Bloed bij urine

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Selena

Bloed bij urine

Bericht door Selena »

Ik zie dat er al veel vragen gesteld zijn over blaas- en nierproblemen. Toch herken ik het niet helemaal en wil daarom toch de vraag hier stellen. De meeste problemen komen ook voor bij katers en mijn vraag gaat over een poes.

Ik heb een poes van net 8 jaar. Ze is gesteriliseerd en heeft daardoor wat overgewicht. Sinds twee weken is ze op dieet en zichtbaar afgevallen. Ze is fitter en het lukt weer om allerlei capriolen uit te halen (hoog springen, op schuttingen lopen, zelf naar buiten etc) ze is opvallend actiever dan dat ze was. De laatste twee dagen werd ze echter wel erg actief, meer onrustig. Ze likte steeds aan haar geslacht en sinds vandaag valt het op dat ze steeds naar buiten gaat om te plassen. Ik ben haar een aantal keer gevolgd en het varieert van een paar druppeltjes heldere plas naar een grotere hoeveelheid urine. Na het plassen komen er een paar druppeltjes bloed mee. Ook slaapt ze tussen door lang achter elkaar (wat normaal is). Alleen wanneer ze wakker wordt is ze weer rusteloos en continu heen en weer aan het lopen naar buiten om te plassen.

Verder eet ze goed, drinkt goed, reageert alert en komt zoals ze altijd doet bij me als ik haar roep. Verder geen bijzonderheden dus en doet ze alles zoals ze altijd doet.

Is dit waarschijnlijk gewoon een blaasontsteking of moet ik aan nierfalen gaan denken en morgen acuut naar de dierenarts? Met welke symptomen moet ik nog meer rekening houden? Wat kan ik zelf doen om het te genezen?
Anne87

Re: Bloed bij urine

Bericht door Anne87 »

Ik weet niet of het een blaasontsteking kan zijn, of nierfalen, of nog iets anders, maar wat ik wel weet is dat als één van mijn twee katten een gedragsverandering doormaakt en daarbij bloed plast, ik naar de dierenarts ren. Als ik jou was zou ik daar een afspraak maken. Maar ik ben dan wel van het idee "liever tien keer te vaak naar de DA, dan één keer te weinig".
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5491
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Bloed bij urine

Bericht door nellebel »

blaasontsteking met bloed of nierproblemen, bij beide meteen naar de DA.want te lang doorlopen met een blaasontsteking kan wel erge dingen tot gevolg hebben
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Bloed bij urine

Bericht door eveline1982 »

Als een kat bloed druppelt uit zijn (nouja maakt niet uit waar vandaan) dan is het zaak zsm naar de da te gaan! Het kan om een blaasonsteking gaan maar als je dat verwaarloost slaat het om in nog meer problemen, en daarbij doet een blaasontsteking gewoon veel pijn! Misschien kan je alvast morgenochtend wat urine opvangen? Tis nogal lastig maar leeg haar kattenbak maak hem schoon en spoel hem goed af met water. Daarna hopen dat ze wat erin wil doen zonder dat er grit in ligt! Succes en sterkte met haar!

Ps nooit zelf maar wat gaan doen bij dit soort zaken, hier zijn dierenartsen voor!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Selena

Re: Bloed bij urine

Bericht door Selena »

Ik zal morgen de dierenarts bellen, ik had alleen wat gegoogled en las dat er niet veel gedaan kan worden aan blaasontsteking omdat het meestal moeilijk te achterhalen is wat de oorzaak is. een anti-biotica kuur helpt lang niet altijd. Ik wil namelijk voorkomen dat ik weer allerlei nutteloze medicatie meekrijg (die ook slecht voor mijn kat zijn) en bovendien heb ik een aantal tegenvallers gehad en dus helemaal geen geld. Bij een dierenarts moet er een aanbetaling gedaan worden en dat kan ik zelfs niet. Vandaar dat ik wilde kijken wat ik zelf kan doen. Vorige keer moest mijn kat naar de dierenarts en heb ik mijn auto daarvoor verkocht, achteraf bleek dat zij nutteloze medicatie voorgeschreven hebben (metacam o.a.) en een dure rontghenfoto hebben gemaakt van een plek die niet de belangrijkste was. Ik ben bang dat dit weer gaat gebeuren en daarom nogal terughoudend wat de DA betreft
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Bloed bij urine

Bericht door Ms Maaike »

Zo spoedig mogelijk naar de dierenarts, mocht het een blaasontsteking zijn (en daar lijkt het veel op) dan is er vrij weinig wat je zelf kan doen. Bovendien moet er eerst nog vastgesteld worden dat het een blaasontsteking is. Heb je eigenlijk zelf wel eens met een blaasontsteking rondgelopen? Echt mega-oncomfortabel, pijn en ook koorts zijn symptomen. Als je je huidige DA niet vertrouwt zou ik persoonlijk een andere DA zoeken. Succes in ieder geval.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Bloed bij urine

Bericht door eveline1982 »

Jij bepaald nog altijd wat je wel en niet aan je kat gaat geven. Mijn dierenarts wil me ook, op de een of andere manier, steeds medicijnen van de cam familie mee geven en ik weiger steeds weer resoluut en laat ze iets anders mee geven. Ik zou gewoon om een urine onderzoek vragen en zeggen dat je dat eerst wil afwachten, als er niets uitkomt ben je toch genoodzaakt om andere zaken uit te laten zoeken, maar blijf vragen wat ze willen gaan doen en of het echt nut heeft! Als je geen vertrouwen hebt in je eigen da zou ik snel opzoek gaan naar een ander en daar de afspraak maken, gewoon een kwestie van telefoonboek open gooien en bellen, als je kiest voor een wat kleinschaligere dierenarts kan je vaak wel iets regelen kwa financien. De grote met grote namen tja dat zijn toch doorgaans geldmachine's. Waar woon je? Ik woon zelf in Alkmaar en in oudorp zit een goede dierenarts waar je meestal wel wat mee kan afspreken.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Nina-Pippi-Loes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 05 nov 2012 17:08

Re: Bloed bij urine

Bericht door Nina-Pippi-Loes »

Als het een blaasontsteking is zonder bacterieen (dus laten testen) krijg je een ontstekingsremmer. Je kat heeft pijn, daar moet je haar niet mee laten lopen.
Selena

Re: Bloed bij urine

Bericht door Selena »

Ik ga morgen naar de dierenarts met haar. Ik probeer wat te regelen betreft geld en zal het in de gaten houden daar. Ik woon in Den Haag. Deze dierenarts is ook kleinschalig.

Vreemd genoeg heb ik niet het idee dat ze pijn heeft. Kan het blaasgruis (zonder blaasontsteking) zijn? Dat doet bij poezen toch niet zo veel pijn?
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Bloed bij urine

Bericht door eveline1982 »

Katten kunnen pijn heel erg goed voor zich houden! Op het moment dat ze pijn gaan tonen of lusteloos worden ben je meestal al te laat! Succes morgen, en jammer dat jouw dierenarts geen regeling treft het komt nou eenmaal soms voor dat je gewoon weg even geen geld hebt en het dier toch dringend zorg nodig heeft!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Bloed bij urine

Bericht door Ms Maaike »

Het bloed doet mij vermoeden dat het een blaasontsteking is. Katten zijn overigens meesters in het verbergen van pijn, als ze niks laten zien wil niet zeggen dat het er niet is. Overigens zijn er bij jouw kat genoeg aanwijzingen dat ze zich niet lekker voelt; het gedrag dat je beschrijft klinkt als een kat die pijn heeft (het likken aan haar geslacht) en een kat die zich zeker niet comfortabel voelt (al het andere afwijkende gedrag). Succes morgen!
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Selena

Re: Bloed bij urine

Bericht door Selena »

Ik zeg dat ik denk dat ze geen pijn heeft omdat ik een meester ben in het ontdekken van de kleinste verschillen in het gedrag van dieren (en vooral mijn eigen dieren) die andere mensen totaal niet zien. Ik denk dat ze jeuk heeft, maar niet hele erge pijn. Een kat die pijn heeft is schrikachtiger, zit meestal ineengedoken (ipv languit met poten gestrekt) en de ogen staan anders. Als ze pijn zou hebben dan gaat ze niet spelen met haar knuffelkipje, spinnetjes besluipen of rustig bij me liggen. Dat is ook het hele vreemde, ze maakt een hele vitale indruk. Ze likt haar geslacht na het plassen. Dit doet ze altijd, maar omat ze nu de hele tijd plast likt ze dus ook de hele tijd.
Los van het al dan niet pijn hebben besef ik dat het niet goed is en maak me wel degelijk grote zorgen. Ik hoopte dat iemand het herkende en wist wat ik er aan kon doen. Nu begrijp ik dus dat de dierenarts de enige oplossing is.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Bloed bij urine

Bericht door mittenslief »

zal best een blaasontsteking kunnen zijn, maar wat mij verontrust is dat je kat ziochtbaar afgevallen is zeg je. nu schrijf je wel dat ze op dieet staan, maar een kat/poes mag never nooit niet zo heel veel afvallen in twee weken.
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Selena

Re: Bloed bij urine

Bericht door Selena »

Nee ze was een klein beetje afgevallen en werd een stuk actiever, dat baart me geen zorgen want ik heb haar heel bewust op dieet gezet, logisch dus dat ze een beetje afvalt.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Bloed bij urine

Bericht door Adriana »

wat vervelend dat je zulke slechte ervaringen met je dierenarts hebt.
bloed in urine duidt doorgaans op blaasontsteking en de rest van het gedrag spoort ook wel.
dat kan door blaasgruis maar ook door stress en het kan non-bacterieel zijn.

je zult in alle gevallen naar haar urine moeten laten kijken voor het type gruis (ja/nee en welk type) en ja/nee vieze beesten of met een dure kreet idiopatische cystitis. voor dat laatste is er cystease (ff zoeken rechtsboven) bij medpets.

je kunt erg veel zelf doen en wij kunnen een heel eind meedenken..
wat krijgt ze precies te eten? en wat krijgt ze daarbij nog meer?
drinkt ze goed? en waar ongeveer in Nederland?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie