Na radioactief jood behandeling gaat het nog niet goed.

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Na radioactief jood behandeling gaat het nog niet goed.

Bericht door Dinky »

Blij dat het nu goed gaat :)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Connie001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 07 nov 2012 11:56

Re: Na radioactief jood behandeling gaat het nog niet goed.

Bericht door Connie001 »

Ik heb zelf een te snel werkende schildklier Graves en weet dus wat je kat doorstaat. Ook ik heb een jodium behandeling gehad maar ipv dat het beter ging is het verergerd ik ben al vanaf 2006 aan het klooien met de arts om het onder controle te krijgen. Er zijn dagen dat ik actief ben, je hebt dan ook geen rem en je knalt maar door en dagen dat ik als een dood vogeltje voor mij uit zit te staren en niets kan omdat je veelte moe bent en je hart als een bezeten te keer gaat. Mijn gewicht gaat op en neer tussen de 48 en 60 kilo. Na de jodium behandeling kan het ook zo zijn dat de schildklier te langzaam gaat werken en dan wordt je dikker en dikker.... nadat je behandelt bent met jodium kan het meer dan een jaar duren voor de uitwerking ervan zichtbaar is werkt zijn schildklier dan nog te snel met hoge waardes wordt aangeraden nogmaals een jodium behandeling te doen. De ervaring bij veel schildklier patiënten is dat wel 4 x de jodium behandeling moet gebeuren voor een te snel werkende schildklier op de behandeling reageert. Toevallig zit ik nu te wachten op de internist met de uitslag van mijn bloed.
SweetDusty
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 okt 2012 23:52

Re: Na radioactief jood behandeling gaat het nog niet goed.

Bericht door SweetDusty »

Ik weet het van mijn moeder. Mijn moeder heeft 35 jaar geleden dezelfde behandeling gehad. Haar schildklier werkt nu te traag en ze slikt al jaren thyrax. Dat gaat goed, maar van de zomer moest ze toch aan een hogere dosis, omdat haar schildklier weer te traag liep. Het was maar een klein beetje, maar ze kwam aan en voelde zich doodmoe, futloos en depressief. Teigetje doet het momenteel fantastisch. Hij eet goed en is weer 200 gram aangekomen. Hij heeft niet de sympthomen van een te trage schildklier, want hij is speels en allert. 's Avonds is hij rustig. Ik ben allang blij dat hij weer goed eet en niet hyper meer is en weer goed op gewicht is. Hopelijk blijft het zo.
Connie001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 07 nov 2012 11:56

Re: Na radioactief jood behandeling gaat het nog niet goed.

Bericht door Connie001 »

Ik mag nu helemaal geen Thyrax alleen maar Strumazol om de schildklier stil te zetten, maar het te snelle werken gaat helaas gewoon door....
Ben blij om te lezen dat het wel goed gaat met Teigetje.
SweetDusty
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 okt 2012 23:52

Re: Na radioactief jood behandeling gaat het nog niet goed.

Bericht door SweetDusty »

Ik hoop dat het met jou ook snel beter gaat. Je hoort het toch best vaak schildklier problemen bij mens en kat. Ik ben bijna de leeftijd dat mijn moeder er last van kreeg. Ik houd het wel in de gaten bij mezelf, want ik denk dat het erfelijk is. Een goede vriend van mij heeft er ook last van gekregen en zijn moeder had ook een te snel werkende schildklier.
Connie001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 07 nov 2012 11:56

Re: Na radioactief jood behandeling gaat het nog niet goed.

Bericht door Connie001 »

De arts denkt dat ik het al vanaf mijn geboorte heb (ik woog 9 pond bij mijn geboorte en heb tot mijn 3de jaar niet kunnen lopen alleen maar rollen) alleen niet in de mate die ik nu heb. Ik heb jaren lang vanaf mijn 18de tot ik 46 was, 2 frikandellen met mayo s'avonds gegeten zonder 1 gram aan te komen, alleen maar om op gewicht te blijven. Bij mij in de familie heeft niemand er last van.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Na radioactief jood behandeling gaat het nog niet goed.

Bericht door Adriana »

wij hadden met Enzo een zwaar geval van overactieve schildklier: één grote tumor in de linker schildkldierlob en heel veel zwerfweefsel.
die tumor is operatief verwijderd en hij is voor het zwerfweefsel behandeld bij de Lingehoeve in Lienden/Betuwe en dat is het enige Nederlandse adres. in België kan het in Gent.

je kent hem vrijwel niet meer terug en het gaat nu erg goed met Enzo. het herstel na de jodiumbehandeling ging traag: maanden en zelfs jaren..!
zijn t-4 was bij het laatste bloedonderzoek 27 en een jaar daarvoor 22, dus stabiel,
dus het ziet er naar uit dat hij van die kwaal af is en baasje blij/blij/blij ..!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
SweetDusty
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 okt 2012 23:52

Re: Na radioactief jood behandeling gaat het nog niet goed.

Bericht door SweetDusty »

Teigetje heeft/had aan een kant een grote tumor. Groter dan normaal. Teigetje is nu erg rustig. Hij is inmiddels 1 kg aangekomen! Hij was toen we hem ophaalden 4,4 wat voor hem veel te licht is. Gisteren woog hij 5,4 en dat is normaal. Hij eet ook best weer veel. Ik denk dat de boel weer op gang moet komen, omdat ie zo rustig is. 1 x per dag heeft hij een opleving en dan gaat hij weer achter Loekie onze andere kat aan. Verder slaapt hij veel. De meeste katten zijn na de behandeling meteen heel rustig en veel slapen. Bij Teigetje was dit niet het geval. De eerste 2 weken was hij nog erg hyper, waardoor ik bang was dat de behandeling niet had geholpen. Vandaar ook dit draadje.
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Na radioactief jood behandeling gaat het nog niet goed.

Bericht door artemis »

Ik heb het nogal druk gehad, vandaar dat ik even niet gereageerd heb.

Ik ben erg blij dat het nu beter gaat met Teigetje!! Hou er wel rekening mee dat één en ander nog kan schommelen de volgende maanden. Zijn toestand hoeft het eerste half jaar nog niet stabiel te zijn bij een succesvolle behandeling.
Toen ik na een maand de eerste T4 resultaten naar Gent mailde, antwoordde de dokter onder andere:
Dat zijn inderdaad mooie resultaten! Hoe het verder evolueert kunnen
we niet echt voorspellen, het kan ook zijn dat het gewoon stabiel
blijft, of dat het tijdelijk een beetje gaat dalen nog en zich weer
herstelt. Een beetje schommeling zal er zeker wel zijn, maar dat is
eerder normaal.
.... en dat merken we ook in het gedrag van Pappie. De laatste weken had hij wat een dipje, was echt vreselijk passief en maar slapen en maar slapen. Nu is hij plots terug actiever en speelser. Heel goedgemutst.

Pappie had een grote dubbelzijdige tumor en heeft een hogere dosis jood dan gemiddeld gekregen...

Maar het blijven zorgenkindjes natuurlijk.... Vorige week gaf Pappie over, wij al in paniek. Maar elke gezonde kat braakt wel eens. We zijn hem aan het over-analyseren ;-)
Mijn grootste bekommernis de laatste weken was dat Pappie hypo zou zijn/worden, maar dan bedenk ik dat hij goed eet dus dat past niet in dat plaatje...
SweetDusty
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 okt 2012 23:52

Re: Na radioactief jood behandeling gaat het nog niet goed.

Bericht door SweetDusty »

Ik vind het best moeilijk om te bepalen wat normaal gedrag is. Zolang hij goed eet, niet meer op koele plekjes ligt en zijn gewicht normaal blijft, of iets te zwaar, ben ik al blij. Mocht het de andere kant opslaan, dat hij hypo word, dan kan ik daar niets meer aan doen, aan gezien Teigetje niet te pillen is en easypill, of iets anders niet meer werkt. Ik weet niet eens zeker of ik over een half jaar wel bloed laat prikken. Ik denk dat ik dat alleen doe als ik vermoed dat z'n schildklier weer te snel gaat. Hij heeft duidelijk een traumaatje opgelopen. Alleen dan kan ik er nog wat aan doen. Opereren of de behandeling opnieuw. Zover is het nog lang niet. Voorlopig lijkt het erop dat de behandeling geslaagd is en ben ik zeer opgelucht en maak ik me even geen zorgen om Teigetje. Ik maak me meer zorgen om Loekie. Hij is 16 en ik zie dat hij aftakelt. Hij heeft verhoogde nierwaarden, hoge bloeddruk, lekkende hartklep en is doof en dement. Hij drinkt steeds meer, magertjes en een vettige vacht. Er is weinig aan te doen, behalve verwennen en liefde en aandacht.
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Na radioactief jood behandeling gaat het nog niet goed.

Bericht door artemis »

Met hypo (= tegenovergestelde van hyper) bedoel ik dat de kat dan een te laag t4 heeft ipv een te hoog. Een schildklier die te traag gaat werken is een mogelijk risico na een ra-joodbehandeling. Symptomen daarvan zijn: heel weinig eten en toch verdikken, heel sloom worden, warme plekken opzoeken.
Gelukkig is een dergelijke toestand minder erg voor de gezondheid en tast het de organen minder aan.

Dat trauma had Pappie ook maar dat slijt gelukkig wel.
Er zijn die talloze DA bezoeken geweest en al dat vervelende bloedprikken. 7 maanden Felimazole dosissen hoger, lager, hoger, lager. Pappie raakte ook niet goed ingesteld en kreeg last van ernstige bijwerkingen. Zijn gewicht schommelde die periode als een jojo. Dan de behandeling zelf met de hospitalisatie...
De pillen geven was nooit het probleem want ik stopte ze in een klein balletje rauw rundsgehakt en daar was hij gek op. Het bloedprikken echter was een verschrikking en zijn verzet werd bij elke volgende prik heviger. Dat was niet meer doenbaar.
Net na de behandeling en de laatste bloedprik was Pappie zelfs wat bang van ons geworden. Als we dan naar hem toe liepen dan stopte hij zich soms plots weg zo van 'ze gaan me niet weer meenemen en iets engs met me doen'. Dat vond ik echt verschrikkelijk. Gelukkig is dat nu helemaal voorbij.
Zelfs voor ons was het een traumatische periode en het is normaal dat je daarna de bladzijde wil omslaan. Maar ook voor ons slijt dat trauma!

Ik zie net dat ze in Gent hun pagina's over hyperthyroide katten hebben bijgewerkt. Er staan interessante dingen bij die ik nog niet wist bij de FAQ over de joodbehandeling.
http://www.orsami.com/details.asp?langu ... tID=611046
http://www.orsami.com/faq.asp?pagina=FA ... l#item9708

Veel sterkte met Loekie
SweetDusty
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 okt 2012 23:52

Re: Na radioactief jood behandeling gaat het nog niet goed.

Bericht door SweetDusty »

Ik heb de linkjes gelezen en ik begrijp hieruit dat Teigetje een hogere kans heeft op terugvallen, omdat hij een eenzijdige vergroting had en deze was groter dan normaal. Ik weet niet of Teigetje een hogere dosis heeft gekregen. Dat hebben ze mij niet verteld. De komende tijd is het afwachten. En maar hopen dat onze katten bij de 95% horen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Na radioactief jood behandeling gaat het nog niet goed.

Bericht door Adriana »

artemis schreef: Ik zie net dat ze in Gent hun pagina's over hyperthyroide katten hebben bijgewerkt. Er staan interessante dingen bij die ik nog niet wist bij de FAQ over de joodbehandeling.
http://www.orsami.com/details.asp?langu ... tID=611046
http://www.orsami.com/faq.asp?pagina=FA ... l#item9708
dank je wel, dit is een geweldige informatiebron, en niet alleen voor schildklierproblemen!
en ik zal de link zeker onthouden. ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
SweetDusty
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 okt 2012 23:52

Re: Na radioactief jood behandeling gaat het nog niet goed.

Bericht door SweetDusty »

Zo dat was even schrikken gisteravond en afgelopen nacht. Gisteravond kreeg Loekie onze heilige Birmaan kater van 16, wat achteraf bleek, een toeval. Het duurde maar een paar minuutjes, maar ik dacht echt dat hij dood ging. Het ene moment ligt hij lekker in de stoel te slapen en het andere moment ligt hij te spartelen en te mauwen. Op dit moment is hij weer erg rusteloos. En dan Teigetje. Teigetje mag sinds juli niet meer naar buiten en alleen nog in de tuin, die we afgezet hebben. Hij wilde voordat ik naar bed ging nog eventjes de tuin in. Meestal is dat maar 5 minuutjes. Na een half uur ben ik maar even gaan kijken. Geen Teigetje. Hij was ontsnapt! Ik natuurlijk in de stress. Zachtjes roepen. Toen zag ik hem in het gangpad. Ik weer roepen, maar hij rende weg. Ik heb nog even gewacht en wilde net naar bed gaan, toen ik hem aan de voorkant aan de overkant zag lopen. Doosje met snoepjes gepakt en gelukkig, daar kwam hij op af. Ik weet nu hoe hij ontsnapt is, dus mijn man heeft weer wat te knutselen. Ook heel raar, als je mail krijgt van een tweet van @schildklierkat, dat Loekie zijn scan heeft gehad. Dat is natuurlijk niet mijn Loekie, maar wel heel toevallig dat de kat na Teigetje waar ze over twitteren Loekie heet.
Suzanne1978
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jul 2012 22:03

Re: Na radioactief jood behandeling gaat het nog niet goed.

Bericht door Suzanne1978 »

Dat was mijn Loekie! Dit is ook toevallig. Ik kom hier via Google. Mijn lieve Loekie, die ik normaal Kwijlie noem, is momenteel een grote zorg. De schildklierbehandeling lijkt aangeslagen te hebben, maar sinds vrijdag slikt ze hoorbaar veel. Vanmorgen naar de dierenarts geweest, daar is ze onder narcose geweest en is er een knobbel in haar hals, bij de stembanden ontdekt. Dit kan een keelontsteking zijn of tumoreus. Ik zit met tranen over mijn wangen te Googlen want ben een glas half leeg type en hoor pas volgende week dinsdag een eventuele uitslag. Maar ik wilde even zeggen, die Loekie is mijn lieve Kwijlie. :)
Plaats reactie