Bloed bij urine

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Bloed bij urine

Bericht door castratenkoor »

Je schrijft dat je kat op dieet is. Geef je haar light - voer? Mijn ervaring met light - voer is dat er katten zijn die daarmee blaasgruis ontwikkelen. In dat geval kan ze beter een graanvrij voer gaan eten.

Ik zou soweiso naar de dierenarts en uit laten zoeken of het een blaasontsteking is en of ze blaasgruis heeft.
Dan zal ze eerst op dieet - voer moeten - blaasgruisoplossend. En als het dan weer goed is en ze is gruisvrij kun je kijken naar blaasgruisvoorkomend voer.

Wat de onkosten betreft zou ik je aanraden altijd een "potje" aan te leggen speciaal voor de poes. Elke maand wat apart zetten/leggen en daar niet aankomen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Selena

Re: Bloed bij urine

Bericht door Selena »

Ze is de nacht goed doorgekomen, nog steeds erg vitaal en lief. Wel af en toe kleine plasjes (minder vaak dan gisteren) met een beetje bloed aan het eind. Heeft nu af en toe een pijnscheut voordat ze gaat plassen (ze mekkert een beetje). Zelf het gevoel dat het blaasgruis is, haar broertje heeft dit ook gehad toen hij een jaar of 4 was. Ik las dat ze het kunnen krijgen van vers hart. Dat krijgen ze heel erg vaak, soms wel een paar keer per week. Verder hebben ze de hele dag beschikking over brokjes (meestal purina one, of ander voer in die prijs/kwaliteit categorie) en 2 a 3 keer per dag een half blikje gourmet of zo'n half zakje brokjes in gelei (van felix of whiskas). Ze eet echter veel minder dan dat omdat haar broertje meestal veel meer eet. Af en toe wissel ik af met goedkoper voer (eigen merk albertheijn of tompoes) alleen komt dit zelden voor...
Selena

Re: Bloed bij urine

Bericht door Selena »

en ze drinkt heel goed, vooral buiten drinkt ze regenwater en eet komkommer en meloen (misschien is dat wel helemaal niet goed bedenk ik me nu)

Den Haag wonen we (jij ook toch?)
Selena

Re: Bloed bij urine

Bericht door Selena »

Nou, inmiddels bij Dierenarts geweest. Moest zoals verwacht eerst urine langsbrengen. Dit vanochtend twee keer opgevangen met een soeplepel terwijl ze aan het plassen was. ('t is geen gestressed katje want ze laat dit gewoon toe). Het leek toch blaasgruis te zijn omdat ik dacht dat ik het zag zitten in de urine. Ze hebben direct de urine onderzocht en veel bloed aangetroffen. Géén sporen voor blaasgruis maar wél witte bloedlichaampjes en bacterien. HEt is dus een vrij zeldzame door bacterien veroorzaakte blaasontsteking. Op zich is dit het minst erge dat ik kon verwachten. Het is nu een kwestie van a-biotica geven en als het goed is, is het daarna over. Bij blaasgruis moet een kat levenslang op een duur dieet en bij nierproblemen is de prognose nog minder goed. Nierproblemen zijn overigens uitgesloten want de urine was extreem geconcentreerd, vrijwel onmogelijk dus dat mijn kat enige nierproblemen heeft (zeiden ze lachend)

Nu wel een hele metacam discussie gevoerd. Uiteraard moest er ook perse metacam gegeven worden (zoals ik al dacht) en nu nierproblemen uitgesloten zijn had ik helemaal niets meer om bang voor te zijn (aldus de assistente) en ze gaf het haar eigen kat ook. Ik gaf aan dat ik het niet wilde, maar ze gingen maar door en praatten me een schuldgevoel aan en uiteindelijk heb ik het maar toegestaan om het er bij te kopen om van het gezeik af te zijn.
Ik geef het echter niet. Ze krijgt ook blaasontspanners (ook tegen de pijn) en anti-biotica. Dit moet genoeg zijn toch? Ik vind het minder erg dat ze nu misschien nog een paar dagen een beetje irritatie ondervindt dan dat ze straks levenslang schade aan haar nieren heeft.
Als ik merk dat ze echt pijn gaat krijgen dan ga ik overwegen het toch te geven, alleen nu voelt het niet goed.

Na de kuur moet ik nogmaals urine opvangen om te kijken of het over is. Zo niet, dan moet het verder onderzocht worden omdat het ook een andere oorzaak kan hebben.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Bloed bij urine

Bericht door Dinky »

Duim voor je dat de antibiotica aanslaat en ze na de kuur weer de oude is ;)

En wat vervelend dat je dan door de DA eigenlijk wordt gedwongen om die metacam wel aan te schaffen :( Heb op zo'n zelfde manier ook discussie gehad met mijn eigen DA over dieetvoer waarbij alleen het voer van de DA gegeven mocht worden. Ben nu daarom ook overgestapt naar een andere DA die toch een stuk minder dwingend en afwijzend is.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Bloed bij urine

Bericht door eveline1982 »

Geloof dat iedereen wel is een keer de discussie aan moet met zijn dierenarts. Ze weten bij mijn dierenarts gelukkig nu wel dat ik het absoluut niet geef en zoeken direct al naar alternatieve! Vind het wel erg dat ze je zo hebben gedwongen, je mag toch wel zelf weten wat je je dier wel en niet wilt geven! Hoop dat de ab kuur snel aanslaat en dat ze snel beter is.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Bloed bij urine

Bericht door artemis »

Selena schreef:Géén sporen voor blaasgruis maar wél witte bloedlichaampjes en bacterien. HEt is dus een vrij zeldzame door bacterien veroorzaakte blaasontsteking. Op zich is dit het minst erge dat ik kon verwachten. Het is nu een kwestie van a-biotica geven en als het goed is, is het daarna over. Bij blaasgruis moet een kat levenslang op een duur dieet en bij nierproblemen is de prognose nog minder goed. Nierproblemen zijn overigens uitgesloten want de urine was extreem geconcentreerd, vrijwel onmogelijk dus dat mijn kat enige nierproblemen heeft (zeiden ze lachend)

Zo zeldzaam vind ik deze blaasontsteking nu ook weer niet....
Poezen zijn omwille van hun fysionomie - net al vrouwen - veel vatbaarder voor blaasontstekingen. Hun plasbuis is korter en breder dan die van katers waardoor er makkelijker bacteriën van buitenaf kunnen binnendringen.

Extreem geconcentreerde urine? Is op zich niet oké want kan aanleiding geven tot kristalvorming (dus gruis). Kan ook een gevolg zijn van plas ophouden... Kan er ook op wijzen dat ze te weinig vocht binnenkrijgt. 'Extreem geconcentreerde urine' is niet normaal, het woord zegt het zelf (het tegenovergestelde, te waterige urine, kan dan weer op wat anders duiden).
Ik las dat je poes buiten plast. Heb je binnen ook een kattenbak? Kan de poes altijd vrij naar buiten om haar behoeftes te doen? Heb je een kattenluik?
Het is niet ondenkbaar dat je poes gruis heeft gehad en het heeft uitgeplast en dat het gruis de blaasontsteking heeft veroorzaakt (gruis irriteert de blaaswand, kan dan ook bacterieel zijn). Ik heb een gruiskater en toen ik mij daar destijds over ingelezen heb las ik dat poezen in feite meer vatbaar zijn voor gruis dan katers. Alleen wordt dat minder snel problematisch bij poezen net omdat ze het makkelijker uitplassen en ze daardoor minder snel zullen verstoppen. Veel poezen krijgen het ongemerkt..

Je geeft hen regelmatig hart...
Mijn oude DA heeft me destijds voor onder andere orgaanvlees gewaarschuwd. Het bevat heel veel magnesium en dat is net een van de bouwstenen van struviet (het meest voorkomende soort gruis) :???:
Ik zou hen tussendoor eerder eens wat rauw spiervlees geven...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Bloed bij urine

Bericht door Adriana »

met antibiotica zijn de pijnklachten bij blaasontsteking (ook bij mensen..) heel snel over en ik begrijp ook nooit waarom ze bij blaasontsteking èn ab dan ook nog metacam geven.. (tja, het kan gefactureerd worden..)

en die discussies kennen we en ik ben er tegenwoordig heel kort in: er staat geen meloxicam, geen prednisolon op hun kaart en bij noodgevallen na overleg vooraf. ik geef het bij operaties altijd heel nadrukkelijk en vooraf aan en dierenartsen die niet tegen deze houding kunnen, moeten dat onmiddellijk zeggen, dierenartsen zat.. ik ga geen discussies meer aan, op het forum lukt dat nog niet helemaal trouwens..
en met de reservecapaciteit van nieren moet je erg voorzichtig zijn en die zo veel mogelijk sparen want nierweefsel herstelt niet (itt bijvoorbeeld de lever) en je hebt die reservecapaciteit in de loop van het katzelleven nog hard nodig..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Selena

Re: Bloed bij urine

Bericht door Selena »

Ik zie mijn katten niet graag pijnlijden natuurlijk, maar ik heb het idee dat bij ieder pijnscheutje (of de kans daar op) de DA metacam voorschrijft. Volgens mij schrijven ze het hoe dan ook voor. Een kat of ieder ander dier en mens kan écht wel een beetje pijn verdragen.
Los daarvan ging het gisteren beduidend slechter met mij kat dan eergisteren. Logisch misschien. Het vele plassen, likken en onrustig heen en weer lopen heeft haar misschien erg uitgeput. Ze lag er lusteloos bij, at niets, maar kon niet slapen (heel schrikachtig) en het plassen moest ze ook nog regelmatig. Ik zag nu dat ze pijn had (met zitten, haar gedrag) en dus heb ik haar aan het eind van de dag toch een beetje metacam gegeven. Ik maakte de afweging wat er nu slechter is. één keer die troep of nu niet kunnen slapen terwijl ze dat zo nodig heeft. Waar het nu aan lag (of de antibiotica sloeg aan?) ze sliep een paar uur en knapte daarna aanzienlijk op. Lag weer languit op haar rug in de woonkamer (dit is voor mijn kat normaal) en haar ogen stonden weer goed. Vanochtend nog steeds de verbetering. Tot ik haar pilletjes moest geven en nu is ze weer uit haar doen, alleen is dit tijdelijk. Ze is nog wel een paar keer gaan plassen met bloed er bij. Hopen dat het snel verbetert...

heeft iemand nog een idee om medicatie toe te dienen? In voer verstoppen helpt niet want ze eet om het pilletje heen. Nu stop ik het in haar bek, hou hem een paar tellen dicht en wrijf over haar keeltje. Meestal spugt ze het pilletje dan alsnog uit. Hierdoor word het een heel naar proces voor haar (met een hoop geklaag en gejank) omdta het steeds op nieuw moet. Uren daarna kijkt ze me nog verbouwereerd aan "hoe kún je?' zegt ze nog net niet... ook is ze nu bang voor mijn hand (na 2 keer een pilletje geven) en als ik haar wil aaien reageert ze alsof ik haar wil slaan! (zoiets heb ik nog nooit gedaan natuurlijk)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Bloed bij urine

Bericht door Adriana »

ken je easypill? bij dierenspeciaalzaak, soort van stopverf.
eerst klein stukje beetje warm laten worden laten ruiken zonder, aai aai en jammie..!
dan stukje mèt, zelf laten opsmikkelen.
en probeer zelf vrolijk te zijn met positieve houding van 'het lukt wèl' ipv 't gaat niet lukken..' ...

want katzels merken onmiddellijk als baasje gestresst is!
we hebben een paar grote topics met tips+trucs over pillengeven etc.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Selena

Re: Bloed bij urine

Bericht door Selena »

Ja, ik ken easypill wel. Mijn kat is alleen een ritueel-eter (zo noem ik het maar even) ze eet bijvoorbeeld alleen komkommer als ik het eet en ze wat uit mijn hand mee eet (bij haar etensbak hoeft ze het niet). en ze eet alleen samen met haar broertje. Ze wacht ook met eten op hem, ook al heeft ze veel honger. Net de pilletjes verstopt in lekker vlees (wat ze normaal lekker vind) en dit zonder haar broertje (anders vreet hij het snel op) proberen te geven. Moet ze het niet, vervolgens gaat ze doodleuk precies het zelfde vlees naar binnen zitten werken (dat ik neer had gezet als maaltijd) als ik haar broertje er wel bij laat.
Wat ik kan doen is ze dus beiden easypill geven, een mét pil en de ander zonder.
Ik ben op zich niet gestressed als ik het geef,ik weet dat ze reageren op hoe ik me gedraag. Mijn katten reageren heel erg op mijn stem. Mijn ene kat lijkt daardoor zelfs gewoon de taal te begrijpen. De meest ingewikkelde mondelinge instructies (zonder verdere gebaren) als 'siri, je mag niet op dát krukje, daar zit ik, ga jij maar op het andere krukje zitten' en 'kom maar op mijn buik liggen' 'je mag nu niet naar buiten, ga maar lekker slapen' lijkt hij gewoon te begrijpen en braaf op te volgen. Waarschijnlijk door de toon van mijn stem weet hij wat de bedoeling is.
Ik ga vanmiddag naar de DA, ik wilde zo'n easypill halen. Hoop dat het gaat lukken..
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Bloed bij urine

Bericht door artemis »

Probeer eens met zuiver rundergehakt, dat ging hier maandenlang geweldig goed om Pappie zijn schildkliermedicatie te geven. Maak balletjes, niet te groot, een goeie centimeter doorsnee (anders eten ze er inderdaad om heen) het pilletje erin stoppen en heel goed aandrukken. Ik maakte dan een voorraad balletjes voor in de diepvries en haalde er uit wat ik nodig had. Ik gaf ook telkens een balletje aan de gezonde poes, dan was het feest voor hen allebei. Als de andere kat te schrokkig eet kan je die even oppakken totdat de patiënte haar medicatie binnen heeft. Ze aten het allebei als snoep.
Haarbalpasta deed het ook goed in het begin, maar dat werd hij beu. Daarna een periode smeerkaas type Vache qui Rit maar dat vond ik op termijn minder zuiver. Nu ja, zo een AB duurt niet zo lang...

Ik had toch wel heel graag een antwoord gezien op mijn eerdere vraag ivm de plasfaciliteiten waarover de poes beschikt. Die 'extreem geconcentreerde urine' blijft mij verontrusten want is niet normaal...
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5487
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Bloed bij urine

Bericht door nellebel »

als ze gewoon plast zou ik het ook niet geven. als ze echt plas gaat ophouden omdat het te pijn doet is het wat anders. AB werkt vrij snel dus het zal zo weer beter gaan.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Selena

Re: Bloed bij urine

Bericht door Selena »

@artemis: Ze plast in de kattenbak binnen en buiten heeft ze 2 eigen gemaakte kattenbakken in de tuin (aarde). Ze wisselt eigenlijk continu tussen die 3 kattenbakken. Het is onduidelijk wanneer ze waarom voor welke kattenbak kiest. ik dacht trouwens dat ik al geantwoord had over de urine, dat het te maken heeft met de blaasontsteking en het bloed dat er in zit (vertroebeld) de dierenarts heeft het geconstateerd en het niet als verontrustend beschouwd. Misschien heb ik het wel verkeerd begrepen. Net zoals de gehele aandoening van mijn kat overigens.
Ik kom nml vandaag bij de DA om te betalen, vraag of ze e-coli hebben aangetroffen (als bacterie) krijg ik als antwoord dat ze geen bacterie hebben aangetroffen maar heel veel bloed. Ook geen gruis. Dus ik: oke, dus jullie weten het gewoon niet? Ben ik voor niets medicatie aan het geven en is het toch iets anders? zegt de assistente: nou nee, wel een paar bacterien maar ja of het dáar nou van is, we konden het niet zien omdat er te veel andere troep in zat. (aarde is er in gekomen door het opvangen) Er is in ieder geval veel bloed aangetroffen en eiwitten. Ga maar gewoon door met die anti-biotica, kijken of dat werkt.
Het drong allemaal nog neit helemaal door maar bedacht thuis dat de hele gang van zaken echt nergens op slaat. Heb direct weer wat urine opgevangen (uit mijn kat rechtstreeks in het bakje, zonder andere bevuiling) en het meteen weer langsgebracht. Gaan ze mij weer het onderzoek in rekening brengen.. pfff het kan me niet meer schelen, ik wil nú dat ze zorgvuldig gaan onderzoeken wat er met mijn kat is. Ga toch niet allerlei medicatie lopen geven terwijl het niet duidelijk is wat er aan de hand is? en mij wel laten betalen voor alles terwijl ze dus eigenlijk helemaal niks weten! Als nu blijkt dat de diagnose helemaal niet klopt en er een andere behandeling nodig is dan ga ik dat dus écht niet betalen, dat doen zij dan maar lekker. Gedoe zeg!
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Bloed bij urine

Bericht door Ms Maaike »

Jee, wat een lakse houding van die assistente... Zou je niet even met de DA kunnen praten? Niet per se negatief naar assistentes toe, maar er zitten er echt bij die medisch gezien geen enkel idee hebben waar ze over praten. Misschien kan je DA je beter geruststellen. Bovendien weet hij/zij dan van de situatie af en hoe je het financieel/principieel gezien trekt. Ik praat ook het liefst zo weinig mogelijk met de assistentes (en helemaal niet omdat ze niet aardig zijn, maar gewoon vanwege bovenstaande).
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Plaats reactie