Hoeveel schommelen in gewicht is normaal?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoeveel schommelen in gewicht is normaal?

Bericht door Adriana »

nog een tip:
alle goedkope brokjes bevatten een hoog gehalte aan met name tarwe en tarwe in kattenbroks zorgt voor overwicht en vaak diabetes. bovendien heel grote kans op blaasgruis omdat het de urine niet voldoende aanzuurt.
je kunt geen harde brokjes maken zonder spul om ze aan elkaar te plakken en goedkopere merken doen dat met tarwe en wat duurdere met rijst of mais, die dan vaak ook nog is voorverteerd in combi met een hoger vezelgehalte.

dat voer van Prins heeft een uitermate hoog gehalte aan zetmeel/koolhydraten en bolle pieter zal daar nooit op afvallen.
katten krijgen hun energie uit vet en/of eiwit en/of zetmeel-kh's.
pieter is dan wel geen binnenkat (nog eetadresje buitenshuis?) maar krijgt dus veel meer energie binnen dan ie nodig heeft.. en dan ook nog in de verkeerde vorm.

Prins is relatief goedkoop en daarom favo van dierenwinkels en ik heb nog maar weinig dierenartsen echt verstandige dingen horen zeggen over kattenvoer, meestal is het de reclame bladibla van de merken die bij hen in de winkel staan.
Prins heeft intussen een gelikte website met ook redelijk wat blabla, maar, en dat pleit voor ze, ze hebben correcte en redelijk complete overzichten van hun types voer met ingredienten, samenstelling en analyses.

je zult dus altijd bij de wat duurdere merken uitkomen met wat hoger en beter en bvk gevogeltevlees-aandeel, wat lager vetgehalte en wat betere en beter bewerkte 'granen' en als je op het forum zoekt dan zie je terugmeldingen over katzels die het veel beter op almo kip doen, zo ook bij de klantenreacties van Zooplus.
er zullen vast nog wel meer merken/soorten zijn maar mijn ervaring is dat katzels veel minder van Almo eten omdat het langzamer verteert en eerder verzadigt, dus zoveel duurder is het niet.

en met goedkopere merken/soorten brokjes loop je vette kans op blaasgruis en blaasontsteking en kun je al het geld dat je hebt uitgespaard plus nog wat extra naar de dierenarts brengen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6844
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Hoeveel schommelen in gewicht is normaal?

Bericht door Dinky »

Had Maaike bij Taste of the Wild niet dat Pippi afviel en Mickey juist aankwam waardoor ze beide beter bij hun streefgewicht kwamen?

En natuurlijk werkt het beste met afvallen om Pieter in beweging te krijgen met speeltjes en spelletjes in huis aangezien je zegt dat hij ook lui is ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Hoeveel schommelen in gewicht is normaal?

Bericht door Ms Maaike »

Dat klopt Mirjam (en dan de variant Canyon River, die andere variant vond ik persoonlijk wat te hoog in het eiwitpercentage). :) Daar worden de brokken aan elkaar 'geplakt' met aardappelzetmeel. Taste of the Wild is helemaal graanvrij (er zit dus ook geen rijst of maïs in). Ook bij Zooplus te koop. Of je echt graanvrij of voer met minder graan gaat geven is wellicht meer een persoonlijke keuze dan dat deze echt volledig op de wetenschap is gebaseerd. Er wordt zo veel gezegd dat het enorm lastig is de bomen door het bos te zien. Daarom is het vooral een kwestie van uitproberen. Ook dat uitproberen kan lang duren; vaak zie je pas uitwendig verschil (betere vacht bijvoorbeeld) na zes weken. Verder moet je heel geleidelijk overschakelen (in een week tijd steeds meer nieuw met oud voer mengen). Voor Mickey (senior en gevoelige maag en darmen) heb ik er expres veel langer over gedaan.

Pippi 'moest' een kilo afvallen (gelukt in driekwart jaar ongeveer). Zij sloop bij iedereen met een kattenluik naar binnen en vrat daar de brokken die bedoeld waren voor andere katten. Sinds ik de tuin heb afgezet, elke dag natvoer (Bozita) geef en onbeperkt (!) brokken heb staan ging de eerste halve kilo er in drie maanden af. Mickey kwam in eerste instantie inderdaad aan, maar na wat operaties en kwakkelperiodes verder zit hij weer op z'n oude (enigszins te lage) gewicht. Hij komt nu overigens weer aan.

Heel veel succes met keuzes maken! :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Sterretje90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 15 sep 2012 14:40
Locatie: Amersfoort

Re: Hoeveel schommelen in gewicht is normaal?

Bericht door Sterretje90 »

Ik vind het zo fijn dat iedereen me op dit forum altijd zo wil helpen, bedankt!! :)

Adriana: tarwe was inderdaad wat ik bedoelde met granen. Ik vind het niet zo'n probleem dat het voer wat duurder is (hoewel bijvoorbeeld Hill's helaas gewoon écht buiten mijn budget ligt, maar Almo dan weer niet). Wat ik raar vind, is dat bijvoorbeel Royal Canin toch aangeschreven staat als heel goed voer? En ze hebben voer voor aaaaallerlei verschillende klachten en problemen enzo, terwijl bijvoorbeeld Taste of the Wild maar twee soorten heeft... Hoe kan dat dan beter zijn?? Ik geloof jullie helemaal hoor! Maar ik ben gewoon benieuwd hoe dat dan zit? Is Royal Canin (bijvoorbeeld) dan wel echt zo goed?? Zitten toch ook granen in?

Ms Maaike, ja ik vind het ook echt vervelend dat er niet gewoon één voer is dat gewoon goed is, en dat je daar dan mee klaar bent... :P Wel fijn om te horen dat Pippi na al die ellende weer aan het aankomen is, dat lijkt me een goed teken!

Dinky, ik probeer Pieter zoveel mogelijk te laten bewegen. Een groot succes is voedselverrijking, heb allerlei soorten, doet hij elke dag, maar wel alleen natuurlijk. Een spelletje dat we samen kunnen doen is brokjes door de kamer gooien, dat vind ie geweldig. Maar als er geen voer aan te pas komt, interesseert het hem echt geen dról. Ik ben elke dag meerdere keren in touw om hem aan het bewegen te krijgen met muisjes, balletjes, touwtjes, hengeltjes, kattenkruidspeeltjes, noem maar op, heb zó veel, maar op een plumeau na, waar hij nog wel eens een pootje naar uit wil steken, blijft hij gewoon liggen kijken, terwijl ik de beweging krijg... Hij gaat wel naar buiten, paar keer per dag een uurtje ofzo, dus dan krijgt hij wel beweging (denk ik, kan ook zijn dat ie uit het zicht verdwijnt en dan in de zon neerploft natuurlijk).
Liefs van mij en een pootje van Sir Pieter Thomas Eliot
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoeveel schommelen in gewicht is normaal?

Bericht door Adriana »

er zijn heel veel verschillende meningen over bv voer van Royal Canin en dat zij zoveel verschillende soorten hebben komt waarsch door hun marketing afdeling. die vindt/denkt dat je voor ieder type een apart soort voer in je assortiment moet hebben..
stofwisselingen reageren anders op hetzelfde voer, dat is bij katzels en ook bij mensen zo. vandaar dat je niet het beste voer kunt hebben. bovendien speelt prijs ook een rol en smaak de het betr katzel. en omdat reclame ook betaald moet worden zijn bepaalde merken stukken duurder. het duurste voer is zeker weten niet 'het beste', wat dat ook mag zijn overigens..
afslank dieetvoeders van de grote merken zijn belachelijk duur en we hebben tal van berichten waaruit blijkt dat het nauwelijks tot niet werkt.
als Almo binnen je budget ligt dan zou ik de proef met Almo holist kip beginnen en reken in maanden/half jaar.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Renatevanderveer

Re: Hoeveel schommelen in gewicht is normaal?

Bericht door Renatevanderveer »

Ms Maaike schreef:Dat klopt Mirjam (en dan de variant Canyon River, die andere variant vond ik persoonlijk wat te hoog in het eiwitpercentage). :) Daar worden de brokken aan elkaar 'geplakt' met aardappelzetmeel. Taste of the Wild is helemaal graanvrij (er zit dus ook geen rijst of maïs in). Ook bij Zooplus te koop. Of je echt graanvrij of voer met minder graan gaat geven is wellicht meer een persoonlijke keuze dan dat deze echt volledig op de wetenschap is gebaseerd. Er wordt zo veel gezegd dat het enorm lastig is de bomen door het bos te zien. Daarom is het vooral een kwestie van uitproberen. Ook dat uitproberen kan lang duren; vaak zie je pas uitwendig verschil (betere vacht bijvoorbeeld) na zes weken. Verder moet je heel geleidelijk overschakelen (in een week tijd steeds meer nieuw met oud voer mengen). Voor Mickey (senior en gevoelige maag en darmen) heb ik er expres veel langer over gedaan.

Pippi 'moest' een kilo afvallen (gelukt in driekwart jaar ongeveer). Zij sloop bij iedereen met een kattenluik naar binnen en vrat daar de brokken die bedoeld waren voor andere katten. Sinds ik de tuin heb afgezet, elke dag natvoer (Bozita) geef en onbeperkt (!) brokken heb staan ging de eerste halve kilo er in drie maanden af. Mickey kwam in eerste instantie inderdaad aan, maar na wat operaties en kwakkelperiodes verder zit hij weer op z'n oude (enigszins te lage) gewicht. Hij komt nu overigens weer aan.

Heel veel succes met keuzes maken! :)
Ik geef hetzelfde voer als Maaike en heb hetzelfde resultaat.
Beide katzels zien er veel beter uit, voorheen gaf ik Royal Canin.
Bounty groeit er goed op en beide katzels zitten veel beter in hun vachtjes.

In verhouding is het, in mijn geval, goedkoper dan RC.
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Hoeveel schommelen in gewicht is normaal?

Bericht door Ikey »

Renatevanderveer schreef:In verhouding is het, in mijn geval, goedkoper dan RC.
Ik heb net ook maar eens een verpakking TOTW CR besteld ;-) Wil het al heel lang proberen, maar vind het wat prijzig. Maar als het in verhouding net zo lang mee gaat :) Diesel komt iets te snel aan en Skippy mag best iets meer aan komen en ik vind haar ook niet zo goed in haar vacht zitten. Het piekt een beetje en lijkt wat vettig. Ik ben heel benieuwd wat dit voer gaat doen :)
We hebben ook Almo Holistic kip, dat is voor Diesel prima, maar wellicht voor Skippy niet het beste voer, aangezien zij aan de magere kant is.

Edit voor de opener van dit bericht, mijn katten zijn nog jong en nog in de groei, dus is waarschijnlijk niet te vergelijken met jouw kat :)
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Renatevanderveer

Re: Hoeveel schommelen in gewicht is normaal?

Bericht door Renatevanderveer »

Ik vul het Labyrint op gezette tijden en geef eens per dag natvoer.
Ik doe ongeveer een maand met een zak TOTW.
Dat redde ik met een zak Royal Canin niet..
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Hoeveel schommelen in gewicht is normaal?

Bericht door Anne87 »

Ook ik voer Taste of the Wild, hetzelfde als Maaike en Renate. Flo kwam hier goed van op gewicht en Noodle ging ook eindelijk groeien. De brokjes zijn hier enorm in trek. De vachtjes zien er goed glanzend uit, noem maar op.
Ik doe ruim anderhalf tot twee maanden met een zak Taste of the Wild. En dat met een Noorse Boskat kater in de groei en een volwassen poes.
Ze krijgen bij mij wel elke avond natvoer erbij. Vaak is dit Smilla, aangelengd met wat extra water want ik heb slechte drinkers.
Plaats reactie