
Op dit moment zit Dinky op de prins adult maar ik overweeg om terug te gaan naar de Trovet ASD omdat het in mijn ogen mooi vette brokjes zijn ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Sanabelle?

Bericht door Anne »

Hier krijgt Bella al jaren de urinary versie van Sanabelle en Joep ondertussen ook, tot nu toe geen problemen mee gehad.
Hier positieve ervaringen dus
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Sanabelle?

Bericht door Adriana »

Dinky schreef:Ecostyle heb ik hier een keer een proefzakje gehad (de kip variant als ik het goed heb) en toen heeft Adriana het in een melige bui vogelvoer genoemd :lol:
:pdtbird: :pdtbird: :pdtbird:
heb nog eens wat berichten van jaren geleden teruggelezen hihi... hamstervoer was de kreet en ik kwam levendige discussies tegen met bv Valerie pearls of passion..
t blijft heel erg lastig omdat er vrijwel geen fabrikant een volledige ingrediëntenlijst bekendmaakt.. dus geen zetmeel/kh-gehaltes bij de analyses en de extra toegevoegde dl-methionine en/of andere stofjes worden ook regelmatig vergeten..

ook nog weer eens naar Sanabelle urinary gekeken. hoog vetgehalte en zeer matig eiwit en als zodanig ontziet het de nieren en lijkt me op dat punt prima seniorenvoer.
daar zal de urine ook voldoende worden aangezuurd neem ik aan met rijst op de eerste plaats. dinie had er slechte ervaringen mee met haar blaasgruizers maar het kan zijn dat de formule intussen is aangepast en dat gebeurt vrij vaak, ook bij de dieetvoeders.

waarom er aan bijna alle voeders zo veel extra vitamines moeten worden toegevoegd is me een raadsel want je zou denken dat de benodigde vitamines/mineralen van nature al in de ingrediënten moeten zitten...
oh ja, punthoofd zeker weten en moeilijke afweging en eigenlijk moet je een aantal merken/soorten uitproberen om te zien hoe de katzels erop reageren en of ze het lusten.
hier zie ik duidelijk een individuele voorkeur tussen de drie katers vandaar het brokkenbuffet.
goeie graadmeters zijn niet overmatig stinken op de kattenbak, mooie drollies en hoe levendig ze zijn..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Sanabelle?

Bericht door castratenkoor »

Klopt Teuntje kreeg juist blaasgruis van Sanabelle Urinary. En aangezien hij geen blikvoer eet, was het duidelijk waar het van kwam. Ik voerde toen maar 1 soort. Daar ben ik nu vanaf gestapt.
Hier ook duidelijke voorkeur en daarom op elke etage een ander soort. Beneden staat nu Orijen en ik zie dat Thijs elke avond van zolder naar beneden komt om daar brokjes te eten.

En Ayla had met haar beide katten dezelfde ervaring, ook blaasgruis terwijl ze Sanabelle Urinary aten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Sanabelle?

Bericht door Adriana »

k denk dat Sanabelle produktieproblemen had, missch bij één van de toeleveranciers.
want ooit erg zuur ruikende half bedorven brokken maar ik laat sinds afgelopen jaar kleine zakjes bv urinary en huid&vacht meekomen en die zijn goed en hier getest.
tot voor die tijd waren er veel baasjes op het forum erg tevreden over Sanabelle en blijkbaar hebben ze alles intussen weer op orde..

Sanabelle heeft net als Happy Cat en Wahre Liebe en missch ook wel Ecostyle vrij goeie prijs/kwaliteit-verhouding voor een breed samengesteld niet al te chemisch voer, maar ik vind het met voer erg lastig want wat je uitspaart kun je meer dan in één keer kwijtraken bij de dierenarts bij blaasgruis of diarree of zo..
en Zooplus is niet thuis voor klachten, het standaard antwoord is 'wend u zich tot de leverancier' en ik weet niet of dat juridisch wel klopt.. bij mijn klachten over Sanabelle hebben ze me een eindeloos rietveld ingestuurd en brokkenleverancier Sanabelle heeft nooit een mail beantwoord.

er hebben meer merken last van wisselende samenstelling of tijdelijk andere formule.
Hill's k/d plakte altijd aan je vingers en ineens veel drogere lichtere brok.. ze zijn nu weer wat vetter..

p.s. weet iemand de kiloprijs van Ecostyle?
heb intussen alle Ecostyle-berichten nav de oproep van Paasnini doorgelezen en daar zitten diverse gevallen van blaasgruis op Ecostyle tussen, dus grote voorzichtigheid geboden!!
.... oeps, dus toch hamstervoer...?? :-(
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Sanabelle?

Bericht door Dinky »

Kiloprijs ecostyle hangt natuurlijk samen met het formaat van de verpakking ;) Ranzijn verkoopt het in elk geval: klik.
De term vogelvoer had je gebezigd in een pb-wisseling met mij over het voer Adriana, daarom vind je die term niet meer terug ;)
En de Sanabella urinary zal wellicht ook samenhangen met hoe gevoelig de betreffende kat is voor het vormen van blaasgruis (zoals met elk soort voer). En misschien dat de ene kat een ander ingrediënt heeft waar hij/zij blaasgruis van krijgt dan de andere kat, samenhangend met de stofwisseling?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Sanabelle?

Bericht door Adriana »

:grin: ai ai en hihi hihi ... ben in de loop van de tijd (en berichten) wat milder geworden..
wel grappig om 'oude' berichtenwisselingen voor een deel nog eens na te lezen want er is ook nog zoiets als voortschrijdend inzicht..

en ja, helemaal gelijk. katten en mensen kunnen heel verschillend reageren op hetzelfde voer/voedsel en vantevoren is niet te voorspellen of het goed gaat.. maar met zoveel rijst danwel mais moet er toch erg veel worden aangezuurd..

k zal op de Duitse Zpls-site ook nog eens kijken naar Sanabelle en hoe zij sommige van hun broksenvoer compenseren voor goeie urine-pH ...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie