Slecht eten

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
KittyKisses
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 aug 2013 13:23

Re: Slecht eten

Bericht door KittyKisses »

Ik heb ervaring met een nierpatientje, die dronk juist erg weinig. Na een gedegen bloedonderzoek (en dat is echt wel nodig om te bepalen wat de nierwaarden zijn) is besloten haar een half tabletje Fortekor per dag te geven. Daarbij mochten we alleen nog maar Hills K/D geven. 's morgens het tabletje in natvoer oplossen en aanlengen met warm water zodat ze vocht binnenkreeg en de rest van de dag brokjes. Dat hebben we zo'n 7 jaar volgehouden. Toen ging het ineens zeer slecht en bergafwaarts. Allerlei soorten natvoer, gekookte kip, alles werd haar aangeboden tot het moment kwam dat we niets meer voor haar konden doen....

Zorg dat je zeker weet wat er mis is met je diertje!!! Niet zomaar nierdieetvoer geven!!! En inderdaad, pijnstillers en verdovingen kunnen een flinke inzinking geven waar het beestje niet of met veel moeite overheen komt.

Vraag je dierenarts of hij bij je thuis komt als het niet anders gaat, maar geef de medische aandacht die het probleem nodig heeft.

groetjes, Danielle
KittyKisses van Vlekje, Tijgertje en Binkie
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Slecht eten

Bericht door margali »

Marja, alles wat ze eet is meegenomen. Ik weet niet wat de totale hoeveelheid Whiskas is die ze op een dag zou moeten hebben, maar probeer het vanavond rond 18.00 uur nog een keer en dan zou ik rond 23.00 uur voor het naar bed gaan ook nog een keer proberen. Realiseer je wel dat alles wat jij er in stopt dus niet zelfstandig gegeten wordt. Daardoor verliest ze ook de neiging tot zelf eten. Dus je moet een soort gulden middenweg zien te vinden tussen zelf eten en helpen.
Erjerola
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 aug 2013 11:03

Re: Slecht eten

Bericht door Erjerola »

Nou, ik moet je zeggen, dat ze zojuist zélf een schaaltje met gekookte kipfilet heeft gegeten!
Ik vond dat geweldig om te zien!
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Slecht eten

Bericht door margali »

Dat is klasse!
Erjerola
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 aug 2013 11:03

Re: Slecht eten

Bericht door Erjerola »

Ja, vond ik ook.
Ze heeft dus vandaag al aardig wat gehad, zal haar vandaag niet te veel meer geven.
Hopelijk wil ze dat dan vanavond ook zelf eten...
Cerna

Re: Slecht eten

Bericht door Cerna »

Fijn, dat je een manier gevonden hebt om haar aan het eten te houden. Ik geef mijn zesjarige nierpatiëntje al bijna 3 jaar met spuitjes haar zacht voer omdat ze alleen brokjes eet en ik het belangrijk vind dat ze via het zacht voer (wat ook nog aangelengd is met water) voldoende vocht binnen krijgt. En dit gaat geweldig.

Omdat je niet weet wat de oorzaak is van de slechte eetlust, zou je ook nog kunnen overwegen om Ipakitine over de Whiskas te doen. Gewoon voor de zekerheid. Ipakitine heeft geen smaakje, dus ze proeven er niets van.
KittyKisses schreef:Ik heb ervaring met een nierpatientje....
Zorg dat je zeker weet wat er mis is met je diertje!!! Niet zomaar nierdieetvoer geven!!! En inderdaad, pijnstillers en verdovingen kunnen een flinke inzinking geven waar het beestje niet of met veel moeite overheen komt.
Wij (Margali en ik) dus ook. Onze adviezen zijn gebaseerd op ervaring. Mag ik vragen waarom ze geen nierdieet mag geven van jou? Nierdieet is volledig voer en alleen slecht voor kittens. Een bejaarde kat kan dit zonder problemen eten en is waarschijnlijk zelfs beter omdat het hoge eiwitpercentage in normaal voer helemaal niet goed is voor oudere katten.

En je zegt het zelf: verdoving is slecht en aangezien bij deze kat alleen onderzocht kan worden wat er mis is wanneer ze een roesje krijgt, is dat dus geen optie.
Erjerola
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 aug 2013 11:03

Re: Slecht eten

Bericht door Erjerola »

Vannacht was Speedy ook weer buiten, ondanks de regen. Ik krijg haar gewoon niet binnen.
Heeft dus van mij ook geen eten gehad en ik ga er van uit, dat ze ook niks anders heeft gegeten.
Ze stond om 7 uur onder ons slaapkamerraam, maar aarzelde om naar binnen te gaan. Uiteindelijk toch naar binnen gesprongen. Wilde weer met haar naar beneden gaan om haar voer te geven, maar het duurde even voordat ze kwam, ze staat niet te dringen om eten te krijgen...
Heb haar vanochtend seniorvoer van Whiskas voorgezet, ze at er twee hapjes van en liep toen weer weg. Ik heb haar daarom de rest weer onder dwang gevoerd, net als gisterochtend. Ook nu bleef het er wel in.
Ik ga haar vandaag de hele dag binnen houden, kan ik ook kijken of ze plast/poept.
Zelf heb ik weer een slechte nacht gehad, ben er ontzettend mee bezig, twijfel steeds maar weer, ondanks dat ik gisteren zei, dat ik het op z'n beloop wil laten, maar vanochtend is het weer anders.
Jullie zullen wel denken, wat een twijfelaar, maar ik wéét gewoon niet wat het beste is om te doen en ik wil toch wel graag de reden weten van haar slechte eten. Dus dubbel.
Margali zei al, dat ik de knoop door moet hakken als ik zekerheid wil., maar ik vind het zo moeilijk!
Wat doe ik Speedy aan als ik niks doe? Nogmaals, ze oogt niet ziek, maar tja, dat zegt natuurlijk niks...

Zal nog eens op een rijtje zetten wat ik allemaal zie/merk:
* Vooral 's ochtends geen drang om te eten en als ze al eet zijn het maar een paar hapjes
Dat is al wel een paar weken gaande, maar 's avonds at ze dan wel.
Nú wil ze 's avonds ook niet zo veel, eet wel gekookte kipfilet (vooral gisteren heeft ze ruim van gegeten zelf, een 1/4 Whiskas mousse, en soms wat kattenmelk. Gisteren ook nog 2/3 van een kauwstick opgegeten).
*Wil alleen maar naar buiten en is dan niet meer naar binnen te krijgen. Ligt in de tuin, maar nu meestal in de struiken achter de tuin. Komt niet als ik roep, maar af en toe wel uit zichzelf.
* Lag 's nachts vaak bij mij op bed, maar ook dat wil ze niet meer (sinds deze week), is onrustig, gaat pas na een tijdje liggen, staart zwiept een beetje. Heb aan haar oren gevoeld, voelen ietwat warm aan, maar niet erg.
* De oogjes tranen niet, staan, m.i. wel wat sloom.
* Ze loopt niet stram of zo, springt container op en af, Vanaf bovenkant hekwerk op een afdakje, op vensterbank slaapkamerraam...

Margali en Cerna, moet ik het er dan toch maar op wagen en Speedy onder een roesje laten onderzoeken, als jullie dit nu weer zo lezen?

Groetjes van een vermoeide en vertwijfelde Marja
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Slecht eten

Bericht door margali »

Marja in vliegende haast: ik heb alles al in eerdere berichten gezegd meid. Jij moet een beslissing nemen, dat kan niemand anders voor je doen. Sterkte en wijsheid. En besef dat je geen koffiedik kunt kijken, dat kan niemand, en je kunt alleen maar je best doen! niemand is perfekt!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9402
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Slecht eten

Bericht door castratenkoor »

Er is je al door meerdere mensen afgeraden een roesje te laten geven. Dat kan de genadeklap betekenen. Ik zou nierdieet geven en geen Whiskas.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Erjerola
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 aug 2013 11:03

Re: Slecht eten

Bericht door Erjerola »

Ik ga Speedy vandaag verder spuitvoeren, tot morgenochtend in ieder geval. Ze wil graag naar buiten, maar moet van mij binnenblijven. Ze heeft net in de bak geplast/gepoept. Ontlasting was geen drolletje, eerder wat plakkerig.
Ze heeft dan ook katalax gehad....
Dan ga ik tóch naar de da, ondanks dat aantal mensen dit afraadt ivm de risico's.
Verstandig/onverstandig? Wie zal het zeggen. Met lood in de schoenen en de steen op mijn maag zal dat wel zijn!
Ik ga er ook aan onderdoor, kan dus zo niet langer. Wil ook niet nog tijden (hoelang nog?) moeten spuitvoeren...
Cerna

Re: Slecht eten

Bericht door Cerna »

Erjerola schreef: Margali en Cerna, moet ik het er dan toch maar op wagen en Speedy onder een roesje laten onderzoeken, als jullie dit nu weer zo lezen?
NEE!!!
Dat is al wel een paar weken gaande, maar 's avonds at ze dan wel.
We hebben een erge warme zomer (gehad?) en daardoor eten de katten slecht tot in ieder geval minder en verplaatsen ze hun eetgewoontes naar 's avonds en 's nachts. Dat is bij mijn katten zo en dus ook bij de jouwe en dat is niets om je ongerust over te maken. Plus: Speedy is op leeftijd (omgerekend toch 91 jaar!) en dan wordt de eetlust minder. Oude mensen eten ook niet meer zoveel want verbranden veel minder.

Ik zal je het nog sterker vertellen: wij waren begin juni voor de jaarlijkse inenting bij de dierenarts en kregen een standje omdat Cerná veel te zwaar is (6,7 kilo). Dat wist ik, maar zie het er maar eens af te krijgen. Nu zijn we 10 weken verder en ik had het idee dat Cerná slanker geworden was. En dus vanmorgen op de weegschaal: 6 kilo! Dat is erg veel in 10 weken tijd voor een kat en ik zou me dus ongerust moeten gaan maken ware het niet dat haar vacht glimt als een spiegel en verder gedraagt ze zich, voor een 14-jarige kat, ook normaal. Cerná heeft dus ook de laatste weken veel en veel minder gegeten dan toen het nog kouder was.
Nú wil ze 's avonds ook niet zo veel, eet wel gekookte kipfilet (vooral gisteren heeft ze ruim van gegeten zelf, een 1/4 Whiskas mousse, en soms wat kattenmelk. Gisteren ook nog 2/3 van een kauwstick opgegeten).
Ik vind dat niet weinig, maar heb niet direct een vergelijking omdat ze bij mij voornamelijk brokjes eten. Misschien dat je haar eens wat vaker vers vlees kunt geven wanneer ze dat lekker vindt? Applaws (verkrijgbaar bij Zooplus) heeft kleine blikjes met vis- en kipvariaties. Ziet er erg smakelijk uit en wordt hier goed gegeten. Liever echter geen rood vlees ivm de nieren.
En hoe at ze de Beaphar?
*Wil alleen maar naar buiten en is dan niet meer naar binnen te krijgen. Ligt in de tuin, maar nu meestal in de struiken achter de tuin. Komt niet als ik roep, maar af en toe wel uit zichzelf.
Het kan zijn dat ze niet meer naar binnen wil (en dat geldt ook voor het bed) omdat ze jouw spanning voelt. Een kat is daar erg gevoelig voor. En ik kan me voorstellen - weet niet of het zo is - dat je steeds, zodra ze zich vertoont, met eten aan komt zetten en dat vindt een kat ook niet fijn. Hoe meer je pusht, hoe minder ze willen, heb ik gemerkt.
* Ze loopt niet stram of zo, springt container op en af, Vanaf bovenkant hekwerk op een afdakje, op vensterbank slaapkamerraam...
Nou dan is ze nog erg beweeglijk voor zo'n oude dame.

Wanneer ik het zo lees, denk ik dat het best wel meevalt: ze ligt niet ziek te wezen ergens onder een struik, maar onderneemt nog vanalles. Eet wat minder dan normaal, maar dat kan door het weer komen en wie weet wat ze zelf vangt wanneer ze bijna altijd buiten is?
Ik vind het geen crisiskat en zie dus ook de directe noodzaak van een risicovol roesje absoluut niet.
Erjerola
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 aug 2013 11:03

Re: Slecht eten

Bericht door Erjerola »

Maar ik moet haar nu 's avonds ook spuitvoeren, want anders eet ze niks.
Kan daar nog wel weer verandering in komen?

Ik houd haar vandaag in ieder geval binnen.

Nu wilde ze de kipfilet weer niet...
Ik word er niet goed van!
Cerna

Re: Slecht eten

Bericht door Cerna »

Dat kan, maar garantie heb je niet.
Misschien heb je eroverheen gelezen, maar wij spuitjevoeren al sinds 26 oktober 2010, eerst 8x per dag 2 spuitjes, daarna heel lang 4x per dag 6 spuitjes en sinds een jaar 3x per dag 8 spuitjes. Onze Noa is 6 jaar en wanneer ze zo blijft kan ze dus nog wel 16 worden. Dat betekent nog 10 jaar spuitjevoeren, 10 jaar geen dag samen van huis kunnen. Maar we doen het uit liefde!

Een kat kan best wel een dag of 2 zonder eten (zolang ze maar drinken!) dus wanneer ze een dag overslaat is helemaal geen ramp en al helemaal geen reden voor paniek. En wat Marga ook al zei: hoe meer jij er in stopt, hoe minder ze uit zichzelf zal eten.
Probeer het eens een dag aan te zien (is moeilijk, ik weet het). Laat haar gewoon haar gang gaan, wil ze naar buiten, mag ze naar buiten, wil ze eten, kan ze eten, wil ze niets, ook prima. Kijk eens wat dat voor effect heeft.
Pas wanneer ze na 2 dagen nog helemaal niets uit zichzelf heeft gegeten, moet je weer overgaan tot voeren.

Maar GEEN roesje. Bloedonderzoek prima, maar dan zonder roesje!
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Slecht eten

Bericht door Ms Maaike »

Ik zag dat het al meerdere keren is aangeraden, maar heb nog niet echt kunnen lezen of je ook andere merken voer probeert. En er zijn er zo veel. :) De smaak van oudere katten verandert nog wel eens. En wat anderen ook al zeggen: de warme zomer en de leeftijd van Speedy kunnen ook een reden zijn waarom ze in elk geval minder eet/nodig heeft.

Misschien heb je het al gezegd, maar is het gebit ook aan een grondige controle onderworpen?

Ben het met Annet eens; het lijkt me geen crisiskat die heel erg lusteloos is. Een roesje is een veel hardere klap voor de nieren dan stress bij de dierenarts, dus ik zou toch echt proberen bloed te trekken zonder roesje. Met twee assistentes en een dierenarts zou dat moeten lukken toch? Je kunt haar ook dwangvoeren denk ik dan, dus bloed trekken zonder roesje is met hulp wellicht ook te doen. :) Als het echt aan de omgeving ligt zou je je da nog kunnen vragen of hij aan huis komt. Misschien heb je een vervoersmand waarvan de bovenkant eraf kan. Als je haar dan in de mand laat zitten met deksel eraf zou ze misschien iets rustiger kunnen worden.

Hoe dan ook: succes. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Erjerola
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 aug 2013 11:03

Re: Slecht eten

Bericht door Erjerola »

Vanochtend heeft Speedy uit zichzelf weer wat kipfilet gegeten. Had ook een heel klein beetje natvoer neergezet, maar daar nam ze maar één hapje van.
Ze had sinds gistermiddag 3 uur niets meer gehad.
Ze is buiten geweest vannacht, en heeft wel weer even bij mij op bed gelegen (wat al een aantal nachten niet meer was gebeurd).
Ik wil niet te vroeg juichen, want anders valt het later misschien weer zo tegen....
Ik wacht weer tot Speedy zelf komt en geef dan weer wat. Wil het nu niet gaan forceren, maar vind het wel moeilijk hoor.
Plaats reactie