Slecht eten

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Erjerola
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 aug 2013 11:03

Slecht eten

Bericht door Erjerola »

Ik ben op deze site voor Speedy, een lapjeskat van 17 jaar.

Speedy is 4 jaar geleden geopereerd aan een milttumor en kwam daar goed doorheen.
Het eten is sindsdien erg wisselend.
De ene keer eet ze alles op en de andere keer laat ze wat staan of eet er helemaal niet van.
Ik geeft natvoer, brokjes lust ze niet.
Speedy is een buitenkat en ik weet dus ook niet of ze eten ergens anders vandaan haalt. 's Nachts is ze ook meestal buiten, als het niet te koud is.
Vorige week vrijdag heeft ze een vogeltje gevangen en daarvan de kop opgegeten.
Misschien is ze daar niet lekker van geworden, want daarna ging het eten slechter.
Vooral maandag wilde ze niks, alleen mondjesmaat. Gaf ook 2x over.
Heb de dierenarts gebeld en kreeg een cerenia-tabletje voor de misselijkheid.
Dinsdag en woensdag begon ze weer beter te eten, maar ik vertrouw het nog steeds niet.
Toen ze jonger was, kon ze 's ochtends bijna niet wachten tot ik haar eten gaf, nu moet ik het haar echt voorzetten, maar soms laat ze het ook links liggen.
Vanochtend om 6 uur gaf ik haar een schaaltje met natvoer, maar likje alleen het vocht op.
Toen heb ik haar wat gekookte kipfilet gegeven en dat was in een mum van tijd op!
Ik heb Gourmet mousse gehaald, en heb haar er 1/3 van gegeven, en wat blijkt: ze at het op!
Wat is dit toch allemaal? Ik weet het even niet hoor.

Groetjes
Erjerola
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Slecht eten

Bericht door Dinky »

Slecht eten in combi met de leeftijd doet bij mij vermoeden dat Speedy misschien wel een verminderde nierfunctie heeft. Daar kunnen ze namelijk misselijk van worden.
Wanneer het mogelijk is om met haar naar een dierenarts te gaan dan zou ik overwegen om bloedonderzoek te doen om te kijken of het inderdaad iets met de nieren is.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Erjerola
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 aug 2013 11:03

Re: Slecht eten

Bericht door Erjerola »

Wat de nieren betreft, daar zit ik zelf ook aan te denken, maar ze drinkt alleen niet meer dan anders... En dat hoort er toch bij, of niet soms?
Ruim anderhalf jaar geleden heeft ze een seniorencheck gehad, toen was alles, gezien haar leeftijd, in orde.
Speedy is erg voor de dierenarts, dus we doen het nu veelal telefonisch. Heb ik met de da afgesproken. Vorig jaar nog met haar geweest voor de jaarlijkse inenting/controle, maar dat ging écht niet zonder slag of stoot!
Ik wil haar de stress niet meer aandoen.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Slecht eten

Bericht door Dinky »

Heb zelf geen ervaring met een nierpatiënt maar heb hier op het forum wel veel meegelezen het afgelopen jaar in het topic pluis en inderdaad is een kenmerk wel meer drinken.
Maar omdat het een buitenpoes is kan het ook zijn dat ze natuurlijk op andere plaatsen drinkt ;)

Wanneer het zoveel stress oplevert zou ik het denk ik ook niet meer doen. Wat je wel zou kunnen doen is kijken of ze nierdieetvoer wil eten om haar nieren eventueel te ontlasten. Daarnaast kan je geloof ik ipakitine over normaal eten heen doen (is een fosforbinder als ik het goed heb) om het minder belastend te maken voor de nieren. Maar dat zijn dingen waar de ervaringsdeskundigen je meer mee kunnen helpen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Slecht eten

Bericht door Ikey »

Ik zou niet zomaar gaan rommelen met ander voer, speciaal voor nierpatienten als niet zeker is dat het haar nieren zijn. Dan toch beter eerst naar de DA, ookal levert dat een strijd op :) Je kunt ook even met je DA telefonisch overleggen of het al nodig is langs te komen voor bloedonderzoek.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Erjerola
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 aug 2013 11:03

Re: Slecht eten

Bericht door Erjerola »

Morgen heb ik eerst telefonisch overleg met de da. Vandaag was ze afwezig.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9369
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Slecht eten

Bericht door castratenkoor »

Mijn Sjaak is bijna 16 en nierpatient. Hij heeft zelfs een nierbloeding gehad. Hij drinkt niet merkbaar meer dan de anderen. Dus dat is geen garantie.
Een kat van 17 nierdieet geven vind ik geen slecht idee. Het ontziet de nieren en dat is verstandig bij een bejaarde kat.
Je kunt bij Zooplus ook verschillende soorten blikjes en kuipjes nierdieet kopen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Erjerola
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 aug 2013 11:03

Re: Slecht eten

Bericht door Erjerola »

Welk dieetvoer zouden jullie dan adviseren?
Ik heb in de dierenzaak nierdieet van Beaphar zien liggen...
Cerna

Re: Slecht eten

Bericht door Cerna »

Misschien dat ze op haar oude dag een beetje kieskeurig begint te worden omdat ze wel kipfilet en mousse eet? Wanneer een kat 17 is zou ik niet meer zo precies zijn met het eten en haar geven wat ze lekker vindt.
Nierdieet kan op deze leeftijd geen kwaad (is zelfs beter ivm eiwitten), maar niet iedere kat lust het. Wanneer de dierenspeciaalzaak Beaphar heeft, zou je eens een kuipje kunnen proberen want bij Zooplus moet je altijd per 6 bestellen. Ik deed er voor onze senior (die wel nierpatiënt was) altijd een klein scheutje heet water doorheen zodat het wat smeuiiger wordt. Hij vond trouwens alle Beapharsmaakjes erg lekker.

Wat Mirjam zegt: je kunt ook normaal voer geven (bijv. Gourmet mousse) en daar een schepje Ipakitine overheen doen. Dat is ook speciaal voor nierpatiënten, maar kan geen kwaad. Beter zou natuurlijk zijn om evt. ziektes uit te sluiten, maar wanneer dat geen optie meer is, dan kun je op deze manier (mocht er sprake zijn van beginnend nierfalen) - met nierdieet van de dierenspeciaalzaak en Ipakitine - snelle verdere achteruitgang van de nieren voorkomen.
Erjerola
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 aug 2013 11:03

Re: Slecht eten

Bericht door Erjerola »

Vanochtend heeft Speedy 1/4 van een kuipje nierdieet gegeten.
Ook vanochtend vroeg ze zelf niet om eten (zoals altijd eerder), maar moest ik het haar weer voor de neus zetten.
Het wil dus niet erg vlotten, maar ze eet gelukkig wel, ook al is het mondjesmaat.
Telefonisch contact gehad met de da, Ze wil natuurlijk Speedy graag zien en onderzoeken, maar dat is (voorlopig althans) nog geen optie.
Ze vroeg of ik haar zou kunnen tempen, maar dat gaat écht niet lukken...
Ik heb nog steeds het vermoeden, dat ze waarschijnlijk toch wel misselijk is, ook al braakt ze niet (m.u.v. maandag). Heb de cerenia tablet nog niet gegeven, maar dat ga ik vandaag wel proberen!
Straks kan ik wat bij de da ophalen om dingen te kunnen uitsluiten: haarbalpasta, pijnstiller (misschien heeft ze pijn in d'r bekkie, denk het zelf niet, maar wie ben ik om dat te zeggen??) en wat krachtvoer.
Ik loop al dagen met een steen in mijn buik en heb constant zin om te gaan janken....
Cerna

Re: Slecht eten

Bericht door Cerna »

Pijnstiller?
Wanneer je niet weet wat de conditie van haar nieren is zou ik oppassen met pijnstillers. Dierenartsen schrijven het voor alsof het snoepjes zijn, maar zij kunnen de nieren behoorlijk beschadigen en dan ben je nog verder van huis!
Pijnstillers uit de -camfamilie zou ik aan je kat niet geven.

Tolfedine is iets minder riskant, maar wanneer de lever niet goed functioneert (en dat weet je niet, maar daar kan ook de misselijkheid vandaan komen), krijgen die ook een knauw.

Wanneer een van onze katten een bad-eating-day heeft, geef ik een lik lax-a-past en dat werkt vaak uitstekend op de eetlust.
Erjerola
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 aug 2013 11:03

Re: Slecht eten

Bericht door Erjerola »

Ik weet het even niet meer hoor.
De pijnstiller, daar wacht ik wel even mee, want ik heb niet het idee dat ze pijn heeft....
Ik zou haar zo graag willen laten onderzoeken, maar dan moet dat met een roesje. En dat durf ik bijna niet aan, gezien haar leeftijd van 17 jaar.
Wat denken jullie???
Cerna

Re: Slecht eten

Bericht door Cerna »

Nee, niet doen! Is te riskant.

Je kunt haar wel een pilletje geven, dus helemaal onhandelbaar is ze niet en ze is al vaker bij de dierenarts geweest dus wanneer je echt zekerheid wilt, ben ik bang dat je geen keus hebt.
Een beetje handige dierenarts heeft wel zo zijn trucje om ook bij een gestresste kat bloed af te nemen.
Erjerola
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 aug 2013 11:03

Re: Slecht eten

Bericht door Erjerola »

Wat is riskant?
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Slecht eten

Bericht door Kattebeest »

Denk dat @Cerna/Annet het roesje bedoelt.
Een roesje is een verdoving en dat kan zeker bij een oudere kat risico's met zich meebrengen. Net zoals pijnstillers.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Plaats reactie