Omdat ik daar kippen en konijnen los heb lopen en veel vogels was ik niet blij met hem, dus heb ik geprobeerd hem weg te jagen. Ook omdat ik zelf een stokoude kat heb die nog wel eens graag een rondje door de tuin loppt.
Maar deze meneer had maling aan mijn acties en die van mijn honden (die overigens nooit een kat kwaad zullen doen, maar wel flink kunnen blaffen). Al snel bleek dat hij heilig respect voor de kippen en konijnen heeft en ook nog eens een goeie muizenvanger is. Vogels heb ik hem ook nog nooit zien vangen en mijn oude kat laat hij met rust.
Navraag en speuren op amivedi leverde geen baasje op waar hij vandaan zou kunnen komen.
Pas in de winter ben ik hem toen eten gaan geven en heb hem een konijnenhok met een dikke laag stro en een fleecetrui gegeven. Daar maakt hij nu al een jaar dankbaar gebruik van.
Wat mij betreft zit hij hier ook niet in de weg. Eigenlijk ben ik wel aan hem gehecht geraakt, hoewel hij niet echt vriendelijk is. Hij tolereert mij in zijn buurt omdat hij eten van mij krijgt, maar als ik alleen al naar hem wijs begint hij lelijk te blazen.
Maar een groot probleem!
Hij slacht de katten hier in de buurt af. Al diverse katten zijn bij de DA belandt door meneer. En omdat hij in mijn tuin huist wordt ik daar (een beetje terecht) op aan gekeken.
Na overleg met het asiel hier in de regio is besloten dat hij gecastreerd gaat worden op kosten van de dierenbescherming en hier weer losgelaten wordt.
Om dit te kunnen doen heeft de dierenam. een vangkooi gezet. Dit blijkt dus een absoluut pokkeding te zijn, in de ingang zit een soort guillotine in de vorm van een zware metalen plaat die naar beneden moet storten als hij op een plankje gaat staan. Het werkt dus niet, die plaat komt naar beneden als het niet moet, en als het wel moet blijft hij klem zitten.
Hiermee kan ik geen kat vangen, en een andere (met een ander systeem) hebben ze niet.
Dus hoe ga ik die kat vangen?
Hij zit altijd in dat konijnenhok wat een klein deurtje aan de zijkant heeft wat open is en een grote deur aan de voorkant. Nu dacht ik, als ik een bench voor dat deurtje zet en ik doe die grote deur open, dan zal hij weg willen en via dat kleine deurtje in die bench stappen.
Maar ik ben zo bang dat als ik dit doe, dat hij nooit meer in zijn veilige hokje wil zitten.
En omdat ik ook zeker weet dat hij eenmaal in die bench waarschijnlijk witheet van woede wordt, vind ik dat zo rot voor hem. Want hij vertrouwt mij, en dan moet ik hem iets vreselijks aandoen

En nu met deze kou, heeft hij dan niet meer last van een castratiewond?
Ik vind het zo moeilijk. Steeds als ik hem zie denk ik, nu ga ik hem vangen. Maar dan doe ik het niet, om bovengenoemde redenen.
Wie weet raad?