Hoeveel schommelen in gewicht is normaal?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
Sterretje90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 15 sep 2012 14:40
Locatie: Amersfoort

Hoeveel schommelen in gewicht is normaal?

Bericht door Sterretje90 »

Hoi allemaal!

Allereerst: ik hoop dat mijn berichtje hier goed staat, wist 't niet helemaal zeker, sorry.

Zoals sommigen van jullie inmiddels wel weten is mijn lieve dikkertje Pieter op dieet! Hij moest van 7 naar 5,5 kilo. We zijn inmiddels zo'n twee weken bezig, ik gebruik het Prins dieetvoer (weight control ofzo heet het geloof ik).

Nou weeg ik hem om de twee dagen ongeveer. Soms lijkt het wel alsof er niks verandert, en even later is hij ineens heel erg afgevallen! Een voorbeeld:

Weegmoment a: 7 kilo
Weegmoment b: 6,6 kilo
Weegmoment c: 6,1 kilo (Hier schoot ik waanzinnig in de paniek...)
Weegmoment d: 7 kilo (HUH?)
Weegmoment e: 6,8 kilo

Ik vind dit echt raar en elke keer als hij zoveel is afgevallen, of juist helemaal niet, maak ik me zorgen. Wat is een normale schommeling in gewicht voor een kat van dit gewicht?? En ervan uitgaande dat ik eind maart begon met het geven van dieetvoer, wanneer moet ik dan rekenen dat hij ongeveer op 5 kilo zit? Wat zou te vroeg zijn, en wat is te laat??

Pieter eet maar héél weinig, dat is raar, veel minder dan de aanbevolen hoeveelheid voor zijn gewicht. Dierenarts zegt dat hij gewoon niet veel nodig heeft (gecastreerde kater met lui karakter...). Hij komt wel regelmatig buiten.

Dierenartsassistente kan me inmiddels niet veel nieuwe info meer geven, dus hoop dat jullie me kunnen helpen!

Liefs, Mirre en Pietertje :grin:
Liefs van mij en een pootje van Sir Pieter Thomas Eliot
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Hoeveel schommelen in gewicht is normaal?

Bericht door Ms Maaike »

Welke weegschaal gebruik je? Zet je die steeds op dezelfde plek? Ik denk niet dat het aan Pietertje ligt.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Renatevanderveer

Re: Hoeveel schommelen in gewicht is normaal?

Bericht door Renatevanderveer »

Hier zijn we gestopt met het dagelijks wegen van Bounty.
De ene dag is het namelijk om te huilen, de andere dag om te juichen.
Ik weeg hooguit twee keer per week, op dezelfde plek en op hetzelfde tijdstip.
Gebruikersavatar
Sterretje90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 15 sep 2012 14:40
Locatie: Amersfoort

Re: Hoeveel schommelen in gewicht is normaal?

Bericht door Sterretje90 »

Dank voor jullie reacties.

Ms Maaike, ik gebruik een gewone mensenweegschaal, altijd op dezelfde plek, altijd 's avonds voor we gaan slapen. Weeg eerst mezelf met Pieter, dan mezelf zonder hem en dan reken ik het gewicht uit.

Renatevanderveer, had jij ook last van zo'n schommelend gewicht dan? (Nou ja, Bounty bedoel ik dan he, niet jij zelf! :D ) Dus dan hoef ik me er geen zorgen om te maken? Als dat zo is ga ik inderdaad maar gewoon één of twee keer per week gaan wegen.

Wanneer moet hij ongeveer op de 5 kilo zitten? (Eind maart begonnen met dieet.) Wanneer is te snel? En wanneer duurt 't te lang?
Liefs van mij en een pootje van Sir Pieter Thomas Eliot
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Hoeveel schommelen in gewicht is normaal?

Bericht door Ms Maaike »

Wat apart dat het gewicht zo schommelt. Weet je zeker dat het merk weegschaal betrouwbaar is? En dat de vloer recht is (wij hebben in de keuken een niet vlakke vloer en dan is de weegschaal niet betrouwbaar). En ga je elke dag op hetzelfde tijdstip naar bed? Schommelt je eigen gewicht ook zo?

Als Pieter twee kilo moet afvallen kan dat met gemak een langer dan een half jaar duren. Er is niet een 'te lang', wel een 'te snel'. Dat zou bijvoorbeeld twee kilo afvallen in een maand zijn. Daarmee loop je het risico dat Pieter z'n lever vervet raakt. Zolang de lijn steeds dalend is doet Pieter het goed.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Renatevanderveer

Re: Hoeveel schommelen in gewicht is normaal?

Bericht door Renatevanderveer »

Niet zozeer een schommelend gewicht, maar een veel te laag gewicht, in verhouding tot haar leeftijd.
Ze weegt nu 2,5 kilo en is negen maanden oud, daarbij is ze heel ziek geweest.
Meerdere longontstekingen en een maag darm ontsteking doen je immuunsysteem niet ten goede.

Anyway, we willen graag weten wanneer ze afvalt, om tijdig te kunnen ingrijpen.
Wij wegen haar daarom één tot twee keer per week, omdat je anders geen duidelijk beeld kunt vormen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoeveel schommelen in gewicht is normaal?

Bericht door Adriana »

hihi, stel dat katzel net naar de kattenbak is geweest en veel katzels plassen en poepen vrij vlot achter elkaar en je weegt terwijl katzel nog niet aan de oh zo smakelijke prinselijke brokjes is begonnen of uitgebreid heeft gelebberd..
dan kan dat behoorlijk in gewicht schelen..
dus niet zo snel meer in paniek schieten pse.. hihi
en geduld is ook hier een schone zaak.. en besef: die kilo's kwamen er langzaam en gestaag aan en moeten er dus ook langzaam en gestaag af.. en dat kost een half jaar of langer en veel sneller, zoals Maaike ook schrijft is niet goed.

bedoel je deze van de firma Prins en heeft je katzel last van te hoge bloedsuiker??
http://www.prinspetfoods.nl/artikel/vit ... n-diabetic
als ie na drie maanden nog nauwelijks is afgevallen dan rapido naar ander voer..
toch nog altijd 19% zetmeel..
k zou wat meer goeie kwaliteit natvoer gaan geven.. (zit ook veel minder zetmeel in..)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Sterretje90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 15 sep 2012 14:40
Locatie: Amersfoort

Re: Hoeveel schommelen in gewicht is normaal?

Bericht door Sterretje90 »

Bedankt voor jullie tips! Ik ben inderdaad door die grote schommelingen bang dat hij te snel afvalt. Maar ik moet inderdaad ook gewoon niet zo snel in paniek raken, hihi, maar vond 700 gram in een week zoveel... Ik schommel zelf ongeveer evenveel als Pieter, ja, maar als je bedenkt dat ik bijna tien keer zoveel weeg is dat in procenten dus veel minder...

Mijn plan nu:
1. Een keer per week wegen
2. Gewicht bijhouden in een grafiek, zolang ik een dalende lijn zie is het goed
3. Bij meer dan 1,5 kilo gewichtsverlies in een maand de DA nog een keer bellen.

Lijkt jullie dit een goed plan?

En daarnaast nog een vraag: Pietertje krijgt nu dus de dieetbrokjes van Prins, staat op dat het een laag vetgehalte heeft en extra vezels voor een vol gevoel. Maar ik lees ook heel veel goede dingen over graanvrij voer... Wat is beter: dieetvoer dat speciaal gemaakt is voor katten die moeten afvallen, van een goed merk, of graanvrij voer?

PS Renatevanderveer wat vervelend dat Bounty zo ziek is geweest, hoop dat ze het nu goed doet, sterkte!
Liefs van mij en een pootje van Sir Pieter Thomas Eliot
Gebruikersavatar
Sterretje90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 15 sep 2012 14:40
Locatie: Amersfoort

Re: Hoeveel schommelen in gewicht is normaal?

Bericht door Sterretje90 »

Zie trouwens dat er een foutje staat in mijn beginpost, we zijn geen twee weken bezig maar twee MAANDEN, waarvan 1,5 met het dieetvoer ;)
Liefs van mij en een pootje van Sir Pieter Thomas Eliot
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Hoeveel schommelen in gewicht is normaal?

Bericht door Ms Maaike »

Als jij ook zo veel schommelt in gewicht kan het dus zijn dat je weegschaal niet klopt, snap je? :) Het is waar dat het relatief gezien veel minder schommelt dan bij Pieter, maar opvallend is het natuurlijk wel. Misschien kun je eens kijken of je een andere weegschaal van iemand kan lenen voor een tijdje, kijken of het dan nog steeds zo schommelt.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoeveel schommelen in gewicht is normaal?

Bericht door Adriana »

en welk voer krijgt pietertje nou precies? en als dat de weight control diabetic is dan ben ik bang dat dit weinig zoden aan de dijk zet gezien de samenstelling en analyse.
voer waar veel katzels langzaam maar geleidelijk van afvallen is almo holistic kip, zoek maar eens via de zoekfunctie op het forum naar ervaringen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Sterretje90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 15 sep 2012 14:40
Locatie: Amersfoort

Re: Hoeveel schommelen in gewicht is normaal?

Bericht door Sterretje90 »

Ms Maaike, ik ga proberen om ergens een weegschaal te lenen, goed idee!

Adriana, had jouw eerste stukje te snel gelezen, zie nu dat je me waardevolle info geeft, sorry! Hij krijgt inderdaad die die jij laat zien in de link. Ik heb Almo Nature Holistic even opgezocht op zooplus. Zie dat daar veel vlees in zit, maar ook granen... Zou een granenvrij voer in dat geval niet nog beter zijn? Kan je me uitleggen waarom Almo zo goed is? Valt me namelijk op dat er niet bij staat (zoals bij Prins en bij RC enzo) dat het goed is voor tanden, botten, blaas, etc. Zoekfunctie ga ik ook nog even proberen.

Natvoer neemt Pietertje steeds maar een paar hapjes van en dan laat hij het staan. Hij krijgt elke dag wel een klein deel van zijn eten in de vorm van gekookte kip, vis of rund (wissel ik steeds af), maar dat is maar 5 gram ongeveer (meer wordt me toch echt te duur).
Liefs van mij en een pootje van Sir Pieter Thomas Eliot
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Hoeveel schommelen in gewicht is normaal?

Bericht door Ms Maaike »

Misschien is er ander natvoer dat hij liever eet; natvoer vult snel omdat het volume groter is (meer vocht). Misschien dat hij op die manier beter afvalt (heeft hier in elk geval wel geholpen). Op zooplus heb je veel varianten natvoer. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoeveel schommelen in gewicht is normaal?

Bericht door Adriana »

k heb nog eens even naar de analyse gekeken en 19 % zetmeel en 27,5 % overige koolhydraten. en waarom dit voer uitermate geschikt is voor suikerkatten is mij een compleet raadsel.
http://www.prinspetfoods.nl/artikel/?90035969

zet de analyses van almo holistic kip en prins maar even naast elkaar en wat bedoel je met graan, dus geen graan?

prins doet in aardappels en erwten en nog zowat, vandaar al dat zetmeel..
wat wil je specifiek vermijden, je spuit toch geen insuline?

het enige dat ik je kan aanraden is via de zoekfunctie naar ervaringen te zoeken en verder is het altijd kwestie van proberen en testen want er is niet zoiets als het beste voer, lekkerste voer, beste afslankvoer en ga zo maar door.
iedere katzel heeft zijn eigen stofwisseling en die kunnen net als bij mensen redelijk onvoorspelbaar reageren.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Sterretje90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 15 sep 2012 14:40
Locatie: Amersfoort

Re: Hoeveel schommelen in gewicht is normaal?

Bericht door Sterretje90 »

Ander natvoer gaat 'm denk ik niet worden, heb al zooo veel merken geprobeerd...

Dankjewel voor al je zoekwerk, Adriana! Ik weet niet precies wat er allemaal onder granen valt, hoor altijd dat zonder granen het beste is (maar dat is Prins ook niet...). Ik geef dit voer omdat de DA en de dierenwinkel mij dit aanraadden en er bij staat dat het voor katten met overgewicht is om af te vallen... Maar Pieter heeft inderdaad geen diabetes.

Denk dat ik inderdaad maar eens wat dingen moet gaan proberen. Zo jammer dat er niet gewoon EEN goede soort voer is! Maar ben wel blij met al jullie advies, dankjulliewel mensen!
Liefs van mij en een pootje van Sir Pieter Thomas Eliot
Plaats reactie