Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
MarjanR
Tijger
Tijger

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door MarjanR »

Nououououou. In eerste instantie niet. Nee, dus.
Maar Sara en Moos springen via een klein stukje aanrecht de vensterbank in.
Ze weten ook dat dát dus wel mag.
Maar goed, Moos en z'n kattenkwaad dwaalt wel eens af van z'n kleine stukje aanrecht :lol:
Overigens, als de kraan openstaat en ik draai me even om. Zit die kleine meid aan de kraan te lurken.
Tja... ik ben zo slap, en dan laat ik haar maar even.

Ik heb overigens de latjes, shampoo (met en zonder fles), kattenkleutersoep, staafmixer etc al uitgeprobeerd.
Zo raar; worden ze alleen maar bang van me?????
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Adriana

Bericht door Adriana »

t was ook maar een grapje hoor want wij weten al lang dat ze ook wel eens op het aanrecht komen en wij weten ook dat we er een sopdoekje overheen halen en verder geen gedoe...

wat heerlijk voor je dat Moos weer bij de les is en kennelijk ook weinig last van zijn gewrichten heeft..
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Inderdaad, zijn rug doet ook nog steeds prima mee.
Hij is weliswaar geen balerina meer
Hij kan dus ook niet meer stiekum op het aanrecht, dat gaat met een hoop gestommel.
En dan lig ik weer helemaal in een deuk om m'n lomperikje.
Zeker als ik z'n koppie dan zie van "grrrrr, weer niet stiekum gelukt" :lol:
Echt, dan kun je me op dweilen.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
lmd
Lynx
Lynx

Bericht door lmd »

Hallo dames,

Ik ben er ook weer een keertje :grin:
Met Casper gaat het nog steeds erg goed!! We geven hem nu 2x per week infuus, daar voelt hij zich prima door.

Ik heb een vraagje : ik geef hem 2x in de week een eendagskuiken :shock: , althans, dat geeft mijn man aan Casper want ik durf het niet.
Casper vindt het ontzettend lekker. Verder krijgt hij een strikt nierdieet.
Denken jullie dat zo'n kuikentje slecht voor hem is ?

Groetjes Luciënne
Groetjes Luciënne, mijn lieve nierkater Casper en mijn andere 4 Birmaantjes
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Het eiwitgehalte in zo'n kuiken is wel erg hoog.
Ik heb het ergens eens uitgerekend. Staat in het topic 'voedingsmerken en ervaringen daarmee' als ik me niet vergis. Maar dat is wel erg uitgebreid. Zou ergens in de laatste 10pagina's zijn, denk ik...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Adriana

Bericht door Adriana »

heb eigenlijk geen flauw benul van het eiwitgehalte, dus maar even opgezocht..

http://kattenvoeders.wordpress.com/?s=eendagskuikens

Analyse (per 100 gram)

droge stof 27 g
ruw eiwit 13 g
ruw vet 12 g
koolhydraten 0 g
calcium 150 mg
fosfor 250 mg
energiewaarde: 1600 Kcal/kg

dat zou 13% zijn en dat is ongeveer zoveel als boven in het gemiddelde natvoer (8-15 %)

heb in de andere topic gekeken of Caspers nierwaardes waren vermeld maar dat kon ik niet vinden, dus ik weet niet hoe ernstig nierpatient hij is
en ik ben ook wel benieuwd naar zijn anorganische fosforwaarde, want het fosforgehalte van 1dagskuiken is aanzienlijk en dat is logisch..

er zitten ongetwijfeld hardstikke goeie stofjes in dat voer voor Casper en kennelijk is het niet te merken, maar je weet niet hoe groot de belasting al met al is.

je zou hem de dag voor het infuus het 1dagskuiken kunnen geven, zodat de urea en andere afvalstoffen de dag erop er worden uitgespoeld;
en je zou kunnen overwegen om het kuiken te halveren, dan krijgt hij toch de goeie stofjes binnen, maar in een kleinere hoeveelheid;
en je zou een bloedonderzoek nierwaardes (+ fosfor ip) kunnen doen de dag nadat hij het kuiken heeft gehad en voor spoelen, dan weet je ongeveer wat de belasting is...;
en je zou met je da kunnen overleggen of hij denkt dat urine-onderzoek op dag twee zin heeft om de extra urea-belasting te kunnen waarnemen, dat is minder belastend voor Casper en goedkoper voor jullie als dat zin heeft..
lmd
Lynx
Lynx

Bericht door lmd »

Bedankt voor jullie reactie en het opzoeken van de voedingswaarden.
De nierwaardes van Casper zaten net binnen de grenzen de vorige keer.
Ik heb zijn bloed 2 maanden geleden laten prikken,hij is erg gestresst bij de da.

Het is inderdaad een goed idee om een kuiken te geven en de dag daarna het infuus.

Groetjes Luciënne
Adriana

Bericht door Adriana »

ken je zijn fosforwaarde?
fosfor is vrij giftig en het gehalte fosfor van 1-dagskuikens is relatief hoog...
er is een goed middel tegen: bayer renalzin maar dan moet je wel weten of hij met fosfor-ip nog binnen de referentie zit..
lmd
Lynx
Lynx

Bericht door lmd »

Zijn fosfor was 1,39 mmol/l , referentie = 1.00-2.42.
Adriana

Bericht door Adriana »

heb nog eens nagedacht en Casper krijgt twee maal vloeistofinfuus per week en zijn nierwaardes zitten binnen de referentie, begrijp ik dat goed?
weet je of Casper chronisch nierfalen heeft of acuut?
fosfor is overigens inderdaad heel prima, dus geen zorgen... (maar t wordt vaak vergeten, vandaar dat ik het meeneem..)
lmd
Lynx
Lynx

Bericht door lmd »

Tja, hij had acuut nierfalen toen hij 1 jaar was. Nu is hij 6 jaar en uit zijn bloed kwam een creat van 345 en een ureum van 15, hij was toen behoorlijk ziek. De dierenarts zegt dat het nu chronisch nierfalen is.............
Sinds hij infuus, nierdieet, Fortekor en homeopatische druppels krijgt is hij fitter dan ooit.
Adriana

Bericht door Adriana »

het zou kunnen dat je hem stabiel kunt houden met medicatie en nierdieet en dus vloeistofinfuus.
en als zijn crea waarde verder niet achteruit gaat en omdat jullie zijn waardes zoveel beter hebben gekregen, vermoed ik dat hij dan toch geen of voornamelijk geen chronisch nierfalen heeft...
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Bericht door patiani-guusje »

Dacht laat ik Pluisje maar weer eens induiken, tis lang genoeg stil geweest (wat meestal wel postief is, geen bericht is vaak goed bericht, dus ga ervan uit dat de nierkatjes van dit forum het naar omstandigheden goed maken :-))
Ik hoorde afgelopen weekend van iemand een hoopgevend bericht: Deze vrouw heeft 2 katten met nierfalen gehad, die beiden na de diagnose nog erg lang hebben geleefd, een 3 jaar, de ander zelfs iets langer. Beiden reageerden erg goed op nierdieët en Benakor. De ene kat is 17 geworden, de ander 21!!! Dat geeft de burger weer moed toch :-D
En ook vanaf dit front erg positieve berichten: 3 weken vrij geweest en Patiaan dus goed in de gaten kunnen houden. Meneer is meegeweest naar ons tuinhuis, waar hij zich prima vermaakt heeft in de kattenren, die inmiddels is uitgebreid met tunnel van 10 meter lang, en een klein "slaapverblijf".
Hij zit prima in zijn bontvachtje, eet erg goed, kijkt helder uit zijn oogjes, is levendig en actief, knuffelig, vrouwtje is zéér tevreden :-D
Wilde dit toch even laten weten, na al het meeleven van jullie afgelopen jaar vond ik een positief bericht wel op zijn plaats....
Sarah, Tica, Floortje hond Fee 🐕 IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty, Fritske, Rooie, honden Luna, Sophie en Nala 🌈
lmd
Lynx
Lynx

Bericht door lmd »

Wat fijn om te horen dat Patiani zo goed gaat :grin:
Zo te horen heeft hij ook een heerlijke vakantie gehad !

Met mijn kater Casper gaat het ook prima gelukkig ! We geven hem nog steeds 2x per week een infuus en hij is nu al 3 maanden erg fit! We zijn hier dus erg happy :edance:

Ik hoop ook dat alle nierkatjes van dit forum goed gaan.

Groetjes Luciënne
Zuri
Poema
Poema

Bericht door Zuri »

Heerlijk nieuws Patiaan! Goed bezig! Dat soort berichten horen we ook graag! Beter rustig in dit topic dan dat het hier heel actief is. Dat is alleen maar een teken dat het goed gaat met de nierkatjes. Ja toch?

Ook met Zuri gaat het erg goed. Hij is inmiddels helemaal gewend aan het dieetvoer en Fortekor (die hij uit mijn handen pakt als een snoepje, de schat :pdtbis: ). Hij blijft qua gewicht schommelen rond de 4 kilo, maar blijft dus wel stabiel! Hij vraagt zelfs om eten als hij honger heeft, dus dat is helemaal super! Komende zaterdag wordt Zuri 3 jaar, dus ik hoop voorlopig nog van hem te mogen genieten. De leeftijd van jouw voorbeelden zal hij niet redden, maar als ik hem nog wat maanden / jaartjes bij me mag houden ben ik blij :-)

oh en terwijl ik dit typ nog een nierkatje die goed gaat. Goooooo Casper!
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Plaats reactie