Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Wat sneu zeg voor Sas, zal wel wennen zijn vooral als ze samen zijn opgegroeid en dus altijd samen zijn geweest... Ik zou haar ook gewoon lekker bij me nemen hoor, wat vriendlief ook zegt ;-)
Heb geen adviezen voor je wb monumentjes/urn...Zou zelf iets maken, mozaieken ofzo, als monumentje, maar ja dan moet je wel een beetje crea zijn.
Zal best wennen zijn voor jou nu, zonder je Bootje, blijven de meest moelijke beslissingen die je moet maken voor je beestje. Maar als ik het allemaal zo lees had je echt geen keus en heb je echt alles gedaan.
Ik wens je nogmaals veel sterkte!!!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
sassabootje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 18 jan 2009 12:41

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door sassabootje »

Dank je wel patiani-guusje
Ik ben best wel crea maar niet met mozaiek, misschien eens mee gaan beginnen wie weet.
groetjes Mandy
Mandy
BeauBeau aka Bootje zusje van ZsaZsa 30-04-1995 / 03-03-2011
ZsaZsa aka Sasja zusje van BeauBeau 30-04-1995 / 03-11-2011
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

hoi Yana, k lees dat je een beetje over de eerste klap heen bent en dat heb je snel gedaan! het is allemaal veel wat er op je af komt: de schrik, veel dingen om te weten en dan ook nog onzekere toekomst. klopt dat alle katten PKD kunnen krijgen, het is erfelijk en PKD is er in milde en agressieve vorm, aan de trend bij het stijgen van je nierwaardes kun je ongeveer zien hoe heftig de vorm is. en bij een echo-onderzoek.

wij hebben twee broertjes van 9 maanden waarbij de urea/crea-waardes iedere 2 maanden tot dusver met 20% verslechteren. en als je het al kunt meten dan zijn katten denk ik al door hun reservecapaciteit heen. binnenkort laten we met een echo-onderzoek een diagnose stellen...
ze krijgen voor 80% Hills k/d brokjes en ik doe daar 15 stuks RC renal brokjes bij. ze zijn helemaal niet dol op natvoer en drinken vrij goed. vaak heb ik te horen gekregen dat je geen nierdieetvoer door elkaar moet geven maar er kwam nooit een goed antwoord over het waarom niet. ik geef wat RC erbij omdat daar een stofje inzit dat de alvleesklier ondersteunt omdat sommig nierdieetvoer allesbehalve kh-arm is.. ze zijn nu vrij goed aan de k/d gewend maar we hebben hier ongeveer het hele assortiment wel afgewerkt.
onze andere kat Mies krijgt ook k/d brokjes en wat eidooier en alle katten eten iedere dag ongeveer 1 verknipte spriet tarwegras. het is wel mijn ervaring dat wanneer ze eenmaal aan bepaald (liefst) da-nierdieetvoer gewend zijn en dat goed eten, je dan ook beter niet meer kunt wisselen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door yana »

Heb met DA overlegd. Igv Rosa raadde ze spoelen vooralsnóg af. Geen idee precies waarom. Ze is ook niet écht slecht, kan nog veel erger; ze eet zelf, braakt niet, speelt nog wat... En na bloedafname liep ze nog wat rond te snuffelen over de grond. Even bij iedereen buurten. In elk geval geeft het veel stress dat spoelen natuurlijk, en dat kan ook juist weer terugslag geven. Onze Rosa is érg op ons gericht, bijna hondachtig. Vreemde lui, vreemde kamer zou ze niks vinden. Ze smakt soms wel, bij haar echter soms juist teken dat ze weer wat eten lust vreemd genoeg. Ze eet 9 tot 11x per dag. Kleine beetjes(zoals altijd). Dus lijkt ze me niet misselijk.
Ik ben nog niet écht bijgekomen hoor, dat kán ook niet.Hier kom je nooit van bij. Ik huil nog steeds af en toe en ben continue thuis. Wil ook niet weg.

Ik ga vandaag kattegras voor haar kopen. Dat mag dus echt gewoon? Niet dat ze het écht eet trouwens, ze knaagt er meer náást. Soort bezigheidstherapie. Maar voor de zekerheid, het kan dus geen kwaad?

Ik ben gister begonnen met McSamuel. 1 pil. Wel geweekt en op haar pootje gesmeerd want er direct íngeven is te veel geworstel en stress.

Hoeveel geven jullie van McSamuel? De hele dosis? Dus 2 of 3x daags 1 pil?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

maar het zou met deze hoge ureumwaarde best wel eens zo kunnen zijn dat een etmaal infuus heel veel belastende stoffen uit het systeem verwijdert en haar conditie daarmee een stuk vooruit kan gaan.
sommige dierenartsen zijn tegen sommige behandelingen, misschien omdat ze die niet gewend zijn uit te voeren en het is vreemd dat ze niet zegt waarom ze dat vooralsnog afraadt. Rosa heeft een giga-hoge ureumwaarde..
ik heb me nooit aan het doseringsvoorschrift van MacSam gehouden en ben ook niet boven 2x half geweest. ze zijn trouwens moeilijk door te knippen want vergruizen snel. met 2x half gingen de waardes hier ook duidelijk naar beneden, maar ureumwaardes zijn nogal dynamisch en het hangt ervan af wanneer wordt gemeten. sommige dierenartsen meten daarom alleen in nuchtere staat..

sommige katten soppen op kattengras om de goeie stofjes eruit te zuigen, doen ze hier ook als ze de kans krijgen, dwars in de bek en dan smakken. kattengras kan absoluut geen kwaad maar het probleem is dat je nooit weet welke plant wordt aangeboden als kattengras in de winkel. sommige grassoorten zijn nogal scherp en er worden zelfs parapluplantjes aangeboden als kattengras..
je kunt het allerbeste zelf een beetje tarwekorrels zaaien (even hier op het Forum zoeken), daar zit een lading aan goeie stofjes in die goed opneembaar zijn, Amerikaanse dierenartsen zweren erbij. voor mensen trouwens ook erg goed spul.

tja, met stresskippen is het moeilijk maar katten zijn ook opportunisten hoor. als ze zich beter gaat voelen dan is het leed zo geleden. ik ben heel lang pagus geweest van quarantaine voor een giga-stresskater en dacht dat ik hem na 4 dagen opsluiting (ivm ra jodiumbehandeling) compleet geschuffeld terug zou krijgen.
maar Enzo was inmiddels goeie maatjes met zijn dierenarts geworden en toen we hem kwamen halen had-ie zich op de schouders rond de nek van zijn da genesteld. hij mocht overal op in de spreekkamer (wat ie ook deed) en bloed afnemen en bloeddruk meten was geen probleem want hij voelde zich er helemaal thuis.
het hangt er ook erg vanaf hoe je zelf bent en als je het kunt opbrengen om een houding te hebben van 'is goed voor je' en rustige daadkracht uitstraalt, dan pikt Rosa dat denk ik ook wel op. en ze zal gaandeweg ook wel wennen aan wat meer gedoe, hoop ik..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door yana »

Het is een kliniek met 5 DA. Ze bespreken ook dingen met elkaar door.
Rosa is bij 3 vd 5 DA goed bekend. Ik moet érgens op vertrouwen, ík ben zelf geen DA. Over het algemeen heb ik vertrouwen in deze DA kliniek en vind ik ze prettig. Ik heb ze speciaal hierover gebeld en gevraagd. Ik moet er vanuit gaan dat óók zij beste met haar voor hebben. Ik kan niet elk besluit vd DA in twijfel gaan trekken. Dan kan ik nergens meer vanuit gaan/op vertrouwen. Dat ze niet zei waaróm niet is denk ik omdat m'n man haar opbelde, niet ik. Die is erg terughoudend, verlegen, vraagt niet door. Maar ik kan het nu niet, bellen, dan huil ik alleen maar aan de telefoon..Denk dat DA misschien werkelijke toestand vd kat bóven de waardes zette; Treat the cat, not the numbers..Ze zei ook specifiek, in háár geval..
Er is andere DA kliniek wel hier, maar die vind ik, en vele anderen, 3x niks..
Rosa was niet nuchter met meten trouwens.

Ik ga als het kán niet mee met bloedprikken; ik raak zó giga in de stress, huilen enzo, en dat geef ik door aan Rosa. M'n man gaat als het kan, die is heel rustig.
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Toch ben ook ik van mening dat doorspoelen de enige manier zou kunnen zijn om het ureum omlaag te krijgen... ik begrijp niet zo goed waarom die DA hier niet in meegaat, maar dat weet je zelf ook niet gaf je al aan.
Met alle respect, iedereen doet het op zijn eigen manier, maar ik zou toch voor een second opinion gaan als het om mijn kat ging. Heb ik overigens al gedaan begin december en ben daar nooit meer weggegaan :-D Ook ik had veel vertrouwen in de kliniek waar ik voorheen kwam, maar vaak merk je pas hoe bekwaam een Da is als er iets ernstigs is...Mijn nieuwe Da heeft wslk het leven van mijn kat gered, heeft allerlei onderzoeken gedaan en behandeld op een manier waar mijn vorige Da het nooit over gehad heeft, en wanneer ik er naar vroeg, zei dat dat niet nodig was. Uiteindelijk bleek het wel om levensbedreigende complicaties te gaan, zoals een gevaarlijk laag kalium en een extreem hoge bloeddruk...
Het blijkt toch steeds vaker dat niet alle dierenartsen een nier-kat op dezelfde manier behandelen, ik hoor steeds vaker verhalen van: hier heb je een zak voer, benakor, en we zien je over een tijdje wel weer terug.
wat ik zeggen wil is dat er vaak heel veel mogelijk is bij een kat met nier problemen waardoor het leven van zo'n kat kwalitatief beter wordt en verlengd..
Ik zou in ieder geval even navragen waarom het doorspoelen wordt afgeraden als ik jou was... Verder wens ik je veel sterkte want ik begrijp en herken je zorgen heel goed...
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door yana »

In feite zijn er al 5 second opinions overheen gegaan, daar de kliniek dus 5 DA heeft die onderling overleg plegen.
Maar ik ga maandag op het werk info vragen aan de bij ons werkende DA. Tevens zal ik Utrecht evt maandag bellen (de uni, facult diergeneeskunde, die hebben ook spreekuur)wat zij denken.
Maar spoelen werkt niet áltijd heb ik ook hier gelezen in dit topic. Of soms maar minimaal. En dan is alle stress voor niks geweest. Onze DA hebben veel techniek in huis, dus zijn niet bang om in te grijpen. Dus dat is het niet. Ik denk dat ze naar de specifieke kat kijken, náást de cijfers. Elke kat is anders, reageert anders, en heeft andere oorzaak voor nierfalen.
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Je hebt gelijk, elke kat is anders en reageert anders, maar pas als je iets probeert weet je of het werkt.. Er zijn ook legio voorbeelden waarbij het doorspoelen wel werkt. mijn kat bijv. heeft niet bij de Da aan een infuus gelegen om door te spoelen maar ik mocht een lang weekend zelf thuis infusen geven. De nierwaardes zijn toen flink gedaald: Crea van 352 naar 266 en Ureum zelfs weer binnen de normale waarden. Toch wel het proberen waard lijkt mij...er is een kans dat het ureum dan wel daalt..

Maar wellicht heeft jouw Da een goede reden om dit niet te doen, ik kan hem niet bedenken ben geen arts..
Wel ben ik het met je eens dat een opname een hoop stress met zich mee zal brengen voor een kat. Om die reden kiezen eigenaren er ook soms voor dit niet te doen.

Ik wens je in ieder geval heel veel sterkte met jouw kat en de beslissingen die ermee gepaard gaan...
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door yana »

Denk dat de DA overweegt hoe de specifieke kat ís. Dat de voordelen van spoeler niet altijd opwegen tegen de nadelen als de kat nog vrij 'goed'is(los vd waardes dus). Zoiets. Maarja, ik ben dus óók geen DA. Niemand hier denk ik. DA zal ook niet alles uitspreken aan motivatie. Veel dingen worden in gedachten afgewogen natuurlijk. Ik kén 1 vd DA ook erg goed. Is oud klasgenoot van me geweest. Hij is megaslim, veel slimmer dan ik helaas..;) De andere 4 zijn óók allen jonge DA dus opgeleid volgens laatste nieuwtjes en met de laatste snufjes. Maarja, ik hoor het ma of di wel van de DA op het werk. Edit: heb ook ander merken niervoer besteld. Voor de zekerheid, om achter de hand te hebben. Ze eet dit Hills nú goed. Maar áls ze stopt met eten, kan ik nog ander voer proberen, verandering van spijs doet soms eten, toch?


Maareh, kattegras kan zéker geen kwaad dus? Zit geen fosfor in ofzo? Vind ze nml leuk, gras. Niet zozeer lekker.

Ow, weten trouwens wél reden DA niet spoelen, heb even doorgevraagd bij de eega; gezien haar conditie en gesteldheid, zien ze geen aanleiding tot spoelen, raden ze af. Dus inderdaad wat ik dacht. Ze kijken ook naar háár, hoe ze ís, wat ze doet, hoe ze eruit ziet, verdere symptomen..niet alleen naar de cijfers..
Wil nog steeds wel plas opvangen. Voor blaasontsteking en gruistest. Je vind hier altijd her en der kleine druppels. Niet gezegd dat die van haar zijn, maar tóch. En haar plasgedrag verschilt soms. Van kleinere, dat je denkt dat ze misschien ontsteking heeft, tot grote. Ze heeft vaker blaasonstekingen gehad, is ze heel gevoelig op. Als ik plas breng, vraag ik gelijk of er niet ook foto's gemaakt moesten worden. Meer kan ík niet doen..

Vandaag is ze ERG speels. Je zou zeggen dat ze helemaal niks mankeert! Ze rent en vliegt, speelt heftig met het met touwtje, roept ons, haren overeind..Gewoon de ouwe Rosa. Als ze nog zó kan zijn met deze waardes, dan snap ik onze DA wel dattie zegt, nog niet spoelen. Ok ik begrijp dat nierkatten ups en downs hebben, maar dit is tóch wel positief.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

het lijkt me moeilijk schipperen tussen het advies van een aantal da's, tussen je eigen emoties en missch ook wel de gedachte Rosa niet te kort te willen doen.
t lijkt me een goed plan contact opnemen met Utrecht, ze hebben daar een dacht ik een lang lopend pkd-onderzoek samen met de kliniek Wilhelminapark en zullen van wanten moeten weten.
maar die diagnose is nog niet gesteld dacht ik..
heb even je berichten teruggelezen.. je zegt dat de rest van haar bloedwaardes goed waren maar ken je haar fosforwaarde? (fosfor ip is een aparte meting) en haar bloeddruk? is er ooit anorganische fosfor gemeten bij dit nierklantje? als dat niet zo is, dan ietsje minder hoge pet op.. en idem voor bloeddruk. en het is wat baasjePatiaan ook zegt, de aanpak van de behandeling van nierfaalkatten verschilt van da tot da en dat vind ik toch wel een beetje opmerkelijk.

en wat ik niet begrijp is dat jij oprecht blij bent dat ze zo levendig is, speels, actief, eet goed en dat je da op basis van haar/diezelfde conditie jou een doorspoelinfuusbehandeling afraadt omdat haar huidige toestand dat niet toe zou laten..
hebben ze tegen jou het ooit over de oorzaak (mogelijk pkd..) gehad of heb je deze afkorting hier op het Forum opgepikt? en oei, daar gaat mijn pet mogelijk weer....

nee, wij zijn geen van allen da maar hebben met z'n allen wel errrrg veel ervaring langzamerhand met behandelingen, nierwaardes, soorten dieetvoer, tips+trucs, da's, aandachtspunten..
dus helemaal uitvlakken kun je ons niet - ;-) en doe je ook niet trouwens..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
mjverrijp
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 28 feb 2011 19:20

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door mjverrijp »

Inmiddels gaat het met Sophietje weer een beetje beter, eet weer wat zelf en is wat minder sloom.
kan ik uremyl en ipatikine naast de fortekor en renalzin geven?

Ina
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door MarjanR »

Ik weet niet hoe anderen daarover denken maar renalzin en ipakitine zijn beide fosfor binders.
Het lijkt me teveel om die beide te geven, kans op et kort van fosfor is dan groot.
Uremyl kan wel, dat zorgt ervoor dat eiwit zo min mogelijk de nieren beslasten/zoveel mogelijk de nieren ontzien.
Maar als Sophietje beter gaat, waarom dan nog verder zoeken?
Of gaat ze niet goed genoeg naar jouw idee?
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
mjverrijp
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 28 feb 2011 19:20

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door mjverrijp »

Het gaat aardig met Sophietje, maar ik wil voorkomen, dat ze weer zo misselijk wordt en dat ze daarom niet meer eet, het is maar een klein katje, weegt nog geen drie kilo, dus zoveel kan ze niet meer hebben.

Gr Ina
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door MarjanR »

Je kunt uremyl geven, dat helpt in ieder geval tegen de misselijkheid.
Tenminste dat is wat de fabrikant ervan beweerd.
Ik geef het sinds gisteravond aan Moos. Nu was Moos niet misselijk.
Hij geeft ongeveer 1x per drie weken over. En soms zag ik ook waarom; had hij weer gepikt van Sara d'r brokjes (andere kleur).
Vandaar dat ik het hem geef nu 2x per dag, gewoon om dat te voorkomen.
Net als jij denk ik :)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Plaats reactie