Nierprobleem bij jonge kat

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: nierprobleem bij jonge kat

Bericht door Sandra W »

Ik kan me je opluchtig heel goed voorstellen, echt fijn voor je! Je mag trouwens (oude magere) nierkatten rustig meer geven dan de dagelijkse aanbevolen hoeveel voedsel, want ze kunnen juist nu alle energie goed gebruiken die ze binnen krijgen.

Verwen haar maar lekker met meerdere keren per dag te eten, maar niet te grote hoeveelheden in 1 keer, want dan kunnen haar maag en darmen overbelasten raken en dan kan ze gaan overgeven of aan de diarree raken en dat moet je juist zien te voorkomen ivm uitdrogingsgevaar.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
clau
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 apr 2008 08:44

Re: nierprobleem bij jonge kat

Bericht door clau »

hoi!

heb helaas geen ervaring met het voer, maar wat je zelf al zegt, als het alleen bij de da te
verkrijgen is dan zal het wel goed zijn!
in ieder geval fijn om te horen dat ze weer heeft gegeten!!

groetjes claudine
stapelgek met jut en jul
Gebruikersavatar
kattengomez+trixie
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 jun 2010 13:04
Locatie: Cuijk

Re: nierprobleem bij jonge kat

Bericht door kattengomez+trixie »

Hoi

mijn kater Gomez van 3,5 jaar oud heeft ook chronische nierfalen..waarschijnlijk heeft hij een ontsteking. Maar dat kan de DA alleen onderzoeken met een echo en Gomez is helemaal niet dol op de DA. Hij gaat dan blazen en wil t liefst weer weg. Ik hoop dat hij nog een paar jaar leeft en gelukkig is.
Hij krijgt nu speciaal dieet-nier voer en fortekor.

veel sterkte Claudine met je kat

Ik lees veel tips die ik ook ga gebruiken:)

groetjes
groetjes v Malu en katten Gomez en Trixie miaauw
Gebruikersavatar
kattengomez+trixie
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 jun 2010 13:04
Locatie: Cuijk

Re: nierprobleem bij jonge kat

Bericht door kattengomez+trixie »

ik hoorde laatst van een eigenaar van een kattenpension dat een jonge kat met nierfalen erover heen kan groeien. Heeft iemand dat ook gehoord?
groetjes v Malu en katten Gomez en Trixie miaauw
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: nierprobleem bij jonge kat

Bericht door castratenkoor »

Mijn Sjaak heeft op 3 en 4 jarige leeftijd 2 x gehad dat zijn nieren plat lagen. Hij raakte in coma. Bij de tweede keer vroeg de dierenarts of we wel zeker wisten of we door wilden gaan.
Hij is nu 12,5 jaar en doet het prima op Orijen brokken. Eroverheen groeien is denk ik niet het goede woorden. Het is vooral een kwestie van veel uittesten hoe hij het doet op welk voer.
Hij was dol op muizen, maar die mocht hij na 2 x coma niet meer. Ik fokte in die tijd zelf muizen voor de slangen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: nierprobleem bij jonge kat

Bericht door Adriana »

er zijn twee soorten nierfalen, chronisch en acuut.
bij acuut is sprake van een tijdelijke storing of uitval en dat komt wel weer bij, nieren zullen wel een klap hebben gehad.
chronisch nierfalen is onomkeerbaar en kun je proberen te stabiliseren door dieetvoer en veel drinken en in goeie conditie houden.
overheen groeien? dat zal dan bij acuut nierfalen zijn en lijkt me niet helemaal de juiste kreet..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
kattengomez+trixie
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 jun 2010 13:04
Locatie: Cuijk

Re: Nierprobleem bij jonge kat

Bericht door kattengomez+trixie »

mijn kater is bijna 4jaar en heeft chronische nierfalen.
de Da zei dat zijn kansen om oud te worden niet echt groot zijn. vandaar mijn vraag..
Hij drinkt goed, alleen met eten is hij altijd al lastig geweest. Ik geef hem 4x per dag eten, hij eet echt traag.

ik had t ook maar gehoord...
groetjes v Malu en katten Gomez en Trixie miaauw
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nierprobleem bij jonge kat

Bericht door Adriana »

er zin een paar niertopics met heel erg veel tips, heb je die al doorgelezen?
je geeft je kat toch wel dieetvoer en heeft ie medicijnen?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
kattengomez+trixie
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 jun 2010 13:04
Locatie: Cuijk

Re: Nierprobleem bij jonge kat

Bericht door kattengomez+trixie »

hij krijgt dieetvoer van de DA en fortekor.
ik ga de niertopics goed doorlezen:)
groetjes v Malu en katten Gomez en Trixie miaauw
Coontje
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jan 2011 16:52

Re: Nierprobleem bij jonge kat

Bericht door Coontje »

Hallo
Heb hetzelfde probleem met onze Lara een maine coon van 3.5 jaar , ze heeft dieetvoer gekregen maar wil niet eten ik maak me toch zo verschrikkelijk bezorgd daar ik al een katertje verloren zo van de een op de andere minuut is doodgevallen na een luide kreet lag zo gewoon op de sofa
groetjes patricia
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nierprobleem bij jonge kat

Bericht door Adriana »

Coontje, welkom ;-) op het Forum
er staat heel erg veel informatie bij Pluis en verhoogde nierwaardes, missch kun je daar een beetje inlezen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Nemo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 aug 2010 23:17

Re: Nierprobleem bij jonge kat

Bericht door Nemo »

Wij hebben ook ervaring met een jonge kat (6jaar) en nierfalen. Hij heeft als laatst een crea van 567 gehad (het hoogste was 607) en laten het nu niet meer controleren. Wij vinden dat we beter uit kunnen gaan van zijn doen en laten, dan van een getal. Wij waren bij de dierenarts afgelopen week en hij vond het een wonder dat hij nog rond loopt en speelt etc.
Nu moet ik wel zeggen dat het de laatste week weer minder begint te eten (vanmorgen zelfs niet zijn niervoeding wilde en hebben hem toen maar weer blikvoer (ook voor de nieren) gegeven.

Onze Nemo heeft als medicijnen:
MacSamuels, Ipakitine, Fortekor en Fortiflex (voor zn heupdysplasie)
Voeding:
Nierdieet van Integra ook het blikvoer, maar hij heeft ook een tijd op Whiskas geleefd. Hij wilde het voer van de dierenarts niet eten en zijn toen zelf opzoek gegaan naar ander voer.

Er zijn inderdaad veel topics waar goede tips in staan waar ik ook veel aan heb gehad!
Trotse eigenaren van: Nemo(6), Lucky(5) en Sam(2)
Cerna

Re: Nierprobleem bij jonge kat

Bericht door Cerna »

Ik heb via PB nog even contact gehad met Coontje. Vorige week nog een mail gestuurd om te vragen hoe het met Lara is, maar helaas niets meer van gehoord. Ik vrees dus het ergste. Arme kat. :evil:
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nierprobleem bij jonge kat

Bericht door Adriana »

Nemo schreef:.Nu moet ik wel zeggen dat het de laatste week weer minder begint te eten (vanmorgen zelfs niet zijn niervoeding wilde en hebben hem toen maar weer blikvoer (ook voor de nieren) gegeven.

Onze Nemo heeft als medicijnen:
MacSamuels, Ipakitine, Fortekor en Fortiflex (voor zn heupdysplasie)
Voeding:
Nierdieet van Integra ook het blikvoer, maar hij heeft ook een tijd op Whiskas geleefd. Hij wilde het voer van de dierenarts niet eten en zijn toen zelf opzoek gegaan naar ander voer.!
bij Pluis op pagina 22 staat een groot overzicht van bijna alle soorten droog niervoer, missch vindt Nemo een ander smaakje lekkerder... ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie