Kat heeft bijna 150 gram kipfilet opgegeten

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Baros
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 28 mar 2011 18:48

Kat heeft bijna 150 gram kipfilet opgegeten

Bericht door Baros »

Hoi,

Ik had wat kipfilet op het aanrecht laten staan (in verpakking en wel)
Maar dat heeft hij helaas geplunderd.
Ik denk dat hij nu wel rond de 150gram rauwe kipfilet heeft
gegeten.
Kan dit kwaad?

Bedankt
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat heeft bijna 150 gram kipfilet opgegeten!!

Bericht door Adriana »

hij zal het komende etmaal uitbuiken of hij kotst binnen een uur alles eruit.
wat zal ie een plezier gehad hebben! wees wel alert op plastic, dat hij eventueel ook naar binnen heeft gekregen en wat voor verstopping of ander ergs kan zorgen. dus ontlasting goed in de gaten houden en in de gaten houden dat hij regelmatig poept. na 1 etmaal zonder zoef naar de dierenarts!
en welkom ;-) op het Forum!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Baros
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 28 mar 2011 18:48

Re: Kat heeft bijna 150 gram kipfilet opgegeten!!

Bericht door Baros »

Ah dat stelt me gerust. Ik dacht dat me misschien wel flink ziek zouden
kunnen worden met zoveel rauwe kipfilet. Ik voer hem af en toe een paar stukjes en dat
vind hij helemaal geweldig.
Volgende keer zet ik het wel in de koelkast.
Moet ik hem nu wel nog gewoon zijn avond eten geven, of kan ik
hem dat nu beter onthouden?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat heeft bijna 150 gram kipfilet opgegeten!!

Bericht door Adriana »

rauwe kip zal vrij snel verteren, nee ziek worden zal hij niet. en ik vermoed dat hij vanavond weinig eetlust heeft maar weet niet hoe groot en oud de kater is en wat hij normaal aan hoeveelheid aankan.
goed van je dat je hem regelmatig wat rauwe kip geeft! hihi en hij heeft even gedacht dat het zelfbediening was! let je wel goed op het plastic en zijn ontlasting?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat heeft bijna 150 gram kipfilet opgegeten!!

Bericht door pearlsofpassion »

Hij zal er wel genoeg mee gegeten hebben :lol:
Hier kregen ze vroeger zo'n 100gr per kat als maaltijd. Maar tegenwoordig geef ik het meerdere keren in kleinere porties (zo'n 30gr per kat), vooral om de tanden schoon te houden.

Kan weinig kwaad. Kan inderdaad enkel zijn dat hij zich wat overeten heeft. En als dat regelmatig zou voorvallen is dat natuurlijk nogal eenzijdige voeding. Maar voor de rest... ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Baros
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 28 mar 2011 18:48

Re: Kat heeft bijna 150 gram kipfilet opgegeten!!

Bericht door Baros »

Nou, Baros kan helaas altijd eten! Geen eetlust ken ik nog niet bij hem. Dus die
brokjes gaan er denk ik wel in. Hij stond gewoon net alweer in de keuken naast me te miauwen. Die vreetzak:p!
Ja, rauwe kip geef ik altijd als tussendoortje voor zijn tanden. Want hij heeft een beetje tandsteen en had hier gelezen dat het er goed voor was.
Verder zal ik letten op het plastic in de ontlasting. Maar had zelf het idee dat er weinig plastic miste van de verpakking.

Pff ik baal wel dat hij nu de "jackpot" heeft gevonden op het aanrecht. Was net zo druk bezig om te leren dat hij niet op het aanrecht mag springen. Dit is hiervoor niet echt bevorderlijk :(
Gebruikersavatar
eskol
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 apr 2011 18:38
Locatie: Amersfoort

Re: Kat heeft bijna 150 gram kipfilet opgegeten!!

Bericht door eskol »

Onze Kim was echt een kipfiletmonstertje, ik kookte zo nu en dan ook stukjes, nou als het dan op het fornuis stond te koken zat ze echt te wachten want ze wist dat dit voor haar was. Saar en Lilly zijn er niet zo dol op. Maar rauw vlees, ik vraag me af of dit wel goed is ivm samonella-bacterieen, of zeg ik nu iets heel geks ??

Groetjes Eskol, Saartje (2jaar) Lilly (12jaar)
Groetjes Eskol,Saartje (2 jaar) Lilly ( 12 jaar )

Gone, but not forgotten !!!!!

R.I.P Kimmetje.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat heeft bijna 150 gram kipfilet opgegeten!!

Bericht door pearlsofpassion »

In kip die geschikt is voor menselijk consumptie kan je van uit gaan dat er geen salmonella in zit (AB bij de kweek).
Maar dan nog, een gezonde kat heeft helemaal geen last van salmonella. Die worden al in de mond en door middel van de amandelen gedood.
Dus geen probleem. ;-)

Katten eten als ze zelf iets vangen ook rauw, en af en toe zal daar wel eens een ziekte op zitten waar ze wel wat last van krijgen (vb op wilde rat), maar in het algemeen kunnen ze daar perfect tegen. (alleen wormen lopen ze daar wel mee op...)
Maar het rauw zijn is geen probleem, integendeel, altijd gekookt eten geeft meer kans op problemen. Daar gaan toch gezonde zaken mee verloren en een kat is eigenlijk gebouwd op rauw voedsel... (heb nooit gesnapt waarom mensen geen rauw vlees durven geven aan hun vleesetende huisdieren terwijl niemand het toch in zijn hoofd zou halen om groenten voor konijnen of paarden te koken.... :eshifty: )
Botjes zijn ook gezond voor af en toe een beetje (tanden en calcium, beter dan melk ;-)), maar dan ook enkel rauw, anders gaan ze splinteren!!
Gekookt vlees helpt trouwens ook niet voor de tanden, dat is net als blik.

In varkensvlees kan een virus voorkomen dat dodelijk is voor katten, maar als we Adriana mogen geloven, komt dat ook niet meer voor in varken dat geschikt is voor menselijke consumptie.
Ik geef evenwel gewoon nooit varken aan mijn katten... Er zijn genoeg alternatieven.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Baros
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 28 mar 2011 18:48

Re: Kat heeft bijna 150 gram kipfilet opgegeten

Bericht door Baros »

Ja, ik ben ook bezig om af en toe wat rauw te geven. Tot nu toe alleen nog maar kippenvlees. Maar dit is erg eiwitrijk en wil ook wel eens wat anders geven.
Ik heb ook gelezen dat orgaanvlees ook erg goed moet zijn. Maar wat hoort daar allemaal bij? En kun
je het in de supermarkt kopen?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat heeft bijna 150 gram kipfilet opgegeten

Bericht door pearlsofpassion »

Ik haal mijn orgaan bij een islamitische slager. In Nederland weet ik het niet goed, maar in België mag het bij de gewone slager of de supermarkt niet verkocht worden.
Bij de poulier kan ik wel ook wat bestellen...

Ik vind het belangrijk om een beetje orgaan te geven omdat het niet in het voer zit dat ik geef.
Ik geef nu lamshart en kippenlever (hart in 6, lever in 3 per kat). 1 keer in de week.
Er zijn katten die kippenhartjes laten liggen, ik heb het zelf nog niet geprobeert. Rundshart wordt wel vaak goed geapprecieerd.
Kippenmaagjes heb ik ook nog niet geprobeert, maar staat nog op mijn lijstje.
Met lever moet je goed opletten hoe de kat het verteert. Sommige katten durven ervan aan de dunne gaan. Dus zeker met een klein stukje beginnen.
Ik vries alles vlak na het aankopen in klein porties in, zodat het zeker vers blijft. Orgaan bederft redelijk snel als je niet oplet.


Kippevlees haal ik trouwens van kippebillen af. Dat is veeel goedkoper, en er zit nog wat huid aan, wat ook gezond is. Ik laat ze dan een dag aan de beentjes knagen (zo eens om de 2 maanden is dat) voor hun bot-mineralen, en omdat dat groot feest is! ;-)
Nadeel is dat het veel zachter vlees is en het dus minder kauwbewegingen verreist. Als je dan zo'n kat hebt zoals mijn Cuzco die het gewoon binnenslikt als hij de kans krijgt, moet je een groter stuk geven. Daarom geef ik maar 2 keer per week meer, terwijl ik voorheen een kleiner stukje dagelijks gaf. Maar liever om de paar dagen eens goed kauwen, dan dagelijks geen effect aan de tanden omdat hij er niet op kauwt...
En ik wil ook niet dagelijks een groot stuk geven, maar dat is een persoonlijke keuze. Je kan natuurlijk ook afwisselen met andere soorten vlees zoals runds of lams en dan het orgaan. Zo krijg je toch nog veel variatie in de voeding. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Kat heeft bijna 150 gram kipfilet opgegeten

Bericht door Lovecat »

Ik haal mijn orgaan op dit moment gewoon bij de dierenwinkel.
Ze hebben zakken gesneden lamshart van Rodi geloof ik, maar ik koop de hele harten en knip ze zelf thuis in de gewenste porties (na ontdooien natuurlijk..)

Ik koop ook heeeeel af en toe runderhart bij de supermarkt en het schijnt dat je bij de AH ook lamshart in de vriezer kan vinden, dus misschien daar even kijken?
Lever geef ik eigenlijk nooit, soms laten mijn katten de lever uit een kuiken ook weleens liggen, alsof die vergiftigd is..
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat heeft bijna 150 gram kipfilet opgegeten!!

Bericht door Adriana »

Baros schreef:baal wel dat hij nu de "jackpot" heeft gevonden op het aanrecht. Was net zo druk bezig om te leren dat hij niet op het aanrecht mag springen. Dit is hiervoor niet echt bevorderlijk :(
haha :-( haha :lol: haha! en je wou Baros af leren om niet op het aarecht te springen als daar af en toe vlees ligt? hihihi!
meld je ons even als het gelukt is?
we zijn erg benieuwd naar de methode en hebben daar tig topics over....
je kunt bij de poelier en ook bij grotere supers vers kippe-maagjes en hartjes kopen, dat is spiervlees en verteert wat langzamer, zal hij ook errrg waarderen!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Baros
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 28 mar 2011 18:48

Re: Kat heeft bijna 150 gram kipfilet opgegeten

Bericht door Baros »

Jajaaa Adriana, ik weet het :p!!!! Ik weet ook niet wat ik dacht toen
ik het er vanochtend liet liggen.
Maar helaas. Voortaan toch in de koelkast. Wat ik overigens ook altijd deed.
Ik ga zo even naar de supermarkt. Kijken of ik daar wat orgaanvlees kan vinden. Anders
naar de poelier. Die zit hier ook in de buurt.
Daar moet je dan speciaal naar vragen denk ik he?
Zal wel niet in het schap liggen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat heeft bijna 150 gram kipfilet opgegeten

Bericht door Adriana »

jaja, voor Baros boodschappen doen... en voor jezelf een ander stukje kipfilet kopen? hier ligt het gewoon bij de afdeling kip/kalkoen in het koelmeubel, islam. slagers hebben het apart liggen maar ik weet niet hoe klein/grootstedelijk ..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Baros
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 28 mar 2011 18:48

Re: Kat heeft bijna 150 gram kipfilet opgegeten

Bericht door Baros »

Hihi, ja inderdaad!

Net even bij de nettorama geweest. Maar daar hadden ze geen orgaan of spiervlees.
Wel zag ik kippen drumsticks of terwijl kippenpoten. Kun je dat aan katten
geven? Of zijn die botjes te groot die daar inzitten?
Plaats reactie