Nierprobleem bij jonge kat

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
clau
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 apr 2008 08:44

Nierprobleem bij jonge kat

Bericht door clau »

hoi hoi

ik was op het internet aan het zoeken naar info over nierfalen bij katten..
zodoende kwam ik hier terecht..
bij mijn kat van bijna 3 is gister geconstateerd dat hij een nierprobleem heeft.. : :-(
volgens de dierenarts waren de waarden iets verhoogd.. ik was er op tijd bij volgens haar..
toch ben ik me rot geschrokken! denk nu bij mezelf..had ik dit kunnen voorkomen?waarschijnlijk niet... :-(
is er iemand die dit ook heeft meegemaakt bij zo'n jonge kat?

alvast bedankt voor de reactie!

groetjes clau
stapelgek met jut en jul
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: nierprobleem bij jonge kat

Bericht door Sandra W »

Dat is inderdaad even schrikken zeg, maar gelukkig was je er snel bij en met het juiste nierdieetvoer kan je kat gewoon nog heel wat jaartjes mee!

Je hoeft je totaal niet schuldig te voelen, want je had dit echt niet kunnen voorkomen. Sommige (jonge) katten zijn hier gewoon gevoelig voor of ze hebben acute nierproblemen (bijvoorbeeld door een onsteking). Ik denk overigens niet dat jouw kat dat laatste heeft uit je beschrijving te lezen.

Het is nu heel belangrijk dat je kat goed drinkt, want dan spoelen de nieren mooi door en blijven er geen afvalstoffen achter. Je kunt dit stimuleren door een waterfontijn te kopen als het een slechte drinker is en verder mag je hem ook iedere dag (nierdieet)blikvoer geven, want daar zit veel vocht in. Nierkatten mogen meer eten dan gezonde katten, want ze hebben veel energie nodig, maar pas wel op dat je kat niet te dik wordt, want dikke katten kunnen meer last van hun nieren krijgen dan slanke.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: nierprobleem bij jonge kat

Bericht door rieneke »

voor nierkatten is het inderdaad heel belangrijk dat ze veel drinken.
zet daarom meerdere waterbakjes neer, verspreid door je huis.
uit onderzoek is gebleken dat katten tot wel 30% meer drinken als water op meerdere plaatsen wordt aangeboden.
Gebruikersavatar
clau
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 apr 2008 08:44

Re: nierprobleem bij jonge kat

Bericht door clau »

bedankt voor jullie reactie!

als ik er goed over nadenk kan ik me het zelf ook niet verwijten maar zo voelt het wel ff
volgens de dierenarts is het een foutje van de natuur waar je niets aan kunt doen...
heb nu ook fortekor voor de kat. een van jullie daar ervaring mee?
de kat drinkt en eet goed, wel blij om

groetjes claudine
stapelgek met jut en jul
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: nierprobleem bij jonge kat

Bericht door Sandra W »

Fortekor wordt inderdaad aan katten met (chronische) nierklachten gegeven, maar niet aan alle nierkatten. Sommige hebben er namelijk baat bij en anderen niet, dat is per kat en per ziektebeeld verschillend.

Het is van oorsprong een hartmedicijn voor honden, maar het heeft als gunstige bijwerking voor katten dat het bloeddrukverlagend is, zodat de nieren rustiger hun werk kunnen doen, en de aantasting van de nieren vertraagd. Nierziekte is namelijk niet te genezen in die zin dat de eenmaal aangetaste delen van de nieren weer beter worden, maar verdere aantasting is wel tegen te houden door nierdieet, veel vocht en inderdaad Fortekor (of medicijnen met dezelfde werking).

Persoonlijk heb ik goede ervaringen met het gebruik van Fortekor en het verbetert de kwaliteit van het leven van de kat aanzienlijk, dus het zeker aan te raden als hulpmiddel bij nierkatten.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
clau
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 apr 2008 08:44

Re: nierprobleem bij jonge kat

Bericht door clau »

hopen dan maar dat jul ( zo heet de kleine donder) er goed op reageert!
tot nu toe gaat gaat het ook makkelijk om hem het te geven, hij eet het
bijna uit m'n hand :smile:
jij hebt dus ook een kat met dit probleem? heeft ie dit al lang?

groetjes claudine
stapelgek met jut en jul
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: nierprobleem bij jonge kat

Bericht door Sandra W »

Ja, ik heb zelf al een aantal jaar een oud nierkatje, maar zij eet geen nierdieet en ze krijgt ook geen medicijnen. Het bleek helaas onmogelijk om haar dieetvoer te geven (ze hongerde zichzelf namelijk uit) en medicijnen geven was ook een drama en gaf heel veel stress. Ik ben daar, in overleg met de dierenarts, dus maar mee gestopt. Ze krijgt dus nu alleen maar seniorbrokjes en dat gaat best goed (ook al het is natuurlijk niet het beste voor haar :???:). Verder heb ik veel ervaring opgedaan in diverse asiels met oude én jonge nierkatten, dus ik weet er (helaas) alles van.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
clau
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 apr 2008 08:44

Re: nierprobleem bij jonge kat

Bericht door clau »

wat een rotaandoening is het eigenlijk!
jul is sinds dinsdag toen ik er bloed bij hem is afgenomen een beetje uit zijn doen.
miauwerig en wat hangerig..heb dierenarts gebeld... denkt dat ie door het bezoekje
beetje gestresst is.. toch zit het me niet lekker..
heb jij hier toevallig ervaring mee?
ben geneigd om het beestje weer mee te nemen naar de dierenarts maar ben bang
dat ie dan helemaal in de stress schiet.. :-(

groetjes clau
stapelgek met jut en jul
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: nierprobleem bij jonge kat

Bericht door Sandra W »

Het kan de stress van je dierenartsbezoek zijn, maar ik denk zelf dat het een bijwerking van de Fortekor is. Ze kunnen hier namelijk in het begin sloom of misselijk van worden. Het blijft natuurlijk in eerste plaats een hartmedicijn, dus alles werkt in het begin wat tager totdat het lichaam zich hierop in heeft gesteld. Maar als je binnen een week nog steeds geen verandering ziet moet je wel even teruggaan, want dan is de dosis misschien te hoog (bijvoorbeeld bij een iel poesje) of reageert hij er niet goed op. En natuurlijk direct gaan als je echt grote veranderingen ziet! Even goed in de gaten houden dus.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
clau
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 apr 2008 08:44

Re: nierprobleem bij jonge kat

Bericht door clau »

ik geef hem nu een half tabletje per dag de eerste 5 dagen. en daarna moet ik
overgaan op een heel tabletje..
het gekke is, sinds woensdag is hij aan de fortekor maar sinds
dinsdag is ie loom en miauwerig...
wou dat het beestje kon praten....

groetjes clau
stapelgek met jut en jul
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: nierprobleem bij jonge kat

Bericht door Sandra W »

Ja dat zou inderdaad het handigst zijn ;-).

Misschien is hij nog sloom van de hoeveelheid bloed die is afgetapt, maar daar moeten ze meestal met een dagje overheen zijn. De hoeveelheid Fortekor is ook niet ongebruikelijk, dus het blijft een beetje vaag wat er aan de hand is. Nog maar even afwachten misschien?

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
clau
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 apr 2008 08:44

Re: nierprobleem bij jonge kat

Bericht door clau »

iik dacht ook eerst door het bloed afnemen maar dat zou dan inderdaad
met een dagje wel over moeten zijn..
ik kijk het dit weekend gewoon nog ff aan, en als ik maandag geen
verbetering zie dan ga ik gewoon weer even langs..
hij eet en drinkt wel gewoon en dat zou ie niet als ie echt ziek zou zijn lijkt me..

groetjes claudine
stapelgek met jut en jul
Gebruikersavatar
clau
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 apr 2008 08:44

Re: nierprobleem bij jonge kat

Bericht door clau »

hoi sandra,

heb vanmorgen bij de dierenarts gevraagd om een copie van de uitslag van het bloedonderzoek,
ureum: 13.5 (3.5-11.7)
creatinine 297 ( tot 177)
de assistente kon me niet precies vertellen hoe goed of slecht het is.. :???:
heb jij enig idee?
alvast bedankt voor de reactie!

groetjes claudine
stapelgek met jut en jul
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: nierprobleem bij jonge kat

Bericht door Sandra W »

De nierwaarden zijn licht verhoogd, dus je kat heeft zo te zien inderdaad chronische nierziekte, maar gelukkig nog wel in een beginstadium, maar ik ben natuurlijk geen dierenarts, dus het is misschien een goed idee om hem nog even te bellen voor wat extra uitleg.

Ik heb overigens (oude) katten gekend met een ureumwaarde van bijvoorbeeld 24 en creatinine van 400 en het kan zelf nog (veel) hoger en die zijn er dan zeer enstig aan toe, want wat eenmaal aangetast is van de nieren wordt niet meer beter, maar zo ver is het gelukkig (nog) niet met jouw kat.

Gelukkig kun je het aantastingsproces wel vertragen met de juiste behandeling en daar ben je nu mee bezig, dus er is nog goede hoop dat hij nog een flinke tijd mee kan. Toch kan het bij jonge katten helaas opeens heel snel achteruit gaan, dus je moet er wel extra alert op blijven dat je kat niet opeens sloom of misselijk wordt of heel veel gaat drinken. Het ziektepatroon van jonge nierkatten kan namelijk heel anders lopen dan dat van oudere nierkatten.

Ik raad je verder aan om, ondanks deze nierwaarde, te proberen om het toch zo veel mogelijk los te laten en gewoon heel veel van hem te genieten, want je doet er zo te lezen alles aan om goed voor hem te zorgen!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
clau
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 apr 2008 08:44

Re: nierprobleem bij jonge kat

Bericht door clau »

Bedankt voor je reactie!

moet het inderdaad maar loslaten en vooral genieten van het lieve poesebeest :grin:
Probeer er inderdaad alles aan te doen, maar genezen kan ik het helaas niet.

groetjes claudine
stapelgek met jut en jul
Plaats reactie