Kat heeft bijna 150 gram kipfilet opgegeten

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Kat heeft bijna 150 gram kipfilet opgegeten

Bericht door JLC »

Kippenbotten zijn niet goed voor katten, vanwege de splinters in de botten, zo heb ik eens begrepen.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat heeft bijna 150 gram kipfilet opgegeten

Bericht door pearlsofpassion »

Pas als je ze opwarmt gaan ze splinteren. Dat is met elk bot zo. Rauw verbrokkelen ze, en kunnen ze ze vrij eenvoudig fijnmalen en wegwerken.
Maar kippenpoten zijn nogal hard en dik voor katten. (ik vind het een vreselijk geluid als ze er hun kaken in zetten, dus ik laat ze ze niet meer opeten) De karkas kunnen ze wel weg mee (maar zit erg veel bot en weinig vlees aan wat dan ook weer voor problemen kan zorgen).
Ik snij er hier het vlees af (maar dan van volledige billen, want drumsticks zit niet zoveel aan) en laat ze dan 1 dag op de botten knagen. Tegen dan beginnen ze echt het bot op te eten omdat al het vlees en kraakbeen eraf is, en dan haal ik het weg. Want Cuzco die eet alleen bot als je hem laat doen, en dat komt er dan weer uit omdat zijn maag daar teveel last mee heeft... Sinds ik ze niet te lang laat liggen, of steeds oplet dat de verhouding bot/ vlees klein is, heb ik geen problemen meer gehad.
Maar ik vind kippenbotten dus ook te zwaar om echt te voeren. De ribbetjes zijn wel erg lekker...
Maar eens even aan knagen hebben ze ook alle waardevolle zaken binnen hoor. Of toch voldoende...
In kuikens of muizen eten ze btw ook al het bot mee op.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Kat heeft bijna 150 gram kipfilet opgegeten

Bericht door Kattenbella »

Bij Appie Heijn zag ik vandaag runderhart voor dieren. Vond het wel nogal duur.

Ik geef kippennekken en ook wel poten en kluifjes of gemalen karkas. van de botten blijt bijna niets over. Dit kan niet te vaak en moet dan samen met orgaanvlees gegeven worden, anders raken de katten verstopt.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat heeft bijna 150 gram kipfilet opgegeten

Bericht door pearlsofpassion »

Ah, dat laatste ga ik onthouden Bella! Om botten met orgaan te combineren.
Thanx! ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Kat heeft bijna 150 gram kipfilet opgegeten

Bericht door Umimeis »

haha zo zeg! Ik denk dat mijn katten nu wel een beetje jaloers zijn!

JLC schreef:Kippenbotten zijn niet goed voor katten, vanwege de splinters in de botten, zo heb ik eens begrepen.
Kippenpoten kun je ook wel geven, zolang het niet gekookt is want gekookte botjes kunnen splinteren, rauwe niet. Het zal misschien wat hard zijn die botjes.
Probeer eens kippennekjes, die schijnen minder hard te zijn.

De katten van m'n vorige buren aten trouwens die kippenpootjes helemaal op.
Mijn katten vonden het niet zo lekker die kippenpootjes. Je kunt het proberen.
Laatst gewijzigd door Umimeis op 30 apr 2011 00:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat heeft bijna 150 gram kipfilet opgegeten

Bericht door pearlsofpassion »

Ik vind het zelf nogal griezelig kraken tussen de kaken. Dus mogen ze ze afknagen en een deel daarbij binnenspelen, maar helemaal laat ik ze niet opeten...
Je zou ze wel zelf kunnen kraken met een hakmes, maar dan is het vlees errond ook moes als je een volledige kippenbil geeft... (met het vlees er nog aan bedoel ik daarmee, niet een volledige bil in 1 keer. ;-))
Vleugels kan trouwens helemaal geen kwaad! ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Kat heeft bijna 150 gram kipfilet opgegeten

Bericht door MarjanR »

Valerie, je kunt het eng vinden klinken maar het mag echt geen probleem opleveren.
Als ze het kunnen kauwen, dan kunnen ze het kauwen.
Maar inderdaad te grote botten doe ik ook niet (poot) maar kippennekken en -vleugels gaan er prima in hier.
Het juist het kauwen op de botjes wat goed voor de tanden is.
In Teun z'n kvv zit ook stukken bot, en ik vind het ook gruwelijk om aan te horen.
Maar hij kauwt het lekker weg :)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat heeft bijna 150 gram kipfilet opgegeten

Bericht door pearlsofpassion »

Oh ja, de vleugels en nekjes vind ik ook geen probleem. Ik heb het echt over de poten zelf.
Ooit heb ik dat eens gegeven (van mijn eigen kippen indertijd hebben ze zowat alles opgegeten op de huid met veren, kop en wat ingewanden na) , maar ik hoorde dat zo kraken en ik zag hoeveel moeite dat ze ervoor moesten doen om het fijn te krijgen. En toen heb ik besloten dat niet meer te geven. Als ik ze bezig hoorde had ik al schrik dat ze hun kaak uit de kom zouden knagen.
Dat lukt natuurlijk bij katten niet, maar toch... Muts ben ik soms, ze vinden het inderdaad zelf veel minder erg :lol:

Maar ik beslis :-P
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Kat heeft bijna 150 gram kipfilet opgegeten

Bericht door MarjanR »

Och, zo ben ik zelf ook een muts.
Ik durf ze nog steeds geen muisjes te voeren.... komt nog wel ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Kat heeft bijna 150 gram kipfilet opgegeten

Bericht door Umimeis »

pearlsofpassion schreef:Ik vind het zelf nogal griezelig kraken tussen de kaken. Dus mogen ze ze afknagen en een deel daarbij binnenspelen, maar helemaal laat ik ze niet opeten...
Je zou ze wel zelf kunnen kraken met een hakmes, maar dan is het vlees errond ook moes als je een volledige kippenbil geeft... (met het vlees er nog aan bedoel ik daarmee, niet een volledige bil in 1 keer. ;-))
Vleugels kan trouwens helemaal geen kwaad! ;-)
Ja inderdaad, dat is echt een vies geluid!
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat heeft bijna 150 gram kipfilet opgegeten

Bericht door castratenkoor »

Mijn verwende watjes weigeren botjes te vreten. Kipfilet gaat er goed in maar nekes, en vlerkjes, dan kijken ze me aan of ik stront heb aangeboden.
Terwijl Teun wel muizen, kuikens en flinke ratten vreet.
Nou vooral bij die ratten knarst en kraakt het ook flink hoor.
En vogels die ze in de ren vangen vreet hij ook schoon op......nou ja schoon.....de bende in huis is dan groot.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Kat heeft bijna 150 gram kipfilet opgegeten

Bericht door Umimeis »

Die van mij lusten ook alleen maar kipfilet, iets anders hoef ik niet te proberen.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
m0nique
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 apr 2011 01:26

Re: Kat heeft bijna 150 gram kipfilet opgegeten

Bericht door m0nique »

castratenkoor schreef:En vogels die ze in de ren vangen vreet hij ook schoon op......nou ja schoon.....de bende in huis is dan groot.
Hoe komen die vogels in de ren dan?
Groetjes van Monique

trots personeel van katertje Ravi & poesje Juna (0)
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Kat heeft bijna 150 gram kipfilet opgegeten

Bericht door Kattenbella »

Had hier ook een musje in huis door het kattenluik, via de ren. Heb het vogeltje wel naar buiten kunnen loodsen. Een eenhapsvogeltje op 23 tijgers is niet eerlijk!

Het knarsen van de botten klinkt voor mij net als het eten van brokken. Je moet alleen echt uitkijken dat het niet teveel wordt en aan orgaanvlees denken.
Leuk boek voor het zelf samenstellen van versvoer is Voer voor carnivoren van Tannetje Koning.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Plaats reactie