Poes doet 's nachts af en toe een plasje naast kattenbak

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Evee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 22 feb 2011 20:47

Poes doet 's nachts af en toe een plasje naast kattenbak

Bericht door Evee »

Hoi allemaal,

Wij hebben onze poes nu bijna twee weken in huis. Het is een heel lief schatje uit het asiel van negen maanden oud.

Overdag is ze enorm zindelijk en zul je van haar absoluut niets vinden.

'S nachts zit zij op de logeerkamer, die hebben we omgedoopt tot haar slaapkamer :grin:
Daar staat een bed, een tweepersoons bankstel, twee leuke krabpalen, haar kattenbak en haar dinersetje.

Ze krijgt van ons altijd een snoepje voor het slapen gaan en dan gaat ze ook rustig slapen.

's ochtends zit ze vervolgens flink te miauwen om aandacht. Vanochtend kwamen we bij haar, om haar weer los te laten in huis, en toen lag er een plasje op het logeerbed. Dit is nu al vaker voorgekomen.

Zelf heb ik het idee dat het misschien komt uit aandacht trekken? En dat het misschien komt doordat ze op een te kleine ruimte zit 'opgesloten'? De kamer is zo'n 9 m2.

De kattenbak is schoon, dus daar kan het niet aan liggen.

Hebben jullie tips hoe we dit kunnen verhelpen?
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Poes doet 's nachts af en toe een plasje naast kattenbak

Bericht door JLC »

Ik zou eerst naar de dierenarts gaan om erachter te komen of er een medische oorzaak is. Zo niet, dan vindt ze het misschien toch niet erg fijn om 's nachts opgesloten te zitten in de logeerkamer.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Kimms
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 mei 2010 16:14
Locatie: Land van Maas en Waal

Re: Poes doet 's nachts af en toe een plasje naast kattenbak

Bericht door Kimms »

Denk dat ze wil zeggen dat ze daar niet wil zitten 's nachts..
Waarom moet ze in de kamer opgesloten worden?
Kattig, wél voor de poes!
Gebruikersavatar
Evee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 22 feb 2011 20:47

Re: Poes doet 's nachts af en toe een plasje naast kattenbak

Bericht door Evee »

Ze is vorige week nog helemaal medisch nagekeken en ze was helemaal gezond.
Overdag huppelt ze ook gewoon vrolijk de kattenbak in, geen enkel probleem. Zolang ze maar bij ons is.

Ze mag sowieso niet in de woonkamer blijven 's nachts, omdat we daar een konijntje hebben zitten. Ze gaan heel goed met z'n tweeen, maar 's nachts zonder toezicht vind ik het niet zo'n fijn idee (ook al zit het konijn dan ook in de kooi).

Zou het beter zijn als ze de hal, de overloop en de zolder ook als ruimte voor zich heeft? Dan laat ik de deur van haar kamertje gewoon open staan.

We willen haar namelijk niet 's nachts op onze slaapkamer.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Poes doet 's nachts af en toe een plasje naast kattenbak

Bericht door Ilone »

Ik denk inderdaad dat het al een verbetering moet geven wanneer haar ruimte vergroot wordt.
Het is het proberen waard.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Kimms
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 mei 2010 16:14
Locatie: Land van Maas en Waal

Re: Poes doet 's nachts af en toe een plasje naast kattenbak

Bericht door Kimms »

Ja, dat kun je natuurlijk altijd eens proberen; geef haar iets meer ruimte.

Wist je dat kattengedrag dicht in de buurt komt van hoe konijnen zich gedragen :smile:
Kattig, wél voor de poes!
Gebruikersavatar
Evee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 22 feb 2011 20:47

Re: Poes doet 's nachts af en toe een plasje naast kattenbak

Bericht door Evee »

Wat grappig, dat wist ik helemaal niet :)

Ik weet wel dat ze alletwee erg goed zijn in het aandacht trekken.. hihi

Poogle (ons konijn) stampt en Molly miauwt.. :grin:

Dan gaan we dat eens proberen, om haar wat vrijer te laten. Overdag (als we er niet zijn), dan heeft ze ook haar kamer en de rest van het huis. Dan mag ze ook op onze slaapkamer, omdat onze slaapkamer altijd de zon heeft overdag. Ze ligt dan heeeeeerlijk te soezen bij ons op het bed. Dan doet ze ook niets qua behoefte, behalve in de kattenbak natuurlijk.
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Poes doet 's nachts af en toe een plasje naast kattenbak

Bericht door JLC »

Meer ruimte geven kan inderdaad een begin van een oplossing zijn. Fijn dat haar niets mankeert! Succes!
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Poes doet 's nachts af en toe een plasje naast kattenbak

Bericht door pearlsofpassion »

Evee schreef:Wat grappig, dat wist ik helemaal niet :)

Ik weet wel dat ze alletwee erg goed zijn in het aandacht trekken.. hihi

Poogle (ons konijn) stampt en Molly miauwt.. :grin:
Stampen is een teken van onvrede of angst, niet van aandacht trekken. Aandacht trekken doet een konijn door tegen je aan te porren, op zijn achterpoten naar je omhoog te kijken of zachtjes te bijten of aan je broek te trekken als je nog niet kijkt ;-)
(of in de kooi traliesbijten)

Maar katten en konijnen begrijpen elkaar inderdaad erg goed. Als er overdag niets gebeurt zou ik ze 's nachts ook bij elkaar laten, anders zijn ze beide alleen.
Zit je konijn veel alleen in de kooi? Een konijn kan namelijk niet tegen alleen zijn. En een kat kan soms wel een goed vriendje zijn (als ze elkaar wassen en tegen elkaar aan slapen), maar anders heeft je konijntje vast wel nood aan een soortgenootje (vandaar het stampen).
In een goede konijnenopvang kunnen ze je daarmee helpen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Evee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 22 feb 2011 20:47

Re: Poes doet 's nachts af en toe een plasje naast kattenbak

Bericht door Evee »

Poogle wil geen ander konijn bij hem in de kooi. Dat hebben we al uitgebreid geprobeerd, maar geen succes.

We zijn er nu achter dat Molly een plasje uit boosheid/frustratie doet. Als ze even op haar kamertje moet zitten en wij zijn thuis beneden, doet ze een plasje. Bijvoorbeeld als we aan het dweilen zijn.

Als ze alleen in de woonkamer zit, als we bijv in de tuin werken is er niets aan de hand. Dan gaat ze spelen of slapen.

Is er nog een manier om dat boosheid/frustratie-plassen af te leren?

Ze slaapt nu snachts bij ons, want we laten de deur open, en dat gaat perfect. Dan vind je niets van haar.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Poes doet 's nachts af en toe een plasje naast kattenbak

Bericht door castratenkoor »

Je kunt een gevoel niet "afleren". Je kunt wel een oplossing zoeken. Er zijn al goede adviezen gegeven, geef haar meer ruimte. En eventueel een tweede kattenbak misschien een optie?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Evee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 22 feb 2011 20:47

Re: Poes doet 's nachts af en toe een plasje naast kattenbak

Bericht door Evee »

Ok, dan moeten we accepteren dat dat bij onze kleine meid hoort en daar naar handelen.

Bedankt voor alle tips!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Poes doet 's nachts af en toe een plasje naast kattenbak

Bericht door pearlsofpassion »

Evee schreef:Poogle wil geen ander konijn bij hem in de kooi. Dat hebben we al uitgebreid geprobeerd, maar geen succes.

We zijn er nu achter dat Molly een plasje uit boosheid/frustratie doet. Als ze even op haar kamertje moet zitten en wij zijn thuis beneden, doet ze een plasje. Bijvoorbeeld als we aan het dweilen zijn.

Als ze alleen in de woonkamer zit, als we bijv in de tuin werken is er niets aan de hand. Dan gaat ze spelen of slapen.

Is er nog een manier om dat boosheid/frustratie-plassen af te leren?

Ze slaapt nu snachts bij ons, want we laten de deur open, en dat gaat perfect. Dan vind je niets van haar.

De goede adviezen voor het plassen zijn inderdaad al gegeven.

En over je konijntje: natuurlijk wil hij geen ander konijn in zijn kooi. Zo gemakkelijk werkt dat niet. Daarom juist dat ik zeg dat ze je in een opvang kunnen helpen.
Is het een mannetje of een vrouwtje?
Een jong konijntje erbij zal nooit werken, en eentje van het zelfde geslacht waarschijnlijk ook niet.
Als je wil koppelen bij je thuis kost je dat maanden tijd en veeeeel inzet. Steeds een stapje verder, anders loopt het zeker mis. Hoe je dat kan doen staat hier www.knagers.net.
Als je op ongekent terrein (vb in de opvang) koppelt, lukt het heel snel en kunnen ze na een dagje alweer naar huis.
Dan moet je wel heel het huis geurvrij krijgen en zeker de kooi als je ze samen in de kooi wil laten leven. En dan nog zal je konijntje wel even dominant doen, maar dan gaat dat snel over.
Je kan ze echter ook hun eigen kooi geven en die naast elkaar plaatsen.

Op ongeken terrein is zeker het gemakkelijkst en het snelst, en daar kan je een volwassen konijntje uitkiezen, want in de winkel of bij de fokker krijg je steeds een veel te jong konijn, en die kan je nog niet koppelen.
Als je konijn een mannetje is, moet hij natuurlijk wel eerst gecastreerd worden. In de opvang worden alle rammetjes eerst gecastreerd zodat je daar niet meer moet op letten als je konijn een meisje is.
Een konijn is echt een groepsdier en is 1000 keer gelukkiger met een vriendje. Maar dat wil niet zeggend dat de koppeling zowiezo gemakkelijk gaat. Zeker als hij al heel lang geen soortgenootje gezien heeft, vraagt dat even aanpassen. Maar ik kan je verzekeren dat hij voor je het weet binkies loopt te maken van geluk met een vriendje erbij!
Een gelukkig konijn loopt niet te stampen in zijn kooi, echt niet!
Er zijn spijtig genoeg veel mensen die het ook proberen om er een konijn gewoon bij te zetten, wat niet lukt, en zo blijven veel konijnen alleen zitten, terwijl dat nergens voor nodig is. Dat is gewoon ontzettend spijtig!
Daarom wil ik je en je konijntje graag helpen. Maar je moet het natuurlijk zelf beslissen. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Poes doet 's nachts af en toe een plasje naast kattenbak

Bericht door MarjanR »

Nah, volg de tips van Valerie op mbt konijn!
Tis prachtig allemaal, en ik zal er waarschijnlijk helemaal achterstaan ware het niet dat ik al gestopt was met lezen op het moment dat het over konijnen ging.
Kan dit in PB?

En dan hier weer verder over een af en toe plassende poes?

Sorry hoor, maar ik hou helemaal niet van konijnen :evil:
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Poes doet 's nachts af en toe een plasje naast kattenbak

Bericht door pearlsofpassion »

hihihi Marjan. :-)

Over de plassende poes wist ik echter niet meer te zeggen dan al gezegd is... Alle goede tips zijn al gegeven...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie