Steeds poep in vacht

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gebruikersavatar
chellemi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 84
Lid geworden op: 16 feb 2009 22:56
Locatie: Haarlem

Re: Steeds poep in vacht

Bericht door chellemi »

Hoi,

Misschien ligt het aan het voedsel wat je geeft? Mijn katten hebben Hills en Iams gehad, (goede merken als je het per portie afweegt, maar de brokjes zijn erg vettig en als je een bakje geeft voor de hele dag is dit waarschijnlijk te veel en te vettig.) en kregen daar allebei zachte poep van.Toen ik Royal Canin kreeg, was de ontlasting veel beter. Misschien kan je overwegen om van voedsel te veranderen en vooral de zachte zakjes/blikjes te minimaliseren. Wat ik altijd bij de kattenbak heb liggen, zijn vochtige babydoekjes, dan kan je ook snel de pootjes/kontje mee afvegen mocht er wat aan blijven hangen. Zelf heb ik ook een kleine pers (dus ook lange haren) en tot nu toe werkt het bij haar prima, maar mocht er een ongelukje gebeuren, dan heb je altijd vochtige doekjes bij de hand. Een stukje knippen zou niet verkeerd zijn, maar harde ontlasting is beter en zal niet snel aan de vacht blijven hangen dus misschien kan je van voedsel veranderen..

Groetjes, Michelle
Afbeelding foto's van Ventje en Ivy : viewtopic.php?f=5&t=18506
rav12
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 jan 2009 22:50

Re: Steeds poep in vacht

Bericht door rav12 »

Hey allemaal,

Bij Ienie is het ook regelmatig zover, dan heeft ze zachte poep aan haar kont. Nu zet ik haar steeds onder de douche, en was ik haar anus met babyshampoo, maar dit is een enorm gevecht en niet leuk voor haar en mij. In dit onderwerp lees ik vooral wat je er achteraf tegen kunt doen, maar hoe kun je het voorkomen dat ze zachte poep heeft?

Ienie is nu bijvoorbeeld aan voer van Hills, het heet Sensitive Stomach. Ienie heeft geen kiesjes meer, alleen hoek- en voortanden. De brokjes van Hills zijn relatief klein, waardoor ze ze beter binnen houdt (ze geeft ze dus minder vaak over)dan bijv. Gourmet. Ienie kauwt slecht, ze schrokt meer. (een gedeelte van) de brokjes geeft ze bijna dagelijks wel over, en meestal alleen 's avonds. Poep in haar vacht gebeurt een keer per week/twee weken en soms een aantal dagen achter elkaar. De DA vond bij de laatste controle (ong. maand geleden) het niet nodig dat Ienie aan dieetvoer ging oid. Hij zegt dat het normaal is bij noorse boskatten. Maar waarom is het nou de ene keer een hardere keutel en de andere keer zo zacht en blijft het hangen?

Dat schuiven over de grond doet ze heel soms ook, maar vanavond bijvoorbeeld niet en toch hing er wel poep aan haar vacht.

Gr.
Rav12
mjamssen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jun 2009 00:45

Re: Steeds poep in vacht

Bericht door mjamssen »

Vaak hebben ze wormen als ze 'met de kont schuiven' ??
Ik zou inderdaad ook geen blikvoer geven, maar alleen harde brokjes en welk merk ,dat ligt aan de kat zelf.( ivm zachte ontlasting)
De ene kat doet het goed op die en die brokjes en de andere op die en die brokjes.

mlouise
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Steeds poep in vacht

Bericht door Leonie89 »

Benthe heeft ook regelmatig poep in haar vacht.. de ene keer is het hard en valt het eruit en vinden wij het ergens in huis.. de andere keer is het wat zachter en blijft het hangen.. ik til haar dan op en mijn vriend knipt het er dan uit als hij het er niet gewoon uit krijgt met een wc papiertje..
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Steeds poep in vacht

Bericht door Nyncke »

Lijkt me een voedings-kwestie.
Ander voer, van andere samenstelling. Van brokjes heb ik maar beperkt verstand.

Wat je eens zou kunnen proberen is hoe ze het doet op een compleet versvoer en dan wat kleine barfdingetjes als kippenekjes eraan toevoeren, dan wordt de ontlasting vaak al wat steviger.
Het voordeel van kvv/vers ( in combinatie met barf ) is dat je het helemaal op maat kan maken voor je eigen kat.
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Steeds poep in vacht

Bericht door Leonie89 »

zou je niet gewoon brokjes kunnen geven en die mengen in water, zodat ze niet zo hoeft te kauwen? vaak is het zo dat natvoer zorgt voor zachtere ontlasting.. maar als je brokjes mengt met water krijgt ze toch droogvoer..
of denk ik nu te simpel?
rav12
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 jan 2009 22:50

Re: Steeds poep in vacht

Bericht door rav12 »

Kan ik wel geven en is op zich geen probleem, maar doe ik het een keer niet, dan komt het er gelijk weer uit. En ook als ik het wel doe heeft ze last van diarree. Haar hele maag-darm-stelsel is blijkbaar in de war. Op die sensitive stomach voer doet ze het beter droog dan op andere soorten voer.

Zit volgens mij weinig anders op dan of Barfen of knippen. De DA vond het niet ingrijpend genoeg om er iets mee te doen.
K vind t zo zielig voor Ienie dat ze steeds zo ziekjes is...

Bedankt voor de reacties!
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Steeds poep in vacht

Bericht door rieneke »

rav, probeer eens isogel?
volkomen onschuldige vezels die de stoelgang reguleren.
te koop bij de da.
en krijgt ze probiotica?
rav12
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 jan 2009 22:50

Re: Steeds poep in vacht

Bericht door rav12 »

Hoi Rieneke,

Ik ga gelijk eens navragen of ze dat hebben (isogel). Nee, ze eet geen probiotica. Ik krijg het maar niet voor elkaar dat de katten niet uit elkaars bakje eten. Dus nu zitten ze met z'n 3en aan de sensitive stomach terwijl 2 het helemaal niet nodig hebben. Zie er beetje tegenop om haar weer ander voer te geven...

EDIT:

Net gebeld met de DA, de assistente zegt dat isogel meer een kortetermijn iets is. Het kan net een zetje geven dat het goed komt, maar volgens haar gaat de ontlasting er ook raar van uitzien. Zij adviseert eigenlijk om het een keer goed uit te laten zoeken waarom ze steeds aan die zachte ontlasting is.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Steeds poep in vacht

Bericht door rieneke »

ik heb een pers gekend die ook steeds stront aan de knikker had, en die heeft de laatste 4 of 5 jaar aan de isogel gezeten, en deed het er goed op.
de drolletjes krijgen een aparte kleur ja, maar so what.
maar het eens goed uit laten zoeken is natuurlijk het allerbeste.

probiotica is geen voer, maar een smaak- en geurloos poedertje voor over het natvoer.
zorgt voor goede darmflora, en geeft de weerstand in z'n algemeenheid een flinke boost.
rav12
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 jan 2009 22:50

Re: Steeds poep in vacht

Bericht door rav12 »

OK, dat is goed om te weten. Ik denk dat het veel met die lange haren te maken heeft ook dat het blijft hangen.

Maar goed, blijft vreemd dat het ene keer wel zacht is en blijft hangen en dan een week of 2 niet. Ik ga het als ik terugkom van vakantie eens goed uitzoeken.
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Steeds poep in vacht

Bericht door loek »

Nou ik kan me helaas aansluiten bij de 'poep in vacht club'. Gatverdarrie! Ik heb twee kittens van nu bijna 4 maanden. Eergisteren had Diesel een poepveeg aan de zijkant van zijn vacht, en Muis had het aan haar achterpootje zitten. (en eer ik daar achter kwam...waar die stank toch vandaan kwam had ik haar al twee keer opgetild ;-)) Nou schoongemaakt met wat water en keukenrol. Maar kom net thuis, en zit Muis haar achterpootje weer onder en een paar mooie poepveegjes op de vloer.

Ik heb net alles gelezen in het topic. Maar het gaat vooral over poep aan de kont, en lange haren. Dat hebben ze dus allebei niet...En ik vroeg me af of er nog andere redenen kunnen zijn dan genoemd.

Ik geef ze geen ander voer. Het enige wat ik kan bedenken is dat ik sinds een week ongeveer het 'kattenluikje' aan de kattenbak heb gemaakt. Eerst gingen ze dus gewoon door dat gat, en nu hebben ze dat klepje ervoor zitten.
Ze vinden dit nog steeds vrij interessant (en mogelijk ook een beetje moeilijk?) Ze zitten er regematig mee te klepperen, en dan de ander ervoor of op de kattenbak. Meestal denk ik: het is spelen. Heel soms denk ik, ze weten nog niet hoe het werkt.....(hoewel ze er altijd weer uitkomen)

Als ik de kattenbak verschoon zie ik nu versnipperde poep liggen. Waren het eerder gewoon hele drollen. Nu ook nog nog...maar daarnaast ook allemaal kleine stukjes. Is dit oorzaak of gevolg. Met andere woorden hebben ze toch naast normale drollen ook diarree. Of zitten ze zo in hun poep rond te stampen, dat ze het in kleine stukjes verspreiden??? Hebben ze misschien een te weinig 'poepruimte'. 1 kattenbak met z'n tweetjes. (ik overweeg sowieso er nog 1 bij te nemen...maar ik dacht zolang ze nog klein zijn, moet dit toch kunnen??)

Ze stinken trouwens sowieso meer, ook al hebben ze geen poep in de vacht. Eerst hadden ze zo'n kattenbakluchtje (ik heb kattenbakvulling net een luchtje) En nu lopen ze vaak met een poepluchtje rond. (ik denk dat dit ook door dat luikje komt, jullie?)

Ik ben niet van voer veranderd, en ze krijgen alleen droogvoer. Hun poep is wel ook wat lichter van kleur. Eerst was het donkerbruin, nu lichtbruin. Wat ik ook nog kan verzinnen is dat ze een week geleden een wormkuur hebben gehad.....Zou het daar aan kunnen liggen?

Kort samengevat de vragen: ;-)

- kan het door het luikje in kattenbak komen?
- kan het door spelen in de kattenbak komen?
- kan het door een te kleine kattenbak/ te weinig kattenbakken komen?
- kan het door een wormenkuur van een week geleden komen?
- hoe weet je dat je kat diarree heeft. Ziet dat er uit als versnipperde poep, of moet het dan toch bij elkaar liggen (net als een plasje)?

Ik ben benieuwd. Misschien moet ik het luikje er sowieso eens afhalen kijken of dat werkt.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Steeds poep in vacht

Bericht door loek »

update: Geef ze nu alleen nog maar Hills, (eerst goedkope brokjes en 1 keer per dag hills. Ze hebben nu weer donkerdere en stevigere poep, en minder. Dus tot nu toe geen poep meer inde vacht. Hoewe ik wel een beetje 'vals speel'. want ben nu een paar dagen veel thuis geweest, en dus zo'n 4 a 5 keer op een dag de drollen en andere zaken uit de bak gehaald. i.p.v. 2 keer.

Dus we zullen zien hoe het gaat als ik weer aan het werk ben....

Suggesties nog steeds welkom...
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Gootje87
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 14 mar 2011 18:22
Locatie: De Bilt

Re: Steeds poep in vacht

Bericht door Gootje87 »

Hallo Loek,
Ook ik ben de trotse eigenaar van 2 kittens, nu 10 weken.
Die van mij zijn dan wel langharig maar hebben dit probleempje ook. Je ruikt inderdaad dat het weer zover is als ze bij je komen kroelen! (ieuw).
Ik pak dan ook een washandje met lauw water en maak het schoon. De onderkant van de pootjes zit ook regelmatig onder. Puma en Storm zitten ook altijd met het klepje te spelen (de 1 zit er inderdaad voor als de ander 'bezig' is). Wat mij ook opvalt is dat ze allebei echt heel hard graven!
Ik ging vanmiddag weer de bak schoonmaken en wat ze bij mij leuk vinden is het dan voor mijn neus te doen haha, om te laten zien hoe goed ze het kunnen lol. Storm had een plasje gedaan en om te zien wat ze had gefabriceerd wilde ze ernaar kijken maar ging er daarbij met haar pootjes instaan de muts!
Door het graven kan er natuurlijk wat aan de pootjes blijven zitten (Puma had zo wat mee naar buiten genomen en probeerde het verdwaalde poepje verwoed onder het laminaat te begraven hihi).
Ik weet niet of ze bij jou ook echte 'diggers' zijn? Ik heb gezien (doordat ze het voor mijn neus doen) dat ze allebei ook heeel laag zitten, bijna OP hun eigen drollies, dus dat kan ook nog meespelen.
Tja, ik blijf maar gewoon schoonmaken, en als het te gek word knip ik haar weg denk ik. Ze vinden het bij mij niet erg om met een washandje schoongemaakt te worden maar het moet niet te lang duren. Ik geef ze erna een snoepje.
Mag ik vragen wat voor kattenbakgrit jij hebt? Ik zoek er nog 1 die wel een lekkere geur heeft, heb er nu 1 met babygeur, maar het meurt verschrikkelijk!!!
Liefs van Margot, katzels Puma & Storm (geb. 08-02-2011) en nijntjes Rambo (04-2010) en Nala (07-2010)!!!
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Steeds poep in vacht

Bericht door loek »

Hallo Gootje

Inmiddels zijn wij alweer twee jaar verder (mijn bovenstaande bericht was van Juli 2009) Wel grappig om weer terug te lezen...en wat gaat de tijd toch snel....

Hier eigenlijk nooit meer last van poep in de vacht....Ik weet eigenlijk niet wat het toen geweest is. Ik denk toch het voer...waardoor dunnere poep (?) Ik weet niet hoe stevig de drolletjes van jouw kleintjes zijn?

Ik heb biokats classic. Ik heb ook weleens biokats fresh gehad (zit ook zo'n geurtje aan) maar op een gegeven moment vond ik dat zo vies, Ze roken helemaal naar dat spul.

Nu gewoon neutraal. En tja ik ruik weleens de kattenbak als ze net zijn geweest. Maar dat ruik ik toch liever dat zo'n 'fresh geurtje'.

Veel plezier met je kleine dotjes.

gr. Loek
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Plaats reactie