Kat Tibor is onmogelijk

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat Tibor is onmogelijk

Bericht door pearlsofpassion »

Wel Marjan,
Dat krabincident van Tommie is eenmalig geweest.
En daarbij vind ik niet dat Tommie een geboren solo-kater is. Hij reageerde heel goed toen Timmie kwam (alleen was die laatste een solo-kat).
Hij is net zo blij alleen, ik ga niet anders beweren (juist omdat hij geen tekenen van frustratie of verveling vertoont, hij is gewoon 1 keertje eens te ver gegaan)! Maar een solo-kater is hij niet hoor (dat vind ik toch zeker niet).

Als ik geboren solo-katten goed begrijp, doen ze dat niet (of nauwelijks), maar ik kan er natuurlijk naast zitten. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
kim87
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 mar 2011 18:16

Re: Kat Tibor is onmogelijk

Bericht door kim87 »

Goed, even een aantal dingen uit de wereld helpen.

1. Tibor heeft een eigen krabpaal.
2. Hij heeft meer dan 10 stuks speelgoed, en maandag komt er een kong-bal+staart aan, en nog extra muisjes met een lange staart die catnip bevatten.
3. Hij heeft ook nog een mandje op de bank, naast de plek waas hij plast.

En, als hij dat 'speel' gedrag heeft, dan bijt hij door, en houdt niet op. En gewoon terwijl ik hem aan het aaien ben, tegenwoordig pak ik een knuffel van hem, aai ik hem daar mee, want als ie dan grijpt, grijpt ie de knuffel. Maar heel leuk is het niet.

Ik ga dit weekend feliway bestellen, en dan is dat er ook maandag... Ga ik dat proberen... en misschien ook felifriend, schijnt ook te helpen bij andere katten, als ie alleen maar goed kan om gaan met de gang-kat, dan kan hij ook de gang op, of als hij alleen maar de gang-kat met rust laat, dan is het ook al geen probleem, en dan heeft Tibor ook meer interactie met mij als ik dingen doe die niet in de huiskamer gebeuren.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat Tibor is onmogelijk

Bericht door Anne »

ik denk niet dat feliway en andere dingen gaan helpen. Jij schrijft dat Tibor alleen maar in de huiskamer komt, dat is toch veels te klein voor een kat om daar eeuwig te wonen?
Komt hij buiten, aan een tuig of afgezette tuin?
Je moet hem de ruimte geven, en logisch dat hij gestresst reageert als hij in de buurt komt van die andere 6 katten. Of het is een solo kat die beter af is als hij ergens alleen word geplaatst.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Kat Tibor is onmogelijk

Bericht door ]-marjolein-[ »

Wat betreft het bijtgedrag zou ik hem dat echt snel afleren.
Een kat kun je geen dingen leren, maar je kunt wel een beetje in hun eigen taal duidelijk maken wat je wel en niet pikt.
Toen Dean een jaar geleden bij ons kwam kon hij heel lief zijn, maar van het ene op het andere moment uithalen. Terwijl meneer zelf knuffels kwam halen.
Het is geen kwestie van een paar dagen volhouden, maar weken of zelfs maanden tot het voor de kat gewoon wordt dat hij niet uithaalt. Hij kan best zelf om een knuffel komen vragen, maar kap het op jouw moment af, voor hij uithaalt. Zo ben jij een nare situatie voor; stop met aaien en ga gewoon iets anders doen. En vooral negeren als hij op alle manieren jouw aandacht probeert te trekken. Dat soort dingen doe je niet voor je lol en kan erg moeilijk zijn, maar ik zou zeggen liever nu een paar halen meer omdat hij het van jou niet pikt dat je geen aandacht geeft dan dat dit zo doorgaat.
Zoals Anne al vraagt, heeft hij echt alleen de woonkamer? Dan is het ook niet zo gek, dat is veel te klein en te saai om er 24/7 te zitten.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
kim87
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 mar 2011 18:16

Re: Kat Tibor is onmogelijk

Bericht door kim87 »

Anne schreef:ik denk niet dat feliway en andere dingen gaan helpen. Jij schrijft dat Tibor alleen maar in de huiskamer komt, dat is toch veels te klein voor een kat om daar eeuwig te wonen?
Komt hij buiten, aan een tuig of afgezette tuin?
Je moet hem de ruimte geven, en logisch dat hij gestresst reageert als hij in de buurt komt van die andere 6 katten. Of het is een solo kat die beter af is als hij ergens alleen word geplaatst.
Tibor komt niet buiten, vind ie niet leuk, nam hem laatst mee naar het balkon, en ging als een speer weer naar binnen. Vroeger kwam hij eigenlijk ook niet buiten.

Hij komt niet in de buurt van de groep van 5, niet meer. Ze hebben hem zelf uit de groep gezet ivm zijn gedrag, en woonde eerst aan de andere kant van de kamer, nu woont hij bij mij in de woonkamer, en ik zou best willen dat hij de gang op kon met de andere kat, maar hij valt die dus aan.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Kat Tibor is onmogelijk

Bericht door MarjanR »

Zou je misschien, wellicht, kunnen overwegen dat jouw lieverd beter af is in een huis zonder andere katten?
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Kat Tibor is onmogelijk

Bericht door jennli »

Ik vind dit verhaal ook helemaal niet te vergelijken met het verhaal van Tommie eerlijk gezegd.

Begrijp ik het goed dat Tibor alleen in de woonkamer leeft, een andere kat alleen in de gang leeft en de andere vier weer op een andere plek? Of leven die met zijn vijven en is er één waar Tibor mee gaat vechten? Ik probeer even mijn beeld te verhelderen.

Ik sluit me graag aan bij het verhaal van pearlsofpassion.

Ik heb ook het gevoel dat Tibor zich geen raad weet met zijn kattengedrag. Hij wil spelen op de kattenmanier en zelf bepalen wanneer hij wel of niet aangehaald wordt. Ik weet niet of ik het goed gelezen heb, maar ik heb begrepen dat je het akelig vindt hem met je handen te aaien en dat je daar nu een knuffel voor gebruikt, waar hij dan onmiddelijk mee gaat spelen. Er zijn natuurlijk katten die er helemaal niet van houden aangehaald te worden. Hij vraagt veel aandacht van je, op welke manier dan ook. Het lijkt me alsof hij wel een kattenspeelmaatje om zich heen mist, maar het een hell of a job is een passende kat er bij te matchen. Misschien dat een enkele kat nog te vinden is, maar een groep van vijf (die er al zijn) lijkt me voor hem duidelijk te veel. Was er van die vijf geen enkele kat waar hij mee overweg kon? Daarnaast heeft hij zo te lezen beperkte ruimte om zich te bewegen. Hij leeft immers maar in één kamer. Uit je verhaal wordt me duidelijk dat hij schreeuwt om aandacht en dat jij hem die voor zijn gevoel niet voldoende kunt geven (uit zich in wilpdpoepen en plassen) ook al heeft hij een krabpaal en een hoop speeltjes.
Het is ook min of meer een regel dat het aantal kattenbakken = het aantal katten + een kattenbak. Een tweede bak kan ik je dan ook echt aanraden. Wij hadden hier in onze groep ook gedragsproblemen die na het plaatsen van voldoende bakken al voor een heel eind opgelost waren.
Daarnaast ben ik benieuwd of een van de overige katten wel met Tibor overweg kon/ kan.
Heb op dit forum al eerder gelezen over een kat die alleen werd gehouden en die de aandacht van een mens niet voldoende vond, ook al had zij neem ik aan de beste intenties met de kat, deze kat ging ook wildplassen en werd zoals ik begrepen heb steeds agressiever. Uiteindelijk is deze kat herplaatst.
Daarmee wil ik niet zeggen dat je je kat maar zomaar meteen huppekee weg moet doen, want je vraagt hier duidelijk om hulp om je kat te kunnen helpen en behouden, maar misschien wel iets om in gedachten te houden.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Kat Tibor is onmogelijk

Bericht door Aziraphale »

Over het buiten niet leuk vinden, dat is eenmalig proberen geweest? Heb je Tibor mee naar buiten gedragen?
Mijn kater vond de (afgezette) tuin namelijk ook heel eng in het begin. We hebben hem expres niet op de arm oid meegenomen, maar hem zelf laten wennen. Hij heeft eerst 20 min bangig in de deuropening gezeten. Nu, 1 week later, rent hij heerlijk de tuin in ;)
Veel succes ermee, lastige situatie hoor.
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat Tibor is onmogelijk

Bericht door nellebel »

lastige situatie zeg. Onze flippie ging ook aanvallen en bijten, maar weet neit of het zo extreem is als bij jou. Een vriendje hielp perfect bij haar, maar helaas moet ze nu voortaan alleen zijn (ze heeft FELV en dat is besmettelijk). toen begon het bijten ook weer en het aanvallen. Heeeeel veel geduld, heeeel veel aandacht en heeeeeel veel speelgoed maakt het nu beter voor haar.
Belangrijk voor haar zijn vooral de nieuw uitdagingen. Niet zomaar een stapel muizen neerleggen maar verstoppen en steeds andere manieren bedenken om zaken interessant te maken. Onze flippie heeft een fur real (kinderspeelgoed) die ze zelf aan kan zetten. Blijft een succes, want daarbij is ze niet afhankelijk van ons of wij met haar spelen. wij zijn als we thuis zijn continue met haar bezig. Al is het maar dat ik tegen haar sta te kletsen als ik aan eht komen ben. Ze heeft veel aandacht nodig en jou kat denk ik ook omdat hij toch alleen is. alleen een krabpaal en speeltje is niet genoeg, je moet het aantrekkelijk voor ze maken. een dooie muis op de grond is niks. touwtjes eraan en aan de stoel hangen, muizen verstoppen, brokjes voer door de kamer gooien. Wij leren flippie zelfs trucjes, puur om haar aandacht en afleiding te geven. flippie kan nu pootjes geven, koppies geven en kusjes geven op commando. Als ik zeg waar is het muisje, gaat ze hem halen. tjoepie tjoepie betekend dat ze op mijn rug mag springen en dan gaat ze languit liggen over mijn schouders om toe te kijken wat ik doe. Kost veel tijd en geduld maar levert veel op.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Kimms
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 mei 2010 16:14
Locatie: Land van Maas en Waal

Re: Kat Tibor is onmogelijk

Bericht door Kimms »

Zie je nou wel dat je een kat dingen kunt leren :eclap: !!! (zie verhaaltje Nellebel).
Wij gebruiken 'tjoep tjoep' wat zoiets betekend als: wegwezen daar. Luistert ie perfect naar ^^.
Gedrag wat niet gepast is móet afgeleerd worden en goed gedrag beloond worden. Veel afleiding geven, en een wat grotere ruimte, én geduld doet wonderen. Kijk naar zijn karakter. Iedere kat is anders. Ik kan bijv. de leukste spelletjes verzinnen welke andere katten ge-wel-dig vinden, onze kat draait er zijn neus voor om; wat moet ik hier nou mee, hoor je 'em denken. Kijk goed naar je kat, en handel daar na. Denk trouwens nog steeds dat je goed af bent bij een gedragstherapeut voor een kat.
... kga ook nog even teruglezen of je vaak thuis bent, of juist full-time werkt...
Wens je wel succes en het beste met Tibor.
Kattig, wél voor de poes!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat Tibor is onmogelijk

Bericht door pearlsofpassion »

Je moet wel opletten met dierentherapeuten.
Je hebt er echt kwakzalvers tussen die zelfs vaak erger doen dan het al was en waar het dierenwelzijn helemaal weg is! Je moet zien welke opleiding ze gehad hebben, en op welke wijze ze zaken oplossen. Ze moeten echt naar het dier zelf kijken, want elk dier is anders.
Dus zeker nooit zomaar opvolgen! Het geluk van de kat steeds voorop stellen en kijken of wat ze voorstelt daar niet tegenin gaat.

We hebben hier ook al een paar serieuze probleemkatten zien voobijkomen waarbij een klein probleem een kleine ramp werd na het opvolgen van tips van een therapeut.
Je moet erg goed opletten naar wie je luistert en altijd kritisch (maar daarom niet ongelovig!) zijn (net zoals hier). Natuurlijk zijn er ook goede bij, maar die zijn meestal wat voorzichtiger en zullen nooit doen alsof ze alles weten en het dier volledig begrijpen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Kimms
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 mei 2010 16:14
Locatie: Land van Maas en Waal

Re: Kat Tibor is onmogelijk

Bericht door Kimms »

Tja, helaas moet je inderdaad vaak het kaf van het koren scheiden.. :evil:
Kattig, wél voor de poes!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat Tibor is onmogelijk

Bericht door castratenkoor »

Katten kunnen absoluut dingen leren. Ik klik met mijn vingers als iets niet mag. Luisteren ze allemaal naar, zelfs Rik mijn momenteel dwarse puber. Hij probeert bij alle klatten de baas te spelen. een beetje honds gedrag waarbij hij ze op hun rug dwingt en er dan overheen gaat staan.
Als ik zeg : Timo is het tijd voor feestbrokjes dan rent Timo naar de beige keukenkast waar de feestbrokjes in zitten.
Ik heb een witte 1/4 turkse van kat gehad en die snapte heel veel woorden.
Als mijn dochter zei - ik ga je pakken hoor - dan rende hij met zijn oren in otterstand de trap op.
Als ze zei - Guus waar is muis - dan rende hij naar de lade van het wandmeubel.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Kimms
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 mei 2010 16:14
Locatie: Land van Maas en Waal

Re: Kat Tibor is onmogelijk

Bericht door Kimms »

Super leuk te lezen, castratenkoor! Voor snoepjes (beloning) én consequentie doen ze veel! Ongewenst gedrag kun je zo dus afleren. Goed gedrag is makkelijker aan te leren dan ongewenst gedrag af te leren, maar geduld en liefde kunnen je (en je kat) ver brengen!
Hoop dat alles op z'n pootjes terecht komt voor Tibor en zijn bazin.
Kattig, wél voor de poes!
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Kat Tibor is onmogelijk

Bericht door jennli »

Hoe gaat het nu met Tibor?
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Plaats reactie