Braken

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Susan88
Kitten

Braken

Bericht door Susan88 »

Hallo allemaal :smile:

Ik heb al rondgekeken op het forum en ook op andere websites gezocht, maar ik kon eigenlijk geen vergelijkbare problemen vinden.

Ik heb een heel raar verhaal hoor haha. Ik woon voor een jaar in het huis van een vrouw die gedurende deze tijd in Amerika zit. Bij het huis kreeg ik ook een hele lieve kat om op te passen.

Nu een half jaar later ongeveer, begint Chubby (hij is lekker stevig, niet dik hoor!) zeer regelmatig te braken. En dan bedoel ik ongeveer 2 tot 4 keer per week. Ik heb zelf ook altijd katten gehad, en braken gebeurde altijd weleens, maar ik vind het nu wel een beetje te vaak voorkomen.

Er is niks veranderd qua voeding (ik geef hem droge brokken). Hij eet kleine beetjes tegelijk, is ook nooit aan het schrokken. Hij eet wel veel, als in vaak op een dag, maar dat lijkt me ook niet zo'n groot probleem?

Ik denk ook niet dat het stress is, hij is juist van een echte buitenkat veranderd in een echte knuffelkat, hij komt zelfs op schoot liggen! (We willen hem ook niet meer kwijt ;-))

Wat ik er ook nog bij moet vertellen: het braaksel lijkt heel erg op poep. En dan bedoel ik dat het een soort harde drolletjes zijn. De eerste keer dat ik het zag liggen dacht ik dan ook dat hij opeens binnen had gepoept, maar ik heb het nu ook vaak zien gebeuren en het komt toch echt uit zn mond :) Het is dus alleen een 'drolletje', verder geen vocht of andere dingen.

Haarballen zou kunnen, hij verliest namelijk wel veel haar en likt zich ook regelmatig, maar mijn vorige katten hadden altijd plasjes braaksel met haren erin. Dit ziet er dus totaal anders uit.

Dierenarts wil ik zeker wel doen, maar dat is wel een beetje lastig doordat de eigenaar niet in de buurt is.

Iemand die dit weleens eerder heeft meegemaakt of van heeft gehoord? Moet ik me nu heel erg zorgen maken?

Chubby is overigens totaal gelukkig en niet uit zn doen. Na het braken komt ie vaak weer bij me liggen alsof er niks is gebeurd en wil zelfs soms gelijk weer wat brokken.

Oh en nog iets haha. Hij is eraan gewend al zn behoeftes buiten te doen, dus ik heb wel een kattenbak staan, maar die is nog steeds ongebruikt. Ik weet dus ook niet of er iets mis zou zijn met zn ontlasting.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval! :)
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Re: Braken

Bericht door pearlsofpassion »

Als het net drolletjes zijn, denk je inderdaad meteen aan haarballen.
Ik zou haarbalpasta gaan halen en hem dat geven en hem wekelijks eens borstelen met een vrij zachte borstel (dus geen furminator, maar vb een zoom groom of varkenshaarborstel).

Als het dan nog aanhoudt, toch even een staal langs de DA brengen, maar ik verwacht dat het wel haarballen zullen zijn. Die kunnen nogal opstapelen en dan plots er veel last bezorgen.

Ook kan je tarwegras zaaien en dat geven. Dat helpt om hem om het overgeven te vergemakkelijken. Want eruit moeten ze toch, en soms gaat dat niet goed langs achter, en dan moet het maar langs voren. Hem dat wat gemakkelijker maken, kan geen kwaad, des te sneller is hij er vanaf.
Tarwekorrels kan je gewoon in de eko-winkel vinden en uitzaaien in wat vochtige aarde of op een vochtig keukenpapiertje.
Het blijft vaak wel niet zo lang goed...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Susan88
Kitten

Bericht door Susan88 »

Dankje voor je snelle reactie! Ik ga zeker eens op zoek naar haarbalpasta en kijken of dat werkt. Ik probeer hem nu af en toe wel te kammen, maar ik heb helaas alleen een kam wat volgens mij niet zo lekker voelt want hij vind het ook totaal niet fijn haha. Ik zal dus ook eens kijken voor een zachte borstel.

Dat tarwegras laat ik nog even voor wat het is haha.

Bedankt voor de tips! Ik hoop dat Chubby er dan straks wat minder last van heeft.
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

klinkt inderdaad als haarballen. vooral ook omdat hij nu veel meer binnen is als voorheen zou dat logisch kunnen zijn.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Chiquita98
Tijger
Tijger

Bericht door Chiquita98 »

Heel duidelijk haarballen. Ik zou ook adviseren voor de pasta. Heb je dat inmiddels al gebruikt? Misschien wat voer proberen waardoor hij de haren meer gaat uitpoepen? Mijn katten hebben heel af en toe maar last van haarballen spugen.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Onze katten hebben genoeg aan hun eigen bontlaarsjes - schoenenreclame gemeld aan adm.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Plaats reactie